....
Gällandes sommarstuga: Hade samma problem med säkringar som gick åt höger och vänster när jag började ladda. Hade 16A i huvudproppskåpet och kunde knappt ha på kaffekokaren samtidigt som bilen (trots att jag ställde ned bilen till 10A). Ringde en elektriker som installerade en 3-fas laddstolpe någon dag senare (riktigt snygg faktiskt), även om det hade räckt med en 3-fas"handske" samt ökade upp till 20A på huvudströmmen. Numera laddar jag med 16A i bilen och kan ha på såväl värmeelement som diskmaskin och kaffekokare, utan att behöva bekymra mig om att en propp ska gå. Får dryga 5 mil i timmen med 3-fas och har i princip alltid en fulladdad bil när jag ska åka från stugan.
Hoppas detta kan bidra till att underlätta ditt Teslaägande Dan, för precis som så mycket annat i livet behöver det inte vara så komplicerat, om man inte verkligen bestämmer sig för att krångla till det för att ha något att klaga på då, dvs.
Daniel, du skriver om en snygg 3-fas laddstolpe:)
Har du någon bild eller vet du modell på laddstolpe?
Skulle detta vara sant har du de senaste dagarna ploppat fler säkringar än resten av alla medlemmarna tillsammans.
Det må vara hänt, men så är det.
fyra igår 20 amp. i sommarstugan och två 50 amp. idag i huset Göteborg.
Det kanske är något fel på min laddare ?
Kommer du bara 15 mil på en laddning och sedan bränner 50 amp säkringar när du laddar, så är det fel på mer än laddaren.
Jag skulle nog ställa undan bilen och låta Tesla komma och hämta den så det inte slutar som i Norge för någon dag sedan
Eller du kanske skulle kunna tänka dig att långtidstesta den för att finna ut om den beter sig likadant i ditt sällskap?
Långtidstest javisst. Men jag är så pass säker på att problemen inte är kopplade till bilen så jag skulle faktiskt vara villig att till och med betala en mindre peng för att befria Dan från alla hans problem
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Du är nog den ende här inne som är nöjd med att klassa Model S som en stadsbil hahah, jag får önska dig grattis till världens mest opraktiska shoppingbil
Inte alls, den rymmer mer än en Volvo kombi, och nästan, om du kommer ihåg postbilarna "Tjorven" men den gick 8 mil utan laddning och runt 50km/timma.
Problemet är inte att Model S rymmer för lite utan att den är rätt stor för att parkera centralt på shoppingrundor, alla parkeringsrutor är inte över 5,20 meter. Model S passar bättre på landsväg och motorväg än trånga stadsgator.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Här tar det ju fyr för att Dan gillar att provocera med helt orimligt låga siffror på räckvidd o s v, och många inklusive jag blir ju också provocerade när påståendena ligger så långt från verkligheten. Fast det blir ju fart på diskussionen i alla fall
Men glöm nu inte att det kan finnas folk som inte har registrerat sig på forum som är besvikna på sin Model S. Bilen har nu sålt så pass mycket att de måste finnas ganska många köpare som inte nördar in sig totalt på bilen. Och det kommer nog bli mer av detta när Model 3 kommer ut. Det ska bli intressant att se hur förståelsen för övergång till elbilar kommer att fungera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Är nog helt riktigt Dan representerar kanske den första ur den grupp som beter sig som earls majority eller kanske tom late. De tidiga köparna är ju lätta att handskas med de läser igenom allt de kan om produkten, plöjer gärna manualen innan de fått leverans osv. De senare grupperna tror att allt bara ska funka som det alltid gjort... Hmm.
Här tar det ju fyr för att Dan gillar att provocera med helt orimligt låga siffror på räckvidd o s v, och många inklusive jag blir ju också provocerade när påståendena ligger så långt från verkligheten. Fast det blir ju fart på diskussionen i alla fall
Men glöm nu inte att det kan finnas folk som inte har registrerat sig på forum som är besvikna på sin Model S. Bilen har nu sålt så pass mycket att de måste finnas ganska många köpare som inte nördar in sig totalt på bilen. Och det kommer nog bli mer av detta när Model 3 kommer ut. Det ska bli intressant att se hur förståelsen för övergång till elbilar kommer att fungera.
