Tesla P85D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla P85D

Inlägg av TiborBlomhall »

Bästa sättet att få konstruktiva svar är att fråga.

Sämsta sättet att hoppas få konstruktiva svar är att häva ur sig provocerande påståenden.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Tesla P85D

Inlägg av apkungen »

Dan Persson skrev:
apkungen skrev:
Dan, i en 85kwh tesla är ungefär 74kwh tillgängligt. Om du har en snittförbrukning på 245wh/km, hur många mil kommer du då om du fortsätter med din snittförbrukning? Prova att göra utträkningen.
Hej, jag vet inte riktigt vad du menar, me kan du hjälpa mej med uträkningen ?
Det fanns visst 76kWh. Missade det. 245wh/km innebär att det går åt 0.245kWh för varje km som man åker (kilo = tusen) . Man kommer alltså så här många km:
76/0,245 = 31mil

Herr x verkade missförstå mig och började prata om tid det tar att ladda i olika fall. Men han har rätt i att man inte ska behöva räkna om man inte vill men det kan vara kul? att kunna och bra ibland för att förstå elbilar. Annars räcker det med att kolla på typical range och ta till lite extra bara.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Tesla P85D

Inlägg av Herr X »

Dan Persson skrev:
Härligt åter ett konstruktivt svar, tack.
När du har lärt dig hur det funkar med elbil så kommer du helt att ändra uppfattning. Du har fortfarande ett bensin-tänk där du vill "åka och leta laddning" på samma sätt som man är tvungen att åka och tanka på en bensinstation med en bensinbil. Jag har kört 2700 mil med min Tesla och upplever inte alls de laddutmaningar som du sitter och filosoferar kring. Jag kommer normalt sett fram till en supercharger med tomt batteri - det är ingen som helst anledning att komma fram med ström kvar i batteriet, som man skulle behövt göra med en bensinbil.
Det enda du behöver tänka på är hur du behöver ankomma din destination - om du inte har tillräckligt med kräm för att komma tillbaka till nästa supercharger när du ska åka igen, så måste du se till att fylla lite extra på sista stoppet innan du ankommer destinationen. Men efter mina 2700 mil så har jag aldrig varit med om några sådana problem - det är teoretiska situationer.

Något som du nästan hade räknat ut rätt är hur länge man måste ladda vid en superladdare: du skrev en halvtimmas laddning varannan timma, medan du i själva verket behöver ladda 20 minuter varannan timma när du åker mellan superladdarna. Detta kan vara lite segt ibland - jag satt en gång 15 minuter i bilen i Karlstad trots att jag egentligen hade lust att åka vidare. Men om man jämför med en bensinbil så hade jag utan problem bränt 20 minuter till ingen som helst nytta om jag hade behövt åka och tanka den.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Tesla P85D

Inlägg av Herr X »

apkungen skrev:
Herr x verkade missförstå mig och började prata om tid det tar att ladda i olika fall. Men han har rätt i att man inte ska behöva räkna om man inte vill men det kan vara kul? att kunna och bra ibland för att förstå elbilar. Annars räcker det med att kolla på typical range och ta till lite extra bara.
Jag missförstod dig inte, jag ville bara inte hälla bensin på Dan Perssons brasa: vem som helst ska kunna äga en Tesla, man ska inte vara tvungen att kunna räkna ut hur lång räckvidd du får vid olika användarcase - det är inte viktigt för Dan Persson att kunna räkna ut detta.
Det enda han behöver veta är att han fyller 1 mil per timma i ett hushållsuttag och att han ska ha bilen på laddning varje natt. Vet han dessa två saker så kommer han ha ett problemfritt bilägande.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 31 dec 2015 12:36

Re: Tesla P85D

Inlägg av Dan Persson »

apkungen skrev:
Dan Persson skrev:
apkungen skrev:
Dan, i en 85kwh tesla är ungefär 74kwh tillgängligt. Om du har en snittförbrukning på 245wh/km, hur många mil kommer du då om du fortsätter med din snittförbrukning? Prova att göra utträkningen.
Hej, jag vet inte riktigt vad du menar, me kan du hjälpa mej med uträkningen ?
Det fanns visst 76kWh. Missade det. 245wh/km innebär att det går åt 0.245kWh för varje km som man åker (kilo = tusen) . Man kommer alltså så här många km:
76/0,245 = 31mil

