Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

icreate
elbilist

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

Pratade precis med åf i Umeå. Även min bil har kommit till Wallman, trots att han tidigare sagt 29/11.
Försäljaren överraskade mig med att vara ganska förberedd. De har beställt dragkrok och vinterhjul sen länge så allt är klart. De hade också haft en genomgång om utskärning för dragkrok och informerat servicepersonalen att man i det här fallet får skära lite innanför mallen, vilket är tvärtemot vad man brukar göra. Jag upplyste honom om problemen med inställning av ljuset, så det skulle han ta med alla.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

icreate skrev:
Pratade precis med åf i Umeå. Även min bil har kommit till Wallman, trots att han tidigare sagt 29/11.
Försäljaren överraskade mig med att vara ganska förberedd. De har beställt dragkrok och vinterhjul sen länge så allt är klart. De hade också haft en genomgång om utskärning för dragkrok och informerat servicepersonalen att man i det här fallet får skära lite innanför mallen, vilket är tvärtemot vad man brukar göra. Jag upplyste honom om problemen med inställning av ljuset, så det skulle han ta med alla.
Grattis!
När tror vi på leverans? 2-3 veckor?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Noterade att IDG testar Ioniq 5. Bra omdöme men anmärkning på effektivitet. Vid -5 grader visade bilen 28 mils räckvidd. Hur nu bilen räknar fram den siffran...

Trodde verkligen att Hyundai skulle leverera bättre på denna punkt sett till den ursprungliga Ioniq.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Skabb1 skrev:
Noterade att IDG testar Ioniq 5. Bra omdöme men anmärkning på effektivitet. Vid -5 grader visade bilen 28 mils räckvidd. Hur nu bilen räknar fram den siffran...

Trodde verkligen att Hyundai skulle leverera bättre på denna punkt sett till den ursprungliga Ioniq.
Lugnt nu. Återigen. Lita inte på förbrukningssiffror som tas fram av motorjournalister. De kan inte köra elbil och testar förmodligen på helt fel sätt, typ gas i botten utan att förvärma osv. Utan att veta vad de har gjort gissar jag att en e-tron hade under samma förutsättningar haft en förbrukning runt 35kWh/100km med en räckvidd drygt 20 mil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Om IDG skriver: Två breda skärmar tronar upp sig framför dig som kör, med en högtalare inbyggd i vänstersidan och vit bakgrund hela vägen. är jag lite orolig för övriga bedömningen. Men måste erkänna att vi vintertid kommer ha max 250 km räckvidd vid minustemp.
Samt är det ju inte oväntat.
Vår 2015 Leaf kommer inte längre än 6-7 mil.
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Skabb1 skrev:

Skulle jag lita på min nuvarande bils GOM så skulle jag bara komma 15 mil, trots att jag oftast kommer runt 25-30 mil. :D (vilket är runt wltp)
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Tessi19 skrev:
Men måste erkänna att vi vintertid kommer ha max 250 km räckvidd vid minustemp.
Nja kör ni i 130 eller vadå? Så illa tror jag inte att det blir.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
Skabb1 skrev:

Skulle jag lita på min nuvarande bils GOM så skulle jag bara komma 15 mil, trots att jag oftast kommer runt 25-30 mil. :D (vilket är runt wltp)
Hehe precis. Skulle jag lita på min bils GOM så skulle jag lätt klara 40 mil, trots att jag vet att det egentligen bara är 30. Om man bara kör en kortare sträcka och sedan använder GOM för att extrapolera den totala räckvidden blir det ju fruktansvärt missvisande.
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

DanneLKPG skrev:
Tessi19 skrev:
Om det blir lägre än -10 kommer jag förvänta mig det, effektiv 10-80% laddning. Beror ju så mycket på om man kör vardags körning eller långresa där man håller upp tempen i bilen med fyra pers.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
DanneLKPG skrev:
Tessi19 skrev:
Om det blir lägre än -10 kommer jag förvänta mig det, effektiv 10-80% laddning. Beror ju så mycket på om man kör vardags körning eller långresa där man håller upp tempen i bilen med fyra pers.
250km låter orimligt lågt såvida man inte menar i rask motorvägsfart. Det är ju i stort sett halva WLTP. Jag har svårt att se hur det skulle vara så illa.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
DanneLKPG skrev:
Skabb1 skrev:

Hehe precis. Skulle jag lita på min bils GOM så skulle jag lätt klara 40 mil, trots att jag vet att det egentligen bara är 30. Om man bara kör en kortare sträcka och sedan använder GOM för att extrapolera den totala räckvidden blir det ju fruktansvärt missvisande.
Vet inte hur mercas GOM funkar.
Laddade till 300km precis, kom hem med 314km kvar..
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Tessi19 skrev:
DanneLKPG skrev:
Tessi19 skrev:
250km låter orimligt lågt såvida man inte menar i rask motorvägsfart. Det är ju i stort sett halva WLTP. Jag har svårt att se hur det skulle vara så illa.
Jag hoppas att det inte blir så!!
Nu med 5-10 grader blir med 100% ungefär 400 km. Kör helgen 180km ToR så kan jag kolla bättre. Måste erkänna att jag aldrig drar ner på komfort (vill ha skön värme i bilen) men kör gärna i ECO mode. Som det skrivs tidigare här, Ioniq5 är för att åka, inte köra och det håller jag med om och är jag helt nöjd med. Gillar också fjädring/dämpningen i bilen.
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 2 gång.
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Skabb1 skrev:

Om man hade satt ursprungliga Ioniqs kaross på E-gmp hade man kunnat jämföra. Den karossen är riktigt bra strömlinjeformad, lågt cd-värde. Det handlar mycket om att Ioniq 5 är större och tyngre.
Ioniq 5 FE AWD
msb
elbilist

Inlägg av msb »

I söndags körde jag från Strängnäs till Karlstad med ett snitt på drygt 2,4 kWh/mil (101 km/h i snitt). Laddade från 35-85% på 30 minuter. Från Karlstad till Oslo hade jag ett snitt på 78 km/h och medelförbrukningen för hela resan sjönk till 2,15 kWh/mil. Temp strax över nollan hela resan.

PS! Jag kör 5-10 över skyltarna och väldigt jämn hastighet. Dubbfria Contact 7 19” sitter på.

Än så länge (125 mil) är känslan att den är något törstigare och bullrigare än ID.4.
Aida

Inlägg av Aida »

Nu har jag beställt mattor och vinterhjul på hyundaizubehoer.de. Mkt pengar att lägga ut för en restad vara. Hoppas nu att allt levereras! Hur är era erfarenheter av sidan? Har ngn fått sina vinterdäck därifrån? Hur levererades de?
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Aida skrev:
Nu har jag beställt mattor och vinterhjul på hyundaizubehoer.de. Mkt pengar att lägga ut för en restad vara. Hoppas nu att allt levereras! Hur är era erfarenheter av sidan? Har ngn fått sina vinterdäck därifrån? Hur levererades de?
Intressant. Vilka fälgar blev det och när förväntas du få dem?
Jag beställde takräcken därifrån igår. De fanns i lager och ska skickas ganska snabbt.
Aida

Inlägg av Aida »

Skabb1 skrev:
Aida skrev:
Intressant. Vilka fälgar blev det och när förväntas du få dem?
Jag beställde takräcken därifrån igår. De fanns i lager och ska skickas ganska snabbt.

Tyvärr så var de snygga svartgråa slut så tog de billigaste - dessa ser snyggare ut än de mer täckta för samma pris. Frågan är om dessa är sämre aerodynamiskt… Är samma värden enl hemsidan…
D73688B0-7F27-47F6-AC7E-8E837F62FABD.jpeg
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Första IONITY HPC laddnings upplevelse med I5 var inte så positivt, men jag är medveten om dåliga förhållanden som gör att man kanske inte kan förvänta mer!

Hade inte möjlighet att ladda över natten med AC laddning så tänkte på morgonen att börja en längre resa med DC laddning till 80%. Bilen uppvärmt från batteriet till 22 gr.
Batteriet var alltså kallt, 4 grader utomhus och förmodligen lite frost kring nollan under natten.
Så här såg det ut:

4 grader med tre kilometer körning till IONITY laddaren.
Batteriet på 38%, 160km räckvidd.
Efter anslutning till laddaren sätter den igång till 60kW för att sedan snabbt gå ner till 35-40kW laddning i 24 min.
Efter de 24 min går det plötsligt upp i 6 min på 88kW för att öka ännu mer till 125kW när batteriet är på 68%, tyvärr varar det bara 1 min för att återgå till 100-90kW (långsam ner från 100 till 90) till batteriet var upp i 80%. Totalt 34 min från 38-80%. Det fanns inga andra som laddade samtidigt på stationen.

