Förövrigt intressant att du fick samma bud av fordonsbolaget som jag. Min M3P kostade ju bra mkt mindre i inköp.

Moderator: Redaktion
Hade jag fått plats att köra MS så hade jag nog kört en sådan idag, fick igen dörren. Men knät satt klämd mot ratten där istället.taliz skrev:En fin S90D facelift får du runt 600k för.mati skrev:Menar du att den nästan inte hade tappat nånting alls de senaste tre åren efter att den hade tappat nästan 50% efter de första två åren? Det har jag svårt att se någon rimlighet i.taliz skrev:Lätt att va efterklok men hade du behållt Teslan skulle du fått ungefär lika mkt för den idag..mati skrev:Fina bilar med extremt hög prisbild. Man får ju se lite hur mycket man betalar varje månad och om nyttan på något vis rättfärdigar kostnaderna. Bara leasingen för min bil ligger på 12 000kr/månad (inkl kontantinsats). Förmånsvärdet är på nästan 10 000. Det är brutalt. Samtidigt har jag kört ungefär 1200 mil de senaste två åren med min e-tron. Det är extremt låg nyttjandegrad för nånting som kostar skjortan. Egentligen borde jag byta till en gammal Dacia och köra den i typ 10 år så att min ekonomi på något sätt får en chans att återhämta sig efter alla dessa bilrelaterade eskapader.MWall skrev:Varför vill du sälja den? Jag tycker både EQC och E-Tron verkar vara fina bilar.
Men naturligtvis hade den inte tappat lika mycket som e-tron har gjort. Samtidigt var förmånsvärdet på den ännu högre än för e-tron. Och högst sannolikt hade jag under tiden dött av hjärtinfarkt eller annat jobbigt med tanke på hur mycket vånda den bilen har orsakat.
Men som sagt, lätt att va efterklok.
No offense men vad har du för omkrets på dina ben?Gargamel skrev:Hade jag fått plats att köra MS så hade jag nog kört en sådan idag, fick igen dörren. Men knät satt klämd mot ratten där istället.
Och hjärtinfarkt får du på köpet.taliz skrev:En fin S90D facelift får du runt 600k för.mati skrev:Menar du att den nästan inte hade tappat nånting alls de senaste tre åren efter att den hade tappat nästan 50% efter de första två åren? Det har jag svårt att se någon rimlighet i.taliz skrev:Lätt att va efterklok men hade du behållt Teslan skulle du fått ungefär lika mkt för den idag..mati skrev:Fina bilar med extremt hög prisbild. Man får ju se lite hur mycket man betalar varje månad och om nyttan på något vis rättfärdigar kostnaderna. Bara leasingen för min bil ligger på 12 000kr/månad (inkl kontantinsats). Förmånsvärdet är på nästan 10 000. Det är brutalt. Samtidigt har jag kört ungefär 1200 mil de senaste två åren med min e-tron. Det är extremt låg nyttjandegrad för nånting som kostar skjortan. Egentligen borde jag byta till en gammal Dacia och köra den i typ 10 år så att min ekonomi på något sätt får en chans att återhämta sig efter alla dessa bilrelaterade eskapader.MWall skrev:Varför vill du sälja den? Jag tycker både EQC och E-Tron verkar vara fina bilar.
Men naturligtvis hade den inte tappat lika mycket som e-tron har gjort. Samtidigt var förmånsvärdet på den ännu högre än för e-tron. Och högst sannolikt hade jag under tiden dött av hjärtinfarkt eller annat jobbigt med tanke på hur mycket vånda den bilen har orsakat.
Men som sagt, lätt att va efterklok.
Bättre om du frågar hur långa mina ben ärtaliz skrev:No offense men vad har du för omkrets på dina ben?Gargamel skrev:Hade jag fått plats att köra MS så hade jag nog kört en sådan idag, fick igen dörren. Men knät satt klämd mot ratten där istället.
På något konstigt sätt utgår du ifrån att jag egentligen ville ha den kvar, och att jag bara sålde den av misstag för att jag inte visste bättre då. Så är inte fallet. Jag ville inte ha den kvar och jag skulle inte heller vilja ha den tillbaka. Jag sålde den trots att det var ett ekonomiskt vansinnesdåd, och jag skulle göra det igen. Det enda jag ångrar är att jag köpte den överhuvudtaget. Däremot borde jag inte skaffat en e-tron efter Teslan. Det var verkligen dumt från dagens perspektiv. Hade jag för tre år sedan vetat det jag vet idag så hade jag troligen skaffat en betydligt billigare bil.taliz skrev:En fin S90D facelift får du runt 600k för.
Men som sagt, lätt att va efterklok.
Det finns ju NBA-spelare som kör Model S så...Gargamel skrev:Bättre om du frågar hur långa mina ben ärtaliz skrev:No offense men vad har du för omkrets på dina ben?Gargamel skrev:Hade jag fått plats att köra MS så hade jag nog kört en sådan idag, fick igen dörren. Men knät satt klämd mot ratten där istället.
Nä, jag vet att du hatade den. Jag var ju en av dom som skrev "sälj den".mati skrev:På något konstigt sätt utgår du ifrån att jag egentligen ville ha den kvar, och att jag bara sålde den av misstag för att jag inte visste bättre då. Så är inte fallet. Jag ville inte ha den kvar och jag skulle inte heller vilja ha den tillbaka. Jag sålde den trots att det var ett ekonomiskt vansinnesdåd, och jag skulle göra det igen. Det enda jag ångrar är att jag köpte den överhuvudtaget. Däremot borde jag inte skaffat en e-tron efter Teslan. Det var verkligen dumt från dagens perspektiv. Hade jag för tre år sedan vetat det jag vet idag så hade jag troligen skaffat en betydligt billigare bil.taliz skrev:En fin S90D facelift får du runt 600k för.