Herr x verkade missförstå mig och började prata om tid det tar att ladda i olika fall. Men han har rätt i att man inte ska behöva räkna om man inte vill men det kan vara kul? att kunna och bra ibland för att förstå elbilar. Annars räcker det med att kolla på typical range och ta till lite extra bara.
Kanon, jag kommer altså 31 mil med en laddad bil, jag räknade fram enl. sista fröbrukningen 27,5 mil.
Då ligger i samma härad, kanon och tack.
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 31 dec 2015 12:36

Re: Tesla P85D

Inlägg av Dan Persson »

Herr X skrev:
apkungen skrev:
Herr x verkade missförstå mig och började prata om tid det tar att ladda i olika fall. Men han har rätt i att man inte ska behöva räkna om man inte vill men det kan vara kul? att kunna och bra ibland för att förstå elbilar. Annars räcker det med att kolla på typical range och ta till lite extra bara.
Jag missförstod dig inte, jag ville bara inte hälla bensin på Dan Perssons brasa: vem som helst ska kunna äga en Tesla, man ska inte vara tvungen att kunna räkna ut hur lång räckvidd du får vid olika användarcase - det är inte viktigt för Dan Persson att kunna räkna ut detta.
Det enda han behöver veta är att han fyller 1 mil per timma i ett hushållsuttag och att han ska ha bilen på laddning varje natt. Vet han dessa två saker så kommer han ha ett problemfritt bilägande.

Jag bugar och bockar för denna uppmaningen.
Jag lovar att aldrig mera ifrågasätta Koranen, förlåt Teslas laddningsmöjligheter, först inlägget var att jag frågade om räckvidd, jag hade då fått svaret 52 mil, jag skrev jag kom ca 15 mil, efter ett antal inlägg stoppar vi dock på ca 31 mil.
Jag hade fel, Tesla hade fel, That´s it!
Men det är okey och jag har också fått många goda råd, som jag kan dela med mej av till andra och blivande Tesla ägare.
Sorry, jag bryter, jag måste kolla laddningen.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Tesla P85D

Inlägg av Herr X »

Dan Persson skrev:
Kanon, jag kommer altså 31 mil med en laddad bil, jag räknade fram enl. sista fröbrukningen 27,5 mil.
Då ligger i samma härad, kanon och tack.
Återigen: det beror på hur fort du kör, vindförhållanden, temperatur och flera andra faktorer. Nu på vintern kommer du signifikant kortare på en laddning än på sommaren. Min poäng tidigare var att vilken distans du kommer på en laddning är betydelselöst eftersom en laddning gott och väl räcker till en dags körning i stadstrafik, och vid körning längre sträckor sitter superladdarna så tätt att du omöjligen kan få räckviddsproblem. Ta för vana att slå in destinationen i bilens navigator så kommer den hålla koll på laddningen åt dig och se till att du får den laddning du behöver för att kunna komma vidare till nästa superladdare. Och ladda självklart varje natt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla P85D

Inlägg av Svenssons »

Dan Persson skrev:
Jag bugar och bockar för denna uppmaningen.
Jag lovar att aldrig mera ifrågasätta Koranen, förlåt Teslas laddningsmöjligheter, först inlägget var att jag frågade om räckvidd, jag hade då fått svaret 52 mil, jag skrev jag kom ca 15 mil, efter ett antal inlägg stoppar vi dock på ca 31 mil.
Jag hade fel, Tesla hade fel, That´s it!
Men det är okey och jag har också fått många goda råd, som jag kan dela med mej av till andra och blivande Tesla ägare.
Sorry, jag bryter, jag måste kolla laddningen.
Största orsaken till uppgiften om ca 50 mil har att göra med NEDC, New European Driving Cycle som alla biltillverkare måste uppge. Man kan säga att samtliga biltillverkare uppger felaktiga uppgifter eftersom det inte går att en siffra på räckvidden eftersom den beror på hur man kör. Det går t.ex. att komma 80 mil med en Model S men samma bil skulle nog även kunna få slut på batteriet efter 20 mil om man kör extra aktivt utan regenerering av energin vid inbromsning med konstanta start och stop.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: P85

Inlägg av Daniel »

HelectriC skrev:
Dan Persson skrev:
Jag har nu laddad bilen i sommarstugan i natt, säkring 20 amp. gick sönder tre gånger, jag stängde av allt , belysning, värme, stereo, dator, bastu, osv. för att laddningen skulle kunna genomföras, 10, 3 timmar från mätarställning 240km ( typical) till 352 km. Detta kommer räcka ca blandand körning, motorväg, stadstrafik, teoretiskt 27,2 mil, men ser man de praktiskt så måste du dra bort 5 mil, för att vara säker på laddning etc.
Det betyder under absolut mest gynnsamma förhållande i vintertider kan du köra Tesla 27, 2 mil minus det avstånd för att hitta laddning.
Alla är ju inte hemmanissar som kör mellan ICA och garaget, utan kanske ligger på någon väg där det inte är självklart med laddningsstolpar.
Det kan vara av just detta skälet de andra biltillverkarna inte kommit längre med idén - räckvidden är helt enkelt bedrövlig.
Jag såg demonstrationsfilmen igår om P85, alla finesser, möjligheter, etc.men man nämnde inte hur långt du kommer.
Att sitta i garaget med laddning på och leka med alla finesser etc. är ju en kul grej, men det är ju faktiskt också en bil.
För en miljon kan du köpa hur många elektroniska leksaker som helst.
Bilen är ju jämförbara med de allra förnämsta lyxbilarna, varför dessa lyxbilar etc. är bekväma är just för långfärder.-
Inte ens resonemanget med att ladda på Supercharger håller, då måste dessa finnas på 5 mils mellanrum, inte ens det är okey, då du måste pausa ca 30 minuter och äta Max-hamburgare varannan timma.
Ha en trevlig söndag.

MVH
Dan Persson

Huvudsyftet med tråden verkar vara att medvetet förvanska information (provocera?) samt att skapa ett så krångligt bilägande för egen del som möjligt. Mycket märkligt. Jag bor i stockholm och har sommarstuga. Precis företagit mig en resa med min P85 till Göteborg och tillbaka under mellandagarna. Genomfört resan i sommarvärme samt nu under vinterförhållande. Det är ytterst bekymmersfritt, men kräver iaf att man slår igång de små grå i hjärnan i ett par minuter för att planera resan. Med planering menar jag följande.
1. Se till att ha ett batteri laddat med minst 10 mil i tanken (jag har gärna en buffer som är något större än så, helst en fulladdad bil till att börja med) inför att resan påbörjas. Därefter gör jag följande avvägning i mitt huvud:
2. Vill jag bara ha ett stopp på vägen ner (Superchargern i ödeshög) eller vill jag kunna trycka på gaspedalen lite extra? Om jag föredrar att trycka lite mer på gaspedalen så stannar jag vid Sillekrog och tar en kaffe, i ca 5-10 minuter. Jag har knappa 20 mil till Ödeshög från Sillekrog, och jag vill ha en buffer för att slippa sänka hastigheten markant utan att behöva "oroa mig" för att ha ett tomt batteri innan jag kommer fram, varför jag ser till att ha runt 27-30 mil i tanken innan jag åker vidare.

Efter ett par månaders körning så lär man sig hur mycket bilen förbrukar vid olika hastigheter, olika väderförhållanden samt olika sträckor (höjdskillnader etc spelar också roll på räckvidden). På sommarhalvåret stannar jag aldrig i Sillekrog, utan vet att jag kan ligga i en behållakörkortsvänlig-hastighet på de fina 120-sträckorna runt Jönköping, utan att behöva ladda bilen mer än en gång (i Ödeshög).

På vinterhalvåret så går den ekvationen inte ihop då förbrukningen ligger runt 250wh/km för egen del och jag då skulle behöva anpassa hastigheten nedåt på ett sätt som skulle förta min körupplevelse, varför jag då stannar på Sillekrog enligt ovan beskrivning.

3. Väl nere i Göteborg finns det 3-fasuttag att tillgå där jag huserar, vilket gör att en natts laddning medför ett fulladdat batteri redo för vilka strapatser jag än vill företa mig. Har man inte den möjligheten så får man möjligtvis planera sitt körande lite mer, alternativt leta fram någon publik laddstation med 3-fasuttag eller liknande, där man kan få några extra mil lite snabbare.

4. På vägen hem upprepar jag samma laddningsritual, fast omvänt. Dvs jag stannar först i Ödeshög samt därefter i Sillekrog, då säkerställer jag även att jag laddar såpass länge i Sillekrog att jag har lite extra kräm i batteriet så jag kan ta mig till en publik laddare, eller till sommarstugan, när jag kommit hem, då jag bor i lägenhet och inte har möjlighet att ladda i garaget hemma.

Detta är alltså nivån på planeringen som krävs, vilket kan sammanfattas ännu kortare med följande mening: Använd gaspedalen på ett förnuftigt sätt för att reglera förbrukningen och ta hjälp av bilens navigator eller ditt eget förnuft för att få tips om vart du kan ladda bilen på resan du ämnar företa dig.

Svårare än så är det inte.

Gällandes sommarstuga: Hade samma problem med säkringar som gick åt höger och vänster när jag började ladda. Hade 16A i huvudproppskåpet och kunde knappt ha på kaffekokaren samtidigt som bilen (trots att jag ställde ned bilen till 10A). Ringde en elektriker som installerade en 3-fas laddstolpe någon dag senare (riktigt snygg faktiskt), även om det hade räckt med en 3-fas"handske" samt ökade upp till 20A på huvudströmmen. Numera laddar jag med 16A i bilen och kan ha på såväl värmeelement som diskmaskin och kaffekokare, utan att behöva bekymra mig om att en propp ska gå. Får dryga 5 mil i timmen med 3-fas och har i princip alltid en fulladdad bil när jag ska åka från stugan.

Hoppas detta kan bidra till att underlätta ditt Teslaägande Dan, för precis som så mycket annat i livet behöver det inte vara så komplicerat, om man inte verkligen bestämmer sig för att krångla till det för att ha något att klaga på då, dvs.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Tesla P85D

Inlägg av Alx »

Dan Persson skrev:
Hej, jag vet inte riktigt vad du menar, me kan du hjälpa mej med uträkningen ?
74000wh(i batteriet) / 245wh/kn (snittförbrukning) = 302 km räckvidd
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 528
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Tesla P85D

Inlägg av josve »

Hmm, får en känsla av att någon mest är ute efter att provocera...
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Tesla P85D

Inlägg av Alx »

josve skrev:
Hmm, får en känsla av att någon mest är ute efter att provocera...
instämmer!
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 31 dec 2015 12:36

Re: P85

Inlägg av Dan Persson »

Daniel skrev:
HelectriC skrev:
Dan Persson skrev:
Jag har nu laddad bilen i sommarstugan i natt, säkring 20 amp. gick sönder tre gånger, jag stängde av allt , belysning, värme, stereo, dator, bastu, osv. för att laddningen skulle kunna genomföras, 10, 3 timmar från mätarställning 240km ( typical) till 352 km. Detta kommer räcka ca blandand körning, motorväg, stadstrafik, teoretiskt 27,2 mil, men ser man de praktiskt så måste du dra bort 5 mil, för att vara säker på laddning etc.
Det betyder under absolut mest gynnsamma förhållande i vintertider kan du köra Tesla 27, 2 mil minus det avstånd för att hitta laddning.
Alla är ju inte hemmanissar som kör mellan ICA och garaget, utan kanske ligger på någon väg där det inte är självklart med laddningsstolpar.
Det kan vara av just detta skälet de andra biltillverkarna inte kommit längre med idén - räckvidden är helt enkelt bedrövlig.
Jag såg demonstrationsfilmen igår om P85, alla finesser, möjligheter, etc.men man nämnde inte hur långt du kommer.
Att sitta i garaget med laddning på och leka med alla finesser etc. är ju en kul grej, men det är ju faktiskt också en bil.
För en miljon kan du köpa hur många elektroniska leksaker som helst.
Bilen är ju jämförbara med de allra förnämsta lyxbilarna, varför dessa lyxbilar etc. är bekväma är just för långfärder.-
Inte ens resonemanget med att ladda på Supercharger håller, då måste dessa finnas på 5 mils mellanrum, inte ens det är okey, då du måste pausa ca 30 minuter och äta Max-hamburgare varannan timma.
Ha en trevlig söndag.

MVH
Dan Persson

Huvudsyftet med tråden verkar vara att medvetet förvanska information (provocera?) samt att skapa ett så krångligt bilägande för egen del som möjligt. Mycket märkligt. Jag bor i stockholm och har sommarstuga. Precis företagit mig en resa med min P85 till Göteborg och tillbaka under mellandagarna. Genomfört resan i sommarvärme samt nu under vinterförhållande. Det är ytterst bekymmersfritt, men kräver iaf att man slår igång de små grå i hjärnan i ett par minuter för att planera resan. Med planering menar jag följande.
1. Se till att ha ett batteri laddat med minst 10 mil i tanken (jag har gärna en buffer som är något större än så, helst en fulladdad bil till att börja med) inför att resan påbörjas. Därefter gör jag följande avvägning i mitt huvud:
2. Vill jag bara ha ett stopp på vägen ner (Superchargern i ödeshög) eller vill jag kunna trycka på gaspedalen lite extra? Om jag föredrar att trycka lite mer på gaspedalen så stannar jag vid Sillekrog och tar en kaffe, i ca 5-10 minuter. Jag har knappa 20 mil till Ödeshög från Sillekrog, och jag vill ha en buffer för att slippa sänka hastigheten markant utan att behöva "oroa mig" för att ha ett tomt batteri innan jag kommer fram, varför jag ser till att ha runt 27-30 mil i tanken innan jag åker vidare.

Efter ett par månaders körning så lär man sig hur mycket bilen förbrukar vid olika hastigheter, olika väderförhållanden samt olika sträckor (höjdskillnader etc spelar också roll på räckvidden). På sommarhalvåret stannar jag aldrig i Sillekrog, utan vet att jag kan ligga i en behållakörkortsvänlig-hastighet på de fina 120-sträckorna runt Jönköping, utan att behöva ladda bilen mer än en gång (i Ödeshög).

På vinterhalvåret så går den ekvationen inte ihop då förbrukningen ligger runt 250wh/km för egen del och jag då skulle behöva anpassa hastigheten nedåt på ett sätt som skulle förta min körupplevelse, varför jag då stannar på Sillekrog enligt ovan beskrivning.

3. Väl nere i Göteborg finns det 3-fasuttag att tillgå där jag huserar, vilket gör att en natts laddning medför ett fulladdat batteri redo för vilka strapatser jag än vill företa mig. Har man inte den möjligheten så får man möjligtvis planera sitt körande lite mer, alternativt leta fram någon publik laddstation med 3-fasuttag eller liknande, där man kan få några extra mil lite snabbare.

4. På vägen hem upprepar jag samma laddningsritual, fast omvänt. Dvs jag stannar först i Ödeshög samt därefter i Sillekrog, då säkerställer jag även att jag laddar såpass länge i Sillekrog att jag har lite extra kräm i batteriet så jag kan ta mig till en publik laddare, eller till sommarstugan, när jag kommit hem, då jag bor i lägenhet och inte har möjlighet att ladda i garaget hemma.

Detta är alltså nivån på planeringen som krävs, vilket kan sammanfattas ännu kortare med följande mening: Använd gaspedalen på ett förnuftigt sätt för att reglera förbrukningen och ta hjälp av bilens navigator eller ditt eget förnuft för att få tips om vart du kan ladda bilen på resan du ämnar företa dig.

Svårare än så är det inte.

Gällandes sommarstuga: Hade samma problem med säkringar som gick åt höger och vänster när jag började ladda. Hade 16A i huvudproppskåpet och kunde knappt ha på kaffekokaren samtidigt som bilen (trots att jag ställde ned bilen till 10A). Ringde en elektriker som installerade en 3-fas laddstolpe någon dag senare (riktigt snygg faktiskt), även om det hade räckt med en 3-fas"handske" samt ökade upp till 20A på huvudströmmen. Numera laddar jag med 16A i bilen och kan ha på såväl värmeelement som diskmaskin och kaffekokare, utan att behöva bekymra mig om att en propp ska gå. Får dryga 5 mil i timmen med 3-fas och har i princip alltid en fulladdad bil när jag ska åka från stugan.

Hoppas detta kan bidra till att underlätta ditt Teslaägande Dan, för precis som så mycket annat i livet behöver det inte vara så komplicerat, om man inte verkligen bestämmer sig för att krångla till det för att ha något att klaga på då, dvs.

