1* Så då baserar du din värdering av TSLA på vad du tror om lagstiftare och inte på vad tesla tekniskt sett kommer klara av att leverera.spacecoin skrev:1. Jag som kund kan ju inte få ut effekterna av den tekniska lösningen förrän det är lagligt att använda produkten på det sättet. Jag kan kan inte koppla av eller läsa en bok eller jobba. Jag måste vara en aktiv förare och är ansvarig 100% av tiden. Varje sekund. Annars fälls jag för dråp, eller dör, i värsta fall.[JM] skrev:Enl ovan resonemang kommer alla ADAS vara max nivå 2.
Oavsett hur bra dom är.
Pga svensk lag kräver händer på ratten och det är förarens ansvar, oavsett vad tesla säger , så blir det definitionsmässigt nivå 2.
Som jag skrev ovan.
Man måste göra skillnad på teknisk förmåga, ansvar och lagstiftning.
Eftersom svensk lag kräver händer på ratten är det nivå 2 och således så har ingenting hänt på utvecklingssidan?
Ni ser alltså inte att FSD tekniskt kan morsvara nivå 3 eller 4 men ansvarsmässigt motsvara nivå 2?
Utan det är allt eller inget?
2. Det är många många år kvar till dess att Tesla kommer till "L3/L4-tekniskt" med stor ODD. 5-10 år skulle jag tro. När Tesla kommer dit Waymo var 2016, med en disengagement per 900 mil i mestadels stadsmiljö så kan vi snacka. Nu kommer Teslan ett par, tre kilometer uppskattningsvis.
2* Jag tror du missat en del.....Finns ju hur mkt filmer som helst där blir kört en timme genom städer, rödlysen etc utan att föraren behöver ingripa.
Att mäta mot Waymo är ett skämt. Om du inte ser det så är det nog inget någon skriver här som kommer få dig att ändra uppfattning.