Jag har också beställt en MY (vit/svart) 19" + vinterdäck och går i väntans tider. Beställde den 4e november och valde privatleasing.
Något jag undrar över är informationen på kontosidan. Där står att Tesla skall återkomma med kreditbeslut och att jag skall svara snarast för att säkerställa leveransen. Det är ju ett rött skynke att skriva så. Man blir ju lagom nojig Jag har fått besked till min mejl att krediten gått igenom men det finns dock inget att svara på och informationen på kontosidan säger fortfarande samma sak "svara snarast för att säkerställa leverans". Nojig som man är så har jag därför frågat Tesla minst 3ggr om det verkligen inte är något mer jag skall göra och dom säger att allt är klart och att det bara är att vänta på leveransbesked.
Någon annan här som valt privatleasing och ser det isf lika dant ut för er under betalnings-checkboxen? Se bifogad bild.
EU stoppar ändring av bonus-malus i Sverige
Kan försenas ett halvår
Nu uppger Miljödepartementet att de nya reglerna stoppas – de kan krocka med EU:s regler för statliga stöd. I stället för att införas 1 januari 2022 kommer förslaget att försenas 3-.6 månader, om det visar sig vara förenligt med EU-rätten. EU:s regler för statsstöd är till för att se till att konkurrensen på EU:s inre marknad inte snedvrids.
– Miljödepartementet bedömer att reglernas ikraftträdande kommer behöva senareläggas med åtminstone tre till sex månader, på grund av den diskussion som förs, uppger Miljödepartementet i sitt pressmeddelande. https://www.dagensps.se/motor/eu-stoppa ... XVagCAebLn
Luddigt det där ändå, hur fasiken ska det tolkas
Krocka med EU’s regler för statligt stöd, att Sverige ger för mkt? För lite? Bonus malus gäller väl dock bensinbilar?
Har leverans av min MY den 30 november, men det verkar tjockt hos ABS Wheels de dagarna för montering av vinterdäcken. När jag pratade med dem idag sa de att de var fullbokade de dagarna - och samtliga monteringar var Tesla.
Jag lyckades få en tid, men den är 1h innan min leveranstid hos Tesla.
Så - hur känsliga är de med sina tider?
Ska ringa dem imorgon och kolla, men vad säger er erfarenhet om att dyka upp i Trosta 2h innan utsatt leverans?
Annars blir det att bara ta leverans av vinterdäcken och rulla till någon annan firma...
Kan försenas ett halvår
Nu uppger Miljödepartementet att de nya reglerna stoppas – de kan krocka med EU:s regler för statliga stöd. I stället för att införas 1 januari 2022 kommer förslaget att försenas 3-.6 månader, om det visar sig vara förenligt med EU-rätten. EU:s regler för statsstöd är till för att se till att konkurrensen på EU:s inre marknad inte snedvrids.
– Miljödepartementet bedömer att reglernas ikraftträdande kommer behöva senareläggas med åtminstone tre till sex månader, på grund av den diskussion som förs, uppger Miljödepartementet i sitt pressmeddelande. https://www.dagensps.se/motor/eu-stoppa ... XVagCAebLn
Krocka med EU’s regler för statligt stöd, att Sverige ger för mkt? För lite? Bonus malus gäller väl dock bensinbilar?
Suck, då får vi vänta på en eventuell prissänkning ytterligare en tid. Och om det nu endast blir MYP från Berlin inledningsvis återstår bara dragkroken i lager innan jag går vidare med min reservation.
Kan försenas ett halvår
Suck, då får vi vänta på en eventuell prissänkning ytterligare en tid. Och om det nu endast blir MYP från Berlin inledningsvis återstår bara dragkroken i lager innan jag går vidare med min reservation.
Äh jag tar nog leverans Q1 istället, får man en -22 också
Vet någon hur går transporten från Zebrugge? Fortsätter båten närmre Sverige eller lastas bilarna nu om till tåg/lastbil till alla olika utlämningsstäder?
