Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Idag har jag alltså provkört Polestar 2 (i två timmar) och Skoda Enyaq.

Skyltavläsning/hastighetsvisning fungerade bättre i dessa båda bilar än i min Tesla, men inte perfekt. På väg norrut genom vägarbetet på E4 visade P2 rätt hastighet (70), men söderut tyckte bilen att det var 100 km/tim. Dessutom undrar jag om den verkligen läste av skyltarna, eller om det var kartdata? En 70-skylt med tilläggstavla visades som 70-skylt...
Skoda Enyaq körde jag inte genom vägarbetet på E4, däremot genom andra vägarbeten vid Glädjens trafikplats. Bevisligen läste bilen skyltar, både hastighet och vägarbete pågår. Det märkliga var att den ändrade visad hastighet till 30 vid 30-skylten, men 100 meter senare ändrade den tillbaks till 50. På väg mot Löwenströmska ändras skyltad hastighet från 50 till 60, vilket visades i displayen, men efter 100 meter hoppade den tillbaka till 50. Det verkar som om bilen inte litar på vad den ser och föredrar kartdata.
Sammanfattningsvis så fungerade skyltavläsningen faktiskt bättre i min Volvo från 2014. Den hade å andra sidan ovanan att släcka ned visningen på skärmen om den inte sett någon skylt på ett tag....

Farthållaren fungerar bra i båda bilarna, varken P2 eller Enyaq ändrade inställd hastighet under provkörningen. D.v.s. hastigheten anpassades inte till kartdata eller lästa skyltar. Inga spökbromsningar heller. Man kunde kanske önska att bilarna skulle följa hastighetsbegränsningen, men man blir åtminstone inte förbannad som i min Tesla.

Autostyrningen i båda bilarna pausade vid körfältsbyte, precis som man vill ha det. Hur svårt kan det vara Tesla?
Däremot fungerade själva autostyrningen inte speciellt bra i Polestar. Den var ryckig, lite känslan av en pingpongboll som studsar mellan linjerna. Vi ett tillfälle var jag tvungen att ingripa för att bilen var på väg rakt mot en betongavspärrning i en skarp kurva. Likaså vid en cirkulationsplats, bilen ville fortsätta rakt fram mot rondellen.
Enyaq fungerade bättre/lugnare, men här är Tesla bäst.

Tesla Model 3 har högst vägljud (däckbuller) av dessa tre. Polestar 2 förvånade med att kännas minst lika hård som M3 över små potthål och farthinder i låg hastighet.
Fastare säten än i M3 och skjutbart lårstöd, men jag blev inte riktigt kompis med det.
Skoda Enyaq är klart bekvämast, men jag fick ont i ryggen redan efter en kvart. Dock mixtrade jag inte med stolarna i lånebilarna, jag sköt dem bara bakåt.

Båda bilarna hade rattvärme. Jag var en sväng till skjutbanan och provsköt min nyrenoverade pistol. Jag var nog inte där mer än en kvart, men jag hann bli ganska kall om händerna. Det var riktigt skönt att greppa en varm ratt.

Polestar känns ganska trång/ombonad invändigt jämfört med min Model 3, jag hade höger knä mot mittkonsollen hela tiden och det var svårt att se trafikljus...
Jag förstår inte riktigt upplägget med en liten skärm bakom ratten som visar kartan, och en stor skärm som visar vilken radiokanal man lyssnar på. Det kanske går att ändra?
Prestandamässigt hänger P2 med men det händer inte så mycket i början på gaspedalen och "creep" är i klenaste laget. Bra "motorbroms", enpedalskörning fungerar bra.
Förutom rattvärmen uppskattade jag 360 view, skitbra!

Jämfört med P2 och M3 så känns Enyaq mer som en vanlig bil/SUV. Det känns lite märkligt med tre olika spakar vid ratten med flera knappar på vardera, samt rullar och knappar på ratten och under stora skärmen.
Men visst är det snyggt, och nästan lite lyxigt. Inte riktigt vad jag väntade mig av Skoda (jag har aldrig kört någon Skoda tidigare).
Motorbroms/regenerering var avstängd när jag satte mig i bilen, men jag lyckades aktivera den medan jag körde. Dock var den alldeles för klen. Man kan tydligen ställa hur kraftig den skall vara och även använda "växelpaddlarna" bakom ratten för mer regen.
Dessvärre kändes denna Enyaq iV 80 ganska trött, det krävs nog en RS om man är van vid Tesla.

