Kimbal Musk, som är styrelseledamot i Tesla, utnyttjade en optionsrätt och sålde av aktier för närmare 1 miljard kronor strax före
tweeten där hans bror Elon Musk frågade sina följare om de tyckte han skulle sälja 10 procent av sina aktier.
Inside?
Förstår inte riktigt vad du menar. Jag skulle tro att Elon informerade styrelsen innan han bestämde sig att sälja för i Q4, långt före tweeten. Kimbal sitter i styrelsen.
Varför tror du det?
Han meddelade det officiellt för alla redan i september. Så insider känns lite märkligt...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Blir spännande att se hur RIVN öppnar idag. Det talas om $120.... (IPO-pris $78)
AMZN (20%) och F (12%) stora vinnare på den värderingen, som är i närheten av eller över hela F i så fall...
Rivian's SEC filing:
"As of September 30, 2021, we produced 12 R1Ts and delivered 11 R1Ts, and as of October 31, 2021, we produced 180 R1Ts and delivered 156 R1Ts"...
Hoppas ingen här tror att dippen igår berodde på att Elon sålde aktier?!
Om ni tar en lite bredare titt på hela tech-sektorn så var det massor med bolag som gick ner 5-10% pga osäkerheten kring om Biden ska ersätta Jerome Powell med Lael Brainard som styrelseordförande för FED.
Rivian runt 110 USD. Ger en market cap på 110B USD som är strax under VW:s med 150 levererade bilar. 900 miljoner dollar per bil typ. Man undrar ju när bubblan brister.
Rivian runt 110 USD. Ger en market cap på 110B USD som är strax under VW:s med 150 levererade bilar. 900 miljoner dollar per bil typ. Man undrar ju när bubblan brister.
Mycket av pengarna i dessa uppblåsta värderingar lär hamna i Tesla i slutändan. Finns ingen ”nästa Tesla”.
Rivian runt 110 USD. Ger en market cap på 110B USD som är strax under VW:s med 150 levererade bilar. 900 miljoner dollar per bil typ. Man undrar ju när bubblan brister.
Mycket av pengarna i dessa uppblåsta värderingar lär hamna i Tesla i slutändan. Finns ingen ”nästa Tesla”.
Det sa man säkert om Ford också. Det finns alltid en nästa.
Rivian runt 110 USD. Ger en market cap på 110B USD som är strax under VW:s med 150 levererade bilar. 900 miljoner dollar per bil typ. Man undrar ju när bubblan brister.
Mycket av pengarna i dessa uppblåsta värderingar lär hamna i Tesla i slutändan. Finns ingen ”nästa Tesla”.
Hmm... undrar vart pengarna från den uppblåsta värderingen i TSLA ska ta vägen i så fall?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Rivian runt 110 USD. Ger en market cap på 110B USD som är strax under VW:s med 150 levererade bilar. 900 miljoner dollar per bil typ. Man undrar ju när bubblan brister.
Mycket av pengarna i dessa uppblåsta värderingar lär hamna i Tesla i slutändan. Finns ingen ”nästa Tesla”.
Hmm... undrar vart pengarna från den uppblåsta värderingen i TSLA ska ta vägen i så fall?
Ja, men det har svängt ganska mycket de här timmarna för RIVN. Vi får se om det håller i sig, den verkar ha svängt in på $100 för närvarande.
Rivian med ca 200 bilar byggda totalt är värt ca 10 ggr Volvo Cars om man räknar bort Polestar och Lynk från Volvo. Eller värt ca 5 ggr så mycket som Polestar förväntas vara värt när det börsintroduceras.
Vi lever i en spännande tid
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
De aktier han köper är väl från Tesla via optionsprogram till mycket lågt pris, om jag minns och hörde rätt så var det $6 per aktie men det kan vara fel.
Huvudorsaken till att han säljer aktier är väl troligtvis för att få fram de pengar som krävs för att lösa in/ut de förmånliga optionsprogramen?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Dagens Industri läser mina spaningar på TCS och skriver en artikel? nä, kanske inte, men samma slutsatser iaf. 11 miljoner bilar till 3x marginalen rättfärdigar värderingen.
Dagens Industri läser mina spaningar på TCS och skriver en artikel? nä, kanske inte, men samma slutsatser iaf. 11 miljoner bilar till 3x marginalen rättfärdigar värderingen.
Screenshot 2021-11-11 at 09.01.59.png
De har ju glömt att det mesta av vinsten ska komma från försäkringar och Tequilaförsäljning!
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Dagens Industri läser mina spaningar på TCS och skriver en artikel? nä, kanske inte, men samma slutsatser iaf. 11 miljoner bilar till 3x marginalen rättfärdigar värderingen.
Screenshot 2021-11-11 at 09.01.59.png
Men tesla är ju inte bara "en biltillverkare".
Just nu står den biten för majoriteten av inkomsterna men när övriga delar i bolaget.
I närtid:
Energi.
FSD + övrig SW.
Försäkringar
Lite längre tidshorisont:
Robottaxi
Teslabot
AI
Tittar man på potentialen i dessa marknader så ser kalkylen lite annorlunda ut.
Dagens Industri läser mina spaningar på TCS och skriver en artikel? nä, kanske inte, men samma slutsatser iaf. 11 miljoner bilar till 3x marginalen rättfärdigar värderingen.
Screenshot 2021-11-11 at 09.01.59.png
Men tesla är ju inte bara "en biltillverkare".
Just nu står den biten för majoriteten av inkomsterna men när övriga delar i bolaget.
I närtid:
Energi.
FSD + övrig SW.
Försäkringar
Lite längre tidshorisont:
Robottaxi
Teslabot
AI
Tittar man på potentialen i dessa marknader så ser kalkylen lite annorlunda ut.
Elon pratar ju om att Energidelen kan bli större än bildelen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Elon pratar ju om att Energidelen kan bli större än bildelen.
Ja, och är det något Elon är bra på så är det att "prata". Synd att det inte går att tjäna pengar på prat och twittermeddelanden.....
... eller just det, det går ju, han är trots allt världens rikaste man
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)