Ja vad tror du?[JM] skrev:Vilket du baserar på?MWall skrev:Tesla Bot? Är ju bara en plojgrej.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Ja, och Elon gör så klart humanoida GAI-robotar som ersätter dom alla med vänsterhanden när han sover... Strax efter han lyckas få en bil att köra på en väg autonomt, då runt 2030...[JM] skrev:Och ändå så jobbar det arbetare i fabriker.....Om du missat det....Detta trots att det funnits industrirobotar i 30 år....spacecoin skrev:Det är härligt med optimism.... Boston Dynamics omsätter $828M, går back och humanoider lämpar sig INTE i tillverkande industri. Och om du har missat det så finns det redan snabba robotar av annan formfaktor som är optimerade för fabriker som inte Tesla tänkt göra så vitt jag vet. Det har funnits i 30 år.[JM] skrev:Alltså 2,6 Biljoner kr i VINST bara på robotar (med bara 10miljoner robotar per år)
Finns det en robot som man kan säga åt att gå och köpa en limpa på ICA innan år 2060 blir jag positivt överraskad. Jag tror inte den kommer att vara humanoid form då heller.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
En nyfiken fråga. Ni som hänger i denna tråden och är skeptiska till att det kommer gå fantastiskt bra för företaget Tesla och dess aktie i framtiden.
Vad för positioner har ni för att göra pengar på att att Teslas värdering enligt er är alldeles för hög nu och att de inte har en ljus framtid framför sig?
Vad för positioner har ni för att göra pengar på att att Teslas värdering enligt er är alldeles för hög nu och att de inte har en ljus framtid framför sig?
Jag spelar inte kort och har aldrig gjort det. Roligare att betta på det man tror på än det man tycker är för dyrt/riskfyllt/dåligt/tråkigt. Det har gått bra hittills.Sabbe skrev:En nyfiken fråga. Ni som hänger i denna tråden och är skeptiska till att det kommer gå fantastiskt bra för företaget Tesla och dess aktie i framtiden.
Min prognos är att det finns många med lika livlig fantasi som du som också avgudar Elon och Tesla och att det har tryckt upp priset på TSLA till oanade höjder. Det är mycket möjligt att aktien på samma sätt kommer tryckas upp ytterligare.[JM] skrev:Hur ser din prognos ut?Maw skrev:Jösses..
De normala krav om rimlig affärsplan för vart man ska nå verkar inte alls finnas för Tesla. Inte nog med att man helt utan kritiskt tänkande sväljer vad än Tesla i sina best case scenarios hoppas på. Därutöver gissas det hej vilt om vad eventuella framtida produkter möjligtvis skulle kunna ha för gigantiska vinster om 10-20 år, och dessa används som underlag för aktiens värdering.
Det är min bedömning, men jag kanske med mina 46 år är för gammal för att förstå den här Nya Ekonomin som snurrar runt TSLA

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Inga alls, jag tycker det är alldeles för mycket spekulation i Tesla för att köpa aktier i den och jag är inte intresserad av att köpa säljoptioner eller liknande.Sabbe skrev:En nyfiken fråga. Ni som hänger i denna tråden och är skeptiska till att det kommer gå fantastiskt bra för företaget Tesla och dess aktie i framtiden.
Däremot har jag små summor investerade i bl a ABB, Lucid, Quantumscape, Volvo cars, Veoneer, Porsche och VW.
Lucid, QS och Volvo Cars har varit extremt bra investeringar. Porsche och ABB not so much.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Jag år 49 år och har gått ur marknaden helt förutom QS och XPEV. Gjorde en bra hacka på VW i och med Power Day.
Önskar att jag köpt BYDDY på dippen ska jag tillägga, men ville inte ha mer Kina-exponering iom Evergrande.
