Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
[JM] skrev:
Enl ovan resonemang kommer alla ADAS vara max nivå 2.
Oavsett hur bra dom är.
Pga svensk lag kräver händer på ratten och det är förarens ansvar, oavsett vad tesla säger , så blir det definitionsmässigt nivå 2.

Som jag skrev ovan.
Man måste göra skillnad på teknisk förmåga, ansvar och lagstiftning.

Eftersom svensk lag kräver händer på ratten är det nivå 2 och således så har ingenting hänt på utvecklingssidan?

Ni ser alltså inte att FSD tekniskt kan morsvara nivå 3 eller 4 men ansvarsmässigt motsvara nivå 2?
Utan det är allt eller inget?
1. Jag som kund kan ju inte få ut effekterna av den tekniska lösningen förrän det är lagligt att använda produkten på det sättet. Jag kan kan inte koppla av eller läsa en bok eller jobba. Jag måste vara en aktiv förare och är ansvarig 100% av tiden. Varje sekund. Annars fälls jag för dråp, eller dör, i värsta fall.

2. Det är många många år kvar till dess att Tesla kommer till "L3/L4-tekniskt" med stor ODD. 5-10 år skulle jag tro. När Tesla kommer dit Waymo var 2016, med en disengagement per 900 mil i mestadels stadsmiljö så kan vi snacka. Nu kommer Teslan ett par, tre kilometer uppskattningsvis.
1* Så då baserar du din värdering av TSLA på vad du tror om lagstiftare och inte på vad tesla tekniskt sett kommer klara av att leverera.

2* Jag tror du missat en del.....Finns ju hur mkt filmer som helst där blir kört en timme genom städer, rödlysen etc utan att föraren behöver ingripa.
Att mäta mot Waymo är ett skämt. Om du inte ser det så är det nog inget någon skriver här som kommer få dig att ändra uppfattning.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
2. Det är många många år kvar till dess att Tesla kommer till "L3/L4-tekniskt" med stor ODD. 5-10 år skulle jag tro. När Tesla kommer dit Waymo var 2016, med en disengagement per 900 mil i mestadels stadsmiljö så kan vi snacka. Nu kommer Teslan ett par, tre kilometer uppskattningsvis.
Waymo 2016 känns som en lite skruvad jämförelse. Helt olika produkter. 5-10 år för Tesla L3/L4 tekniskt tror jag är rejält pessimistiskt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
spacecoin skrev:
[JM] skrev:
Enl ovan resonemang kommer alla ADAS vara max nivå 2.
Oavsett hur bra dom är.
Pga svensk lag kräver händer på ratten och det är förarens ansvar, oavsett vad tesla säger , så blir det definitionsmässigt nivå 2.

Som jag skrev ovan.
Man måste göra skillnad på teknisk förmåga, ansvar och lagstiftning.

Eftersom svensk lag kräver händer på ratten är det nivå 2 och således så har ingenting hänt på utvecklingssidan?

Ni ser alltså inte att FSD tekniskt kan morsvara nivå 3 eller 4 men ansvarsmässigt motsvara nivå 2?
Utan det är allt eller inget?
1. Jag som kund kan ju inte få ut effekterna av den tekniska lösningen förrän det är lagligt att använda produkten på det sättet. Jag kan kan inte koppla av eller läsa en bok eller jobba. Jag måste vara en aktiv förare och är ansvarig 100% av tiden. Varje sekund. Annars fälls jag för dråp, eller dör, i värsta fall.

1* Så då baserar du din värdering av TSLA på vad du tror om lagstiftare och inte på vad tesla tekniskt sett kommer klara av att leverera.

2* Jag tror du missat en del.....Finns ju hur mkt filmer som helst där blir kört en timme genom städer, rödlysen etc utan att föraren behöver ingripa.
Att mäta mot Waymo är ett skämt. Om du inte ser det så är det nog inget någon skriver här som kommer få dig att ändra uppfattning.
Det är en sak att köra 15 min utan disengagements - ibland - i stadsmiljö och en annan sak att göra det konsekvent. Varför är det ett skämt att jämför mot Waymo för fem år sedan? Waymos fula bilar har ju minst fem års försprång på Tesla i reliabilitet. 2012-2013 körde Waymo som FSD-betan idagsläget. 2016 var det användbart och idag har Waymo ytterligare 5x längre mellan disengagements ungefär så det känns orättvist att jämföra med det.

Det finns många fler filmer där betan är kör mot rött, kör in i mötande trafik och så vidare än de som kör "en timme" utan interventioner. Du kan skicka mig en video på 10.4 eller 10.3 som kör en timme, (vad blir det? 3-6 mil?), utan intervention i stan, för det har jag inte sett.

