Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
spacecoin skrev:
...klipp...
Men som jag sa: Tror du att Tesla har samma 1.2MP-kameror, cmos/bildsensor, och linser om 5, 10, 15, 20 år? Jag kan lova att dom byter upp sig inom 5 år, troligare 2-3 år. Ska Tesla vara självkörande på riktigt (i annat än torrt väglag) behöver samtliga troligen även vara självrengörande, inte bara de tre bakom vindrutan.
Förmodligen inte samma kameror.
Utvecklingen går ju frammåt och det vore dumt att inte utyttja det.
Kommer dom ha massor med mera pixlar? Njaa.
Förmodligen lite mer men om dom såg behovet så hade dom förmodligen redan påbörjat den uppgraderingen.
Skillnaden i pris mellan en 1,2Mp eller tex en 2,4Mp kamera lär inte vara stor.
Däremot kan nyare 1,2Mp ha bättre mörker prestanda vilket jag tror har högre prio.

Självrengöringen blir dock en intressant nöt för dom att knäcka. Gissar det är det dom ska ha lasern till men den lär ju bara funka på kameran frammåt och inte på de som är åt sidorna/bakåt.
Det blir ju spännande om/hur dom hanterar uppgraderingar när det nu händer, om man nu har köpt FSD eller är prenumerant...

Jag tror att mörker och motljus är en akilleshäl i dagsläget.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
[JM] skrev:
spacecoin skrev:
...klipp...
Men som jag sa: Tror du att Tesla har samma 1.2MP-kameror, cmos/bildsensor, och linser om 5, 10, 15, 20 år? Jag kan lova att dom byter upp sig inom 5 år, troligare 2-3 år. Ska Tesla vara självkörande på riktigt (i annat än torrt väglag) behöver samtliga troligen även vara självrengörande, inte bara de tre bakom vindrutan.
Förmodligen inte samma kameror.
Utvecklingen går ju frammåt och det vore dumt att inte utyttja det.
Kommer dom ha massor med mera pixlar? Njaa.
Förmodligen lite mer men om dom såg behovet så hade dom förmodligen redan påbörjat den uppgraderingen.
Skillnaden i pris mellan en 1,2Mp eller tex en 2,4Mp kamera lär inte vara stor.
Däremot kan nyare 1,2Mp ha bättre mörker prestanda vilket jag tror har högre prio.

Självrengöringen blir dock en intressant nöt för dom att knäcka. Gissar det är det dom ska ha lasern till men den lär ju bara funka på kameran frammåt och inte på de som är åt sidorna/bakåt.
Det blir ju spännande om/hur dom hanterar uppgraderingar när det nu händer, om man nu har köpt FSD eller är prenumerant...
Elon har ju guesstimerat att HW3 kan bli ca 3ggr bättre än en människa och HW4 ca 10ggr.

Så dom lär inte uppgradera till HW4 gratis för alla som köpt FSD idag.
Jag är faktiskt själv lite fundersam på hur dom tänkt lösa FSD på äldre model S/X som, om jag fattat rätt, saknar vattenkylning av FSD-datorn.
Då kanske inte HW3 går att köra fullt ut pga överhettning och det blir som det gamla bilarna med HW1 att FSD till dom "överges" och kunderna får nån halvmesyr i slutändan.
Sitter själv med en 2019 MX med betald FSD....

Edit: Missade din kommentar ovan om att viss typ av radar är kass.
Priset gör att radarsensorerna till automotiveapplikationer anses vara tillräckligt bra med de egenskaper jag angav ovan.
Sen finns det vissa internationella restriktioner på bandbredd och uteffekt som påverkar avståndsluckorna och känslighet som gör att avståndsupplösningen hamnar på typ 5m inkrement med typ 200m maximal räckvidd.