Gillar man Ödeshög eller Sillekrog tror jag säkert detta är ett bra alternativ, men hur gör du om du/ni skulle komma på att ta en annan väg, jag menar som rent ombyte?
Oavsett vilket tackar jag för ditt råd, och som sagt bilen går inte 52 mil som vissa lärjungar predikar, men det är helt okey med 30, när man vet om det.

Ha en bra kväll !
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: P85

Inlägg av Daniel »

Gillar man Ödeshög eller Sillekrog tror jag säkert detta är ett bra alternativ, men hur gör du om du/ni skulle komma på att ta en annan väg, jag menar som rent ombyte?
Oavsett vilket tackar jag för ditt råd, och som sagt bilen går inte 52 mil som vissa lärjungar predikar, men det är helt okey med 30, när man vet om det.

Ha en bra kväll !
Google is your friend. Du kan se tillgängliga superchargerplatser på teslas hemsida. Precis som med en "vanlig" bil så är det två vägar som brukar användas mellan STHLM - GBG, ovanför Vättern via Örebro (Arboga har Supercharger samt Jung därefter) eller via Jönköping (Sillekrog och Ödeshög).

Vill du riktigt njuta av resan kan du såklart krångla till det och köra Uddevallas SC följt av Karlstads SC och sen Arboga, men jag gissar att du har en fjärde väg som är den föredragna till Stockholm, via Ulricehamn, Jönköping och mot Oskarshamn, innan du vänder uppåt. Att det sen tar en 5-6h extra att åka så är förmodligen irrelevant för dig.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 31 dec 2015 12:36

Re: P85

Inlägg av Dan Persson »

Daniel skrev:
Gillar man Ödeshög eller Sillekrog tror jag säkert detta är ett bra alternativ, men hur gör du om du/ni skulle komma på att ta en annan väg, jag menar som rent ombyte?
Oavsett vilket tackar jag för ditt råd, och som sagt bilen går inte 52 mil som vissa lärjungar predikar, men det är helt okey med 30, när man vet om det.

Ha en bra kväll !
Google is your friend. Du kan se tillgängliga superchargerplatser på teslas hemsida. Precis som med en "vanlig" bil så är det två vägar som brukar användas mellan STHLM - GBG, ovanför Vättern via Örebro (Arboga har Supercharger samt Jung därefter) eller via Jönköping (Sillekrog och Ödeshög).

Vill du riktigt njuta av resan kan du såklart krångla till det och köra Uddevallas SC följt av Karlstads SC och sen Arboga, men jag gissar att du har en fjärde väg som är den föredragna till Stockholm, via Ulricehamn, Jönköping och mot Oskarshamn, innan du vänder uppåt. Att det sen tar en 5-6h extra att åka så är förmodligen irrelevant för dig.

Lycka till!
Nej- vilken väg vi än väljer så kommer man inte till STHLM på en laddning- när jag åker till Sthlm (som jag försöker undvika) åker jag oftast en sträcka , dvs. utan paus, speciellt om vi är två som kör.
Att pausa och fika och vänta är inte min melodi. Så framgent kommer jag som tidigare att ta min Jaguar, GBG STHLM tur och retur på en tank , under 4 timmar/sträcka samma gäller naturligtvis om jag skulle behöva ta bilen till Polen eller Baltikum.
Tesla är en härlig bil och får nog användas som jag ser det, en mer eller mindre fantastisk stadsbil, även om den är lite väl stor för shopping, kanske en tur till sommarstuga som ligger ca 40 km från GBG.
Skulle vi av någon anledning ta oss till STHLM med Tesla så skulle det vara någon form av semestertripp där tid inte är avgörande, men förresten vem åker till STHLM på semester-när man bor i Göteborg.
Ha en angenäm Söndagskväll - By the way, som vi Tesla ägare säger-Glöm inte ladda.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: P85

Inlägg av bylund »

