"I Leipzig använder Porsche bara några av pelarna uteslutande, de andra har även gjorts tillgängliga för elbilar från andra märken"
https://www.elektroauto-news.net/2021/p ... -konkreterPorsches exklusiva snabbladdningsnätverk blir mer konkret.
Det finns nyheter om det exklusiva snabbladdningsnätverket som Porsche vill sätta upp och som redan var ett problem för oss i mars : Enligt en mediarapport är den första platsen nu specifik, det bör vara Brennerpasset, ett av de viktigaste motorvägslederna till Italien. Enligt WirtschaftsWoche ska laddparken utrustas med upp till tolv snabbladdningsstationer, som endast kan användas av Porsche-förare.
Porsche har för avsikt att sätta upp drygt 100 av dessa platser totalt . Tio till 15 laddparker ska skapas i Tyskland, "främst i riktning mot de alpina skidområdena", citerade tidningen en talesman som sa. Förutom särskilt snabba laddstationer med en effekt på upp till 350 kW – eller med andra ord: en räckvidd på upp till 100 kilometer inom fem minuter – bör även uppkopplade kaféer höja ribban lite högre vad gäller bekvämlighet jämfört med andra konkurrenter platser.
I mars tillkännagavs att konstruktionen av Porsches snabbladdare skulle starta från 2022. Vid den tiden sa varumärkeschefen Oliver Blume att företaget letade efter " attraktiva platser för att kunna erbjuda våra kunder den mest bekväma och snabba långdistansreseupplevelsen som möjligt ." Porsche-återförsäljarnätverket ska också utrustas med 350 -kilowatt snabbladdningsstationer över hela linjen, för närvarande mer än 300 partners med. Det är dock fortfarande oklart när stationen på Brenner kommer att öppna.
Det är redan känt hur laddning på en sådan station skulle kunna se ut: sportbilstillverkaren öppnade en snabbladdningspark nära sitt kundcenter i Leipzig i början av 2020. Tolv laddstationer med upp till 350 kW laddeffekt säkerställer också snabbladdning där . I Leipzig använder Porsche bara några av pelarna uteslutande, de andra har även gjorts tillgängliga för elbilar från andra märken.
Enligt rapporten vill Porsche endast främja etableringen av ett eget laddnätverk i Europa. I USA, till exempel, fortsätter Porsche att förlita sig på Electrify America, genom ett partnerskap som initierats av moderbolaget Volkswagen. Blume hade redan i mars uttryckligen betonat att Porsches snabbladdare borde byggas utöver HPC-stationerna i samriskföretaget Ionity, där Porsche också är inblandad.