Börjar fundera på om jag gjort rätt som beställt en M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
masitaly
Teslaägare

Inlägg av masitaly »

Beställde en M3LR för några veckor sedan, kände mig sjukt nöjd och förväntans full. Var medveten om jag kanske skulle få göra lite avkall på vad jag är van med i tysk bilarna men kändes ändå helt rätt, ekonomisk rätt.

Men efter att ha följt trådarna i forumet och löst allas önskemål och förbättringar i diverse trådar börjar jag fundera på om jag verkligen gjort rätt val.

Att man har en fungerande regnsensor, heljusautomatik som fungerar osv det är ju ett krav, jag vill inte ha ett batteri med hjul, jag vill ha en komplett bil…

Ska jag avbeställa eller är överkommer fördelarna bristerna, hur upplever ni som gått från premiummärken till Tesla?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Börjar fundera på om jag gjort rätt som beställt en M3

Inlägg av Niklas Z »

masitaly skrev:
Beställde en M3LR för några veckor sedan, kände mig sjukt nöjd och förväntans full. Var medveten om jag kanske skulle få göra lite avkall på vad jag är van med i tysk bilarna men kändes ändå helt rätt, ekonomisk rätt.

Men efter att ha följt trådarna i forumet och löst allas önskemål och förbättringar i diverse trådar börjar jag fundera på om jag verkligen gjort rätt val.

Att man har en fungerande regnsensor, heljusautomatik som fungerar osv det är ju ett krav, jag vill inte ha ett batteri med hjul, jag vill ha en komplett bil…

Ska jag avbeställa eller är överkommer fördelarna bristerna, hur upplever ni som gått från premiummärken till Tesla?
Har gått från BMW till Tesla. Kommer inte att byta tillbaka.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Du behöver inte oroa dig. Bilen i sig är verkligen Bil 2.0 och det är knappast aktuellt att byta tillbaka till något annat bara för att få fler knappar eller dovare tjoff när man stänger dörrarna…

Regnsensor och helljusassistenten funkar helt OK även om man ibland får hjälpa till lite de gånger de missar. Å andra sidan slipper man styra… man kan lika gärna klaga på alla andra bilar för att de inte har en fungerande autopilot, enpedalkörning, laddnätverk, kanonljud i stereon, sentrymode osv osv osv.

Använder man bilen mycket lär man sig uppskatta de väsentliga funktionerna och lär sig kompensera de ganska få svagheterna. Exempelvis genom att ställa in strålkastarna rätt och ha bra torkarblad så att regnsensor och helljusassistenten får bästa förutsättningarna.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olof1715

Inlägg av Olof Tenghoff »

Tror inte du kommer inte ångra dig. Mina sista bilar innan Tesla var Audi BMW Volvo och skulle aldrig byta tillbaka. Har inte upplevt de problem med regnsensorer och annat som beskrivs. Däremot tror jag att de enstaka bilar som krånglar blir folk arga över och vill skriva av sig, så man ser mer av dessa. Dessutom är FUDen enorm pga alla de industrier som hotas av Tesla. Misstänker därför att många av klagomålen kommer från fejk-konton. Har du funderat på varför man bara träffar nöjda Tesla-ägare i verkligheten och klagande "ägare" online?
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
Christian K
Teslaägare

Inlägg av Christian K »

Jag är sjukt nöjd med min LR 3:a och det är lätt den bästa bilen jag har haft. Den har vissa brister men det har alla bilar av olika grad. Det man skall tänka på är att det är inte så ofta som folk går in på forum för att skriva om hur bra saker och ting är utan vill gärna gnälla av sig. Sen finns det vissa som gnäller om samma sak om och om igen...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

masitaly skrev:

Regnsensor finns inte. De har (tyvärr) skippat den. Torkarautomatiken kör på bilder från frontkameran. Är det ett krav från dig så kvalar inte varken M3 eller MY in.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare

Inlägg av Henrik_O »