Alla tre bilarna saknar dessvärre tredelat baksäte, vilket Model Y har. Tesla har ju ett rejält övertag när det gäller räckvidd, laddhastighet och laddnätverk. Med mitt körmönster är det betydelsefullt. Än så länge lutar det åt Model Y för mig.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

mikebike skrev:
Idag har jag alltså provkört Polestar 2 (i två timmar) och Skoda Enyaq.

Skyltavläsning/hastighetsvisning fungerade bättre i dessa båda bilar än i min Tesla, men inte perfekt. På väg norrut genom vägarbetet på E4 visade P2 rätt hastighet (70), men söderut tyckte bilen att det var 100 km/tim. Dessutom undrar jag om den verkligen läste av skyltarna, eller om det var kartdata? En 70-skylt med tilläggstavla visades som 70-skylt...
Skoda Enyaq körde jag inte genom vägarbetet på E4, däremot genom andra vägarbeten vid Glädjens trafikplats. Bevisligen läste bilen skyltar, både hastighet och vägarbete pågår. Det märkliga var att den ändrade visad hastighet till 30 vid 30-skylten, men 100 meter senare ändrade den tillbaks till 50. På väg mot Löwenströmska ändras skyltad hastighet från 50 till 60, vilket visades i displayen, men efter 100 meter hoppade den tillbaka till 50. Det verkar som om bilen inte litar på vad den ser och föredrar kartdata.
Sammanfattningsvis så fungerade skyltavläsningen faktiskt bättre i min Volvo från 2014. Den hade å andra sidan ovanan att släcka ned visningen på skärmen om den inte sett någon skylt på ett tag....

Farthållaren fungerar bra i båda bilarna, varken P2 eller Enyaq ändrade inställd hastighet under provkörningen. D.v.s. hastigheten anpassades inte till kartdata eller lästa skyltar. Inga spökbromsningar heller. Man kunde kanske önska att bilarna skulle följa hastighetsbegränsningen, men man blir åtminstone inte förbannad som i min Tesla.

Autostyrningen i båda bilarna pausade vid körfältsbyte, precis som man vill ha det. Hur svårt kan det vara Tesla?
Däremot fungerade själva autostyrningen inte speciellt bra i Polestar. Den var ryckig, lite känslan av en pingpongboll som studsar mellan linjerna. Vi ett tillfälle var jag tvungen att ingripa för att bilen var på väg rakt mot en betongavspärrning i en skarp kurva. Likaså vid en cirkulationsplats, bilen ville fortsätta rakt fram mot rondellen.
Enyaq fungerade bättre/lugnare, men här är Tesla bäst.

Tesla Model 3 har högst vägljud (däckbuller) av dessa tre. Polestar 2 förvånade med att kännas minst lika hård som M3 över små potthål och farthinder i låg hastighet.
Fastare säten än i M3 och skjutbart lårstöd, men jag blev inte riktigt kompis med det.
Skoda Enyaq är klart bekvämast, men jag fick ont i ryggen redan efter en kvart. Dock mixtrade jag inte med stolarna i lånebilarna, jag sköt dem bara bakåt.

Båda bilarna hade rattvärme. Jag var en sväng till skjutbanan och provsköt min nyrenoverade pistol. Jag var nog inte där mer än en kvart, men jag hann bli ganska kall om händerna. Det var riktigt skönt att greppa en varm ratt.

Polestar känns ganska trång/ombonad invändigt jämfört med min Model 3, jag hade höger knä mot mittkonsollen hela tiden och det var svårt att se trafikljus...
Jag förstår inte riktigt upplägget med en liten skärm bakom ratten som visar kartan, och en stor skärm som visar vilken radiokanal man lyssnar på. Det kanske går att ändra?
Prestandamässigt hänger P2 med men det händer inte så mycket i början på gaspedalen och "creep" är i klenaste laget. Bra "motorbroms", enpedalskörning fungerar bra.
Förutom rattvärmen uppskattade jag 360 view, skitbra!

