Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Det verkar som ioniq5 har någon ny sorts TPMS, jag har orginalhjul från Hyundai, men sensorerna funkar inte ändå. Har fått svar från Hyundai att de ska byta sensorerna när de får in den nya varianten. Kan ju vara samma problem med de från tredjepart? Däckfirman kanske bara utgick ifrån att det skulle vara samma typ TPMS som på äldre Hyundai?
Edit: många som har samma problem i Norge med orginalhjul.
Edit: många som har samma problem i Norge med orginalhjul.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Köpte från gummihuset.se och de fungerade så fort jag rullat runt kvarteret.HI5 skrev:Någon som köpt vinterhjul med TPMS från tredjepart och fått sensorerna att fungera? Jag köpte på Däck365 och har nu kört 35 mil med dem men bilen säger att det är fel på däcktrycksövervakningen, typ. Kan det hoppa igång tror ni eller är det kört?
Vad säger Däck365? Har själv beställt tredjeparts däck från annan leverantör, men har inte fått min bil ännu.HI5 skrev:Någon som köpt vinterhjul med TPMS från tredjepart och fått sensorerna att fungera? Jag köpte på Däck365 och har nu kört 35 mil med dem men bilen säger att det är fel på däcktrycksövervakningen, typ. Kan det hoppa igång tror ni eller är det kört?
Du får hemskt gärna skriva vad typen heter…eller skicka en bild på dem!msb skrev:Köpte från gummihuset.se och de fungerade så fort jag rullat runt kvarteret.HI5 skrev:Någon som köpt vinterhjul med TPMS från tredjepart och fått sensorerna att fungera? Jag köpte på Däck365 och har nu kört 35 mil med dem men bilen säger att det är fel på däcktrycksövervakningen, typ. Kan det hoppa igång tror ni eller är det kört?
Fick på dem i fredags kväll så har inte kontaktat dem än.kungjohan skrev:Vad säger Däck365? Har själv beställt tredjeparts däck från annan leverantör, men har inte fått min bil ännu.HI5 skrev:Någon som köpt vinterhjul med TPMS från tredjepart och fått sensorerna att fungera? Jag köpte på Däck365 och har nu kört 35 mil med dem men bilen säger att det är fel på däcktrycksövervakningen, typ. Kan det hoppa igång tror ni eller är det kört?
Jag angav att det var till en ioniq 5 och så programmerade de dem för den.HI5 skrev:Du får hemskt gärna skriva vad typen heter…eller skicka en bild på dem!msb skrev:Köpte från gummihuset.se och de fungerade så fort jag rullat runt kvarteret.HI5 skrev:Någon som köpt vinterhjul med TPMS från tredjepart och fått sensorerna att fungera? Jag köpte på Däck365 och har nu kört 35 mil med dem men bilen säger att det är fel på däcktrycksövervakningen, typ. Kan det hoppa igång tror ni eller är det kört?
https://www.gummihuset.se/tillbehor/tpm ... cksensor-6
Så gjorde jag också så klart, med skillnaden att dina fungerarmsb skrev:Jag angav att det var till en ioniq 5 och så programmerade de dem för den.HI5 skrev:Du får hemskt gärna skriva vad typen heter…eller skicka en bild på dem!msb skrev:Köpte från gummihuset.se och de fungerade så fort jag rullat runt kvarteret.HI5 skrev:Någon som köpt vinterhjul med TPMS från tredjepart och fått sensorerna att fungera? Jag köpte på Däck365 och har nu kört 35 mil med dem men bilen säger att det är fel på däcktrycksövervakningen, typ. Kan det hoppa igång tror ni eller är det kört?
https://www.gummihuset.se/tillbehor/tpm ... cksensor-6

Fick veta nu att min bil tydligen ska anlända till Sverige i mitten på december. Säljaren hoppas att jag kan få den innan årsskiftet. Vi får se hur det går.
