Jag tror att det blir svårt att vinna för "nej"-sidan. Elon kan kasta bottar på "ja" och verkar fin på Twitter och få positiv publicitet för sin $20 miljarders "coin-toss" när han "tvingas" sälja Nu tycker jag att det är helt ok att han säljer, men den här låtsasdemokratin tycker jag är ett skämt.
Om du på allvar tror att Elon skulle ”kasta bottar” för att påverka utgången så har vi verkligen diametralt olika syn på honom.
Jag är 100% säker på att han inte tänkt tanken.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag tror att det blir svårt att vinna för "nej"-sidan. Elon kan kasta bottar på "ja" och verkar fin på Twitter och få positiv publicitet för sin $20 miljarders "coin-toss" när han "tvingas" sälja Nu tycker jag att det är helt ok att han säljer, men den här låtsasdemokratin tycker jag är ett skämt.
Om du på allvar tror att Elon skulle ”kasta bottar” för att påverka utgången så har vi verkligen diametralt olika syn på honom.
/fth
Du har höga tankar om Elon. Om man säger så här: en smart person kastar inte upp en sån här grej på Twitter utan att vara säker på utgången. Han är ett PR-geni. Det är galet imponerande. Den som lyckas rekrytera hans sociala-media-strateger kan vinna vilket val som helst.
När det gäller ASP.... Model 3 (48kUSD) är runt 30% dyrare än ASP i USA (37kUSD) och det är i sig en skev jämförelse eftersom dels USA är en "dyrbils"-marknad (folk har fina bilar) och att Model 3 är under storleks/komfort-snittet. https://www.statista.com/statistics/274 ... ed-states/
Tittar du globalt så ligger ASP (28kUSD) nära 50% under Model 3. En Model 3 i USA är alltså 90% dyrare än en genomsnittsbil. Tar man istället det _lägsta_ priset för en M3 i Kina (36.5kUSD) så är den 30% dyrare.
Genomsnittspriset för ny bil i USA i år är 41t. Teslas ASP är 50t. Skillnaden är 18%. Men det kommer troligen införas en subvention i USA på 8t vid årsskiftet. Det är däremot också troligt att genomsnittspriset för en ny bil kommer bli lägre igen pga det.
Tesla är tillräckligt nära genomspriset på sina viktigaste marknader och om Wrights law stämmer hyggligt vilket den oftast gör så kommer Tesla bara få högre lönsamhet i takt med att de ökar produktionen och sänker ASP.
/fth
Du har höga tankar om Elon. Om man säger så här: en smart person kastar inte upp en sån här grej på Twitter utan att vara säker på utgången. Han är ett PR-geni. Det är galet imponerande. Den som lyckas rekrytera hans sociala-media-strateger kan vinna vilket val som helst.
edit:
Elon står inför ett svårt beslut. Han måste betala skatten. Antingen kan han ta gigantiska lån med aktieinnehavet som säkerhet eller så kan han sälja aktier. Jag hade personligen inte velat ta lån och röstade för att sälja aktier. Elon kommer ha tillräckligt med aktier kvar och det är bara bra om fler kommer ut på marknaden.
/fth
edit:
Elon står inför ett svårt beslut. Han måste betala skatten. Antingen kan han ta gigantiska lån med aktieinnehavet som säkerhet eller så kan han sälja aktier. Jag hade personligen inte velat ta lån och röstade för att sälja aktier. Elon kommer ha tillräckligt med aktier kvar och det är bara bra om fler kommer ut på marknaden.
Som jag skrev ovan: Nu tycker jag att det är helt ok att han säljer, men den här låtsasdemokratin tycker jag är ett skämt.
Elon har inga sociala-media-strateger. Vet inte hur man kunnat missa att han twittrar precis vad han vill när han vill, på gott och ont. Hade inte Elon twittrat alls så hade inte Tesla haft den mängden gratisreklam som man haft. Så jag är helt okej med att Elon Twittrar vad han vill, i slutändan så hade inte Tesla varit där dom är idag utan Elon.
Elon har inga sociala-media-strateger. Vet inte hur man kunnat missa att han twittrar precis vad han vill när han vill, på gott och ont.
...och han lagar mat, diskar, tvättar kläder och dammsuger själv, handlar mat och kläder?? Han har ingen sekreterare heller? Troligt... Det är brilliant exekverat, och inte impuls-drivet, det kan jag lova.
Vad får dig att tro att Elon inte har en strategi för det han skriver på Sociala medier?
Strategi kan han mycket väl ha ibland menade att han inte har personer som säger åt honom vad han ska Twittra.
En social-media-strateg "säger inte åt någon" vad hen ska twittra. Det är en strategi-roll och en rådgivande expert. Att Tesla och Elon inte har experthjälp kring detta är väldigt osannolikt. I detta specifika fall lär det vara jurister inblandade också.
Jag säkrade ytterligare 15 tusen i vinst. Är ju ingenting mot vad vissa av er har tjänat men 15 tusen är 15 tusen ändå. Bättre än att förlora iaf.
Var uppe i 30 tusen plus i fredags men nu vet det fan. Att brorsan säljer av och att Elon själv säljer 10% kommer nog pressa kursen en hel del framöver. Det sänder inga bra signaler faktiskt. Hade Elon trott stenhårt på kursen hade det varit bättre att ta ett lån. Samma med hans bror. Varför passar han på att sälja? Dessutom ser det ju skumt ut. Tycker det åtminstone tangerar insider-brott.
Angående dagens biltillverkare som inte kommer att finnas kvar år 2030. 2030 kommer nästan ingen vilja köpa en ny bensin/dieselbil vilket gör att de som tillverkar bensin/dieselbilar idag måste ställa om tillverkningen till att tillverka enbart elbilar.
Finns ingen chans att de hinner/kan ställa om under så kort tid pga brist på pengar, batterier osv.
Så 2030 är det Tesla och biltillverkare som aldrig producerat bensin/dieselbilar innan som kommer dominera marknaden.
Jag säkrade ytterligare 15 tusen i vinst. Är ju ingenting mot vad vissa av er har tjänat men 15 tusen är 15 tusen ändå. Bättre än att förlora iaf.
Var uppe i 30 tusen plus i fredags men nu vet det fan. Att brorsan säljer av och att Elon själv säljer 10% kommer nog pressa kursen en hel del framöver. Det sänder inga bra signaler faktiskt. Hade Elon trott stenhårt på kursen hade det varit bättre att ta ett lån. Samma med hans bror. Varför passar han på att sälja? Dessutom ser det ju skumt ut. Tycker det åtminstone tangerar insider-brott.
Några tankar om varför:
Personligen så tror jag han är så bakslug att han målar upp detta som att han "offrar sig" och på så sätt dämpar påtryckningarna om biljonärsskatten.
Han passar på nu när priset på TSLA är orimligt högt men det egentliga målet är att frigöra kapital som kan användas till:
1× Betala tillbaka de lån han har.
2× Finansiera köp av optioner som löper ut i år. (Dvs ett nollsummespel i andelar, jag vet inte hur mkt optioner det gäller dock)
3× Köpa BTC/ETH/Doge
4× Finansiera T.I.T.S
5× Stoppa in mer pengar i SpaceX/Neurallink/Boring
6× Nåt annat
Är förmodligen en kombination av ovanstående.
Karln har mer pengar än han behöver.
Långsiktiga målet är Mars. Om han kan frigöra lite av sitt kapital i TSLA nu för att påskynda Marsplanerna på ett effektivare sätt så är det dit pengarna kommer gå.
Hela den här omröstningen på twitter var ju bara en grej för att inte få opinionen emot sig. Han vet vad folk kommer rösta och kan lungt luta sig tillbaka och sen säga "det var ert val".
Genilaiskt.
Angående dagens biltillverkare som inte kommer att finnas kvar år 2030. 2030 kommer nästan ingen vilja köpa en ny bensin/dieselbil vilket gör att de som tillverkar bensin/dieselbilar idag måste ställa om tillverkningen till att tillverka enbart elbilar.
Finns ingen chans att de hinner/kan ställa om under så kort tid pga brist på pengar, batterier osv.
Så 2030 är det Tesla och biltillverkare som aldrig producerat bensin/dieselbilar innan som kommer dominera marknaden.
Jag tror att du underskattar förmågan och pengarna som "dagens biltillverkare" sitter på. Om man kan bygga ett bilföretag från grunden på tio år så kan man antagligen tillverka bra bilar med en annan motor på tre-fem år utan problem.
Jag tror att du underskattar förmågan och pengarna som "dagens biltillverkare" sitter på. Om man kan bygga ett bilföretag från grunden på tio år så kan man antagligen tillverka bra bilar med en annan motor på tre-fem år utan problem.
Hur gick det för Nokia och Eriksson nu igen?
Dom skulle ju bara trots allt bara göra en ny typ av telefoner. Hur svårt kan det vara....
Dom var störst och hade mest pengar. Hur gick det?
Det handlar inte om kunnade. Det handlar om insikt och vija.
Se på VW nu t.ex. där facket vill göra sig av med Diess för att han pratar om förändring.
Kaptenen på Titanic skriker "Det är ett isberg rakt föröver vi måste byta riktning".
Övriga besättningen tänker "äh, skit i honom, vi gör som vi alltid har gjort. Det har ju funkat hittils."
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Om man kan bygga ett bilföretag från grunden på tio år så kan man antagligen tillverka bra bilar med en annan motor på tre-fem år utan problem.
Man kan göra mycket om man vara vill.
Problemet är att fossilbilstillverkarna inte vill.
Man måste nämligen sparka många människor som tillverkar fossilmotorer och växellådor.
Problemet med ett företag som går dåligt och måste säga upp folk, är att det blir en massa interna bråk.
Och duktiga personer lämnar det sjunkande skeppet.
Och gick företaget dåligt MED duktiga personer, då sjunker skeppet allt snabbare när dom drar.
Vad tror du själv?
Var vill folk jobba?
I ett företag som drar ner hela tiden.
Eller ett företag som säger att de ska växa med 50% varje år 5 år framåt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Om man kan bygga ett bilföretag från grunden på tio år så kan man antagligen tillverka bra bilar med en annan motor på tre-fem år utan problem.
Man kan göra mycket om man vara vill.
Problemet är att fossilbilstillverkarna inte vill.
Man måste nämligen sparka många människor som tillverkar fossilmotorer och växellådor.
Problemet med ett företag som går dåligt och måste säga upp folk, är att det blir en massa interna bråk.
Och duktiga personer lämnar det sjunkande skeppet.
Och gick företaget dåligt MED duktiga personer, då sjunker skeppet allt snabbare när dom drar.
Vad tror du själv?
Var vill folk jobba?
I ett företag som drar ner hela tiden.
Eller ett företag som säger att de ska växa med 50% varje år 5 år framåt.
Sen när har stora företag svårt att sparka folk?
Personligen vill jag inte jobba i företag som har amerikansk företagskultur. Det har egentligen inget med Tesla att göra utan mer att jag inte gillar amerikaners sätt att arbeta.