Jag kan nästan garantera att du kommer bli oerhört nöjd. Jag körde bara BMW och Audi de sista tio åren innan vi skaffade vår TM3 för lite mer än två år sedan. Jag är så nöjd till den graden att jag blir irriterad när jag måste köra jobbets Audi A4 som är en årsmodell 2021 med fullt S-line paket. Den känns stenålder.
Jag veckopendlar även just nu 80mil i veckan med en av jobbet hyrd Mercedes E-Klass som är en väldigt trevlig bil på många sätt men även den känns gammal med sin sega respons, knattriga diesel och trots att automatlådan är bra så känns varje växling supertydligt och det är ganska störande när man är van vid elbilens mjuka framfart. Vi ska inte ens nämna infotainment systemen på de ovan nämnda bilarna, trots 800mil i mercedes hittar jag fortfarande knappt i menyerna och det är onödigt krångligt och audin ska vi inte ens tala om.
Men i slutändan handlar det om vad som är viktigast för dig, om världens bästa ljusautomatik är det viktigaste så är Tesla fel val, jag var tvungen att stänga av min, i mitt tycke fungerar den inte alls. För mig är autopiloten 70% anledningen att även nästa bil blir en Tesla, den är premium för mig även om den inte är perfekt än.
Användarvisningsbild
Bambina
Teslaägare

Inlägg av Bambina »

Ja den har nog många är kvar innan det blir en premiumbil av Tesla mycket kvar att åtgärda. DVS kvalitet.
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
Användarvisningsbild
LordRanta
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristian654611

Inlägg av LordRanta »

Jag har gått från Bmw, min M3 bör dyka upp med brorsan imorn eller lördag, men har provlånat M3 i 2 dygn förut, och jag kände redan då att jag Måste ha en.

Oroar mig inte över helljuset heller, på min Bmw hade den en tendens att blända av för att den tyckte en lampa vid ett hus 2km bort var mötande trafik, alla bilar har sina brister.
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Inlägg av Black »

Är du väldigt petig och gillar dova klonk och lyxkänsla och vill ha allt top notch finns risk för att du blir lite besviken.
Däremot får du inte tag på någon annan bil som är så top notch när det gäller senaste teknik och prestanda.
På min bil är jag inte helt nöjd med regnsensor och helljusautomatik men den förbättras hela tiden med uppdateringar.
Lösningen på dessa ”problem” vore nog individanpassad känslighet eftersom alla har olika smak, men Tesla verkar inte vara inne på det spåret…
Annars är jag jättenöjd med min bil och jag kan inte hitta nåt annat märke som når upp till samma nivå och pris ang laddning,teknik,känsla,mm
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av Frippanecci »

Tycker det dyker upp väldigt många trådar likt denna - tror nästan att dom är skapade bara för att misskreditera Tesla. Vem vill egentligen ha något annat än Tesla. 8-)
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld

Beställd:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare

Inlägg av Jjonas »

Bambina skrev:
Ja den har nog många är kvar innan det blir en premiumbil av Tesla mycket kvar att åtgärda. DVS kvalitet.
Balblablabla premiumbil blablablabla. Så tröttsamt.

Har kört flera Lexus och BMW. Betydligt mer problem med dom än vad jag har haft med min Model 3 (2019). Och då snackar vi stora problem. Visst fladdrar dörren som folie, men i övrigt så är det en bra konstruktion.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare

Inlägg av Agathorn »

Köpte en 3:a i somras och kommer tidigare från BMW 135 -08.

Personligen så är det fördelar och nackdelar. Det är såklart en otrolig teknikskillnad för mig när jag kommer från en gammal bil. Det är väldigt bekvämt med alla finesser som att schemalägga avfärd då kupen blir varm/kall. Autostyrningen är guld värd i köbildning på väg hem från jobbet. Inbyggd spotify osv.
När det kommer till ren kvalitetskänsla i materialvalet så lämnar det en del att önska. Jag förstår verkligen inte de som säger att "skinnet" på stolarna är lättvättat. Så fort man får en lilla minsta fläck får man vara där och gnugga med APC. ljummet vatten (som manualen säger) räcker inte. Detta trots att vi har förseglat imitationsskinnet med Gyeons produkt. Det kan skramla en del och vår bil har redan varit inlämnad 2 ggr och en 3:e gång nu pga detta. Fortfarande inte åtgärdat. Helljusautomatiken är bara att glömma tyvärr. Regnsensorn fungerar i stort sett bra tycker jag.
Utlämnandet var helt katastrof. Jag orkar inte dra allting men bilen hade stenskott (som lagades med lackstift), repade fälgar som jag inte hade "rätt" att få åtgärdade, smuts på in- och utsidan, paneler och handtag som sitter snett.

