Leverans från Berlin

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

CRL

Leverans från Berlin

Inlägg av CRL »

Finns det någon uppgift kring när bilar (Model Y) kommer att produceras och skeppas till Sverige?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Leverans från Berlin

Inlägg av slugger75 »

CRL skrev:
Finns det någon uppgift kring när bilar (Model Y) kommer att produceras och skeppas till Sverige?
Inte vad jag har sett.

Det spekuleras i att Berlinfabriken ska börja producera bilar i år.

Här gissas det att leveranserna sedan börjar i april 2022:

https://cleantechnica.com/2021/11/08/te ... ies-in-q1/

Sen är det väl ingen som vet om Sverige är bland de första som får leverans, eller om vi får vänta.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Melon Must

Inlägg av Melon Must »

Vilken optimism det var i våras att produktionen i Berlin skulle komma igång redan under mitten 2021 fast fabriken knappast såg färdig ut. Det senaste är väl att man väntar på tillstånd den 22:e november men jag undrar om produktionen verkligen hinner starta i år. När man tittar på filmerna från bygget är det uppenbart att man inte har kunnat öppna tidigare eftersom man inte är klara med arbetena runt omkring, reningsverk, branddammar mm. Hinner man klart med det på en vecka, kanske? Jag börjar tro att vi får vänta på leverans därifrån tidig höst 2022.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Antar att optimismen baserades på kinesiska förhållanden som gällde vid byggandet av fabriken där.. Tysk byråkrati i jämförelse med Kinesisk diktatur har lite olika förutsättningar.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Inlägg av chip »

Hur tänker ni med att inget bidrag betalas ut till bilar över 700 000? Är det värt att vänta på en tysk MY trots 70 000 i uteblivet avdrag?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

chip skrev:
Hur tänker ni med att inget bidrag betalas ut till bilar över 700 000? Är det värt att vänta på en tysk MY trots 70 000 i uteblivet avdrag?
Ja.
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Inlägg av chip »

Ok hur tänker du då? Finns det något pris utlovat för tyska MY?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare

Inlägg av RagWal »

chip skrev:
Ok hur tänker du då? Finns det något pris utlovat för tyska MY?
Har en reservation med ett pris som jag hoppas kunna skjuta till Berlinleverans. Högst oklart om det går dock.
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Inlägg av chip »

Ja jag kommer nog också ta en MY från berlin om ca 14 månader, låt det kosta vad det vill, jag vill inte ha någon annan bil. Hört ngt om 7 säten från Berlin?
westerlu77

Inlägg av westerlu77 »

chip skrev:
Det där beslutet skjuts längre fram. https://www.regeringen.se/artiklar/2021 ... narelaggs/
Malt1

Inlägg av Malt1 »

Det känns lite som att folk har en övertro på att det kommer vara någon större skillnad på en Model Y bara för att den är byggd i en fabrik i Brandenburg.

Bilarna byggda i Shanghai är och har på senare tid varit riktigt bra, har svårt att se att de skulle bli någon skillnad öht.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare

Inlägg av RagWal »

Malt1 skrev:
Det känns lite som att folk har en övertro på att det kommer vara någon större skillnad på en Model Y bara för att den är byggd i en fabrik i Brandenburg.

Bilarna byggda i Shanghai är och har på senare tid varit riktigt bra, har svårt att se att de skulle bli någon skillnad öht.
Mycket att väga in i folks bilval. Sen är det för många inte bara produktens kvalitet som är viktig.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Förhoppningsvis slipper man få de långsamma och lite mindre batterierna som är i MY från Kina om man vänta på Berlin.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare

Inlägg av MrOCM »

Ja, helst skulle jag väntat på Giga Berlin för att få de allra senaste uppdateringarna av chassi, lack och kanske t.om. de uppdaterade batterierna (och då helst de nya 4680-batterierna). Tesla lever ju dock lite i sin egen tidszon så deras tidsplaner får man alltid ta med en rejäl nypa salt och dessutom sägs det att det i första hand är MYP som ska komma därifrån från början så min bedömning är att det är tveksamt om jag skulle få en bil därifrån på ganska lång tid. Jag valde därför att "chansa" på en Kina-bil (kineserna verkar ju i alla fall vara bättre på att bygga Tesla-bilar än amerikanarna). Den lär ju knappast vara sämre än den MS jag köpte 2018 och trivdes bra med trots en och annan skavank. Dessutom innebär det att när leasingen går ut efter tre år lär man väl vara relativt tidig ut på beg-marknaden vilket förhoppningsvis gör att efterfrågan kan vara hyfsad när det är dags för nästa byte (om inte Tesla skjutit beg-marknaden i sank genom att toksänka nypriserna men det känns inte så sannolikt). Då lär dessutom Giga Berlin vara uppe och snurra med god marginal.

