Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
spacecoin skrev:
Dagens Industri läser mina spaningar på TCS och skriver en artikel? ;) nä, kanske inte, men samma slutsatser iaf. 11 miljoner bilar till 3x marginalen rättfärdigar värderingen.
Screenshot 2021-11-11 at 09.01.59.png
Men tesla är ju inte bara "en biltillverkare".
...klipp...
Tittar man på potentialen i dessa marknader så ser kalkylen lite annorlunda ut.
Lycka till är allt jag har att säga om det. Det ser inte superlovande ut med någon självkörning i närtid. 2030 kanske?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Maw skrev:
Ja, och är det något Elon är bra på så är det att "prata". Synd att det inte går att tjäna pengar på prat och twittermeddelanden.....
... eller just det, det går ju, han är trots allt världens rikaste man ;)
Elon har iofs gjort en hel del mer än att prata och twittra, eller menar du seriöst att alla hans företag och bedrifter bara är "mycket snack och lite verkstad"?

I så fall har vi väldigt olika åsikt om vad Elon har åstadkommmit. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Nu är det kanske inte Elon personligen som gjort Tesla till en stor biltillverkare, men för all del, jag ska inte svära i kyrkan. Men eftersom det är på ämnet värdering.... Menar du att Teslas värdering hade sett likadan ut utan de relativt tomma löften om produkters funktioner och framtida vertikaler? Det finns mycket att bevisa för att inte det ska kallas missledande eller rent av lögner. Eller, som vissa säger här "överdrivet optimistiskt".
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

fth skrev:
Maw skrev:
Ja, och är det något Elon är bra på så är det att "prata". Synd att det inte går att tjäna pengar på prat och twittermeddelanden.....
... eller just det, det går ju, han är trots allt världens rikaste man ;)
Elon har iofs gjort en hel del mer än att prata och twittra, eller menar du seriöst att alla hans företag och bedrifter bara är "mycket snack och lite verkstad"?

I så fall har vi väldigt olika åsikt om vad Elon har åstadkommmit. :roll:

/fth
Jag raljerar givetvis.
Fast jag är övertygad om att Elon är en ännu bättre affärsman och PR-man än han är ingenjör och han är säkert en skicklig ingenjör. Kombinationen är det som gjort honom och hans företag så framgångsrika.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Min bild är att Elon och Tesla hittils har hunnit leverera på kanske 5 procent av det som i dagsläget är utlovat vilket innebär att 95% återstår.

De kommer säkert leverera många gånger mer än vad de hunnit med så här långt. Frågan är om de kan leverera i paritet med aktiekursens utveckling: )
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
[JM] skrev:
spacecoin skrev:
Dagens Industri läser mina spaningar på TCS och skriver en artikel? ;) nä, kanske inte, men samma slutsatser iaf. 11 miljoner bilar till 3x marginalen rättfärdigar värderingen.
Men tesla är ju inte bara "en biltillverkare".
...klipp...
Tittar man på potentialen i dessa marknader så ser kalkylen lite annorlunda ut.
Lycka till är allt jag har att säga om det. Det ser inte superlovande ut med någon självkörning i närtid. 2030 kanske?
FSD ligger nog inte så långt bort om man tittar på hur snabb utvecklingen är mellan patcharna.
Nivå 5 däremot tar nog några år till. Sen ska man inte glömma lagstiftning och byråkrati...
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
FSD ligger nog inte så långt bort om man tittar på hur snabb utvecklingen är mellan patcharna.
Nivå 5 däremot tar nog några år till. Sen ska man inte glömma lagstiftning och byråkrati...
Vad är det egentligen som skiljer Full Self Driving från level 5? Är FSD samma som level 3 eller vilken nivå handlar det om?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Dubbelpost
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
[JM] skrev:
Vad är det egentligen som skiljer Full Self Driving från level 5? Är FSD samma som level 3 eller vilken nivå handlar det om?
https://www.synopsys.com/automotive/aut ... evels.html

Här har du definitionerna för nivåerna
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
https://www.synopsys.com/automotive/aut ... evels.html[/quote]

Hittar inget om FSD på den sidan.

Så vad är det FSD ska klara om det inte är level 5?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
Hittar inget om FSD på den sidan.

FSD motsvarar nivå 4.
Robotaxi kräver nivå 5.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Ja DI har lika dålig koll som de flesta som postar här ;)

Jag har dragit värderingen alldeles för många gånger här redan. Om man har svårt att läsa vad jag skriver så rekommenderar jag de analyser som publiceras av analytiker från flera av världens största finansiella institutioner. Flera av dem har högre riktkurs än dagens och majoriteten av dem har köp eller behåll som betyg: https://www.wsj.com/market-data/quotes/ ... ch-ratings
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev:
Teslas FSD ska klara att köra själv ibland, och kräver förares fulla uppmärksamhet hela tiden enligt deras egen nuvarande definition. Det är alltså ett förarassistanssystem (nivå 2). I en autonom bil (nivå 3 och uppåt) har föraren inget ansvar, utan det är tillverkaren av autonomisystemet som är skyldig till att kompensera för alla typ av olyckor när bilen kör själv.
[JM] skrev:
FSD motsvarar nivå 4.
Robotaxi kräver nivå 5.
Nja, det som skiljer level 4 och level 5 är att ODD är unbounded. Man ska kunna köra överallt och när som helst. T ex på grusväg och i snö. Level 4 har en begränsad definition av vad den klara av som tillverkaren bestämmer (Operational design domain) . T ex ett geoområde eller väder eller typ av väg, eller alla tre.

