Skador vid kyla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

tesla1337

Skador vid kyla

Inlägg av tesla1337 »

Hej, bor i norra norra Sverige och har precis köpt en model s 2017 75d. Hade inte hört någonting innan att det skulle vara ett problem med en tesla i kallt å snöigt klimat förutom tex räckvidden å handtagen. Men nu har en kompis till mig hört att luftbälgarna till fjädringen kan gå sönder vid -20 grader. Undrar om någon har någon erfarenhet av det eller några andra defekter vid minusgrader som är bra att veta.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Skador vid kyla

Inlägg av jonasl »

Luftfjädring har alltid begränsad livslängd oavsett vilket märke det är. Titta på halvgamla Range Rovers, Audi Allroad osv. Mer regel än undantag att de har bytt några bälgar.

Hade det här varit ett stort problem på Tesla hade norrmännen gnytt en hel del tror jag.

Själv skulle jag dock undvika luftfjädring om det var en bil jag tänkt ha kvar länge. Eller budgeterat med byte.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

I mina öron så pratar din kompis strunt:)

Luftfjädringen verkar inte gå sönder mer för att den rullar i kallt klimat. Ägt bil med luftfjädring och bor i Luleå och enda bekymret var en gång då det blev kondens i kompressorn och den då lät lite illa. Försvann efter nån timme i värme.

Dock som tidigare skribent. Luftfjädring i sig har oftare fel än vanlig så vill man sova gott så skulle jag skippa bil med luftfjädring.

//Henrik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Har för mig det är Continental som levererade luftfjädringen på S, åtminstone fram till 2019. Samma som sitter i många tyska lyxlimpor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar