Köpa ut personalbil

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Köpa ut personalbil

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag hade min Tesla Model 3 som personalbil hittills, det vill säga leasade den via företaget jag jobbade på men det var jag som betalade alla kostnader för bilen. Den var kostnadsneutral för företaget.

Nu blev jag tvungen att lösa ut den i förtid efter två år och sex månader. Att få slutfaktura från DNB och betala den var inga problem, även att få bilen registrerad på mig.

Dock vet jag ingenting om hur man gör med eventuell förmånsskatt? Ska jag betala förmånsskatt? Det var ju jag som betalade hela bilen. Hur mycket förmånsskatt i så fall? Hur räknar man ut det? Hur och när ska man betala det?

Jag är total novis, har aldrig haft personalbil förut. Löneavdelningen på jobbet likaså. De tog hand om slutbetalningen men de vet heller inte hur förmånsskatten funkar, "du får ta hand om det själv" tyckte de. Försökte Googla men hittar inget bra beskrivning av hur man gör.

Är det någon som vet hur gör man?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpa ut personalbil

Inlägg av Bjelke »

Någon form av godkänd värdering måste göras iaf men mer än så vet jag inte (förutom det uppenbara att
förmånen är lika med skillnad mellan denna värdering och vad du fick lösa ut den för)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Jag köpte ut en personalbil för några år sedan. Kan inte minnas att jag betalad någon förmånsskatt. Bilen värderades innan försäljning och jag fick köpa den till det priset.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

slugger75 skrev:
Jag köpte ut en personalbil för några år sedan. Kan inte minnas att jag betalad någon förmånsskatt. Bilen värderades innan försäljning och jag fick köpa den till det priset.
Ja då blir det ju ingen förmån såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Skillnaden mellan värdet och det du betalade för att lösa ut den skall företaget bokföra ovanpå din lön som förmån, och betala sociala avgifter och källskatt för.
Alternativt dra beloppet netto på slutlönen. Om slutlönen inte räcker kan de fakturera dig på beloppet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Som andra säger uppstår det bara en förmån om du får köpa ut bilen till ett billigare pris än vad det värderas till och i så fall är det mellanskillnaden som både du och företaget ska betala skatt på.
Ett alternativ är att du köper bilen av dit företag för det värderade värdet och sedan använder företaget mellanskillnaden till att ge dig en extra lön. Men i slutändan blir det samma sak.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Tack för inläggen. Men om företaget inte är inblandad då? Och hur värderar man? Och vad blir det för procent på mellanskillnaden?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

TiborBlomhall skrev:
Tack för inläggen. Men om företaget inte är inblandad då? Och hur värderar man? Och vad blir det för procent på mellanskillnaden?
DNB bör väl ha värderat den när de skickade dig sluträkningen? Dvs den summa du fick betala till dem motsvarar förhoppningsvis marknadsvärdet.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Mellanskillnaden beskattas som lön. I vanliga fall kan bilhandlare värdera bilen. Ingen aning hur Tesla gör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tony98579

Inlägg av Trean »

Du kan köpa ett oberoende värderingsintyg från exempelvis https://bilpriser.se/varderingsintyg
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev:
Om inte företaget är inblandat uppstår det väl ingen förmån? Du köper bilen av finansbolaget för det dom vill h för den. Hade bilen varit värd mer hade väl finansbolaget sålt till det priset?
Eller fattar jag fel? Vem är det som ger dig en förmån?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
TiborBlomhall skrev:
Om inte företaget är inblandat uppstår det väl ingen förmån? Du köper bilen av finansbolaget för det dom vill h för den. Hade bilen varit värd mer hade väl finansbolaget sålt till det priset?
Det beror på om det var operationell eller finansiell leasing.

Är det finansiell leasing så är det beräknade restvärdet det som gäller vid leasingens slut och leasingwn är egentligen mer att likna vid en avbetalning. Har arbetsgivaren betalat leasingavgiften får man inte ta över bilen för restvärdet utan att skatta för eventuellt högre värde som bilen har. Om bilen är värd mindre än restvärdet kommer leasingbolaget kräva in mellanskillnaden om man inte tar över bilen.

Vid operationell leasing tar leasingbolaget hand om eventuellt överskott eller underskott och man får enbart betala extra vid onormalt slitage, precis som vanlig privat leasing. Man har inte rätt att köpa ut bilen för beräknat restvärde utan leasingbolaget säljer bilen till högstbjudande.

På Tibors beskrivning låter det som att han har haft finansiell leasing som betalats av arbetsgivaren som i sin tur har täckt kostnaden genom bruttolöneavdrag och om han tar över bilen för ett restvärde som är lägre än marknadsvärdet ska han (egentligen) beskattas för mellanskillnaden som om den vore lön och arbetsgivaren ska betala sociala avgifter.

Så har åtminstone jag förstått reglerna: )
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev:
Fredrik j skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det beror på om det var operationell eller finansiell leasing.

Är det finansiell leasing så är det beräknade restvärdet det som gäller vid leasingens slut och leasingwn är egentligen mer att likna vid en avbetalning. Har arbetsgivaren betalat leasingavgiften får man inte ta över bilen för restvärdet utan att skatta för eventuellt högre värde som bilen har. Om bilen är värd mindre än restvärdet kommer leasingbolaget kräva in mellanskillnaden om man inte tar över bilen.