RIVN upp till 120 miljarder dollar market cap idag för övrigt. HELT. INSANE. Dom har alltså tillverkat 150-200 st bilar och har en market cap som VW. Jag tror vi är i en bubbla
Önskar att jag köpt BYDDY på dippen ska jag tillägga, men ville inte ha mer Kina-exponering iom Evergrande.
RIVN upp till 120 miljarder dollar market cap idag för övrigt. HELT. INSANE. Dom har alltså tillverkat 150-200 st bilar och har en market cap som VW. Jag tror vi är i en bubbla

QS och XPEV och du jämför TSLA med att spela kort. Ok.....spacecoin skrev:Jag år 49 år och har gått ur marknaden helt förutom QS och XPEV. Gjorde en bra hacka på VW i och med Power Day.
Kinesiska regeringen är stabila och fullt förtroendeingivande.
Maw gillar inte TESL pga upphåsade prognoser om framtida produkter...Ok så berätta nu om QS och deras produktion.
Eller nej förresten. Jag tror ni fattar galoppen.
I rest my case
Det finns ingen analytiker bland de här som tror på best case scenario: https://www.wsj.com/market-data/quotes/ ... ch-ratingsMaw skrev:[JM] skrev:Min prognos är att det finns många med lika livlig fantasi som du som också avgudar Elon och Tesla och att det har tryckt upp priset på TSLA till oanade höjder. Det är mycket möjligt att aktien på samma sätt kommer tryckas upp ytterligare.
De normala krav om rimlig affärsplan för vart man ska nå verkar inte alls finnas för Tesla. Inte nog med att man helt utan kritiskt tänkande sväljer vad än Tesla i sina best case scenarios hoppas på. Därutöver gissas det hej vilt om vad eventuella framtida produkter möjligtvis skulle kunna ha för gigantiska vinster om 10-20 år, och dessa används som underlag för aktiens värdering.
Det är min bedömning, men jag kanske med mina 46 år är för gammal för att förstå den här Nya Ekonomin som snurrar runt TSLA
I stort sett alla analytiker förutsätter att Tesla misslyckas rejält med att nå sina högt uppsatta mål. Ingen analytiker fäster heller något större värde vid robotaxis och andra framtida produkter. Trots det har majoriteten av analytikerna köp eller behåll som betyg vid den här kursnivån. Varför har de det när de tror att Tesla kommer misslyckas? Jo för att vinst och tillväxt lätt rättfärdigar dagens värdering även om Tesla delvis misslyckas.
Det man bör ha i åtanke är att Tesla historiskt har lyckas nå långt mycket närmare sina mål än vad analytikerna har förutsett. Med tanke på hur Tesla investerar så kommer de antagligen fortsätta att överprestera.
Öh, jag menar att jag inte investerar i short-positions, därav det kursiva "kort". QS är en ren lotteri-biljett, men jag låtsas inte något annat heller. Det är en halv mille jag kan riska på en potentiell 10-20x. XPEV tror jag har alla förutsättningar att ge Tesla en match i Kina, som är världens största marknad på sikt.[JM] skrev:QS och XPEV och du jämför TSLA med att spela kort. Ok.....
Kinesiska regeringen är stabila och fullt förtroendeingivande.
Maw gillar inte TESL pga upphåsade prognoser om framtida produkter...Ok så berätta nu om QS och deras produktion.
Eller nej förresten. Jag tror ni fattar galoppen.
I rest my case
Jordad skrev:I stort sett alla analytiker förutsätter att Tesla misslyckas rejält med att nå sina högt uppsatta mål. Ingen analytiker fäster heller något större värde vid robotaxis och andra framtida produkter. Trots det har majoriteten av analytikerna köp eller behåll som betyg vid den här kursnivån. Varför har de det när de tror att Tesla kommer misslyckas? Jo för att vinst och tillväxt lätt rättfärdigar dagens värdering även om Tesla delvis misslyckas.
