Jag besökte Volvos fabrik i Gent och fick prata med ingenjörerna bakom C40/X40 Recharge.
Tror ni att Volvo klarar omställningen till att bara producera elbilar? De är ganska sena på bollen.
Volvos elsatsning – klarar de omställningen?
I detta avsnitt:
Vi djupdyker i Volvos storsatsning på elbilar och nya C40 Recharge som Anders provkört. Är framtiden här eller är det för sent och för lite? Tesla öppnar nu så att alla kan ladda på deras Superchargers och vi hör om nya utredningen om hemmaladdning i städerna. Dessutom berättar vi hur man får längre räckvidd i sin Audi e-tron och vad sysslar egentligen bensinstationerna med för att klara övergången till elbilar?
Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se
Det är så uppenbart att Geely har plockat russinen ur kakan Volvo och placerat dem i Polestar att jag tvivlar starkt resten av kakan har en chans att överleva.
Geely äger elektriska plattformen. Polestar har sugit åt sig de ingenjörer som hade relevant kunskap för utveckling av elbilar. Vad har Volvo kvar?
På frågan "klarar Volvo omställningen"? Kan jag bara svara "om Geely vill det". Men jag tvivlar starkt på att de ens vill det. Eller jo, Volvo kommer bli framtidens MG: en anrik europeisk dekal på nosen av kinesbyggda elbilar.
Nej, jag är mycket tveksam. Sverige måste vara tidigt på bollen.
Däremot är jag övertygad om att Torslanda kommer tillverka bilar även i framtiden, men Volvo, inte alls säker.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Det är så uppenbart att Geely har plockat russinen ur kakan Volvo och placerat dem i Polestar att jag tvivlar starkt resten av kakan har en chans att överleva.
Geely äger elektriska plattformen. Polestar har sugit åt sig de ingenjörer som hade relevant kunskap för utveckling av elbilar. Vad har Volvo kvar?
På frågan "klarar Volvo omställningen"? Kan jag bara svara "om Geely vill det". Men jag tvivlar starkt på att de ens vill det. Eller jo, Volvo kommer bli framtidens MG: en anrik europeisk dekal på nosen av kinesbyggda elbilar.
Volvo äger ju halva Polestar så en hel del russin bör väl finnas kvar
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det är så uppenbart att Geely har plockat russinen ur kakan Volvo och placerat dem i Polestar att jag tvivlar starkt resten av kakan har en chans att överleva.
Geely äger elektriska plattformen. Polestar har sugit åt sig de ingenjörer som hade relevant kunskap för utveckling av elbilar. Vad har Volvo kvar?
På frågan "klarar Volvo omställningen"? Kan jag bara svara "om Geely vill det". Men jag tvivlar starkt på att de ens vill det. Eller jo, Volvo kommer bli framtidens MG: en anrik europeisk dekal på nosen av kinesbyggda elbilar.
Jag trodde också så tidigare, men nu storsatsar man ju på att bygga egna bilar på CMA-plattformen och har en strategi för att bli helt elektriska till 2030. Det känns lite dyrt för Geely att göra en sådan satsning om man inte menar det, eller tror att man kommer klara av det?
Volvo som varumärke lär överleva då det är välkänt och etablerat men gäller att de börjar spotta ur sig fler elbilar
Eller ska dom nischa in sig på entreprenad och tung industri och släppa PV delen? Tesla matar ut en bil på 10tim och VW på 35tim, gäller att dom närmar sig teslas siffror om det ska bli hållbart
Mjukvaran har utvecklats i Göteborg. I princip allt med den elektriska drivlinan och den plattformen har utvecklats i Kina. Notera att alla IP och ägande kring CMA-plattformen ligger i Kina. Polestar och VCC i Europa licensierar bara tekniken från kinesiska bolag (i stort).
Det mesta med CMA-plattformen (PS2, XC40 Recharge, etc.) är ju utvecklat av Geelykontrollerade bolag i Kina, så ganska lite av elbilsutvecklingen som legat i Göteborg (oavsett om VCC, Polestar, Geely eller CEVT). Tror det är en medveten strategi från start av de smarta kineserna att kontrollera den IP och det kunnandet som är viktigt framåt. Lägg framtidens tekniska utveckling (= batteribilar) i Kina, och låt sakta utvecklingen i Europa monteras ner i takt med att intresset för fossilbilar och förbränningsmotorer dör ut. Har varit en högst medveten plan från början misstänker jag.
Intressant att notera i sammanhanget är det inte heller längre är Geely som äger den andra halvan av Polestar (dvs. den halvan som inte VCC äger), utan det ägandet har numera flyttas från Geely direkt till Li Shufu (i form av ett holdingbolag på Caymanöarna som ägs och kontrolleras personligen av honom).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Visst kan Geely tillåta Volvo hållas på och försöka. Men de kommer inte pumpa in miljarder för att hjälpa till, speciellt inte om det misslyckas.
Vi svenskar vill så förtvivlat låtsas att Polestar är ett svenskt bilmärke men det är ju inte så. Allt de har är ett utvecklingscentrum i Sverige (för att plocka talangen från Volvo).
Visst kommer Volvo försöka tillverka bilar på CMA-plattformen (som för övrigt utvecklades av Volvo men ägs av Geely nu). Och "stöpa om" Polestar bilar till eget märke. Just nu är Volvo på väg att bli ungefär som SEAT eller Skoda i Volkswagen koncernen. Tillverka varianter av huvudägarens bilar. Men jag ser som sagt var en stor risk för att den blir framtidens MG.
Lägg framtidens tekniska utveckling (= batteribilar) i Kina, och låt sakta utvecklingen i Europa monteras ner i takt med att intresset för fossilbilar och förbränningsmotorer dör ut. Har varit en högst medveten plan från början misstänker jag.
Fast de ställer ju om Volvo för att bli batterielektriska - exempelvis produceras både XC40 Recharge och C40 Recharge i fabriken i Gent. Varför skulle de göra en jätteinvestering i att bygga om en fabrik i Europa för att kunna bygga elbilar, om de tänkt fasa ut Volvo genom att låta det självdö med sina förbränningsmotorbilar?
Volvo som varumärke lär överleva då det är välkänt och etablerat men gäller att de börjar spotta ur sig fler elbilar
Eller ska dom nischa in sig på entreprenad och tung industri och släppa PV delen? Tesla matar ut en bil på 10tim och VW på 35tim, gäller att dom närmar sig teslas siffror om det ska bli hållbart
Men jösses. Det ploppar ju hela tiden fram människor som tror Volvo Ab och Volvocars är samma företag. Eller missförstår jag dig? "Släppa PV delen"?
Kom den investeringen verkligen från Geely? Inte Volvo själva som byggde om sina fabriker?
Jo det är säkert Volvo PV själva som beslutat om att ställa om Gent-fabriken. Men om ägaren Geely i hemlighet har en plan att låta Volvo självdö med sina förbränningsmotorbilar, skulle man då ställa sig bakom Volvos plan att transformeras till ett bolag som bara bygger 100% BEV-bilar, med alla investeringsbehov det medför?
Kom den investeringen verkligen från Geely? Inte Volvo själva som byggde om sina fabriker?
Jo det är säkert Volvo PV själva som beslutat om att ställa om Gent-fabriken. Men om ägaren Geely i hemlighet har en plan att låta Volvo självdö med sina förbränningsmotorbilar, skulle man då ställa sig bakom Volvos plan att transformeras till ett bolag som bara bygger 100% BEV-bilar, med alla investeringsbehov det medför?
När det gäller självdö med förbränningsmotorer så gjorde ju Geely ungefär tvärt om när man knoppade av Volvos fossilmotortillverkning i ett nytt bolag.
Det är ju "Aurobay" soom på sikt kommer "självdö" iså fall.
När det gäller självdö med förbränningsmotorer så gjorde ju Geely ungefär tvärt om när man knoppade av Volvos fossilmotortillverkning i ett nytt bolag.
Det är ju "Aurobay" soom på sikt kommer "självdö" iså fall.
Jag har inte heller trott på Volvos elbilssatsning. Kändes som att de tvekade för några år sen precis som många andra bolag.
Dock efter att lyssnat på Insideevs podd där de testar C40 och pratar om XC90 så förstår jag att det finns andra köpare som har andra preferenser än jag.
Volvos fördel är att de är en premiumtillverkare och kan ta ut höga priser redan idag. Då är det lätt att fortsätta med det och t o m höja priserna ännu mer för elbilarna.
Volvokoncernen bygger massa elektriska prylar, tex grävare, autonoma baljor för malm, lastbilar osv. Det volvokoncernen INTE gör är bilar. Däremot delar man varumärket Volvo med Volvo cars.
Jag har inte heller trott på Volvos elbilssatsning. Kändes som att de tvekade för några år sen precis som många andra bolag.
Dock efter att lyssnat på Insideevs podd där de testar C40 och pratar om XC90 så förstår jag att det finns andra köpare som har andra preferenser än jag.
Volvos fördel är att de är en premiumtillverkare och kan ta ut höga priser redan idag. Då är det lätt att fortsätta med det och t o m höja priserna ännu mer för elbilarna.
Jag har inte heller trott på Volvos elbilssatsning. Kändes som att de tvekade för några år sen precis som många andra bolag.
Dock efter att lyssnat på Insideevs podd där de testar C40 och pratar om XC90 så förstår jag att det finns andra köpare som har andra preferenser än jag.
Volvos fördel är att de är en premiumtillverkare och kan ta ut höga priser redan idag. Då är det lätt att fortsätta med det och t o m höja priserna ännu mer för elbilarna.
Jag hoppas att ni som tror på VCC har mer rätt än många andra, även om jag själv inte är lika säker längre som förut. Kanske jag får ny bättre tro på VCC efter att lyssnat på inslaget.
Dock oroar jag mig lite över hur miljövänliga elbilar från Volvo egentligen är, enligt Volvo själva, även om jag uppskattar försöket till ärligheten:
Volvo says emissions from making EVs can be 70% higher than petrol models - and claims it can take up to 9 YEARS of driving before they become greener
Volvo claims carbon-intensive production for battery and steel makes its C40 EV more polluting to manufacture than an XC40 with a petrol engine
It says at current global electricity mix, it needs to be driven almost 70k miles - 9 years based on average UK mileage - to offset its higher production emissions
Kan ni inte ta upp frågan med era kontakter hos VCC HQ media/PR i nästa podd, så att de kan reda ut frågan och vi får deras direkta svar på om detta verkligen stämmer?
Skall oavsett bli spännande att lyssna på inslaget med VCC i Belgien, och tycker ni allt som oftast gör en grymt bra podd!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag har inte heller trott på Volvos elbilssatsning. Kändes som att de tvekade för några år sen precis som många andra bolag.
Dock efter att lyssnat på Insideevs podd där de testar C40 och pratar om XC90 så förstår jag att det finns andra köpare som har andra preferenser än jag.
Volvos fördel är att de är en premiumtillverkare och kan ta ut höga priser redan idag. Då är det lätt att fortsätta med det och t o m höja priserna ännu mer för elbilarna.
Jag hoppas att ni som tror på VCC har mer rätt än många andra, även om jag själv inte är lika säker längre som förut. Kanske jag får ny bättre tro på VCC efter att lyssnat på inslaget.
Dock oroar jag mig lite över hur miljövänliga elbilar från Volvo egentligen är, enligt Volvo själva, även om jag uppskattar försöket till ärligheten:
Volvo says emissions from making EVs can be 70% higher than petrol models - and claims it can take up to 9 YEARS of driving before they become greener
Volvo claims carbon-intensive production for battery and steel makes its C40 EV more polluting to manufacture than an XC40 with a petrol engine
It says at current global electricity mix, it needs to be driven almost 70k miles - 9 years based on average UK mileage - to offset its higher production emissions
Kan ni inte ta upp frågan med era kontakter hos VCC HQ media/PR i nästa podd, så att de kan reda ut frågan och vi får deras direkta svar på om detta verkligen stämmer?
Skall oavsett bli spännande att lyssna på inslaget med VCC i Belgien, och tycker ni allt som oftast gör en grymt bra podd!
Jag har inte läst rapporten men mycket handlar väl om vilken elmix som används. Vi vet väl inte heller om Volvo är bättre eller sämre än VW, Tesla, Merca osv? Men det finns väl ingen anledning att tro att Volvo är sämre än de?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Även om elbilar ibland nu skulle vara mindre miljövänliga än motsvarande fossilbil under en kortare mätperiod så har produktion och drift av elbilar potential att bli helt CO2-fria. Det har inte fossilbilen.
Jag tänker att det inte gör så mycket att Volvo ännu inte nått hela vägen fram med sina elbilar - tids nog kommer de göra det.