Enda ljusglimten är att det tydligen finns en dragkrok till mig. Eftersom säljaren vet om cirkusen med min dragkrok på Audin har han beställt den typ samtidigt med bilen, och dragkroken med kabelsats och allting finns sedan länge på plats. Det var ju bra. Då behöver man inte tänka på det.
Nu vill jag bara ha en bil jag kan provköra så jag vet vad jag ger mig in på.
Enda ljusglimten är att det tydligen finns en dragkrok till mig. Eftersom säljaren vet om cirkusen med min dragkrok på Audin har han beställt den typ samtidigt med bilen, och dragkroken med kabelsats och allting finns sedan länge på plats. Det var ju bra. Då behöver man inte tänka på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Härligt!mati skrev:Fick veta nu att min bil tydligen ska anlända till Sverige i mitten på december. Säljaren hoppas att jag kan få den innan årsskiftet. Vi får se hur det går.

Är ont om dragkrokar för inte bara Hyundai och Audi, men även för Tesla och BMW (verkar som många köper av samma underleverantör som har problem med produktionen), så passa på att plocka bilen om du får krok med den.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Noterar en del klipp på Tuben där laddning testas av Ioniq 5 nu när det är kallare ute. Batteriet verkar kallt vid ankomst vilket gör att det tar tid innan hastigheten kommer upp. I detta klipp verkade dock det funka att köra mer aggressivt strax före laddningen.
Hur är statusen kring detta med förvärmning? Problemet verkar vara känt och samma för Ioniq 5 / EV6, men vet någon om det är någon lösning på gång?
Hur är statusen kring detta med förvärmning? Problemet verkar vara känt och samma för Ioniq 5 / EV6, men vet någon om det är någon lösning på gång?
Då blir ju du bland de första med AWD iaf. Grattis! (?)mati skrev:Fick veta nu att min bil tydligen ska anlända till Sverige i mitten på december. Säljaren hoppas att jag kan få den innan årsskiftet. Vi får se hur det går.
Jag hoppas på klarare besked i veckan avseende min AWD Adv beställd i maj.
Nej, det är en 1st Edition RWD jag har beställt.Eldsig skrev:Då blir ju du bland de första med AWD iaf. Grattis! (?)mati skrev:Fick veta nu att min bil tydligen ska anlända till Sverige i mitten på december. Säljaren hoppas att jag kan få den innan årsskiftet. Vi får se hur det går.
Jag hoppas på klarare besked i veckan avseende min AWD Adv beställd i maj.
Uppdatering: Min bil står i svensk hamn sedan 14/11!!! Den kom med Morning Pride.Walker skrev:Beställde min 4/10, fick VIN direkt. Billen är ”in shipping” sedan 30/9 och beräknas nå hamn 29/11. (Är byggd 14/9 enligt Transportstyrelsen) Jag tror också på Grand Pavo. Idag fick jag regnr.MrRun skrev:Låter likt min FE AWD. Den byggdes i mitten på oktober och blev kort därefter "In shipping" så det är Grand Pavo jag håller ett öga på ocksåmati skrev:Nej, jag undrar bara eftersom min bil påstås ha byggts i mitten av oktober. Den borde alltså rimligen ligga en månad efter din då. Den båten som är framme i Walhamn runt 29 november är Grand Pavo. Och den är här nu: https://www.vesselfinder.com/?imo=9284776DanneLKPG skrev:Byggd 2021-09-16.mati skrev:Vet du när din bil är byggd och vilken båt den kommer med?
Vet inte båtens namn tyvärr. Om ni som brukar kolla båtar hittar en som är i Wallhamn runt 29 nov så är det nog den.
Ska du norpa min bil i hamnen?!?!. ÅF vet dock inte när bilen kommer. Har inte fått något regnr heller.
(RWD Advanced, en av de 400. Atlasvit med ljusgrå klädsel och 20” hjul)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Hur såg du att den har anlänt? Via ÅF?Walker skrev:Uppdatering: Min bil står i svensk hamn sedan 14/11!!! Den kom med Morning Pride.