Dan Persson skrev:
Gillar man Ödeshög eller Sillekrog tror jag säkert detta är ett bra alternativ, men hur gör du om du/ni skulle komma på att ta en annan väg, jag menar som rent ombyte?
Oavsett vilket tackar jag för ditt råd, och som sagt bilen går inte 52 mil som vissa lärjungar predikar, men det är helt okey med 30, när man vet om det.
Fast vilka är dessa lärjungar? Att det står 502 km på Teslas beställningssida trodde jag vi hade rett ut är NEDC:s fel, och kraven på att redovisa dessa siffror. Använder man Teslas egen räckviddssimulator på hemsidan så säger den att man kommer 325 km med en Model S P85D i 120 km/h vid nollgradigt.
https://www.teslamotors.com/sv_SE/models
De enda som säger att det går att komma mer än 50 mil här betonar ju att det är om man extremsnålkör som detta är möjligt, inte vid normal körning. Det går klart snabbare att köra i motorvägsfart och stanna och ladda på en superladdare än att köra så långsamt att man kommer hela vägen Göteborg-Stockholm på en laddning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: P85

Inlägg av TiborBlomhall »

Dan Persson skrev:
Oavsett vilket tackar jag för ditt råd, och som sagt bilen går inte 52 mil som vissa lärjungar predikar, men det är helt okey med 30, när man vet om det.
Jag tror inte någon av "lärjungarna" skulle ha protesterat om du sa 30 mil. Diskussionerna startade när du hävdade 15 mil.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: P85

Inlägg av HelectriC »

Dan Persson skrev:
Daniel skrev:
Gillar man Ödeshög eller Sillekrog tror jag säkert detta är ett bra alternativ, men hur gör du om du/ni skulle komma på att ta en annan väg, jag menar som rent ombyte?
Oavsett vilket tackar jag för ditt råd, och som sagt bilen går inte 52 mil som vissa lärjungar predikar, men det är helt okey med 30, när man vet om det.

Ha en bra kväll !
Google is your friend. Du kan se tillgängliga superchargerplatser på teslas hemsida. Precis som med en "vanlig" bil så är det två vägar som brukar användas mellan STHLM - GBG, ovanför Vättern via Örebro (Arboga har Supercharger samt Jung därefter) eller via Jönköping (Sillekrog och Ödeshög).

Vill du riktigt njuta av resan kan du såklart krångla till det och köra Uddevallas SC följt av Karlstads SC och sen Arboga, men jag gissar att du har en fjärde väg som är den föredragna till Stockholm, via Ulricehamn, Jönköping och mot Oskarshamn, innan du vänder uppåt. Att det sen tar en 5-6h extra att åka så är förmodligen irrelevant för dig.

Lycka till!
Nej- vilken väg vi än väljer så kommer man inte till STHLM på en laddning- när jag åker till Sthlm (som jag försöker undvika) åker jag oftast en sträcka , dvs. utan paus, speciellt om vi är två som kör.
Att pausa och fika och vänta är inte min melodi. Så framgent kommer jag som tidigare att ta min Jaguar, GBG STHLM tur och retur på en tank , under 4 timmar/sträcka samma gäller naturligtvis om jag skulle behöva ta bilen till Polen eller Baltikum.
Tesla är en härlig bil och får nog användas som jag ser det, en mer eller mindre fantastisk stadsbil, även om den är lite väl stor för shopping, kanske en tur till sommarstuga som ligger ca 40 km från GBG.
Skulle vi av någon anledning ta oss till STHLM med Tesla så skulle det vara någon form av semestertripp där tid inte är avgörande, men förresten vem åker till STHLM på semester-när man bor i Göteborg.
Ha en angenäm Söndagskväll - By the way, som vi Tesla ägare säger-Glöm inte ladda.
Du är nog den ende här inne som är nöjd med att klassa Model S som en stadsbil hahah, jag får önska dig grattis till världens mest opraktiska shoppingbil :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Tesla P85D

Inlägg av jjmaskin »

Om det mot förmodan skulle finnas några mer frågor om detta så kan vi/ någon goggla. denna tråden är ju så knasig så man får kramp i flinten. Nu trycker jag på ignore som Hybris sa. Kanske Spiff har fått utökad agenda ??
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Tesla P85D

Inlägg av Lessmog »

jjmaskin skrev:
Om det mot förmodan skulle finnas några mer frågor om detta så kan vi/ någon goggla. denna tråden är ju så knasig så man får kramp i flinten. Nu trycker jag på ignore som Hybris sa. Kanske Spiff har fått utökad agenda ??
Tack för tipset. Wilco! 8-)
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 31 dec 2015 12:36

Re: P85

Inlägg av Dan Persson »

HelectriC skrev:
Dan Persson skrev:
Daniel skrev:
Gillar man Ödeshög eller Sillekrog tror jag säkert detta är ett bra alternativ, men hur gör du om du/ni skulle komma på att ta en annan väg, jag menar som rent ombyte?
Oavsett vilket tackar jag för ditt råd, och som sagt bilen går inte 52 mil som vissa lärjungar predikar, men det är helt okey med 30, när man vet om det.

