Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

macky

Re: Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil

Inlägg av macky »

Klintan skrev:
ville9 skrev:
Det borde väl finnas vanliga uttag vid alla stugor?
Eller?

Isf räcker det ju med att man småladdar lite under veckan med 5-6A och sen toppar upp det sista samma dag/dagen innan man lämnar?
Numera brukar uthyrarna skriva att elbilsladdning endast får göras vid markerade särskilda elbilsladdare.
Hyrde i Tännäskröket i härjedalen förra vintern. Nybyggda hus som hyrdes ut av anläggningen men också var til salu tror jag. Hursom frågade jag om laddning innan och fick väl inte ngt bra svar. Tänkte att jag i värsta fall fick köra med schuko och sen stå vid ngn stolpe i typ funäsdalen eller ramundberget där vi också åkte. Första resan till fjällen med elbil så lite nojig var man. Kom upp på kvällen i minus 15 och hittade ett uttag på altanen och pluggade in. Gick sen runt hörnet och hittade en röd 3-fas. Som en julklapp. Det är ju faktiskt det enda som krävs så man kan ju tycka att det skulle vara ett minimum för uthyrarna.
Användarvisningsbild
pasta3an
Teslaägare

Inlägg av pasta3an »

Hittade den här länken på Ramunberget.se att det finns 46 7-22kW laddare alldeles nära liften. https://www.ramundberget.se/pa-plats/la ... for-elbil/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Problemet med utomhus aktiviteter är att folk tror att de blir osårbara då. Jag gjorde misstaget att besöka ett naturreservat i somras och blev ganska chockad över folkmängden och tätheten som de hade mot varandra. Jag tror samma sak kommer hända i skidbackarna. Folk (Stockholmare) tror att de är ute på landet och inte kan bli smittade. De glömmer hålla avstånd i lift kön osv. Om man tror man är säker kolla hur långt andedräkterna flyger i den kalla luften.
Sen kommer det så klart bli trängsel runt toan, i restaurangen och barerna osv.

Absolut säkraste är att vara hemma och hålla sig isolerad. Men psykiskt kanske det inte är så bra.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Problemet med utomhus aktiviteter är att folk tror att de blir osårbara då. Jag gjorde misstaget att besöka ett naturreservat i somras och blev ganska chockad över folkmängden och tätheten som de hade mot varandra. Jag tror samma sak kommer hända i skidbackarna. Folk (Stockholmare) tror att de är ute på landet och inte kan bli smittade. De glömmer hålla avstånd i lift kön osv. Om man tror man är säker kolla hur långt andedräkterna flyger i den kalla luften.
Sen kommer det så klart bli trängsel runt toan, i restaurangen och barerna osv.

Absolut säkraste är att vara hemma och hålla sig isolerad. Men psykiskt kanske det inte är så bra.
Och än värre blir det ju om folk redan från början halvt skiter i restriktionerna även på hemmaplan :(
Här i Bollnäs har ju tex ”folk” sedan länge traditionellt en mellanlandning med mat (och tankning) och det
syns ganska tydligt att många av dom skiter fullständigt i pandemin...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Farligast ur pandemisynpunkt tycket jag att handla på Hemköp eller ICA Maxi verkar vara (eller annan butik). Enormt mycket trängsel på sina håll om man är där vid fel tidpunkt!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Ska upp till Sälen nu över jul och det har funkat jättebra hittills med hyfsad tillgänglighet på stolpar som man kan stå lite längre tid på att ladda. Räknar dock i år med att dessa ska vara fyllda med allehanda hybrider som parkeras en vecka med sladden vid stople.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Banane skrev:
martinot skrev:
Banane skrev:
Inte heller är det ett argument för att resa till delar av Sverige som har liten bofast befolkning och låg sjukvårdskapacitet. Har man över 40 graders feber kanske 5-10 timmar i bil hem känns lagom lockande?
Frugan har planerat att åka till Kittelfjäll med sitt skidgäng i vår (hänger nog inte på dit, då de skall köra mest off piste och mest helikopterturer), och då delar de upp sig så så att de åker bil dit två och två (inget flyg eller tåg). Blir en sjuk så har de kommit överens om att de får avbryta i det "paret", och den andre i varje bilpar får ställa upp och åka hem med sin sjuke "parkompis".