Edit2: det går alltså att göra dom mkt bättre men med 100kr som max i tillverkningskostnad så hamnar man där.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Viggo skrev:
Först och främst, tack för ett mycket informativt och bra inlägg! Jag skrev ett långt svar som sedan försvann pga att jag blev utloggad... :) Ska försöka återskapa det nu. Det jag skrev då var att vi har olika tro om framtiden, och det finns inget sätt att komma fram till om någon av oss får rätt. Jag har några kommentarer på vissa saker du lyfter fram, där jag tycker du kanske är lite fel ute. Jag tar tacksamt emot motargument för att ifrågasätta min teori kring bolaget. Det är bra att vi använder VW som jämförelseobjekt, då jag anser VW vara Teslas största konkurrent bland de etablerade biltillverkarna.
Maw skrev:
MS och MX kommer nog inte stå för mer än 10-15 procent av Teslas bilproduktion och kommer inte ha jättestor effekt på den genomsnittliga marginalen. Under året då produktionen har legat i dvala har också en del konkurrenter till åtminstone MS dykt upp med högre inredningskvalitet, det blir intressant att se hur det påverkar.
Cybertruck kommer väl inte att dra upp varken ASP eller marginal jämfört med MY/M3 då den väl snarare har lägre ASP och borde väl rimligtvis vara dyrare att tillverka?
Roadster kommer nog inte påverka ASP nämnvärt eftersom så få (om ens några) kommer tillverkas.
Semi är svårt att veta hur det går med och hur lång tid det tar innan den kommer, det har varit ganska tyst om den precis som om Roadstern. Bl a Volvo har ju redan ellastbilar som rullar så Tesla kommer inte vara först ut på den marknaden oavsett när Semin dyker upp.
Jag håller med om att MS och MS inte kommer stå för någon större andel, om det blir 10% är det väldigt bra. Men nu var frågan om hur framförallt ASP (men även marginaler) kommer att utvecklas framöver, och då kommer modeller med högt ASP och höga marginaler att dra upp genomsnittet av dessa. Faktum kvarstår att ingen av modellerna jag listade tillverkats och sålts i volym under senaste året, och när de väl gör det kommer allt annat lika ASP och marginaler dras upp. Hur mycket återstår att se. Avseende MS och MX, så hade de när de tillverkades tidigare höga marginaler trots relativt låg andel automation och skala. Får Tesla till volym och effektivitet i tillverkningen kommer ffa marginalen få en boost. Även Roadster 2 och Semi kommer att bidra positivt, det är oklart hur mycket (framförallt Semi, R2 kommer i små volymer absolut) men det är inget man bara kan vifta bort.

Avseende Cybertruck så kommer naturligtvis denna också dra upp ASP. Instegspriset som utannonserats, före tillval, är 40 kUSD, men vi vet baserat på hur Teslas lanseringar har gått historiskt att 1) priset sällan blir så lågt när leveranserna faktiskt startar och 2) att väldigt få köper den billigaste modellen. Dessutom köper en relativt stor andel diverse tillval, såsom FSD. Då jag förväntar mig att Cybertruck säljer i relativt stora volymer (stor marknad, många förbeställningar) kommer den få stor påverkan på ASP och marginal, och åtminstone det föregående kommer ligga väsentligt över Teslas nuvarande ASP och bidra till att balansera ut effekten från kommande volymmodeller med lägre pris.

Jag är liksom du inställd på att ASP kommer att sjunka, men absolut inte ner mot marknadsgenomsnittet utan snarare till 5-10 kUSD över genomsnittet.
Maw skrev:
Det diskuterades nyligen i Tråden om att "Facket vill sparka Diess". Det är förstås svårt att veta hur stor marginal VW har på ID-bilarna men redan när den lanserades hade den 40% lägre kostnad än e-golf och rimligtvis har kostnaden sjunkit sedan dess. Jag tror att VW har mycket högre marginal på ID än på fossilerna och deras lönsamhet på fossilerna är ändå inte dålig. Hur resonerar du när du tror att Teslas bilar är mer lönsamma än VW:s ID-bilar? Eller har du källor som visar att M3/MY har högre marginal än ID4/ID5?
Nu var det du som hävdade att VWs marginal på ID-bilarna inte var så mycket lägre än Teslas, och då tycker jag det vore bra om du underbyggde det på något sätt. Vad Teslas marginal är vet vi ju, och jag är intresserad av liknande objektiva fakta för VWs ID-modeller för att att kunna värdera ditt påstående. Vad ID5 har för marginaler känns inte relevant tycker jag, då den inte tillverkas och säljs än i några större volymer. Likaså säger mig det inte mig så mycket huruvida kostnaden är 40% lägre än för e-golf, då åtminstone jag inte har någon aning om vad den senare kostar att tillverka och sälja. Men det förvånar mig inte att ID-modellerna skulle vara billigare att tillverka då de är dedikerade elbilar, jämfört med e-golfen som är byggd på en plattform som ska kunna husera fossil-, hybrid- liksom elektriska drivlinor med olika bränslen och växellådor. Det krävs nog en del anpassningar för att få den att fungera som elbil vilket kostar pengar.

Men visst kan jag lista några argument varför Tesla med största sannolikhet har mycket högre marginaler på M3 och MY, än vad VW har på ID3 och ID4. Jag hoppas att du kan göra detsamma för att backa ditt påstående. Jag glömmer säkert något, men de tyngsta faktorerna som jag ser det är:

1. M3 och MY tillverkas i större volymer med färre möjliga kombinationer av tillval, utrustningsnivåer, färger mm mm
2. Tesla har mycket lägre andel manuellt arbete i sin produktion till lägre timkostnad. Produktionen är mycket mer automatiserad och går mycket snabbare
3. Tesla har sannolikt väsentligt lägre kostnad för celler och batteripack liksom för elmotorer då utveckling och tillverkning av dessa sker inhouse eller semi-inhouse. Eftersom batteristorleken är snarlik modellerna emellan och därmed utgör en stor del av den totala kostnaden har detta stor påverkan
4. Tesla har en mycket högre andel av vertikal integration och därmed härstammar en mindre andel av bilarna från underleverantörer som kräver en marginal för sina produkter
5. Tesla spenderar lite eller inget på marknadsföring jämfört med VW, så en mycket låg eller obefintlig kostnad behöver fördelas på sålda bilar
6. Tesla har inget nätverk av återförsäljare som ska ha sin andel av försäljningspriset
7. M3 och MY säljs till signifikant högre priser, i stort sett utan kampanjer och rabatter

Jag googlade lite för att hitta data om VWs bruttomarginal, och hittade den här intressanta trenden:

Sept. 30, 2021 15.67%
June 30, 2021 18.61%
March 31, 2021 19.76%
Dec. 31, 2020 23.17%

Källa: https://ycharts.com/companies/VWAGY/gross_profit_margin

Om ditt påstående nu stämde, borde inte trenden då peka åt andra hållet eller åtminstone inte kraftigt nedåt eftersom andelen ID-bilar väl ökar då produktionen av dessa prioriteras?
Maw skrev:
Vi kan väl vara överens om att produktionen av bilar förr eller senare kommer överskrida efterfrågan i en marknadsekonomi?
VW:s batteritillgång verkar inte vara ett problem.
Ja, den första delen är vi helt överens om. Jag tror bara att det kommer dröja väsentligt längre att komma dit än vad du tror. Jag tror också att det kommer bli problematiskt för biltillverkare som inte har utveckling och tillverkning av batterier internt att behålla sin marknadsandel under resan mot ekvilibrium, och att det kommer ta längre tid för dem att nå maximal produktion pga begränsad tillgång till batterier.

Och ja, det verkar inte vara problematiskt för VW att tillverka 122k elbilar under ett kvartal, ur ett batteriperspektiv. Men är det lika oproblematiskt att nå det dubbla där Tesla är idag? Eller 20x där Tesla skulle kunna vara om 5-6 år? Jag tror inte det är omöjligt på något sätt, men det kommer ta mycket längre tid tror jag. Jag har iaf inte sett några konkreta planer för hur det ska gå till. Tesla har redan påbörjat den resan, se Battery Day.
Maw skrev:
Vad jag har förstått så vill Tesla nå en betydligt större andel av bilköparna än 10 miljoner? Är det inte 20-30 miljoner bilar per år som redan är inprisat i aktiekursen?
Ja det vill de säkert. Men jag argumenterade för, och visade en beräkning på, att det inte behövs för att motivera dagens kurs. 10 miljoner sålda fordon skulle medföra att TSLAs market cap skulle kunna växa till ett större värde än det AAPL har idag, utifrån hur marknaden just nu värderar AAPLs omsättning och vinst.

Och nej, läs gärna min beräkning ovan baserat på 10 miljoner fordon så borde det vara tydligt att en sådan produktion och försäljning inte är inprisat i kursen. Vad är dina argument för att 20-30 miljoner sålda bilar skulle vara inprisat i kursen? Här är mitt för att det inte är det:

Låt oss anta att Tesla endast är en biltillverkare och att man lyckas med konststycket att växa sin produktion och försäljning till otroliga 25 miljoner fordon per år. Det skulle motsvara mer än 26x mot senaste kvartalets produktion. Baserat på senaste kvartalets omsättning och vinst från Automotive-segmentet, så skulle 26x ökning innebära en årlig omsättning och vinst på 1272 respektive 172 miljarder USD. Detta motsvarar multiplar på 3,6x respektive 1,8x av AAPLs omsättning och vinst för de senaste 12 månaderna. Och då baseras detta endast på biltillverkning, Tesla Energy, Supercharger Network, FSD/AI/Robotaxi, Insurance, Automation, Tesla Bot mm mm antar vi värderas till noll och ingenting.

AAPLs market cap är cirka 2x av Teslas per idag. Baserat på detta, känns det verkligen som att 20-30 miljoner fordon per år redan är inprisat? Jag kan köpa att marknaden nog har prisat in att Tesla med största sannolikhet kommer att tillverka och sälja ett antal (3-4 kanske?) miljoner bilar per år, och att potential finns för ytterligare tillväxt. Samt att den naturligtvis också prisar in något (FSD är nog en betydande del) för den palett av produkter som Tesla redan idag har i sin portfölj, men att anta att 20-30 eller ens 10 miljoner bilar per år redan är inprisat tycker jag känns absurt.
Oj, det var ett ambitiöst svar :) jag kan nog inte riktigt åstadkomma det men här är några lösryckta punkter i alla fall :):

Jag tror inte att jag har hävdat att VW har högre marginal på ID, bara att jag inte var säker på att Teslas marginal var (så mycket) större. ;)

E-golf kostade ca 40k €. Om den gick plus minus noll och ID3 var 40% billigare att tillverka när den introducerades (enligt VW) så bör marginalen på ID3 som nog har ett snittpris över 40k € vara riktigt bra. Något säkrare underlag än så har jag tyvärr inte.

Jag känner inte till vad Tesla har för marginal på produktionen av sina bilar, vet du? Det är ju inte samma som hela företaget Teslas marginal eftersom det där även ingår Powerwalls, solceller, bitcoins, utsläppscert från EU mm.

Priset på M3/MY i USA och Kina där de flesta av dem säljs är väl lägre än åtminstone ID4/ID5 i EU där de flesta av dem säljs? ID3 i EU ligger kanske lite lägre än M3 i USA. Men snittpriset på ID i världen borde väl vara högre än snittpriset på M3/MY i världen?

Att ett företag gör mycket själva är ingen garanti för hög marginal, snarare tvärt om men i ett tidigt skede som elbilar delvis är nu kan det vara viktigt att ha kontroll på hela kedjan, liksom vid bristsituationer. Men det finns en anledning till att framgångsrika företag ofta lägger ut hela eller delar av produktionen, ta Apple som exempel.

VW har väl stor ägarandel i både Northvolt och i Quantumscape? Därutöver tror jag att de har sagt sig ha säkrat tillgång på batteriet så jag tror inte det är ett problem för dem. Mer än så vet jag inte.

Att 20-30m bilar är inräknat i TSLA har jag fått från den här tråden, jag vet inte om det stämmer, det beror nog på bilken investerare man frågar.

Jag trodde att den stora mängd förbeställningar som gjorts på CT var till ett känt pris, stämmer inte det? Priserna som fanns vid förbetställningen fram till nyligen var väl 39k, 49k resp 69k beroende på spec. Det är väl ungefär som M3/MY? Det är möjligt att priset på framtida beställningar blir högre, men det finns ju en skapligt stor backlog att beta av till det gamla priset. När väl Tesla börjar leverera CT kommer de ju även ha konkurrens av bl a F150 lightning som kostar från 39k.

När det gäller marginaler på elbilar bedömmer jag att det är en guldålder nu och att det kommer hålla i sig 2-5 år sen kommer marginalerna pressas ner av konkurrensen av alla tillverkare och för alla tillverkare :D
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
Elon har ju guesstimerat att HW3 kan bli ca 3ggr bättre än en människa och HW4 ca 10ggr.

Så dom lär inte uppgradera till HW4 gratis för alla som köpt FSD idag.
Jag är faktiskt själv lite fundersam på hur dom tänkt lösa FSD på äldre model S/X som, om jag fattat rätt, saknar vattenkylning av FSD-datorn.
Då kanske inte HW3 går att köra fullt ut pga överhettning och det blir som det gamla bilarna med HW1 att FSD till dom "överges" och kunderna får nån halvmesyr i slutändan.
Sitter själv med en 2019 MX med betald FSD....

Edit: Missade din kommentar ovan om att viss typ av radar är kass.
Priset gör att radarsensorerna till aoutomotiveapplikationer anses vara tillräckligt bra med de egenskaper jag angav ovan.
Sen finns det vissa internationella restriktioner på bandbredd som påverkar avståndsluckorna och gör att avståndsupplösningen hamnar på typ 5m inkrement.
Jag har också en MX 2019 (sept) med FSD... :) Peak hype skulle jag säga. Robotaxi 2020... Så samma båt.

Tillräckligt bra för traditionella "automotiveapplikationer" inkluderar inte självkörning i min bok.

Att HW3 skulle köra 3ggr människa verkar inte troligt med tanke på progress och nuläge, men Elons uttalanden "does not engineering reality" som Tesla så fint uttryckte det till DMV i Kalifornien. Det vore ju kanon om dom får till något som är användbart (och inte ADAS), men det känns långt borta just nu.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Alltså, lite disciplin i citerandet vore trevligt, lite onödigt att inkludera flera sidor med i princip hela tråden i varenda inlägg. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

Maw skrev:
Jag känner inte till vad Tesla har för marginal på produktionen av sina bilar, vet du? Det är ju inte samma som hela företaget Teslas marginal eftersom det där även ingår Powerwalls, solceller, bitcoins, utsläppscert från EU mm.
Screenshot_20211108-231931.jpg
Här är marginalen på bildelen av företaget från Teslas senaste kvartalsrapport. Vet inte om regulatory credits är inräknade i marginalen och bör räknas bort. Hur som helst en av de mer intressanta raderna för egen del vid varje kvartalsrapport.

Källa: https://ir.tesla.com och så senaste shareholders deck.

Edit: Godkänt citerade va? ;)
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Att lösa FSD på äldre bilar är lätt eftersom Tesla säljer fler bilar för varje år. Innan Model 3 släpptes sålde man så få bilar att det lär vara obetydlig kostnad att betala tillbaka för FSD för alla tidiga model S och X. Svårare med Model 3 och Y eftersom de sålts i så stort antal.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

flipmac skrev:
Här är marginalen på bildelen av företaget från Teslas senaste kvartalsrapport. Vet inte om regulatory credits är inräknade i marginalen och bör räknas bort. Hur som helst en av de mer intressanta raderna för egen del vid varje kvartalsrapport.

Källa: https://ir.tesla.com och så senaste shareholders deck.

Edit: Godkänt citerade va? ;)
Intressant, tack! :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Varför vill Elon sälja aktier?

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Kommer Tesla sälja över 300.000 bilar under Q4?
Det blir ca 1,2 miljoner bilar på ett år.
Och om Tesla tjänar 4ggr mer per såld bil än VW.
Då måste VW sälja 4,8 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla.
Screenshot_20211109-052829_YouTube.jpg

Rejäla prishöjningar i år.
Screenshot_20211109-053338_YouTube.jpg
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

“Advised Elon Musk on a $22B corporate transaction” will now go on everyone’s resume.
:lol:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tesla har ju gått bra, men Ford är upp 100% i år.
Undrar hur man ska tänka runt den aktien? VW har ju gått i stå, komponentbrist?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev:
Tesla har ju gått bra, men Ford är upp 100% i år.
Undrar hur man ska tänka runt den aktien? VW har ju gått i stå, komponentbrist?
Osäker på F. Jag har för lite koll. VW är ju upp 80% på 12 mån och var över 100% ett bra tag.
BTC 68k. Vad kan gå fel? ;) Jag tror QS (hög risk) kommer att gå bra på lång sikt. Och även BYD, XPEV.
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per38308

Inlägg av perwis »

Intressant utspel av Fords VD om Tesla:

“ "If Ford was a trillion-dollar company, our stock would be worth about $250 a share. Think about the value creation of Tesla right now. And they have resources, smart people, the Model 3 is now the bestselling vehicle in Europe. Not electric. Flat out. It was the bestselling vehicle in the UK. Most months, it’s the bestselling vehicle in California. Not just electric, but overall. If we’re going to succeed, we can’t ignore this competition anymore.
"Look at Tesla, why are they doing what they're doing and what can we learn from them. First, they have a direct model ... There’s no one in between. They make it so easy. Three or four clicks configuring the vehicle with not a lot of complexity to delivering it to the customer. Simple, non-negotiated pricing. A large reservation system as well as remote service.
"Second, Tesla maximizes use of electrons in the vehicle. No one does it better than they do. Their customers pay less for a better battery. Their focus ... after they launch the vehicle, their obsession after the launch of the vehicle, to make the customer experience better, to re-engineer the electronic components, to simplify, to address quality based on data coming off the vehicles, to reduce the bill of material based on how people actually use the vehicle, to drive vertical integration, so they do more and they solve the hardest problems at Tesla. And they manage every electron so they can be as efficient as possible with the expense of battery
"Third, the product itself is highly differentiated from the rest of the ICE field and complexity is tiny, compared to OEMs," Farley said, referring to automakers by their old-fashioned trade term, original equipment manufacturers.
"... That allows them to have enormous reuse. Reuse that we’ve never seen in our ICE business. Tesla can scale quickly because of that complexity reduction. They can drive cost down, which they have. They can keep processes simple."

https://www.freep.com/story/money/cars/ ... 250863001/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

perwis skrev:
Intressant utspel av Fords VD om Tesla:

“ "If Ford was a trillion-dollar company, our stock would be worth about $250 a share. Think about the value creation of Tesla right now. And they have resources, smart people, the Model 3 is now the bestselling vehicle in Europe. Not electric. Flat out. It was the bestselling vehicle in the UK. Most months, it’s the bestselling vehicle in California. Not just electric, but overall. If we’re going to succeed, we can’t ignore this competition anymore.
"Look at Tesla, why are they doing what they're doing and what can we learn from them. First, they have a direct model ... There’s no one in between. They make it so easy. Three or four clicks configuring the vehicle with not a lot of complexity to delivering it to the customer. Simple, non-negotiated pricing. A large reservation system as well as remote service.
"Second, Tesla maximizes use of electrons in the vehicle. No one does it better than they do. Their customers pay less for a better battery. Their focus ... after they launch the vehicle, their obsession after the launch of the vehicle, to make the customer experience better, to re-engineer the electronic components, to simplify, to address quality based on data coming off the vehicles, to reduce the bill of material based on how people actually use the vehicle, to drive vertical integration, so they do more and they solve the hardest problems at Tesla. And they manage every electron so they can be as efficient as possible with the expense of battery
"Third, the product itself is highly differentiated from the rest of the ICE field and complexity is tiny, compared to OEMs," Farley said, referring to automakers by their old-fashioned trade term, original equipment manufacturers.
"... That allows them to have enormous reuse. Reuse that we’ve never seen in our ICE business. Tesla can scale quickly because of that complexity reduction. They can drive cost down, which they have. They can keep processes simple."

https://www.freep.com/story/money/cars/ ... 250863001/
viewtopic.php?f=29&t=27245&p=575818&hil ... 2C#p575818
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Kimbal Musk, som är styrelseledamot i Tesla, utnyttjade en optionsrätt och sålde av aktier för närmare 1 miljard kronor strax före
tweeten där hans bror Elon Musk frågade sina följare om de tyckte han skulle sälja 10 procent av sina aktier.
Inside?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Kimbal Musk, som är styrelseledamot i Tesla, utnyttjade en optionsrätt och sålde av aktier för närmare 1 miljard kronor strax före
tweeten där hans bror Elon Musk frågade sina följare om de tyckte han skulle sälja 10 procent av sina aktier.
Inside?
Förstår inte riktigt vad du menar. Jag skulle tro att Elon informerade styrelsen innan han bestämde sig att sälja för i Q4, långt före tweeten. Kimbal sitter i styrelsen.
Mickep

Inlägg av Mickep »

I finansväsen är en insider någon som utnyttjar sin insynsinformation för att göra en affär med värdepapper, till exempel genom att köpa en aktie innan företaget offentliggör en nyhet som får aktien att stiga.

Att offentligöra något i ett slutet styrelserum är inte att gå ut med det. Så kimbal kan ha gjort något känsligt. (det är mer besvärande om nyheten gått i styrelserummet och denna säljer inför en kurspåverkande händelse)
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
Inside?
Förstår inte riktigt vad du menar. Jag skulle tro att Elon informerade styrelsen innan han bestämde sig att sälja för i Q4, långt före tweeten. Kimbal sitter i styrelsen.
Varför tror du det? :lol:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Curik skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
Inside?
Varför tror du det? :lol:
Det är bara ett insiderbrott om det går att bevisa, som vissa säger... 8-)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Galet. -10% på fem minuter. Vad hände?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Det är hela sektorn. Rekyl från igår?
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

pejvic skrev:
Jag håller på och säljer hela mitt innehav. :D
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare

Inlägg av thogr »

pejvic skrev:
Undrar om inte Elon säljer 2m aktier om dan. Jag ser en spik i volymen igår på 2m och 2,5m idag, om jag sett rätt. Ska bli intressant att se om det blir lika dant imorgon, övermorgon o.s.v. ett antal dagar framöver.
Vasp

Inlägg av Vasp »

Elon behöver sälja av aktier om han ska kunna utnyttja sina stock options. Stock options är det även en viss skatt på. Så han behöver frigöra likvida medel helt enkelt.

Kan vara runt 10 miljarder dollar i skatt om han ska utnyttja sina stock options till fullo. Och då han inte har 10 miljarder bara liggandes så måste han sälja gamla Tesla aktier för att kunna få tag på nya billigare aktier.
Skriv svar