Min är byggd 2 dagar efteråt och har också 29/11 som beräknat hamndatum.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Wow, grymt ju!mati skrev:Fick veta nu att min bil tydligen ska anlända till Sverige i mitten på december. Säljaren hoppas att jag kan få den innan årsskiftet. Vi får se hur det går.
Ioniq 5 FE AWD
Jag ropar inte hej än. Jag tror det när jag ser det.MrRun skrev:Wow, grymt ju!
Fick precis nyss samma info. Preliminär ETA Wallhamn 14/12.mati skrev:Jag ropar inte hej än. Jag tror det när jag ser det.MrRun skrev:Wow, grymt ju!
Ioniq 5 FE AWD
Inte den du frågade, men samma sitsDanneLKPG skrev:Hur såg du att den har anlänt? Via ÅF?Walker skrev:Uppdatering: Min bil står i svensk hamn sedan 14/11!!! Den kom med Morning Pride.

Min är byggd 15:e september och hade beräknat ankomstdatum 29/11 (handlaren sa att den beräknades komma till Sverige 29/11 när jag frågade för någon vecka sedan). Han mailade mig idag med regnr och skrev att den nu kommit till Sverige. Så det var handlaren som informerade mig.
Frågade min ÅF och min är också i hamnen!
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Frågade min säljare då jag inte fick ihop datumen och fick direkt ett foto från hans dataskärm där det stod In PDI och mitt regnr.DanneLKPG skrev:Hur såg du att den har anlänt? Via ÅF?Walker skrev:Uppdatering: Min bil står i svensk hamn sedan 14/11!!! Den kom med Morning Pride.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Undrar om de registrerar bilarna innan de kommer till hamnen, eller är bilen i hamn när man får sitt regnr?DanneLKPG skrev:Frågade min ÅF och min är också i hamnen!
De får sitt regnummer några dagar innan. Min fick nummer 10/11 och kom till hamnen 14/11kungjohan skrev:Undrar om de registrerar bilarna innan de kommer till hamnen, eller är bilen i hamn när man får sitt regnr?DanneLKPG skrev:Frågade min ÅF och min är också i hamnen!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Som Walker säger så registreras den ett par dagar innan. Min ÅF sa att den sedan går igenom ”hamnverkstad” där regplåt och svensk dokumentation lämnas i bilen innan den skickas till där den sålts.kungjohan skrev:Undrar om de registrerar bilarna innan de kommer till hamnen, eller är bilen i hamn när man får sitt regnr?DanneLKPG skrev:Frågade min ÅF och min är också i hamnen!
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Då borde även min RWD Advanced vara på gång.DanneLKPG skrev:Som Walker säger så registreras den ett par dagar innan. Min ÅF sa att den sedan går igenom ”hamnverkstad” där regplåt och svensk dokumentation lämnas i bilen innan den skickas till där den sålts.kungjohan skrev:Undrar om de registrerar bilarna innan de kommer till hamnen, eller är bilen i hamn när man får sitt regnr?DanneLKPG skrev:Frågade min ÅF och min är också i hamnen!
Fordonet tillverkat
2021-09-15
Fordonsstatus
Avställd (2021-11-10)
Min tillverkades dagen efter din så det är stor chans att din också är bland våra!kungjohan skrev:Då borde även min RWD Advanced vara på gång.DanneLKPG skrev:Som Walker säger så registreras den ett par dagar innan. Min ÅF sa att den sedan går igenom ”hamnverkstad” där regplåt och svensk dokumentation lämnas i bilen innan den skickas till där den sålts.kungjohan skrev:Undrar om de registrerar bilarna innan de kommer till hamnen, eller är bilen i hamn när man får sitt regnr?DanneLKPG skrev:Frågade min ÅF och min är också i hamnen!
Fordonet tillverkat
2021-09-15
Fordonsstatus
Avställd (2021-11-10)

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19