Varför är Tesla Sverige så inkompetenta?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlleLind
Teslaägare

Varför är Tesla Sverige så inkompetenta?

Inlägg av OlleLind »

Hej,

Varför är organisationen Tesla Sverige så trött? Det verkar finnas noll förmåga att ta initiativ.

Exempel:

* När man kommer söderifrån hittar inte navigatorn till Tystberga-laddaren, utan att ta en lång omväg. Detta är sedan länge ett känt problem, men Tesla Sverige hävdar att dom inget kan göra.

Klart att dom kan göra något! Om det nu är helt omöjligt att få navigationsleverantören att fixa problemet, varför inte sätta upp en liten skylt vid avfarten på E4? Ett litet Tesla-"T" och en pil?
Även om ni inte kan lösa problemet helt - Gör NÅGOT!

* Den 21 december skickades ett mail till Tesla-ägare i Sverige, där stod det "Med dagens trådlösa programvaruuppdatering, kan du njuta av en kontinuerlig strömmad musikupplevelse med Spotify i din Model S."
Ingen verkar ha fått denna uppdatering ännu, idag är det den 4:e januari.
Oavsett om det är en försening, ett amatörmässigt översättningsmisstag eller något annat problem - Kommunicera då detta!! Skicka ett mail till! GÖR NÅGOT!

Jag har fler exempel som jag inte ens orkar ta upp. Kontentan är: Vakna Tesla Sverige! Ta initiativ! Visa lite driv!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Varför är Tesla Sverige så inkompetenta?

Inlägg av Svenssons »

Misstänker att Tesla Sverige inte vill bryta mot lagen vad beträffar skylten och att navigeringen inte vill navigera på en privat väg. Vad gäller översättningsmissen borde de dock kunna gå ut med rättelse och borde gjort det rätt kvickt. Det är dock inte för sent ännu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Att Tesla Sverige skulle kunna gå in och styra hur Navigon-mjukvaran navigerar är minst sagt osannolikt.

Mailet om Spotify verkar ha gått ut från Tesla centralt till flera länder samtidigt, så där är nog Tesla (inte Sverige) att skylla. Men visst var det klantigt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
OlleLind
Teslaägare

Inlägg av OlleLind »

danni skrev:
Att Tesla Sverige skulle kunna gå in och styra hur Navigon-mjukvaran navigerar är minst sagt osannolikt.

Mailet om Spotify verkar ha gått ut från Tesla centralt till flera länder samtidigt, så där är nog Tesla (inte Sverige) att skylla. Men visst var det klantigt.
Det är inte ett dugg osannolikt att en biltillverkare styr hur deras navigering fungerar, oavsett leverantör. Det måste finnas möjlighet att fixa så allvarliga fel. Och om det inte går - gör något kreativt.

Mailet gick ut till svenska Tesla-ägare, då måste Tesla Sverige kunna skicka ut en rättelse.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Att sätta upp egna skyltar utmed motorvägar är inte riktigt tillåtet. Kanske skulle de kunna få till en skylt som jag vet att McDonalds har på en del ställen, men det är nog en långsam process.
Det kan nog också vara knepigt att få in en väg som inte finns i ett navigeringssystem. Tror vi får se det här som lite nörd information som får sprida sig genom mun till mun... Men det är klart att med minsta lilla fantasi så kör man av på stationen där SC ska finnas, även om det är fel sida vägen. Antingen hittar man själv smitvägen eller så frågar man personalen i macken.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Skyltning för elbilsladdning skulle behövas generellt. Inte direkt trafiksäkert att mecka med div appar eller webläsaren i bilen för att hitta dem.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

En egen skylt hade väl inte hjälpt i det här fallet heller? De som litar på navigationen kommer svänga av tidigare och aldrig se skylten. De som vet att det finns en genväg och inte lyder navigationen kommer inte behöva skylten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

OlleLind skrev:
Det är inte ett dugg osannolikt att en biltillverkare styr hur deras navigering fungerar, oavsett leverantör. Det måste finnas möjlighet att fixa så allvarliga fel. Och om det inte går - gör något kreativt.
Navigeringen är det inte fel på. Det är en privat väg och då ska inte navigeringen föreslå den som tillåten att köra på eftersom den inte är tillåten att köra på. Att markägaren har gett tillåtelse till vissa grupper att köra på den är en annan sak, vägen förblir dock privat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Navigeringen kan svenska Tesla inte styra över. De kan begära Tesla centralt ska kontakta Navigon och fixa felet, men sånt tar tid.
Det de kanske enklare skulle kunna fixa vore att ändra i beskrivande texten för laddstationen och där nämna genvägen.
(En länk till vår sida om den är väl för mycket begärt? ;-) )
Användarvisningsbild
OlleLind
Teslaägare

Inlägg av OlleLind »