Det man bör ha i åtanke är att Tesla historiskt har lyckas nå långt mycket närmare sina mål än vad analytikerna har förutsett. Med tanke på hur Tesla investerar så kommer de antagligen fortsätta att överprestera.
Nu syftade mitt svar som du citerade till [JM]:s post om gigantiska vinster från bl a försäljning av Teslabots.
När det gäller analytiker så tenderar de att anpassa sig efter den kurs som företag har för att vara relevanta. T ex under IT-bubblan för 20 år sedan så följde analytiketna med och rekommenderade köp på bl a Ericsson trots att kursen var uppenbart uppblåst om man tänkte efter lite och sedan föll kursen på lort tid till någon procent av värdet som analytikerna köprekade på. Andra köprekade företag kursade t o m.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Om du inte är investerad i Tesla på något sätt, varför spenderar du så mycket tid här på att argumentera för att Teslas värdering är uppblåst och att framtiden inte ser ljus ut för företaget?spacecoin skrev:Jag spelar inte kort och har aldrig gjort det. Roligare att betta på det man tror på än det man tycker är för dyrt/riskfyllt/dåligt/tråkigt. Det har gått bra hittills.Sabbe skrev:En nyfiken fråga. Ni som hänger i denna tråden och är skeptiska till att det kommer gå fantastiskt bra för företaget Tesla och dess aktie i framtiden.
Om du inte är investerad i Tesla på något sätt, varför spenderar du så mycket tid här på att argumentera för att Teslas värdering är uppblåst och att framtiden inte ser ljus ut för företaget?Maw skrev:Inga alls, jag tycker det är alldeles för mycket spekulation i Tesla för att köpa aktier i den och jag är inte intresserad av att köpa säljoptioner eller liknande.Sabbe skrev:En nyfiken fråga. Ni som hänger i denna tråden och är skeptiska till att det kommer gå fantastiskt bra för företaget Tesla och dess aktie i framtiden.
Däremot har jag små summor investerade i bl a ABB, Lucid, Quantumscape, Volvo cars, Veoneer, Porsche och VW.
Lucid, QS och Volvo Cars har varit extremt bra investeringar. Porsche och ABB not so much.
Tycker det är bra med en förnuftig röst. Aktiemarknaden är inget annat än ett spel. Teslas aktie kan gå ned och tvingas man sälja då då finns risk för förlust. Inställningen skall vara att det man satsar skall man ha råd att förlora.detta är en högrisk aktie. (Vilket går åt båda håll). Jag är aktieägare.
Glöm spacecoon och maw.
Helt uppenbart att dom trollar.
Framgår hyggligt tydligt att det saknas förståelse vad Tesla gör och vart framtiden är på väg i samhället som stort.
Kan man inte koppla ihop dom två så kommer man aldrig först Teslas långsiktiga värdering.
Trading/Spel med QS tex är en sak men det är nog inte det den här tråden syftar till.
Trading och investering är inte samma sak.
Investeringar görs på längre tidshorsonter, >5år och då måste man kunna lägga ihop 1+1.
Att såga tesla pga uppblåsta fantasier om framtida produkter och samtidigt äga QS, lucid och i samma stund rimmar ganska illa.
Framgår hyggligt tydligt att det saknas förståelse vad Tesla gör och vart framtiden är på väg i samhället som stort.
Kan man inte koppla ihop dom två så kommer man aldrig först Teslas långsiktiga värdering.
Trading/Spel med QS tex är en sak men det är nog inte det den här tråden syftar till.
Trading och investering är inte samma sak.
Investeringar görs på längre tidshorsonter, >5år och då måste man kunna lägga ihop 1+1.
Att såga tesla pga uppblåsta fantasier om framtida produkter och samtidigt äga QS, lucid och i samma stund rimmar ganska illa.
Ytterligare ett tecken på bubbla är väl när de som är investerade tycker att folk med logiska resonemang trollar.[JM] skrev:Glöm spacecoon och maw.
.