Men som sagt, lätt att va efterklok.
Det är för ratten troligen sitter under knävecken på demtaliz skrev:Det finns ju NBA-spelare som kör Model S så...Gargamel skrev:Bättre om du frågar hur långa mina ben ärtaliz skrev:No offense men vad har du för omkrets på dina ben?Gargamel skrev:Hade jag fått plats att köra MS så hade jag nog kört en sådan idag, fick igen dörren. Men knät satt klämd mot ratten där istället.
Inte omöjligt.Gargamel skrev:Det är för ratten troligen sitter under knävecken på demtaliz skrev:Det finns ju NBA-spelare som kör Model S så...Gargamel skrev:Bättre om du frågar hur långa mina ben ärtaliz skrev:No offense men vad har du för omkrets på dina ben?Gargamel skrev:Hade jag fått plats att köra MS så hade jag nog kört en sådan idag, fick igen dörren. Men knät satt klämd mot ratten där istället.
Det är inget fel med bilen. Missförstå mig rätt. Det som gör att jag inte vill ha den kvar är inte bilens fel utan min ekonomi som inte är densamma som för 3 år sedan.taliz skrev:Dock avrådde jag från etron.
Sorry men du gnölade om hur mkt pengar du förlorat på Teslan också innan du sålde den.mati skrev:Det är inget fel med bilen. Missförstå mig rätt. Det som gör att jag inte vill ha den kvar är inte bilens fel utan min ekonomi som inte är densamma som för 3 år sedan.taliz skrev:Dock avrådde jag från etron.
Nej, det är inte samma sak. Teslan var dyr ja, men då hade jag ändå råd. Det är klart att det svider nåt så in i bänken när man förlorar en massa pengar på en bil. Men jag sålde inte Teslan av ekonomiska skäl, jag sålde den faktiskt trots att jag gjorde en brakförlust. Och det gick ju, annars hade jag naturligtvis inte kunnat köpa en e-tron sen. Men den tiden är definitivt över. E-tron säljer jag inte eftersom jag är missnöjd med bilen utan eftersom jag inte längre har råd att ha den kvar. Det har olika orsaker, spelar ingen roll heller varför det blev så, men det är i alla fall så det ser ut.taliz skrev:Sorry men du gnölade om hur mkt pengar du förlorat på Teslan också innan du sålde den.
Sen gick du och köpte en ny miljonbil...
Jag vet att du har dina anledningar, fine... men då kan man inte hålla på och beklaga sig igen av samma orsak vid nästa bilbyte.
(Eller, det är klart man kan..detta är ju ett bilforum.)
Jag sålde precis min välutrustade Audi (iofs inte E-tron). Satte ihop ett litet beskrivande dokument som jag mailade ut till några bilfirmor.mati skrev:Det blev ett skambud såklart. Jag hade inte förväntat mig nåt annat.
Bra tips. Tack.Emg skrev:Jag sålde precis min välutrustade Audi (iofs inte E-tron). Satte ihop ett litet beskrivande dokument som jag mailade ut till några bilfirmor.mati skrev:Det blev ett skambud såklart. Jag hade inte förväntat mig nåt annat.
På två dagar hade jag en handfull bud, de flesta helt ok och något lite bättre. Inget var katastrof.
Det är vad jag förstår ändå riktigt bra läge att sälja begagnade bilar just nu.
Menar med detta att du inte ska ta första bästa bud, speciellt om det känns onödigt lågt. Kolla runt på några ställen. För mig tog det en kväll att maila ut om försäljningen, det var det klart värt.
Gott!Off Grid Byggaren skrev:Här kommer min högst ovetenskapliga test före och efter uppdateringen.
Jag har kört ned batteriet till 6% SoC och laddat på 50 kW DC-laddare båda gångerna.
Förutsätter att förlusterna med DC-laddning i lungt tempo och svalt ute, är ganska små.
Det går nu att fylla på lite mer, och räckvidden ser ut att ha ökat. Jag har även fått på vinterdäcken denna gång.
Konstigt att degraderingen även har försvunnit. Kanske har batteriet balanserats upp lite efter att jag kört ned så lågt två gånger.
Om detta verkligen stämmer är det ett lyft för min del, då jag ibland kör flera sträckor som har varit lite väl långa med den tidigare räckvidden.
Det bör ju motsvara 2021 års räckvidd nu i ABRP.Dafro skrev:Låter lovande, frågan är om man efter modifiering ska välja årsmodell 2020-21 i ABRP efter denna uppdatering, har prövat detta och för mig gör det skillnad för de resor som jag utför ofta.
En 55:a som andrabil till sin 55:a låter premium i mina öron.Robertrimmevik skrev:Är ute efter en andrabil. Har läst här om helt galet billiga privatleasingerbjudande på 55:or, så jag tänkte kanske en sådan till för att spara mil på min 55:a som jag har idag.
Men alla dessa galna erbjudanden verkar vara som bortblåsta. Någon som sett något?
Rabatten på 55 proline är nu endast ca 65k på Audis sida.
Tycker mig nästan se att andrahandsvärdet på min bil rent av gått upp.
Så Mati kolla noga innan du säljer.
Ja, det var det min Audi-säljare sa också.Robertrimmevik skrev:Tycker mig nästan se att andrahandsvärdet på min bil rent av gått upp.
Så Mati kolla noga innan du säljer.
Verkar så och lagerbilarna finns det nog ingen anledning att slumpa bort heller.martinot skrev:Normalt så har ju VAG ofta stora leasingrabatter i slutet på åren, men jag tror att den nuvarande komponentbristen i bilbranschen gör att de i år enkelt kan sälja det mesta av de bilar som de klarar av att tillverka utan kraftiga rabatter.