Ja det kan ju bli intressant. Man får ju ändra sättet att tänka något med elbil. Speciellt om man inte kan ladda hemma eller på jobb.
Det är mycket som inte verkar stämma här. Siffrorna känns påhittade mm, men har man inte Samma intresse att sätta sig in i det som många Andra här, så är det såklart lätt Anna snöa in på fel saker.
Ålands sidan så kan det ju också Var nått som är fel.
Känns inte normalt att lyckas lösa en 50A säkring när man laddar en bil som för bara drar 16. Antingen är det nått annat fel i huset, eller så är det fel på laddaren. Han man inte koll själv så får man få ut nån som kan kolla på det.
Dan, i en 85kwh tesla är ungefär 74kwh tillgängligt. Om du har en snittförbrukning på 245wh/km, hur många mil kommer du då om du fortsätter med din snittförbrukning? Prova att göra utträkningen.
Hej, jag vet inte riktigt vad du menar, me kan du hjälpa mej med uträkningen ?
Alltså om jag blir bannad från det här forumet på grund av det här får jag ta det, men hur i helvete kan någon som dig som inte kan räkna, eller förstå enkel text ha råd med en Tesla, en Jaguar och en Nissan GT-R? Rika föräldrar, kriminell, vunnit på lotto eller är du bara duktig på någon sport?
Sent from my iPhone using Tapatalk
+235
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Nej- vilken väg vi än väljer så kommer man inte till STHLM på en laddning- när jag åker till Sthlm (som jag försöker undvika) åker jag oftast en sträcka , dvs. utan paus, speciellt om vi är två som kör.
Att pausa och fika och vänta är inte min melodi. Så framgent kommer jag som tidigare att ta min Jaguar, GBG STHLM tur och retur på en tank , under 4 timmar/sträcka samma gäller naturligtvis om jag skulle behöva ta bilen till Polen eller Baltikum.
Tesla är en härlig bil och får nog användas som jag ser det, en mer eller mindre fantastisk stadsbil, även om den är lite väl stor för shopping, kanske en tur till sommarstuga som ligger ca 40 km från GBG.
Skulle vi av någon anledning ta oss till STHLM med Tesla så skulle det vara någon form av semestertripp där tid inte är avgörande, men förresten vem åker till STHLM på semester-när man bor i Göteborg.
Ha en angenäm Söndagskväll - By the way, som vi Tesla ägare säger-Glöm inte ladda.
Du har säkert enormt mycket pengar och gillar att slösa dem på bensin men gemene man tycker att det är ganska najs att spara 500kr i bränslekostnad genom att stanna 20min vid en Super Charger. "en timpenning på 1500kr efter skatt" som pappa skulle ha sagt.
Är nog helt riktigt Dan representerar kanske den första ur den grupp som beter sig som earls majority eller kanske tom late. De tidiga köparna är ju lätta att handskas med de läser igenom allt de kan om produkten, plöjer gärna manualen innan de fått leverans osv. De senare grupperna tror att allt bara ska funka som det alltid gjort... Hmm.
Det de som tror att allt borde funka som förut, och som vägrar lära sig hur elbilar funkar glömmer är att ingen fått med sig all kunskap om fossilbilar heller med modersmjölken.
Det tog många timmars utbildning att lära sig hur bensinbilar funkar. Halva körkortsutbildningen går åt att bara få bilarna att rulla. Dragläge...
Så varför är det så konstigt eller mycket begärt att ägna nån timma åt det som är nytt med elbilar? Speciellt när man är på väg att, eller precis har köpt en för en rejäl summa pengar?
Känns inte normalt att lyckas lösa en 50A säkring när man laddar en bil som för bara drar 16. Antingen är det nått annat fel i huset, eller så är det fel på laddaren. Han man inte koll själv så får man få ut nån som kan kolla på det.
Man kan dra 32A från en fas med dubbelladdare och UMC. Om resten av hushållet då drar 20A så skulle man kunna dra en 50A-säkring. Dvs. om Dan kopplat in ett blått 32A enfasuttag hemma, använder Teslas blå adapter och laddar fulla 32A, kör vattenkokaren (7A), diskmaskinen (7A) och mikrovågsugnen (6A) samtidigt, och elektrikern olyckligtvis kopplat allt på samma fas, så är det möjligt för Dan att dra en 50A-säkring.