Vad skulle du uppskatta är medel-värdet för disengagments för 10.4-betan i stadsmiljö? Mer än 10km? Vad är ett "tillräckligt bra" värde för dig?

Bättre än en människa är knappt Waymo, idag, med ca 4000-5000 mil i stadsmiljö mellan ingripanden, eller nått i den storleksordningen.
FDxQouKWUAIW9_I.png
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Det är en sak att köra 15 min utan disengagements - ibland - i stadsmiljö och en annan sak att göra det konsekvent. Varför är det ett skämt att jämför mot Waymo för fem år sedan? Waymos fula bilar har ju minst fem års försprång på Tesla i reliabilitet. 2012-2013 körde Waymo som FSD-betan idagsläget. 2016 var det användbart och idag har Waymo ytterligare 5x längre mellan disengagements ungefär så det känns orättvist att jämföra med det.
:roll:
Hade Tesla fokuserat på ett begränsat antal kvarter i en förort och undvikit alla tillfälliga hinder som vägarbeten, regn etc på samma sätt som Waymo gör så hade Tesla högst troligen haft lika bra eller bättre funktionalitet. Men Tesla utvecklar direkt för alla miljöer i hela USA. Självklart kommer det innebära att FSD-beta gör mängder med fel. Det är det som är meningen. Det är därför de har betaprogrammet.

Sedan är det här aktietråden och det enda som spelar roll för investerare i närtid är vid vilken tidpunkt Tesla erkänner resten av intäkterna från FSD. Tesla har redan erkänt en del av intäkterna från att ha lanserat betafunktioner som NoA. Min gissning är att Tesla börjar erkänna resten när man lanserar FSD brett och inte längre kräver ett Safety score.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Min gissning är att Tesla börjar erkänna resten när man lanserar FSD brett och inte längre kräver ett Safety score.
Det är min gissning också eftersom, dels har som sagt det, och dels använder dom safety score som en utrullningsmekanism... Odds 1.0 på den. :o

Men när kan/vill dom intäkts-föra USA-delen av resten av FSD då? I år? 6-12 månader? Längre bort?
Kommer marknaden att ta det positivt eller negativt i så fall, om den inte är allra minst 10x bättre än idag när det gäller reliabilitet?

Någon "L3" eller "L4 Robotaxi" 2022 lär vi i alla fall inte se. Det tror jag de flesta inser vid det här laget, baserat på ett års publik beta.

Som investerare skulle jag även tänka att Tesla har väldigt litet incitament att ta ansvar för lösningen, till dess att fler konkurrenter gör det, även om man skulle komma så långt, rent tekniskt. Det blir ju en jätterisk för bolaget om FSD ballar ur efter en OTA och folk krockar. Det blir kostsamt snabbt och det kan även hämma innovationstakten för att hantera den risken när/om det händer.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Det spelar ingen roll om Teslas FSD är näst intill perfekt och kan användas för Robotaxi år 2025 eller 2030. När det väl händer så kommer kommer värderingen 5-10 dubblas ganska snabbt.

Om Tesla kan tillverka 20 miljoner fordon 2030 och energi delen blir ungefär lika stor som fordonsdelen så kommer företaget vara väldigt mycket högre värderat än idag även om man inte löst FSD.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Sabbe skrev:
Om Tesla kan tillverka 20 miljoner fordon 2030 och energi delen blir ungefär lika stor som fordonsdelen så kommer företaget vara väldigt mycket högre värderat än idag även om man inte löst FSD.
Om Om hade varit så hade jag flugit iväg på ett järnspett brukade min morfar säga.. ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev:
Det spelar ingen roll om Teslas FSD är näst intill perfekt och kan användas för Robotaxi år 2025 eller 2030. När det väl händer så kommer kommer värderingen 5-10 dubblas ganska snabbt.
Du tänker att Tesla FSD Robotaxi är värt 5-10 biljoner dollar för Teslas ägare? Eller kanske 10-20 biljoner om aktiekursen dubblas till 2030. ARK menar ju i sina vilda fantasier att hela sektorn är värd 9-10 biljoner dollar 2030... Bullish.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev:
Sabbe skrev:
Du tänker att Tesla FSD Robotaxi är värt 5-10 biljoner dollar för Teslas ägare? Eller kanske 10-20 biljoner om aktiekursen dubblas till 2030. ARK menar ju i sina vilda fantasier att hela sektorn är värd 9-10 biljoner dollar 2030... Bullish.
9-10 biljoner dollar per år ;)
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Maw skrev:
Sabbe skrev:
Om Om hade varit så hade jag flugit iväg på ett järnspett brukade min morfar säga.. ;)
Berätta gärna hur många fordon per år du tror Tesla kommer att tillverka 2030 så kan det bli en kul grej att titta tillbaka på sen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev:
9-10 biljoner dollar per år ;)
Ja så klart. ARK! Dom är härliga! Håll drömmen vid liv!
Hela ride-hailing sektorn omsätter (0.4 biljoner dollar) 2025 med en tillväxt på 3-4% per år....
https://www.statista.com/outlook/mmo/mo ... de#revenue
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
Maw skrev:
Sabbe skrev:
Berätta gärna hur många fordon per år du tror Tesla kommer att tillverka 2030 så kan det bli en kul grej att titta tillbaka på sen.
Jag kan gissa. 3-5 miljoner bilar per år kanske?
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