Det är lite som att köpa dator eller mobiltelefon. Det finns alltid nya, bättre prylar på väg och precis bortom horisonten. Ska man vänta in allt sånt blir det aldrig något köp. :-)

Men alla resonerar vi olika och det finns ingen universell sanning. Ingen har "rätt" och ingen har "fel", eller så har alla "rätt" utifrån just deras perspektiv.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Misbehave

Inlägg av Misbehave »

Maw skrev:
Förhoppningsvis slipper man få de långsamma och lite mindre batterierna som är i MY från Kina om man vänta på Berlin.
Långsamma?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Misbehave skrev:
Maw skrev:
Långsamma?
Ja, jämfört med de som är i USA-tillverkade MY och M3 menar jag.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare

Inlägg av RagWal »

Maw skrev:
Allt är relativt. Har du själv beställt? Känns lite som du vill så ett "ont frö" med kommentaren men jag kanske misstolkar. Vi får se vilken laddhastighet de får när de har fått in tillräckligt med data och kanske uppgraderar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ryktet sa väl att Tesla kommer importera celler från Kina till Berlin.
Dvs det blir samma celler.
(LG har ju dock en fabrik i Polen, kan tycka de borde kunna produceras där. Men de har kanske inga linor för cylindriska celler där...)

Först om/när Tesla kommer igång med 4680 blir det andra celler, men det kan ju dröja fler år till...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Malt1 skrev:

Eller det kanske är så att man vill minimera sin handel med kina?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

RagWal skrev:
Maw skrev:
Allt är relativt. Har du själv beställt? Känns lite som du vill så ett "ont frö" med kommentaren men jag kanske misstolkar. Vi får se vilken laddhastighet de får när de har fått in tillräckligt med data och kanske uppgraderar.
Nej, jag siktar på att köpa nästa elbil så att jag får leverans strax efter 1/7 för att förhoppningsvis få bättre förmånsregler.

Jag förstår inte vad du menar med att "så ont frö"? Det är väl bara bra om presumtiva köpare på förhand vet att de batterier som kommer från LG i MY/M3 LR från Kina laddar betydligt långsammare än de som kommer från bilarna från USA som har batterier från Panasonic? Batterierna från LG har så vitt jag vet funnits i över ett år i Sverige och än så länge tror jag inte att Tesla har kunnat öka hastigheten. Jag bifogar en bild som visar skillnaden nedan. Blå kurva är batterier från Panasonic och röd kurva från LG. Det skiljer ju också några kWh så räckvidden med Panasonicbatteriet blir några mil längre.

Jag hoppas att MY från Berlin kommer ha bättre batterier än vad MY från Kina har. I allra bästa fall rejält mycket bättre 4680-batterier. Därutöver hoppas jag att den till skillnad från MY från Kina ska få en rimlig lastvikt och dessutom ett lägre pris och vara faceliftad i och med att det är en helt ny konstruktion. Vi får väl se vad tomten kommer med :)
f30959255256e154d2e75bd63df8420d9ba1da1a.jpeg
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Glädjedödare haha
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare

Inlägg av jonasperh »

Lev. datum ändrat till Feb 22 om man beställer nu (LR). Frågan är om de kommer från Berlin eller Kina då..
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

jonasperh skrev:
Lev. datum ändrat till Feb 22 om man beställer nu (LR). Frågan är om de kommer från Berlin eller Kina då..
Kina.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Men det kommer väl börja byggas bilar i Berlin redan i år så några kanske kommer därifrån i februari?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare

Inlägg av jonasperh »

Maw skrev:
Men det kommer väl börja byggas bilar i Berlin redan i år så några kanske kommer därifrån i februari?
Ja min tanke också, har också vart nästa månad från beställning sen Augusti tror ja. Men kan vara att de prioriterar om Kina-produktionen också, vi får väl se. Borde ju bli mer färgval när de byggs i Berlin också.
Skriv svar