Summa summarum är det ett lyft från föregående bil. Med mer inriktning på komfort och smidighet än tidigare bilen som var sportigare. Som pendlingsbil är den perfekt (så när som på missljuden) men visst är materialvalen inte i klass med BMW och inte sättet den är ihopskruvad på heller.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Jjonas skrev:
Bambina skrev:

Har kört flera Lexus och BMW. Betydligt mer problem med dom än vad jag har haft med min Model 3 (2019). Och då snackar vi stora problem. Visst fladdrar dörren som folie, men i övrigt så är det en bra konstruktion.

Håller helt med, även Mercedes är sämre.
Mina M3 dörrar sitter dock fast, men inget fint ljud när man stänger dom.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Många verkar likställa premium med hög kvalitet. Men det är två helt olika saker. Jag har haft massor med skrammel, trasiga bakljus, trasig laddlucka, osv osv på min e-tron. Hög kvalitet är det verkligen inte på den. Men de flesta skulle nog ändå betrakta den som en premiumbil tror jag. Den är allt annat än felfri, men den är vansinnigt tyst på insidan, superkomfortabel och skön att åka i, har teknik-lull-lull som t.ex Night Vision kamera osv.
Vår e-Golf däremot har varit helt krångelfri sen vi köpte den 2018. Trots att den används dagligen till precis allt. Ändå så är det ingen premiumbil som de flesta ser på den.

Upplevt kvalitetskänsla är väl kanske det som många uppfattar som premium. Eller en massa valmöjligheter när man konfigurerar bilen. Eller finesser som andra bilar inte har.

Personligen föredrar jag en bil som är felfri före en bil som upplevs som lyxig. Jag gjorde mig av med min Model S eftersom den var varken felfri (Oh no) eller lyxig, med skrammel, högt vägljud osv. Det var främst en mycket dyr bil som inte höll vad prislappen lovade. Tyckte jag. Men det är ju högst individuellt. En del stör sig inte på sådana detaljer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag har lite svårt att acceptera ”sanningen” att kvaliteten är dålig och att bilarna är dåligt ihopskruvade. Har visserligen haft några mindre issues med att fästet/låset till huven satt lite ocentrerat och att takluckan var felaktigt monterat. I övrigt har bilen känts lika gedigen som min gamla Lexus gjorde och felprocenten har varit extremt liten.
När man tittar på försäkringsbolagens kostnader för maskinskador är ju dessa astronomiska för tyska bilar - det är väl inte kvalitet ändå? BMW,Porsche mfl har ju megaproblem med motorras, elektronik mm.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Agathorn skrev:

Personligen så är det fördelar och nackdelar. Det är såklart en otrolig teknikskillnad för mig när jag kommer från en gammal bil. Det är väldigt bekvämt med alla finesser som att schemalägga avfärd då kupen blir varm/kall. Autostyrningen är guld värd i köbildning på väg hem från jobbet. Inbyggd spotify osv.
När det kommer till ren kvalitetskänsla i materialvalet så lämnar det en del att önska. Jag förstår verkligen inte de som säger att "skinnet" på stolarna är lättvättat. Så fort man får en lilla minsta fläck får man vara där och gnugga med APC. ljummet vatten (som manualen säger) räcker inte. Detta trots att vi har förseglat imitationsskinnet med Gyeons produkt. Det kan skramla en del och vår bil har redan varit inlämnad 2 ggr och en 3:e gång nu pga detta. Fortfarande inte åtgärdat. Helljusautomatiken är bara att glömma tyvärr. Regnsensorn fungerar i stort sett bra tycker jag.
Utlämnandet var helt katastrof. Jag orkar inte dra allting men bilen hade stenskott (som lagades med lackstift), repade fälgar som jag inte hade "rätt" att få åtgärdade, smuts på in- och utsidan, paneler och handtag som sitter snett.