Waymo är en level 4 robotaxi. Level 5 kräver antagligen generell AI, så om 100 år kanske. Inte i slutet av året som vissa påstått ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Koncernchefen Oliver Zipse hävdar att BMW håller högre kvalitet än Tesla och att elbilstillverkaren säljer bra på grund av prissänkningar.
Vi skulle inte göra så eftersom man måste hålla hela loppet ut.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-c ... premiumbil

Prissänkning???
Today, Tesla has updated its pricing for Model 3 and Model Y vehicles to increase prices across the board once more.
The automaker’s cheapest vehicle has now increased in price by over 20% this year alone.
https://electrek.co/2021/11/04/tesla-in ... ard-paint/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
Maw skrev:
Teslas FSD ska klara att köra själv ibland, och kräver förares fulla uppmärksamhet hela tiden enligt deras egen nuvarande definition. Det är alltså ett förarassistanssystem (nivå 2). I en autonom bil (nivå 3 och uppåt) har föraren inget ansvar, utan det är tillverkaren av autonomisystemet som är skyldig till att kompensera för alla typ av olyckor när bilen kör själv.
[JM] skrev:
FSD motsvarar nivå 4.
Robotaxi kräver nivå 5.
Nja, det som skiljer level 4 och level 5 är att ODD är unbounded. Man ska kunna köra överallt och när som helst. T ex på grusväg och i snö. Level 4 har en begränsad definition av vad den klara av som tillverkaren bestämmer (Operational design domain) . T ex ett geoområde eller väder eller typ av väg, eller alla tre.

Waymo är en level 4 robotaxi. Level 5 kräver antagligen generell AI, så om 100 år kanske. Inte i slutet av året som vissa påstått ;)
Egentligen så är ju definitionerna lite knepiga/grova eftersom dom blandar förmåga och ansvar.

Förmågemässigt så tror jag teslas FSD kan nå nivå 4 relativt snart men ansvarsmässigt så kommer dom kräva förare, ett tag till, som kan ta över relativt snabbt vilket placerar FSD i nivå 2 eller 3.

Personligen tror jag de flesta som betalt för FSD skiter i nivåklassen.
Om bilen på ett förtroendeingivande sätt kan köra från A till B 95% utan mänsklig hjälp så är nog de flesta nöjda med vad de betalt för.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev:
Level 5 kräver antagligen generell AI, så om 100 år kanske. Inte i slutet av året som vissa påstått ;)
Vissa=Elon? När?

L5 är väl iofs i det närmaste en utopi. Eller å andra sidan, många förare klarar ju inte av lite halka och snömodd utan plåtskador idag. Men ska den kunna köra över åkern till tant Agda och kunna hantera terrängkörning? Misstänker att allmän/privat väg kan vara en lämplig avgränsning....

En allt mer utvidgande L4 duger gott för mig.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
Egentligen så är ju definitionerna lite knepiga/grova eftersom dom blandar förmåga och ansvar.
Förmågemässigt så tror jag teslas FSD kan nå nivå 4 relativt snart men ansvarsmässigt så kommer dom kräva förare, ett tag till, som kan ta över relativt snabbt vilket placerar FSD i nivå 2 eller 3.
Om bilen på ett förtroendeingivande sätt kan köra från A till B 95% utan mänsklig hjälp så är nog de flesta nöjda med vad de betalt för.
Jag håller inte med. Problemet är att du får böter av polisen om du pillar på telefonen eller datorn i en Level 2 bil. Vidare så behöver man veta att tillverkaren är så säker på sin produkt att dom kan ta ansvar. Level 2 på motorväg har vi haft i 5-10 år.

Autonomi på motorväg och ADAS i övriga fall som räddar oss från misstag är vad jag tror de flesta vill ha de 10 närmsta åren.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Level 5 kräver antagligen generell AI, så om 100 år kanske. Inte i slutet av året som vissa påstått ;)
Vissa=Elon? När?

L5 är väl iofs i det närmaste en utopi. Eller å andra sidan, många förare klarar ju inte av lite halka och snömodd utan plåtskador idag. Men ska den kunna köra över åkern till tant Agda och kunna hantera terrängkörning? Misstänker att allmän/privat väg kan vara en lämplig avgränsning....

En allt mer utvidgande L4 duger gott för mig.
Jag håller med om L4, men det beror ju på ODD. Men motorväg i torrt väglag upp till 130km/h vore grymt. Till och med utan filbyten.
L4 i 60km/h i kökörning i torrt väglag på motorväg som finns idag från EQS är inte lika spännande/användbart.

Ja, Elon i dec 2020, det är knappt 11 månader sedan. Att han har alltid sån otur med prognoserna den där Elon...
Yesterday, Musk received an Axel Springer Award in Germany, and during an interview with CEO Mathias Döpfner, he was asked when Tesla can deliver full autonomy.

Tesla’s CEO answered:
To actually answer your question, I am extremely confident of achieving full autonomy and releasing it to the Tesla customer base next year (dvs 2021).

edit2: (han fick även frågan om han avsåg Level 5 med "full autonomy", varpå han svarade "ja").

https://electrek.co/2020/12/02/elon-mus ... ions-2021/ (eller google axel springer elon musk för hela videon)

edit: här
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
[JM] skrev:
Jag håller inte med. Problemet är att du får böter av polisen om du pillar på telefonen eller datorn i en Level 2 bil. Vidare så behöver man veta att tillverkaren är så säker på sin produkt att dom kan ta ansvar. Level 2 på motorväg har vi haft i 5-10 år.

Autonomi på motorväg och ADAS i övriga fall som räddar oss från misstag är vad jag tror de flesta vill ha de 10 närmsta åren.
Du tycker alltså att det du ser på FSD beta videor idag uppvisar samma förmåga som AP vi haft i några år?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
spacecoin skrev:
[JM] skrev:

Du tycker alltså att det du ser på FSD beta videor idag uppvisar samma förmåga som AP vi haft i några år?
Det tror jag inte att jag skrev. Jag säger att ADAS är ADAS och autonomi är autonomi.
Däremot tycker jag inte att FSD-betan verkar utvecklas i en sådan takt att den är autonom på ett sånt sätt att Tesla kan ta ansvar förrän tidigast om 5-10 år.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
[JM] skrev:
spacecoin skrev:
[JM] skrev:

Det tror jag inte att jag skrev. Jag säger att ADAS är ADAS och autonomi är autonomi.
Däremot tycker jag inte att FSD-betan verkar utvecklas i en sådan takt att den är autonom på ett sånt sätt att Tesla kan ta ansvar förrän tidigast om 5-10 år.
Och med ansvar så avser du vilken nivå då?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

[JM] skrev:
spacecoin skrev:
[JM] skrev:
spacecoin skrev:
[JM] skrev:

Och med ansvar så avser du vilken nivå då?
Ansvar för framförandet, dvs som om Tesla körde bilen. Det är det som blir konsekvensen av att föraren inte är ansvarig. På delvis L3 men framförallt L4 och L5. Hur försäkringsupplägget biltillverkare/återförsäkrting etc ser ut vet jag inte. Smäller bilen så är det iaf inte föraren som felat.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
Ansvar för framförandet, dvs som om Tesla körde bilen. Det är det som blir konsekvensen av att föraren inte är ansvarig. På delvis L3 men framförallt L4 och L5.
Precis så. Elon pratar om att tekniken ska vara så bra att lagstiftningen inte hänger med. Det är inte lagligt at ha en L4-personbil i något land hittills så vitt jag vet. Det är en bra bit kvar till teknisk autonomi...
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Enl ovan resonemang kommer alla ADAS vara max nivå 2.
Oavsett hur bra dom är.
Pga svensk lag kräver händer på ratten och det är förarens ansvar, oavsett vad tesla säger , så blir det definitionsmässigt nivå 2.

Som jag skrev ovan.
Man måste göra skillnad på teknisk förmåga, ansvar och lagstiftning.

Eftersom svensk lag kräver händer på ratten är det nivå 2 och således så har ingenting hänt på utvecklingssidan?

Ni ser alltså inte att FSD tekniskt kan motsvara nivå 3 eller 4 men ansvarsmässigt motsvara nivå 2?
Utan det är allt eller inget?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
Enl ovan resonemang kommer alla ADAS vara max nivå 2.
Oavsett hur bra dom är.
Pga svensk lag kräver händer på ratten och det är förarens ansvar, oavsett vad tesla säger , så blir det definitionsmässigt nivå 2.

Som jag skrev ovan.
Man måste göra skillnad på teknisk förmåga, ansvar och lagstiftning.

Eftersom svensk lag kräver händer på ratten är det nivå 2 och således så har ingenting hänt på utvecklingssidan?

Ni ser alltså inte att FSD tekniskt kan morsvara nivå 3 eller 4 men ansvarsmässigt motsvara nivå 2?
Utan det är allt eller inget?
1. Jag som kund kan ju inte få ut effekterna av den tekniska lösningen förrän det är lagligt att använda produkten på det sättet. Jag kan kan inte koppla av eller läsa en bok eller jobba. Jag måste vara en aktiv förare och är ansvarig 100% av tiden. Varje sekund. Annars fälls jag för dråp, eller dör, i värsta fall.

2. Det är många många år kvar till dess att Tesla kommer till "L3/L4-tekniskt" med stor ODD. 5-10 år skulle jag tro. När Tesla kommer dit Waymo var 2016, med en disengagement per 900 mil i mestadels stadsmiljö så kan vi snacka. Nu kommer Teslan ett par, tre kilometer uppskattningsvis.
Skriv svar