Jag har haft min M3 i 1,5 månad och använder AP mycket mer än jag hade trott, även i rusningstrafik genom Göteborg nästan varje dag. Tycker det funkar över förväntan men jag saknar en möjlighet att "lätta på gasen" för att släppa in någon från en annan fil. Som att accelerera med gaspedalen men tvärt om...
Finns det någon sådan funktion som jag inte hittat? Hade varit perfekt med en knapp som slutar accelerera och motorbromsar lätt så länge den är intryckt. Skulle minst halvera antalet gånger jag får koppla ur AP.
Autopilot, "släppa på gasen"
Moderator: Redaktion
- ChristerSjo
- Teslaägare
Re: Autopilot, "släppa på gasen"
Kanske funkar om du ställer in ökat avstånd till framförvarande bil?LasseK skrev:Jag har haft min M3 i 1,5 månad och använder AP mycket mer än jag hade trott, även i rusningstrafik genom Göteborg nästan varje dag. Tycker det funkar över förväntan men jag saknar en möjlighet att "lätta på gasen" för att släppa in någon från en annan fil. Som att accelerera med gaspedalen men tvärt om...
Finns det någon sådan funktion som jag inte hittat? Hade varit perfekt med en knapp som slutar accelerera och motorbromsar lätt så länge den är intryckt. Skulle minst halvera antalet gånger jag får koppla ur AP.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Scrolla ner hastigheten tillfälligt med höger scrollhjul på ratten.
Sen när du släppt in bilen kan du öka med scrollhjulet igen.
Jag tycker det nästan är tvärt om. När det är köer blir 1:an onödigt långt avstånd till bilen framför så många tränger sig in.ChristerSjo skrev:
Kanske funkar om du ställer in ökat avstånd till framförvarande bil?
Problemet är att bilen inte upptäcker att en annan bil är på väg in i filen innan den kommit över linjen. Jag ser det långt tidigare antingen på att dom blinkar eller hur dom rör sig i filen.
Det blir ett jäkla scrollande då. Om det är kö har man kanske hastigheten på 50 men det går i 20 pga bilen framför. Då får man hålla hastigheten själv med scrollknappen... Men det är nog så man får göra om det inte finns något annat.Dexter skrev:Scrolla ner hastigheten tillfälligt med höger scrollhjul på ratten.
Eller du kanske menade att tillfälligt trycka scrollhjulet till vänster för att öka från 1 till 7. Det kan funka, får testa!LasseK skrev:Jag tycker det nästan är tvärt om. När det är köer blir 1:an onödigt långt avstånd till bilen framför så många tränger sig in.ChristerSjo skrev:
Problemet är att bilen inte upptäcker att en annan bil är på väg in i filen innan den kommit över linjen. Jag ser det långt tidigare antingen på att dom blinkar eller hur dom rör sig i filen.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Men då är det väl inga problem då 1 är det kortaste avståndet och om du släpper in alla bilar behöver du inte lätta på gasen.LasseK skrev:Jag tycker det nästan är tvärt om. När det är köer blir 1:an onödigt långt avstånd till bilen framför så många tränger sig in.ChristerSjo skrev:
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Japp exaktLasseK skrev:Eller du kanske menade att tillfälligt trycka scrollhjulet till vänster för att öka från 1 till 7. Det kan funka, får testa!LasseK skrev:Jag tycker det nästan är tvärt om. När det är köer blir 1:an onödigt långt avstånd till bilen framför så många tränger sig in.ChristerSjo skrev:

M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Finns en funktion som jag har märkt.
Om man kör AP och ex 80km/h inställt.
Framförvarande bil stannar vid ex trafikljuset.
När framförvarande bil börjar köra så tar man själv över med gasen och kör ex 50km/h så håller bilen den lägre hastigheten som man reglerar med gasen.
När man släpper gasen försöker bilen återgå till inställd hastighet eller inställt avstånd till framförvarande bil.
Bra eller dåligt vet ej kul funktion i alla fall.
Kanske egentligen att det går använda för att sänka hastigheten från 50km/h till 40km/h tillfälligt genom att släppa gasen lite grann.
Men inte helt för annars går AP in med sina 80km/h
Om man kör AP och ex 80km/h inställt.
Framförvarande bil stannar vid ex trafikljuset.
När framförvarande bil börjar köra så tar man själv över med gasen och kör ex 50km/h så håller bilen den lägre hastigheten som man reglerar med gasen.
När man släpper gasen försöker bilen återgå till inställd hastighet eller inställt avstånd till framförvarande bil.
Bra eller dåligt vet ej kul funktion i alla fall.
Kanske egentligen att det går använda för att sänka hastigheten från 50km/h till 40km/h tillfälligt genom att släppa gasen lite grann.
Men inte helt för annars går AP in med sina 80km/h