Summa summarum är det ett lyft från föregående bil. Med mer inriktning på komfort och smidighet än tidigare bilen som var sportigare. Som pendlingsbil är den perfekt (så när som på missljuden) men visst är materialvalen inte i klass med BMW och inte sättet den är ihopskruvad på heller.
Ni måste ha svart "skinn"? Det vita är med motståndskraftigt mot smuts
Min M3(förlåt bmw) är den enda bil jag haft som ej haft något som vibrerat/skramlat. Lexus GS och vår Mercedes skramlade liksom alla andra bilar vi haft.
Håller med om helljus och regnsensorn.
Utlämnadet är som sagt ibland katastrof, vi hade kanske tur som fick 2 st felfria.
Inredningskvaliten tycker jag är topp om man bortser från ljudet vid dörrstängning och om man knackar på träpanelen, annars är de flesta ytor mjuka, bekväma och sitter fast.
Ljudnivå och komfort i låg fart kunde vara bättre.
Driftkvalitén är bättre än på tyska bilar, i nivå med japanska.
Så jag är lite rädd för att tysklandstillverkade kommer vara sämre än kina tillverkade.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare

Inlägg av Jjonas »

Gustafsson skrev:
Jag har lite svårt att acceptera ”sanningen” att kvaliteten är dålig och att bilarna är dåligt ihopskruvade. Har visserligen haft några mindre issues med att fästet/låset till huven satt lite ocentrerat och att takluckan var felaktigt monterat. I övrigt har bilen känts lika gedigen som min gamla Lexus gjorde och felprocenten har varit extremt liten.
När man tittar på försäkringsbolagens kostnader för maskinskador är ju dessa astronomiska för tyska bilar - det är väl inte kvalitet ändå? BMW,Porsche mfl har ju megaproblem med motorras, elektronik mm.
För att inte tala om BMWs dieselbränder. Det snackas det inte så högt om.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Kommer från Audi och hade gärna fortsatt köra det då jag haft extremt få problem med dem. Senaste bilen gick 22000 mil - behövde inte ens byta bromsar (däremot kamrem, naturligtvis).

MEN! Det var ju det här med service. Känslan att åka förbi verkstaden som bytte olja och gjorde service var 1500 mil är otroligt skön. Och vi bytte olja/gjorde service 2-3 gånger per år (kör rätt mycket).

Visst, ljudet på bakluckan när jag stänger den är ungefär samma som min Saab V4 från 1967 och ljudkomforten går inte att jämföra. Har jag då beställt en Q4 nu? Nej, men däremot en Model Y. För inte bara service har varit noll, även reparationerna har varit få (där garantin har gällt i hälften av fallen). Jag går inte tillbaka än. Kanske i framtiden, om och när laddnätverket är lika enkelt och tillgängligt för en Audi som för en Tesla.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare

Inlägg av Agathorn »

Tellus skrev:
Agathorn skrev:

Ni måste ha svart "skinn"? Det vita är med motståndskraftigt mot smuts
Min M3(förlåt bmw) är den enda bil jag haft som ej haft något som vibrerat/skramlat. Lexus GS och vår Mercedes skramlade liksom alla andra bilar vi haft.
Håller med om helljus och regnsensorn.
Utlämnadet är som sagt ibland katastrof, vi hade kanske tur som fick 2 st felfria.
Inredningskvaliten tycker jag är topp om man bortser från ljudet vid dörrstängning och om man knackar på träpanelen, annars är de flesta ytor mjuka, bekväma och sitter fast.
Ljudnivå och komfort i låg fart kunde vara bättre.
Driftkvalitén är bättre än på tyska bilar, i nivå med japanska.
Så jag är lite rädd för att tysklandstillverkade kommer vara sämre än kina tillverkade.
Vitt har jag.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Har haft svårt att förstå hur folk ser på premium faktiskt och varför Tesla skulle vara så mycket sämre. Hoppar jag in i en kompis bil är det ofta någonting som skramlar/knarrar, oavsett om det är en Volvo, Mercedes, Audi eller BMW, är det premium? När de ber mig navigera till någonstans så får jag inte sällan googla fram adressen på telefonen för att deras nav hittar inte butiken/företaget/platsen direkt, är det premium?

Ska jag vara ärlig så tycker jag att Tesla har mycket saker som är mer premium än de andra. Händer något med bilen erbjuder de ofta att lösa det med mobil service så jag behöver inte ens åka dit. Kan boka allt i appen och slippa ringa dem dessutom.