MWall skrev:
Sabbe skrev:
Maw skrev:
Sabbe skrev:
Då kommer du bli glatt överraskad då Tesla garanterat kommer att tillverka fler än 3 miljoner fordon/år redan 2024.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
MWall skrev:
Sabbe skrev:
Maw skrev:
Sabbe skrev:
Då kommer du bli glatt överraskad då Tesla garanterat kommer att tillverka fler än 3 miljoner fordon/år redan 2024.
De ska säljas också.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Sabbe skrev:
MWall skrev:
Sabbe skrev:
Maw skrev:
Sabbe skrev:
Ja och 3 miljoner är ändå en försiktig prognos med tanke på de investeringar Tesla gör.

Tesla behöver heller inte gigapress och 4680 för att det var lönsamma vid 10 miljoner bilar. Enda anledningen att investera i gigapress och 4680 är att vill dominera vid 10 miljoner och göra 20 miljoner möjligt.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Vi kan helt klart konstatera att det finns de som värderar tesla utifrån vad dom levererar idag. Man värderar inte framtida produkter, tjänster mm och då anser aktien för dyr.

Sen finns det dom som räknar ihop att framtida maxkapaciteten på befintliga fabriker hamnar på ca 6 miljoner bilar.
Med en runrate på 1milj bilar per år nu i slutet av 2021 och en planerad ökning på 50% per år så tar det då 4 till 5 år innan man slår i det taket ca 2025/2026 alltså.
När man kört Berlin och Austin nåt år så kommer man utvärdera produktionsprocesserna och påbörja arbetet med nya fabriker för "batteryday-bilen"
Dom fabrikerna bör ju då vara igång till 2024 för att inte tillväxten ska avstanna.
Fortsatt expansion efter 2025/26 med 30% per år fram till 2030 ger då ca 20milj bilar.

Förmodligen kommer det vara en högre takt i början >50% och sen sjunkande mot slutet.
Poängen är att det är inte är tekniskt omöjligt.

Lyckas hålla upp efterfrågan?
Med tanke på att marknaden idag ligger på 80-100milj bilar per år och Tesla idag har högre marginaler (utom Ferrari) än alla andra i >35.000$ segmentet så lär det knappast vara ett problem att hålla tillräckligt låga priser för att generera efterfrågan och på sikt ta ca 20% av hela marknaden.
Om man anser att tesla har tekniken, kunnandet, viljan och förmågan att uppnå detta samt ser på Energi, SaS, robottaxi, osv så hamnar värderingen på en helt annan nivå.

Lyckas man sen klämma ut en teslabot framåt 2030 så kan man ju roa sig med att räkna på det.
Googlar man på "china factory worker wages" så får man fram att en kinesisk fabriksarbetare 2020 i snitt tjänar 82000 yuan = 112000 kr per år.
Säg att teslabot kan jobba 20h per dygn = 140h /vecka istället för 44h som är max arbetstid man får jobba i kina.
Teslaboten kan alltså göra 140/44=3,18ggr mer arbete än en arbetare.
Om tesla säljer teslabotten för 112000*3,18 = 356000kr. Avrundar till 350tkr så kommer fabriken/köparen nå break even efter ett år.
Kommer roboten kosta lika mkt som en bil att tillverka? Nä.
Så marginalen på den kommer vara galet hög. Räknar på 75%
Kan dom spotta ut 1miljon bilar per år och fabrik så kan dom säkert spotta ur sig 10miljoner robotar per år för 350kkr med 75%mrginal ger en vinst på.
10*10^6*35*10^4*0,75=2,6*10^12 kr
Alltså 2,6 Biljoner kr i VINST bara på robotar (med bara 10miljoner robotar per år)
Kan sättas i jämförelse med att bolaget idag är värt 10 biljoner kr

Men väljer man att se det som "bara en biltillverkare", som bara kommer producera 3milj bilar per år, så kanske man missar tåget så att säga....
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Jösses..
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

[JM] skrev:
Vi kan helt klart konstatera att det finns de som värderar tesla utifrån vad dom levererar idag. Man värderar inte framtida produkter, tjänster mm och då anser aktien för dyr.