Vid operationell leasing tar leasingbolaget hand om eventuellt överskott eller underskott och man får enbart betala extra vid onormalt slitage, precis som vanlig privat leasing. Man har inte rätt att köpa ut bilen för beräknat restvärde utan leasingbolaget säljer bilen till högstbjudande.

På Tibors beskrivning låter det som att han har haft finansiell leasing som betalats av arbetsgivaren som i sin tur har täckt kostnaden genom bruttolöneavdrag och om han tar över bilen för ett restvärde som är lägre än marknadsvärdet ska han (egentligen) beskattas för mellanskillnaden som om den vore lön och arbetsgivaren ska betala sociala avgifter.

Så har åtminstone jag förstått reglerna: )
Det var kommentaren att företaget inte är inblandat som fick mig att undra.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

Om du nu ägen bilen privat, så är det 0kr i förmånsbeskattning.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Givet att det var finansiell leasing och leasing-avtalet stod på företaget så behöver försäljningen till dig ske till marknadspris. Det spelar ingen roll vad restvärdet är i leasing-avtalet, eller vad du betalade DNB. Företaget står ju för den finansiella risken på leasningen så en försäljning som sker till under marknadspris ska förmånsbeskattas som lön. Bilen behöver värderas som flera varit inne på, eftersom företagets revisor (och SKV) kommer att vilja se intyget, då försäljningen inte var "öppen" (t ex på Blocket eller via bilhandlare).
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Bjelke skrev:
Någon form av godkänd värdering måste göras iaf men mer än så vet jag inte (förutom det uppenbara att
förmånen är lika med skillnad mellan denna värdering och vad du fick lösa ut den för)…
Måste och måste. Men om Skatteverket knackar på är det skönt att ha
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

On man har en enskild firma. Köper man då bilen av sig själv? :geek:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

bjelkeman skrev:
On man har en enskild firma. Köper man då bilen av sig själv? :geek:
Nej, men man tar upp skillnaden mellan restvärde och marknadsvårde som en löneförmån om man bill följa skattereglerna.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Ett företag som vid leasingens utgång köper loss förmånsbilen och betalar restvärdet plus moms men får inte göra momssvdrag (bilen används inte i tjänsten), men säljer företaget bilen vidare till en privatperson så måste företaget betala moms till staten? Det är en förlustaffär, inte för att man vill generera vinst vid en sån affär, men åtminstone inte sälja med 20% förlust (givet att marknadsvärdet är lika med restvärdet) Hur rättfärdigar man det?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

I samma ögonblick företaget köper ut bilen blir den momssmittad.

Ingen moms anges på fakturan vid försäljning.

Undantaget taxibilar och vissa få andra.

Säljs bilen för högre belopp än restvärde tror jag det ska läggas moms på överskjutande belopp.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

Inlägg av Johlei »

slugger75 skrev:
TiborBlomhall skrev:
DNB bör väl ha värderat den när de skickade dig sluträkningen? Dvs den summa du fick betala till dem motsvarar förhoppningsvis marknadsvärdet.
Om det är finansiell leasing så vill DNB bara ha betalt för restskulden på lånet och eventuellt ersättning för ränteskillnaden.

Värdet på bilen är helt ointressant för dem.

Ett extremexempel kan förtydliga: Säg att du gick in med 50% första förhöjd hyra och sedan räknar med 0% i restvärde efter tre år. Om du då löser leasingen efter en dag så vill leasingbolaget ha knappt 50% av nypriset plus ev ränteskillnad. Men bilen är ju värd mer än 50% av nypriset efter 1 dag.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

thedude skrev:
Ett företag som vid leasingens utgång köper loss förmånsbilen och betalar restvärdet plus moms men får inte göra momssvdrag (bilen används inte i tjänsten), men säljer företaget bilen vidare till en privatperson så måste företaget betala moms till staten? Det är en förlustaffär, inte för att man vill generera vinst vid en sån affär, men åtminstone inte sälja med 20% förlust (givet att marknadsvärdet är lika med restvärdet) Hur rättfärdigar man det?
Hur menar du nu? Måste man betala in momsen en gång till när man säljer bilen vidare till en privatperson? Det kan väl inte stämma?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Har för mig att om man säljer bilen för mer än restvärdet, så har du ju redan fått tillbaka moms för mellanskillnaden när du leasat bilen utan att ha haft kostnaden. Den momsen skall egentligen deklareras och betalas tillbaka Fanns en artikel om det för några år sedan.
Värderingen blir ju viktig, när jag köpte ut min gamla prius för 6-7 år sedan, värderade Toyotahandlaren bilen, men de drog av värdet för slitna däck, ett par repor och sådant som de drar av vid ett inbyte. På så sätt blev värderingen lägre än via ett ”brevlådeföretag”.
Då blir det lite bättre och i mitt fall blev då marknadsvärdet och restvärdet ganska lika varandra. Vilket då är bra…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, fast säljer du bilen till mer än restvärdet så är ju detta en vinst i företaget. Det är ju egentligen ganska logiskt att man måste betala tillbaka momsen på mellanskillnaden. Fast då bara 12,5% antar jag. Medan det är 25% på restvärdet. Så borde det väl vara.
Frågan var vad som händer när man sedan säljer bilen vidare till en privatperson. Eftersom bilen är momssmittad behöver man väl knappast betala in moms en gång till.
Skriv svar