TiborBlomhall skrev:
Navigeringen kan svenska Tesla inte styra över. De kan begära Tesla centralt ska kontakta Navigon och fixa felet, men sånt tar tid.
Det de kanske enklare skulle kunna fixa vore att ändra i beskrivande texten för laddstationen och där nämna genvägen.
(En länk till vår artikel om det är väl för mycket begärt? ;-) )
Jag menar det Tibor! Något kan dom allt göra, även om dom kanske inte kan lösa det helt. Det jag saknar är lite initiativ, istället för att sucka och säga "det går inte".
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
OlleLind skrev:
Navigeringen är det inte fel på. Det är en privat väg och då ska inte navigeringen föreslå den som tillåten att köra på eftersom den inte är tillåten att köra på. Att markägaren har gett tillåtelse till vissa grupper att köra på den är en annan sak, vägen förblir dock privat.
Men eftersom navigatorn bara sitter i bilar som har tillåtelse att köra där borde de kunna markera den som tillåten i navigatorn och vill man så tror jag att det går att fixa.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

danni skrev:
En egen skylt hade väl inte hjälpt i det här fallet heller? De som litar på navigationen kommer svänga av tidigare och aldrig se skylten. De som vet att det finns en genväg och inte lyder navigationen kommer inte behöva skylten.
En skylt hade hjälpt mig. Jag visste om att vägen fanns men var osäker på vilken avfart jag skulle ta för att inte missa vägen. Nu tog jag rätt ändå men detta hade känts betydligt bättre om jag visste att det finns en skylt, det minskar risken för att köra fel.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Företag kan ju beställa uppsättning av vägvisningsskyltar till sina verksamheter, så det är väl inte omöjligt att fixa en sån skylt.

Jag är glad för att det kommer Spotify i bilen, men jag skulle gärna vilja veta om jag ska sitta och vänta eller inte (vilket jag nu förstås slutat med, egentligen).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev:
Varför skulle inte svenska Tesla kunna komma med önskemål till leverantören (Du skriver inte exakt så men jag får känslan av att flera verkar tycka att svenska Tesla inte kan påverka något)??? Du skriver att det tar tid, men dom har haft ganska lång tid nu.
Dock verkar det där med att uppdatera kartorna INTE ingå i Teslas underhåll om man ska tro allt man kan läsa på forumen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Jag skulle vara glad om de började svara på mail. Man ska inte ange mailadress på sin hemsida eller skicka mail till dina kunder om man konsekvent låter bli att svara.

Edit: visade sig att mail från min ena adress äts upp av något filter på vägen så inte deras fel. Kan vara bra att veta, får du inget svar, prova att skicka från en annan adress!
Senast redigerad av olarsson, redigerad totalt 1 gånger.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
TiborBlomhall skrev:
Varför skulle inte svenska Tesla kunna komma med önskemål till leverantören (Du skriver inte exakt så men jag får känslan av att flera verkar tycka att svenska Tesla inte kan påverka något)??? Du skriver att det tar tid, men dom har haft ganska lång tid nu.
Dock verkar det där med att uppdatera kartorna INTE ingå i Teslas underhåll om man ska tro allt man kan läsa på forumen.
Jag har svårt att se att en leverantör av navigering ska föreslå navigering på en väg som inte är tillåten att köra på. De skulle alltså medvetet göra fel i navigeringen i så fall. Det skulle kunna slå tillbaka på dem samtidigt som jag inte tror att det skulle vara särskilt billigt att få till ett undantag för Tesla Motors. Att ange information och länk på informationen om Superchargern skulle Tesla Motors dock lätt kunna få till. Det är ju information de själva styr över men de bör kolla upp med markägaren att det är OK.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Visaa navigatorer går att ställa in att tillåta oasfalterade och privata vägar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

olarsson skrev:
Jag skulle vara glad om de började svara på mail. Man ska inte ange mailadress på sin hemsida eller skicka mail till dina kunder om man konsekvent låter bli att svara.
Äsch, ni svenskar med era lyxproblem - Tesla i Norge svarar inte ens på telefon. Jag fick åka till servicecentret och prata med dem personligen för att få kontakt senast.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag håller med om att det är dåligt, men Tesla lider av extrem växtvärk.
Från att 10-20 bilar per månad så har snittade dom nästan 100 per månad 2015. Detta bara i Sverige. Tro det är lätt att prioritera bort många saker när man har så mycket att göra.
Dessutom har dom fått rekrytera en hel del nytt folk. Även om dom är duktiga tar det tid att komma in i det. Det är även lätt att få in mindre bra folk när man rekryterar så många åt gången. Tar ju tag att hitta dessa(om de finns) och ersätta med bra människor
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag tror jag vet varför de behöver rekrytera så mycket folk. Läste precis en text i DI av Peter Carlsson. Där skriver han att missa en deadline är lika med att leta efter ett nytt jobb och vi vet ju alla hur bra det går för Tesla med tidsplanerna... ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tror också att arbetsmiljön kan vara så hård att det är svårt att få tag i och behålla bra folk.
Skriv svar