Jag har varken blankat eller köpt tesla för den är omöjlig att förutspå och jag tycker om mina pengar, men att värderingen idag bygger på framtida fantasier är ju uppenbart. Tiden får utvisa hur många av dessa fantasier som blir verklighet. Jag tror det behövs en hel del för att växa in i värderingen, men man gör det extremt bra. Tyvärr tycker jag inte ens att "extremt bra" räcker för att motivera dagens kurs.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag kollar mest på hur mycket vinst behöver de ha för att ge en utdelning som gör att jag skulle vilja äga aktien när den massiva tillväxten till sist blir långsam. Det krävs galen tillväxt från dagens nivåer för att jag hade velat äga aktien med dagens kurs.Remuz skrev:Ytterligare ett tecken på bubbla är väl när de som är investerade tycker att folk med logiska resonemang trollar.
Jag har varken blankat eller köpt tesla för den är omöjlig att förutspå och jag tycker om mina pengar, men att värderingen idag bygger på framtida fantasier är ju uppenbart. Tiden får utvisa hur många av dessa fantasier som blir verklighet. Jag tror det behövs en hel del för att växa in i värderingen, men man gör det extremt bra. Tyvärr tycker jag inte ens att "extremt bra" räcker för att motivera dagens kurs.
Men vart är deras logiska resonemang?Remuz skrev:Ytterligare ett tecken på bubbla är väl när de som är investerade tycker att folk med logiska resonemang trollar.[JM] skrev:Glöm spacecoon och maw.
.
Jag ställde frågan vad dom hade för prognos men vad blev svaret?
Ett ickesvar.
Jag har en bull och en bear prognos för tesla och logiska argument åt båda hållen mottages tacksant.
Men då ska dom vara baserade på framtida scenarion om utvecklingen i världen och hur väl teslas produkter passar in i den utvecklingen.
Svammel om höga P/E, bidrag från andra tillverkare osv är av noll intresse eftersom det är irrelevant om 5, 10, 15 år.
Jag har haft en mängd logiska resonemang i tråden och andra trådar här på TCS, men blev snabbt bortjagad.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Vi kanske har olika uppfattning om vad som är logiska resonemang och vad som är relevant för värderingen av TSLA. Det är helt OK tycker jag, det skulle vara tråkigt om vi alla hade samma uppfattning.[JM] skrev:Men vart är deras logiska resonemang?
Jag ställde frågan vad dom hade för prognos men vad blev svaret?
Ett ickesvar.
Jag har en bull och en bear prognos för tesla och logiska argument åt båda hållen mottages tacksant.
Men då ska dom vara baserade på framtida scenarion om utvecklingen i världen och hur väl teslas produkter passar in i den utvecklingen.
Svammel om höga P/E, bidrag från andra tillverkare osv är av noll intresse eftersom det är irrelevant om 5, 10, 15 år.
Däremot är det lite onödigt att som du gör påstå att de som uttrycker en uppfattning som avviker från din egen trollar...
VW ID.7 GTX Tourer -25
Ja, vissa behöver ju belägga sina argument, men det gäller tydligen inte om man trollar fram 10 miljarder dollar per år i robotar som inte finns eller inte går att realisera för som vissa gör utan att blinka.[JM] skrev:Men vart är deras logiska resonemang?
Sedan märkte jag att det saknades kommentarer om att HELA ride-hailing-sektorn OMSÄTTER under 0.4 biljoner dollar per år, men Tesla ska tydligen ta 1000% av den kakan och aktien ska gå upp med 5x-10x lätt.
Vi kanske kan kalla det för reality-check är närmare än "trolla"?
Eftersom du inte ser Nivå-5 och autonomi som en rimligt alternativ i framtiden så begräsas din framtidsprognos om hur stor ride-hailingsektorn kan bli.spacecoin skrev:Ja, vissa behöver ju belägga sina argument, men det gäller tydligen inte om man trollar fram 10 miljarder dollar per år i robotar som inte finns eller inte går att realisera för som vissa gör utan att blinka.[JM] skrev:Men vart är deras logiska resonemang?