Sen finns det dom som räknar ihop att framtida maxkapaciteten på befintliga fabriker hamnar på ca 6 miljoner bilar.
Med en runrate på 1milj bilar per år nu i slutet av 2021 och en planerad ökning på 50% per år så tar det då 4 till 5 år innan man slår i det taket ca 2025/2026 alltså.
När man kört Berlin och Austin nåt år så kommer man utvärdera produktionsprocesserna och påbörja arbetet med nya fabriker för "batteryday-bilen"
Dom fabrikerna bör ju då vara igång till 2024 för att inte tillväxten ska avstanna.
Fortsatt expansion efter 2025/26 med 30% per år fram till 2030 ger då ca 20milj bilar.

Förmodligen kommer det vara en högre takt i början >50% och sen sjunkande mot slutet.
Poängen är att det är inte är tekniskt omöjligt.

Lyckas hålla upp efterfrågan?
Med tanke på att marknaden idag ligger på 80-100milj bilar per år och Tesla idag har högre marginaler (utom Ferrari) än alla andra i >35.000$ segmentet så lär det knappast vara ett problem att hålla tillräckligt låga priser för att generera efterfrågan och på sikt ta ca 20% av hela marknaden.
Om man anser att tesla har tekniken, kunnandet, viljan och förmågan att uppnå detta samt ser på Energi, SaS, robottaxi, osv så hamnar värderingen på en helt annan nivå.

Lyckas man sen klämma ut en teslabot framåt 2030 så kan man ju roa sig med att räkna på det.
Googlar man på "china factory worker wages" så får man fram att en kinesisk fabriksarbetare 2020 i snitt tjänar 82000 yuan = 112000 kr per år.
Säg att teslabot kan jobba 20h per dygn = 140h /vecka istället för 44h som är max arbetstid man får jobba i kina.
Teslaboten kan alltså göra 140/44=3,18ggr mer arbete än en arbetare.
Om tesla säljer teslabotten för 112000*3,18 = 356000kr. Avrundar till 350tkr så kommer fabriken/köparen nå break even efter ett år.
Kommer roboten kosta lika mkt som en bil att tillverka? Nä.
Så marginalen på den kommer vara galet hög. Räknar på 75%
Kan dom spotta ut 1miljon bilar per år och fabrik så kan dom säkert spotta ur sig 10miljoner robotar per år för 350kkr med 75%mrginal ger en vinst på.
10*10^6*35*10^4*0,75=2,6*10^12 kr
Alltså 2,6 Biljoner kr i VINST bara på robotar (med bara 10miljoner robotar per år)
Kan sättas i jämförelse med att bolaget idag är värt 10 biljoner kr

Men väljer man att se det som "bara en biltillverkare", som bara kommer producera 3milj bilar per år, så kanske man missar tåget så att säga....
Amen! :D
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
Jösses..
Hur ser din prognos ut?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
Det är härligt med optimism.... Boston Dynamics omsätter $828M, går back och humanoider lämpar sig INTE i tillverkande industri. Och om du har missat det så finns det redan snabba robotar av annan formfaktor som är optimerade för fabriker som inte Tesla tänkt göra så vitt jag vet. Det har funnits i 30 år.
Viggo

Inlägg av Viggo »

Maw skrev:
Jösses..
Kom gärna med något konstruktivt istället och påvisa hur du tycker man ska räkna. Sådana där kommentarer ger noll och ingenting.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Tesla Bot? Är ju bara en plojgrej.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
[JM] skrev:
Det är härligt med optimism.... Boston Dynamics omsätter $828M, går back och humanoider lämpar sig INTE i tillverkande industri. Och om du har missat det så finns det redan snabba robotar av annan formfaktor som är optimerade för fabriker som inte Tesla tänkt göra så vitt jag vet. Det har funnits i 30 år.
Och ändå så jobbar det arbetare i fabriker.....Om du missat det....Detta trots att det funnits industrirobotar i 30 år....
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

MWall skrev:
Tesla Bot? Är ju bara en plojgrej.
Vilket du baserar på?
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Ploj eller ej...

Men jag skulle alla dagar i veckan satsa på att i mitt yrkesliv få en bärare som gjorde allt skitjobbet.

Det jag menar är att om jag ex (vilket jag ej gör) monterar ett kök bett plastgubben hämta skåpet, spisen mm och jag kunnat slippa bärandet.

Eller är plastgubben smartare än så tror ni??
Skriv svar