350 kW har inte varit i närheten Bild
Var det klokt att ladda ett helt kallt batteri med DC? Nej självklart inte. Hade jag förväntat mig bättre, Ja!
Ska testa snabbladdning snart igen men då efter ha kört länge och möjligen bättre hastighet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Inte så konstigt med stelfruset batteri. Jag tycker faktiskt att det ändå är rätt så skaplig laddeffekt, trots de dåliga förutsättningarna.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Tessi19 skrev:
Första IONITY HPC laddnings upplevelse med I5 var inte så positivt, men jag är medveten om dåliga förhållanden som gör att man kanske inte kan förvänta mer!

Hade inte möjlighet att ladda över natten med AC laddning så tänkte på morgonen att börja en längre resa med DC laddning till 80%. Bilen uppvärmt från batteriet till 22 gr.
Batteriet var alltså kallt, 4 grader utomhus och förmodligen lite frost kring nollan under natten.
Så här såg det ut:

Efter anslutning till laddaren sätter den igång till 60kW för att sedan snabbt gå ner till 35-40kW laddning i 24 min.
Efter de 24 min går det plötsligt upp i 6 min på 88kW för att öka ännu mer till 125kW när batteriet är på 68%, tyvärr varar det bara 1 min för att återgå till 100-90kW (långsam ner från 100 till 90) till batteriet var upp i 80%. Totalt 34 min från 38-80%. Det fanns inga andra som laddade samtidigt på stationen.

Var det klokt att ladda ett helt kallt batteri med DC? Nej självklart inte. Hade jag förväntat mig bättre, Ja!
Ska testa snabbladdning snart igen men då efter ha kört länge och möjligen bättre hastighet.
Att förvänta mer med så kallt batteri är bara okunnighet. Är nog ingen elbil som hade gett mkt bättre laddhastighet under samma förhållanden.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Håller med. Endast 3 km körning är "ingenting" för bilen för att hinna få upp tempen i batterierna. Detta hade inte någon annan elbil fixat bättre.

Tips är att checka om det går att slå på förvärmning av batteripacken i god tid innan avfärd när det är kallt. Att göra så är utmärkt om man vill kunna snabbladda rätt snart efter avfärd.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Tessi19 skrev:

Så här såg det ut:

Jag som inte kan ladda hemma i dagsläget laddar alltid upp dagen innan för att slippa börja resan med att ladda ett fruset batteri. Likadant vid ankomst till destinationen. Snabbladda direkt när du kommer dit medans batteriet är varmt. Inte så jättekul, men om du inte har någon AC-laddning där så sparar du ändå tid i slutändan på att göra så. Som Mati säger så hade det inte spelat någon roll vilken elbil du gjort resan med. Bilen hade inte kunnat prestera. Inte ens för en Tesla/Polestar hade 3km räckt trots att man kan navigera dit för att starta batterivärmaren. Det krävs mer tid än så. :)
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Att förvänta mer med så kallt batteri är bara okunnighet. Är nog ingen elbil som hade gett mkt bättre laddhastighet under samma förhållanden.
Visst okunnig till en del dock mer kunnig än många (inte här på forumet förmodligen) som kommer köpa elbil kommande året. Det kan leda till långa laddningstider och/eller frustrationen som inte kommer gynna omställningen till elbil. Jag ser det inte som omöjligt att människor vill snabbladda inför en resa, särskilt om man inte kan ladda hemma och då med kall batteri. Jag laddade nu för att testa (och medveten om att det förmodligen inte skulle bli så hög fart), hade kunnat köra till destinationen utan laddning, men ville veta hur det skulle bli. Jag påverkade ingen annan som väntade. Nästa gång blir det laddbox på natten ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Visst är det så. Det är inte helt uppenbart om och när batteriet är tillräckligt varmt för att få max laddeffekt. Jag kommer ihåg min senaste långresa för snart två år sedan. Första laddstoppet var i Varberg. Det är ändå närmare 25 mil härifrån. Men det var vinter och kallt och när jag började ladda så kom bilen inledningsvis inte över 60kW. Sen tuggade den upp sig och slutade vid 80kW om jag minns rätt. Men långt ifrån de 150kW som e-tron egentligen klarar av. Jag hade förmodligen kört alldeles för försiktigt, vilket gjorde att batteriet aldrig kom upp i rätt temperatur.
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

En fundering kring TPMS.
Skulle klicka hem ett par vinterhjul till kommande bilen men bythjul.com hade slut på aktuell TPMS till Ioniq 5. Vad händer om jag hoppar det? Kommer jag få varningsmeddelanden hela tiden under kommande månaderna...? :(
Skriv svar