Sedan märkte jag att det saknades kommentarer om att HELA ride-hailing-sektorn OMSÄTTER under 0.4 biljoner dollar per år, men Tesla ska tydligen ta 1000% av den kakan och aktien ska gå upp med 5x-10x lätt.
Vi kanske kan kalla det för reality-check är närmare än "trolla"?
Ponera att Nivå 5 inträffar om 5 och 10 år hur ser det ut då?
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
OfarligTesla skrev:Jag kollar mest på hur mycket vinst behöver de ha för att ge en utdelning som gör att jag skulle vilja äga aktien när den massiva tillväxten till sist blir långsam. Det krävs galen tillväxt från dagens nivåer för att jag hade velat äga aktien med dagens kurs.Remuz skrev:Ytterligare ett tecken på bubbla är väl när de som är investerade tycker att folk med logiska resonemang trollar.
Ja förr eller senare måste ju Tesla växa in i kostymen så att säga. Det går inte att extrapolera tillväxten som Tesla haft de senaste åren och utifrån det säga att man "garanterat" säljer si och så många miljoner bilar då och då. Ju större volymerna blir desto svårare är det att växa med många procent.
Jag uppskattar väl underbyggda eller åtminstone informativa inlägg som visar på såväl positiv som negativ potential i TSLA. T.ex. tycker jag Spacecoins inspel om Boston Dynamics var informativt, jag har läst om bolaget men aldrig dykt in i deras finanser och den konkreta data som postades i inlägget är en bra sanitetskontroll när man utvärderar potentialen för TeslaBot.
Sedan tycker jag det var intressant att höra vilka andra innehav björnarna i tråden har. Uppenbarligen finns det starka tendenser till kognitiv dissonans när man å ena sidan klankar ner på Teslas värdering idag kontra dess fundamenta och framtida potential, å andra sidan är lång i aktier:
- i forskningsbolag som verkar i en verklig lågmarginalbransch (batterier), som har en laboratorieprodukt, noll intäkter och bränner kassa så det står härliga till. Men trots det redan har ett market cap på 60% av Panasonics (ett lönsamt bolag med en stor produktportfölj utöver befintlig batteritillverkning i mycket stor skala). Här ser iaf inte jag en 10-20x kurspotential, bara en massa risk både i verksamheten och i kursen, särskilt om det kommer en kraftig lågkonjunktur.
- i en verklig nischtillverkare av elbilar som knappt har tillverkat eller sålt några bilar, som bränner kassa som det inte fanns någon morgondag och själva (i en förmodar jag, väldigt optimistisk prognos framtagen för att sälja aktier) inte förväntar sig att vara lönsamma förrän 2025. Men trots det har ett market cap på nästan 3x Porsches (ett mycket lönsamt bolag med ett extremt starkt varumärke). Samma här, extremt hög risk både i verksamheten och kursen. Om konjunkturen dyker, var väljer du som förvaltare att ligga kvar - i lönsamma etablerade spelare eller i kassabrännande pappersproduktsbolag?
XPENG tycker jag är ett intressant alternativ. Men de verkar leva upp till Teslabelackarnas (menar inte någon i den här tråden utan knäppisar som Mark B Spiegel och Gordon Johnson (för de som kan sina björnar)) devis att förlusten ökar ju fler bilar man säljer. Dock tror jag verkligen det finns en potential i bolaget och dess aktie. Sedan tror jag man generellt ska vara försiktig med placeringar i kinesiska bolag för det finns en rätt signifikant politisk risk. Jag har personligen en erfarenhet av att placera i ett jättefint (i termer av lönsamhet, tillväxt mm) kinesiskt bolag i en framtidsbransch som blev utköpt från börsen till underpris utan att de utländska aktieägarna hade något att säga till om. Detta var möjligt för att den storägare som ville ta bolaget privat hade fina kontakter med partiet, och som utlänning har du extremt små rättigheter och möjligheter att driva processer jämfört med hur det ser ut i demokratiska marknader.