Sedan förstår jag inte varför folk accepterat helljusautomatiken på andra bilar men inte gör det på Tesla. Ingen fungerar perfekt och jag får sitta och bevaka gör att slå om manuellt oavsett. Var går gränsen?
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
E24
Teslaägare

Inlägg av E24 »

Volvos helljusautomatik fungerar inte särskilt bra. När man gör jobbet bättre själv faller nyttan med funktionen...
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Olof Tenghoff skrev:
Tror inte du kommer inte ångra dig. Mina sista bilar innan Tesla var Audi BMW Volvo och skulle aldrig byta tillbaka. Har inte upplevt de problem med regnsensorer och annat som beskrivs. Däremot tror jag att de enstaka bilar som krånglar blir folk arga över och vill skriva av sig, så man ser mer av dessa. Dessutom är FUDen enorm pga alla de industrier som hotas av Tesla. Misstänker därför att många av klagomålen kommer från fejk-konton. Har du funderat på varför man bara träffar nöjda Tesla-ägare i verkligheten och klagande "ägare" online?
Den var kul.

Vi har två Teslor (den första från 2015) och om du tror att det var problem med enstaka bilar i början lever du i en annan värld. Vad gäller helljusautomatik/vindrutetorkare så är det ju så att det slutat fungera i M3/MY när de snålade in på separat sensor för det.

Träffar du mig i verkligheten så kommer jag säga att jag är NÖJD med bilen, men det finns flera saker som borde förbättras för att bilen skall bli klockren och jag klagar på dessa om någon vill veta vad som är fel. Det är ju tyvärr enkla saker som bättre ljus (kanske fixad i nya model S, nya model 3 har mycket bättre ljus än min gamla model S ivf), sensorrengöring, fungerande automatik om diskuterats, och generellt bättre tillförlitlighet (det kanske också har fixats, M3 har aldrig behövt service ännu ivf, medans min S varit hos farbror doktorn 15-20ggr bokstavligen).

Så till trådstartaren: Det är värt det ändå, bilen är grym, du kommer bli nöjd. Det finns grejer som du kommer tycka är lite kass jämfört med andra moderna bilar, men det finns än mer som är totalt super, så det överväger. Men ha inte skygglappar som många fanboys tyvärr har, utan tala om för Tesla att det är kass, så de får chansen att bättra sig i framtiden.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare

Inlägg av JoeMad »

Den var kul.

Vi har två Teslor (den första från 2015) och om du tror att det var problem med enstaka bilar i början lever du i en annan värld. Vad gäller helljusautomatik/vindrutetorkare så är det ju så att det slutat fungera i M3/MY när de snålade in på separat sensor för det.

Träffar du mig i verkligheten så kommer jag säga att jag är NÖJD med bilen, men det finns flera saker som borde förbättras för att bilen skall bli klockren och jag klagar på dessa om någon vill veta vad som är fel. Det är ju tyvärr enkla saker som bättre ljus (kanske fixad i nya model S, nya model 3 har mycket bättre ljus än min gamla model S ivf), sensorrengöring, fungerande automatik om diskuterats, och generellt bättre tillförlitlighet (det kanske också har fixats, M3 har aldrig behövt service ännu ivf, medans min S varit hos farbror doktorn 15-20ggr bokstavligen).

Så till trådstartaren: Det är värt det ändå, bilen är grym, du kommer bli nöjd. Det finns grejer som du kommer tycka är lite kass jämfört med andra moderna bilar, men det finns än mer som är totalt super, så det överväger. Men ha inte skygglappar som många fanboys tyvärr har, utan tala om för Tesla att det är kass, så de får chansen att bättra sig i framtiden.[/quote]

Helt rätt!
Kommer också säga att jag är nöjd, men man kan inte bortse från de småfel många haft på bilen (och som även finns på andra bilar)
Summeringen är ändå att jag skulle köpa samma bil idag om jag fick välja.

Det är ju dessutom här man bollar alla sina problem, så det är väl naturligt att det upplevs som "gnälligt" på forumet?
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare

Inlägg av zimpan »

Tellus skrev:
Jjonas skrev:
Bambina skrev:

Håller helt med, även Mercedes är sämre.
Mina M3 dörrar sitter dock fast, men inget fint ljud när man stänger dom.
Min M3 LR -21 MiC har dörrar som har ett fint tjoff. De känns hur bra som helst (minst lika bra som mina tidigare Porschar och Volvo). Det mesta annat känns också bra och inget gnissel eller skrammel alls. Jag tolkar det som att Tesla tar åt sig av kritik och förbättrar bilen steg för steg. Men alla bilar är kompromisser mellan olika egenskaper som utvecklarna lägger olika mycket prio på.
TM3 LR -24 Highland
Skriv svar