Dom lastas om och rullar vidare på lastbilar och ibland tåg (sällsynt).
Någon som väntar leverans till GBG runt månadsskiftet som fått nått sms om bekräftad leveransdatum?
Jag har prell 30/11 men inte fått något ännu.
Jag har prel. 23/11, men inte fått något sms.
Har du kunnat hitta vart bilen befinner sig via VINnumret?
Min hittas inte, så funderar på vart den är, våra bilar kanske är på samma båt?
Står i valet och kvalet att beställa en MY nu eller... sen.
Vilka fördelar kan man tänkas få om jag beställer inom Q1?
Större batteri, 78 vs 82 kWh? Genererar det verkligen någon större skillnad i verkligheten? Skiljer sig laddtiderna något nämntvärt?
Nya lysen?
Luftfjädring?
Om jag förstått folk i tråden rätt verkar det ta lite drygt en månad för leverans efter beställning. Idag säger Tesla att leverans sker i december, vilket onekligen är trevligt.
Någon som fått tydligt besked från Tesla om hur länge man kan knuffa en reservation utan att ta leverans?
Skulle vilja vänta till 4680 celler kan levererasi en Y LR, men det det kan ta ett år eller så och det verkar tveksamt om de skulle tillåta knuff ända dit.
Starkaste argumentet att knuffa är tillgången till utlovad dragkrok.
Någon som fått tydligt besked från Tesla om hur länge man kan knuffa en reservation utan att ta leverans?
Skulle vilja vänta till 4680 celler kan levererasi en Y LR, men det det kan ta ett år eller så och det verkar tveksamt om de skulle tillåta knuff ända dit.
Starkaste argumentet att knuffa är tillgången till utlovad dragkrok.
För mig har de i alla fall lagt in att jag först vill ha den när dragkrok finns monterad vid leverans. Kanske redan händer i 22Q1 men vi får se...
BMW i3 60Ah REX. Såld Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
För mig har de i alla fall lagt in att jag först vill ha den när dragkrok finns monterad vid leverans. Kanske redan händer i 22Q1 men vi får se...
Med tanke på hur Tesla brukar hantera sånt här så lär du aldrig få din bil ...
Har de bestämt sig för att dragkrok ska eftermonteras på Model Y så lär det så förbli. Jag hoppas naturligtvis att jag har fel, men orkar inte vänta på det själv utan har bett om matchning. Det lär ändå bli byte om drygt tre år för mig och då kanske de ändrat sig.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Med tanke på hur Tesla brukar hantera sånt här så lär du aldrig få din bil ...
Har de bestämt sig för att dragkrok ska eftermonteras på Model Y så lär det så förbli. Jag hoppas naturligtvis att jag har fel, men orkar inte vänta på det själv utan har bett om matchning. Det lär ändå bli byte om drygt tre år för mig och då kanske de ändrat sig.
Ja kan sträcka mig till att lämna in det på SC direkt den levererats, men det ska i alla fall finnas dragkrokar att montera vilket det inte finns nu.
BMW i3 60Ah REX. Såld Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Ja kan sträcka mig till att lämna in det på SC direkt den levererats, men det ska i alla fall finnas dragkrokar att montera vilket det inte finns nu.
Hade samma krav, så jag avstod matchingen i höstas. Men min Model 3 närmar sig 13000 mil så det börjar bli dags att byta ändå (även om vi haft noll problem med nuvarande bil förutom gnällande länkarmar och byte av knapp till bakluckan).
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Större batteri, 78 vs 82 kWh? Genererar det verkligen någon större skillnad i verkligheten? Skiljer sig laddtiderna något nämntvärt?
Nya lysen?
Luftfjädring?
Om jag förstått folk i tråden rätt verkar det ta lite drygt en månad för leverans efter beställning. Idag säger Tesla att leverans sker i december, vilket onekligen är trevligt.