Så det går att ordna säkert om tänker igenom logistiken lite.
Självklart kan man åka till fjällen på ett säkert sätt.

Men om jag ska tillåta mig att kritisera Sveriges strategi en aning så är det just det. Den skulle fungera superbra om alla skötte sig och tänkte efter. Tyvärr är det väldigt många i samhället som inte gör det. Det finns till och med gott om människor som helt struntar i smittan och anser att det inte är värre än en vanlig flunsa. Finns t ex många rapporter om ungdomar som hostar äldre i ansiktet om de blir tillsagda att hålla avstånd. Finns alla sorter i vår herres hage och det tycker jag att regeringen är skyldig att ta höjd för.

Jag skulle jämför med hastighetsbegränsningar. Tänk om de bara var råd från Trafikverket och man kunde köra hur fort som helst utan att man fick böter eller blev av med körkortet. Hur skulle det då se ut med olyckor och dödsfall i trafiken? Genom att köra för fort ökar du din och andras risker i trafiken precis som du ökar risken för dig själv och andra om du inte följer råden kring Covid. Och precis som i trafiken finns det gott om människor som har lite för gott självförtroende eller för lågt riskmedvetande. Det krävs böter och en reell risk att åka fast för att åtminstone ta udden av de värsta regelbrytarnas beteenden.
Där håller jag faktiskt med dig!

Man borde redan i våras/sommar ändrat lagarna så man kan stänga ner i stort allt utom matbutikerna (viktigaste infrastrukturen) och apotek samt kört på munskydd och rejäla begränsningar på dom få platserna som är öppna.

Om vi hade stängt ner allt redan i oktober när spridning tog fart igen så hade många människor levt idag. Vi leker med exponentiella nummer så man måste ligga före (tiden från låga nummer till att ett expresståg kör över dig är kort).

Hoppas jag har fel men ser hög risk att sjukvården mer eller mindre kollapsar kring nyår och många tusen till kommer tyvärr dö i Covid-19 närmsta veckorna (om vi redan nu inte ligger på flockimmunitet).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

NiklasTesla skrev:
Banane skrev:
martinot skrev:
Banane skrev:
Inte heller är det ett argument för att resa till delar av Sverige som har liten bofast befolkning och låg sjukvårdskapacitet. Har man över 40 graders feber kanske 5-10 timmar i bil hem känns lagom lockande?
Frugan har planerat att åka till Kittelfjäll med sitt skidgäng i vår (hänger nog inte på dit, då de skall köra mest off piste och mest helikopterturer), och då delar de upp sig så så att de åker bil dit två och två (inget flyg eller tåg). Blir en sjuk så har de kommit överens om att de får avbryta i det "paret", och den andre i varje bilpar får ställa upp och åka hem med sin sjuke "parkompis".

Så det går att ordna säkert om tänker igenom logistiken lite.
Självklart kan man åka till fjällen på ett säkert sätt.

Men om jag ska tillåta mig att kritisera Sveriges strategi en aning så är det just det. Den skulle fungera superbra om alla skötte sig och tänkte efter. Tyvärr är det väldigt många i samhället som inte gör det. Det finns till och med gott om människor som helt struntar i smittan och anser att det inte är värre än en vanlig flunsa. Finns t ex många rapporter om ungdomar som hostar äldre i ansiktet om de blir tillsagda att hålla avstånd. Finns alla sorter i vår herres hage och det tycker jag att regeringen är skyldig att ta höjd för.

Jag skulle jämför med hastighetsbegränsningar. Tänk om de bara var råd från Trafikverket och man kunde köra hur fort som helst utan att man fick böter eller blev av med körkortet. Hur skulle det då se ut med olyckor och dödsfall i trafiken? Genom att köra för fort ökar du din och andras risker i trafiken precis som du ökar risken för dig själv och andra om du inte följer råden kring Covid. Och precis som i trafiken finns det gott om människor som har lite för gott självförtroende eller för lågt riskmedvetande. Det krävs böter och en reell risk att åka fast för att åtminstone ta udden av de värsta regelbrytarnas beteenden.
Där håller jag faktiskt med dig!

Man borde redan i våras/sommar ändrat lagarna så man kan stänga ner i stort allt utom matbutikerna (viktigaste infrastrukturen) och apotek samt kört på munskydd och rejäla begränsningar på dom få platserna som är öppna.

Om vi hade stängt ner allt redan i oktober när spridning tog fart igen så hade många människor levt idag. Vi leker med exponentiella nummer så man måste ligga före (tiden från låga nummer till att ett expresståg kör över dig är kort).

Hoppas jag har fel men ser hög risk att sjukvården mer eller mindre kollapsar kring nyår och många tusen till kommer tyvärr dö i Covid-19 närmsta veckorna (om vi redan nu inte ligger på flockimmunitet).
Ibland undrar man hur folk tänker, inklusive de som jobbar i vården (och borde veta bättre):

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrik ... r-BB1bQWSN

https://www.tv4.se/artikel/6ZsOQX9bFOTA ... loweenfest

Tror 4 st. patienter fick sätta livet till pga. den festen. Hoppas att de hade en bra fest som var värd det.

"– Festen anordnades precis när den stora smittökningen kom. Med facit i hand var det klart olämplig och jag tror att vi alla har lärt oss något av det inträffade, säger sjukhuschefen Maria Wiltz. "
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Någon som har koll på Branäs och stöten? Finns någon gratis laddning? Bra tillgänglighet? Man borde ha någon slags gräns på 6 timmar på 22kw laddarna så ingen blockerar plats en hel dag

Hur många procent ladd skulle ni minst vilja ha när ni kommer fram med tanke på viss osäkerhet kring laddmöjliigheter?
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/urban10026

Inlägg av UrbanL »

Arn skrev:
Någon som har koll på Branäs och stöten? Finns någon gratis laddning? Bra tillgänglighet? Man borde ha någon slags gräns på 6 timmar på 22kw laddarna så ingen blockerar plats en hel dag

Hur många procent ladd skulle ni minst vilja ha när ni kommer fram med tanke på viss osäkerhet kring laddmöjliigheter?
I fjol fanns det i vart fall gratis laddning vid skiduthyrningen vid ”Vargen” på Branäs.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

Arn skrev:

Branäs finns hyggligt med stolpar. 4 st 22kW vid kabinliften, 2 st 22kW vid simhallen och en 50kW Fortumladdare vid Coop.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag skulle nog vilja ligga på 10% om jag vore osäker på laddning, kanske mer om jag vill kunna köra
förvärmning utan att ha kunnat ladda på platsen före så att säga...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

Vill passa på att uppmärksamma Järvsö som fått upp många nya laddare i år: dels 11kW laddboxar på vissa stugor där elen ingår (tack!) och dels ett antal 3,7kW destinationsladdare med Easypark på parkeringen vid södra berget.

Med Hudiksvall, Gävle och Uppsala SuC så blir det verkligen enkelt att resa hit för Teslaförare.
969EF6B9-DC82-48B3-B8B2-57B39730999B.jpeg
C637895C-8D54-43CC-9FBD-975AEB38512A.jpeg
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Dags att damma av denna tråden inför vinter och sportlovet tänker jag. Alla kanske löser sig till det bättre om SuC öppnas upp för alla utan begränsningar (skämt). :D
Jag kan bidra med att Orsa grönklitt håller på och installerar 8 st laddare eller om det ev är klart. Har inte fått reda på effekt men antar 11 eller 22, och det borde ju räcka en stund om man lämnar när man är klar. Numer finns ju också 6 st 100 kW i Mora som gör att man förhoppningsvis kan fylla på där på vägen hem om alla är upptagna när man är på plats.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