Men det låter inte sant. Jag börjar också luta åt att Dan är ett troll som registrerat sig här bara för att provocera. Nästan varje inlägg är provokativt formulerat och i regel är det inte en siffra rätt i de påståenden som görs.
Tibor - Dan är registrerad som Teslaägare vilket betyder att du har hans regnummer, kan du verifiera hans identitet?
Man kan dra 32A från en fas med dubbelladdare och UMC. Om resten av hushållet då drar 20A så skulle man kunna dra en 50A-säkring. Dvs. om Dan kopplat in ett blått 32A enfasuttag hemma, använder Teslas blå adapter och laddar fulla 32A, kör vattenkokaren (7A), diskmaskinen (7A) och mikrovågsugnen (6A) samtidigt, och elektrikern olyckligtvis kopplat allt på samma fas, så är det möjligt för Dan att dra en 50A-säkring.
Men det låter inte sant. Jag börjar också luta åt att Dan är ett troll som registrerat sig här bara för att provocera. Nästan varje inlägg är provokativt formulerat och i regel är det inte en siffra rätt i de påståenden som görs.
Tibor - Dan är registrerad som Teslaägare vilket betyder att du har hans regnummer, kan du verifiera hans identitet?
Har följt denna tråd sen dess start, och jag är på samma spår som dig. Jag gillar inte hur enkelt det är att registrera sig som "Teslaägare" på detta forum. Nu när forumet ändå växer(?) så borde en extra verifiering införas.
Ett exempel från min sida är att skicka in en bild på sitt registreringsbevis del 1 för godkännande av "Teslaägare" konto.
Precis som alla andra registrerade Teslaägare på forumet har även Dan uppgett sin Teslas registreringsnummer.
Som jag nämnde i mitt tidare svar så är detta ett tunt bevis på att man verkligen äger en Tesla. Registreringsnummer för en Tesla och vem som äger bilen kan man få tag på i stort sett bara genom att ta en sväng ute och skicka iväg ett sms till transportstyrelsen med REG nmret.
Så kan det ju vara. Men...
...hur troligt är det att någon går in på en webbsida och beställer en produkt on-line för närmare 1,5 miljoner kronor, utan att ha någon som helst kunskap om produkten, och utan att ens läsa den information som står på webbsidan, eller tala med någon som säljer produkten?
Jag tror snarare att Dan sitter och skrattar sig harmynt över alla reaktioner han lyckats få på detta forum.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Om man söker upp lite saker, ex telefon nmr etc etc, kan man se att ett företag äger en Tesla och Jagga, om jag fortsätter lite till så hittar man även en privatperson vid namn Dan Persson som äger en GT-R så bilarna har han säkert.. Han kanske vill ha lite kvällsunderhållning?
Har följt denna tråd sen dess start, och jag är på samma spår som dig. Jag gillar inte hur enkelt det är att registrera sig som "Teslaägare" på detta forum. Nu när forumet ändå växer(?) så borde en extra verifiering införas.
Ett exempel från min sida är att skicka in en bild på sitt registreringsbevis del 1 för godkännande av "Teslaägare" konto.
Han har skrivit att han endast har enfasladdare. Att ha köpt till dubbelladdare efter leverans ser jag inte som sannolikt då han inte har koll på kWh/kW eller hur mycket effekt som kan plockas ut från olika uttag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Precis som alla andra registrerade Teslaägare på forumet har även Dan uppgett sin Teslas registreringsnummer.
En person som registrerar sig på forumet i syfte att trolla skulle givetvis ordna ett registreringsnummer till en Tesla.
Jag har ingen erfarenhet av internettroll, men inbillar mig att det handlar om att försöka provocera utan att framstå som ett troll.
I detta fallet verkar det som att vi når en god samtalston, men så plötsligt kommer en ny harang med osakliga påståenden. Tror att det är en socialbidragstagare som som sitter och fnittrar hysteriskt efter varje inlägg.