Leveranserna är inte styrda av beställningsdatum utan snarare av när en skock båtar råkar anlända. Sista månaden i kvartalet tillverkas enbart för hemmamarknaden. Inte mycket du kan göra som kund ... mer än att köpa! (Och vänta ... )
Tesla vill såklart för allt smör i Småland undvika att Osbourn:a genom att läcka ut specifikationer som kan förmå kunder att dröja. Därför spekulerar vi hej vilt i stället och hoppas på Jultomten.
Läste en tråd på ett annat forum där någon tysk får leverans typ imorgon och ska då kontrollera batteristorleken på fredag alt lördag. Är det 82 kWh så lägger jag en beställning.
Läste en tråd på ett annat forum där någon tysk får leverans typ imorgon och ska då kontrollera batteristorleken på fredag alt lördag. Är det 82 kWh så lägger jag en beställning.
Spännande. Jag är i valet och kvalet. Provkörde Y igår och allt verkar bra, förutom en detalj:
Ingen dragkrok finns och ingen kan säga om eller när det blir möjligt att få en sådan monterad. Vi har bara en bil så den måste ha dragkrok. Den måste dessutom ha dragkrok vid leverans, inte någon gång i framtiden, eventuellt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Jag hade bett att vara "omatchningsbar" på min Model Y men blev nu matchad med leverans den 26:e November.
Ringde precis och tog bort den.
Vet att många är nervösa för 700 000kr taket men det verkar som om den regeln kommer skjutas på minst 3 kanske 6 månader.
Referens: https://www.regeringen.se/artiklar/2021 ... narelaggs/
I budgetpropositionen för 2022 aviserade regeringen ändringar gällande bonusen i det så kallade bonus-malus-systemet. Då utformningen av systemet nu diskuteras med EU-kommissionen kommer ändringarna att träda i kraft först senare under 2022, istället för den 1 januari 2022 som tidigare angetts.
Miljödepartementet bedömer att reglernas ikraftträdande kommer behöva senareläggas med åtminstone tre till sex månader, på grund av den diskussion som förs. De kommande ändringarna kommer att remitteras när utformningen har kunnat fastställas. Berörda aktörer kommer därigenom att få tillfälle att lämna synpunkter på föreslagna ändringar. Miljödepartementet återkommer när det finns ytterligare information att lämna.
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Nya lysen?
Luftfjädring?
Leveranserna är inte styrda av beställningsdatum utan snarare av när en skock båtar råkar anlända. Sista månaden i kvartalet tillverkas enbart för hemmamarknaden. Inte mycket du kan göra som kund ... mer än att köpa! (Och vänta ... )
Tesla vill såklart för allt smör i Småland undvika att Osbourn:a genom att läcka ut specifikationer som kan förmå kunder att dröja. Därför spekulerar vi hej vilt i stället och hoppas på Jultomten.
Kort sagt: Vem vet?
Enligt en kontakt jag tjötat med på Tesla så påstod hon att leveranserna styrs av beställningsdatum, varpå jag upplyste att det finns folk som beställt betydligt senare och fått levtid, vin o upphämtning bokad, men inte person A som beställt tidigare
Beställde en MY LR grå utan andra tillval onsdagen den 6 oktober. Leverans till Malmö. I beställningsverktyget indikerades leverans november, men jag har inte fått någon ytterligare information ännu.
Har fått slutfaktura, VIN och preliminärt uthämtningsdatum till den 1 december. Lite osäker på när det dök upp, visste inte precis vad jag skulle titta efter. Men nu skall man vänta på ett SMS för att boka tid? Eller måste man betala först?
Idag fick jag SMS om att boka tid. Det fanns tider den 1 december så det blev det bokat.
Nya lysen?
Luftfjädring?
Det är typ 75 kWh idag, ca 69,5 kWh användbart. Så runt 81+ kWh skulle kanske ge typ 75-76 användbart och då matcha HongKongs WLTP, dvs runt 4+ mil till räckvidd