Ha en bra kväll !
Google is your friend. Du kan se tillgängliga superchargerplatser på teslas hemsida. Precis som med en "vanlig" bil så är det två vägar som brukar användas mellan STHLM - GBG, ovanför Vättern via Örebro (Arboga har Supercharger samt Jung därefter) eller via Jönköping (Sillekrog och Ödeshög).

Vill du riktigt njuta av resan kan du såklart krångla till det och köra Uddevallas SC följt av Karlstads SC och sen Arboga, men jag gissar att du har en fjärde väg som är den föredragna till Stockholm, via Ulricehamn, Jönköping och mot Oskarshamn, innan du vänder uppåt. Att det sen tar en 5-6h extra att åka så är förmodligen irrelevant för dig.

Lycka till!
Nej- vilken väg vi än väljer så kommer man inte till STHLM på en laddning- när jag åker till Sthlm (som jag försöker undvika) åker jag oftast en sträcka , dvs. utan paus, speciellt om vi är två som kör.
Att pausa och fika och vänta är inte min melodi. Så framgent kommer jag som tidigare att ta min Jaguar, GBG STHLM tur och retur på en tank , under 4 timmar/sträcka samma gäller naturligtvis om jag skulle behöva ta bilen till Polen eller Baltikum.
Tesla är en härlig bil och får nog användas som jag ser det, en mer eller mindre fantastisk stadsbil, även om den är lite väl stor för shopping, kanske en tur till sommarstuga som ligger ca 40 km från GBG.
Skulle vi av någon anledning ta oss till STHLM med Tesla så skulle det vara någon form av semestertripp där tid inte är avgörande, men förresten vem åker till STHLM på semester-när man bor i Göteborg.
Ha en angenäm Söndagskväll - By the way, som vi Tesla ägare säger-Glöm inte ladda.
Du är nog den ende här inne som är nöjd med att klassa Model S som en stadsbil hahah, jag får önska dig grattis till världens mest opraktiska shoppingbil :lol:
Inte alls, den rymmer mer än en Volvo kombi, och nästan, om du kommer ihåg postbilarna "Tjorven" men den gick 8 mil utan laddning och runt 50km/timma.
Nu skall jag byta säkring igen, 50 amp säkringen i huset i Göteborg har pajat två gånger, i kväll- ingen mera TV, brödrost, data, kaffebryggare, dammsugare, belysning, alla använder stearinljus, gasol värmaren skall fram osv.
Elektrikern kommer imorgon-
Godnatt.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla P85D

Inlägg av TiborBlomhall »

Skulle detta vara sant har du de senaste dagarna ploppat fler säkringar än resten av alla medlemmarna tillsammans.
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 31 dec 2015 12:36

Re: Tesla P85D

Inlägg av Dan Persson »

TiborBlomhall skrev:
Skulle detta vara sant har du de senaste dagarna ploppat fler säkringar än resten av alla medlemmarna tillsammans.
Det må vara hänt, men så är det.
fyra igår 20 amp. i sommarstugan och två 50 amp. idag i huset Göteborg.
Det kanske är något fel på min laddare ?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla P85D

Inlägg av TiborBlomhall »

När man ploppar en säkring... skruvar man bara in en ny och kör på som vanligt igen? Inte skruvar ner bilens laddström så den inte ska smälla fler säkringar?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla P85D

Inlägg av LarsL »

Det är den här typen av otekniska personer (jo man är oteknisk om inte löser detta efter första säkringen) som marknadsförarna av laddboxar ska rikta in sig på. Här behövs helt klart något som är styrt så att du inte eldar upp ditt hus.

Du vet att det går att ställa ner laddströmen i bilen heller hur?
Skriv svar