I Hemsedal är det dåligt med snabbladdare och begränsat med vanliga typ2 stolpar, så jag tänkte sätta upp min egen i garaget vid lägenheten. Då slipper man tänka på om det är ledigt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Sedan har vi det här med förbud att ladda men ok med motorvärmare som stör mig. Vad jag vet så har väl de flesta tempsensor så då borde dom förbjuda förlöngskabel och kravställa typ Max 6A, det lär ju räcka för dom flesta som har bilen stående en vecka, om det nu inte är -25…
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Dags att damma av denna tråden inför vinter och sportlovet tänker jag. Alla kanske löser sig till det bättre om SuC öppnas upp för alla utan begränsningar (skämt). :D
Det återstår att se. Bättre för icke-Tesla ägare garanterat (kan ju knappast bli sämre än vad det är i dag), men potentiell sämre för Tesla-ägare. Men det kommer knappast att öppnas upp under denna vintern, så tror du kan glömma det helt om det är denna säsongen du är oroad för. Sedan är det inte heller säkert att Tesla någonsin öppnar upp dessa SuC som är hårt belastade. Det återstår att se. Finns inga garantier åt något håll.
Bild
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare

Inlägg av gasgaraget »

pasta3an skrev:
Hittade den här länken på Ramunberget.se att det finns 46 7-22kW laddare alldeles nära liften. https://www.ramundberget.se/pa-plats/la ... for-elbil/
Dessa har jag använt och fungerar utmärkt. Väldigt många av husen/lägenheterna i Ramundberget har laddbox vid parkeringen med. Så jag laddade först nere i byn för att sedan upptäcka att det ingick en box i hushyran. Men bättre med för många alternativ! :)
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Renault Zoe Intens 41kWh -17 nr 2 även den blå
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Dafro skrev:
Jag kan bidra med att Orsa grönklitt håller på och installerar 8 st laddare eller om det ev är klart. Har inte fått reda på effekt men antar 11 eller 22, och det borde ju räcka en stund om man lämnar när man är klar. Numer finns ju också 6 st 100 kW i Mora som gör att man förhoppningsvis kan fylla på där på vägen hem om alla är upptagna när man är på plats.
Härligt! Jag har tjatat på dem de senaste åren. Bra att de fixar fler laddare nu.

På ChargeFinder står det 4 st 11 kW, men du skriver 8 st. Har du mer info?
78B7DDBE-992C-4713-9A5C-200B2525E2A5.png
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Se bifogad bild. 4 vid restaurangen och 4 vid löngdspåren
D5238275-7F0E-437E-996D-86FFCD15355F.png
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Vilken skidort ska man välja om man vill ladda sin elbil?

Inlägg av Tessi19 »

Läste nyligen att SkiStar ska placera många nya laddare på deras anläggningar. Hur många på resp ställe vet jag inte längre.
Men bara faktumet att de själva installerar fler är ju bra!
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Tessi19 skrev:
Läste nyligen att SkiStar ska placera många nya laddare på deras anläggningar. Hur många på resp ställe vet jag inte längre.
Men bara faktumet att de skälvas installerar fler är ju bra!
Bra där. Dock har de fortsatt FÖRBUD mot laddning i hyrda stugor.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

RagWal skrev:
Tessi19 skrev:
Förbudet har nog inte så mycket med skistar att göra då de inte äger stugorna. Skistar agerar förmedlare och många BRF:er i t ex Åre har satt förbud mot att ladda om inte laddbox finns installerad.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare

Inlägg av Homer »

I Branäs finns också 2 Tesla destinationsladdare 6 kW i Mattestorp.

Deras egen hemsida har också info om vilka stugor som har egen laddbox.

Till närmsta SuC i Torsby är det väl 7-8 mil, om man kommer från det hållet.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Nect skrev:
RagWal skrev:
Tessi19 skrev:
Förbudet har nog inte så mycket med skistar att göra då de inte äger stugorna. Skistar agerar förmedlare och många BRF:er i t ex Åre har satt förbud mot att ladda om inte laddbox finns installerad.
Fast det borde då inte vara generellt Skistar alla destinationer.
Skriv svar