Ledsen att jag spårade ur lite, kanske bättre att ta diskussion om andra bolag i en annan tråd. Jag tycker själv det är väldigt intressant med inspel om andra intressanta bolag i liknande branscher som Tesla, dels som motvikt till TSLAs värdering men även som uppslag till nya positioner i portföljen.
Sedan tycker jag det var intressant att höra vilka andra innehav björnarna i tråden har. Uppenbarligen finns det starka tendenser till kognitiv dissonans när man å ena sidan klankar ner på Teslas värdering idag kontra dess fundamenta och framtida potential, å andra sidan är lång i aktier:
- i forskningsbolag som verkar i en verklig lågmarginalbransch (batterier), som har en laboratorieprodukt, noll intäkter och bränner kassa så det står härliga till. Men trots det redan har ett market cap på 60% av Panasonics (ett lönsamt bolag med en stor produktportfölj utöver befintlig batteritillverkning i mycket stor skala). Här ser iaf inte jag en 10-20x kurspotential, bara en massa risk både i verksamheten och i kursen, särskilt om det kommer en kraftig lågkonjunktur.
- i en verklig nischtillverkare av elbilar som knappt har tillverkat eller sålt några bilar, som bränner kassa som det inte fanns någon morgondag och själva (i en förmodar jag, väldigt optimistisk prognos framtagen för att sälja aktier) inte förväntar sig att vara lönsamma förrän 2025. Men trots det har ett market cap på nästan 3x Porsches (ett mycket lönsamt bolag med ett extremt starkt varumärke). Samma här, extremt hög risk både i verksamheten och kursen. Om konjunkturen dyker, var väljer du som förvaltare att ligga kvar - i lönsamma etablerade spelare eller i kassabrännande pappersproduktsbolag?
XPENG tycker jag är ett intressant alternativ. Men de verkar leva upp till Teslabelackarnas (menar inte någon i den här tråden utan knäppisar som Mark B Spiegel och Gordon Johnson (för de som kan sina björnar)) devis att förlusten ökar ju fler bilar man säljer. Dock tror jag verkligen det finns en potential i bolaget och dess aktie. Sedan tror jag man generellt ska vara försiktig med placeringar i kinesiska bolag för det finns en rätt signifikant politisk risk. Jag har personligen en erfarenhet av att placera i ett jättefint (i termer av lönsamhet, tillväxt mm) kinesiskt bolag i en framtidsbransch som blev utköpt från börsen till underpris utan att de utländska aktieägarna hade något att säga till om. Detta var möjligt för att den storägare som ville ta bolaget privat hade fina kontakter med partiet, och som utlänning har du extremt små rättigheter och möjligheter att driva processer jämfört med hur det ser ut i demokratiska marknader.
Ledsen att jag spårade ur lite, kanske bättre att ta diskussion om andra bolag i en annan tråd. Jag tycker själv det är väldigt intressant med inspel om andra intressanta bolag i liknande branscher som Tesla, dels som motvikt till TSLAs värdering men även som uppslag till nya positioner i portföljen.
För ytterligare "bear-context".. Jag har ungefär en promille av mina tillgångar i Lucid och QS, det är bara för spänningens skull och för att jag är intresserad av elbilsbranchen. Det kunde varit Tesla istället men jag tycker att det är roligare med bolag som ligger tidigt i sin utvecklingspotential. Mina tillgångar ligger framförallt i 170 ha skogsfastigheter i Småland där jag investerade för drygt 15 år sedan, precis efter stormen Gudrun. Långsiktigt och stabilt och som visat sig ha bra värdeutveckling 

VW ID.7 GTX Tourer -25