Jämfört med P2 och M3 så känns Enyaq mer som en vanlig bil/SUV. Det känns lite märkligt med tre olika spakar vid ratten med flera knappar på vardera, samt rullar och knappar på ratten och under stora skärmen.
Men visst är det snyggt, och nästan lite lyxigt. Inte riktigt vad jag väntade mig av Skoda (jag har aldrig kört någon Skoda tidigare).
Motorbroms/regenerering var avstängd när jag satte mig i bilen, men jag lyckades aktivera den medan jag körde. Dock var den alldeles för klen. Man kan tydligen ställa hur kraftig den skall vara och även använda "växelpaddlarna" bakom ratten för mer regen.
Dessvärre kändes denna Enyaq iV 80 ganska trött, det krävs nog en RS om man är van vid Tesla.

Alla tre bilarna saknar dessvärre tredelat baksäte, vilket Model Y har. Tesla har ju ett rejält övertag när det gäller räckvidd, laddhastighet och laddnätverk. Med mitt körmönster är det betydelsefullt. Än så länge lutar det åt Model Y för mig.
Intressant jämförelse mellan bilarna, tack! Vi går och funderar på hur vi ska byta ut vår Skoda Kodiaq mot en elbil, huvudalternativet är nog en ID Buzz (vi har fyra barn i åldern 9-16 år) men vi lutar mer och mer åt en 5-sits eftersom vi nästan aldrig åker alla ändå. Blir det 5-sits så är det nog Model Y och ID4 GTX som är huvudkandidater.

När det gäller pilot assist på Polestar 2 är jag inte superimponerad men tycker ändå den gör sitt jobb utan pingpong. Jag vill inte vara oförskämd men är du säker på att du hade aktiverat Pilot Assist? :) Man gör det genom att klicka på höger pil på vänster rattknapssats en gång, ett tryck till stänger av om jag minns rätt. När Pilot Assist är igång är det en rattsymbol i displayen som blir stor och gul istället för liten och grå.

Det går bra att ha karta på den stora skärmen i P2 om man vill och att välja en vy utan karta på displayen vid ratten om man vill det.

Edit: när Pilot inte påslaget har man lane assist eller vad det nu kan heta i Polestar som motar bort bilen från linjerna och ger pingpong-effekt om man släpper ratten.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Angående Pilot assist jämfört med Autopilot.
Pilot assist klarar inte köra på vägar utan linjer eller när det fattas en kantlinje.
Då går det inte aktivera den.(gäller nyare Volvo kanske det är samma på P2?)
Autopilot går att aktivera utan att det finns kantlinjer, det räcker med mittlinje på vägen.
Kanske det ej behövs mittlinje heller,(kommer inte ihåg det får testa det och återkomma)
Pilot assist är lite vinglig ibland mellan linjerna och ser den inte dem så släcks den gröna ratten i instrumentpanelen helt plötsligt.
Ibland ligger den och stryker mittlinjen och ibland kantlinjen vilket inte känns så säkert.
Vissa dagar fungerar den ganska ok det varierar.
Autopilot är mycket stabilare men långt ifrån helt perfekt.
Den klarar kurvor bättre och håller sig mer i mitten mellan linjerna.
Så Pilot assist ok men Autopilot tycker jag är bättre men inte perfekt.
Men egentligen är bägge bara en förarhjälp.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare

Inlägg av swegarm »

AP funkar utan mittlinje .

Ibland lägger den sig dock mitt på vägen .
Har fått för mig att de räcker med en nyansskillnad i asfalten för att den ska hålla sig till höger, eller så är de en uppdatering . Denna vägen funkar iaf (notera linjen i mitten)

(Varekilsvägen , Orust )
460131D2-6EB4-4CAE-8069-066D7B736AD2.png
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

swegarm skrev:

Har fått för mig att de räcker med en nyansskillnad i asfalten för att den ska hålla sig till höger, eller så är de en uppdatering . Denna vägen funkar iaf (notera linjen i mitten)

(Varekilsvägen , Orust )
Det stämmer nog men jag var inte helt säker på att det fungerade utan linjer med Autopilot.
Den vägen som du har på bilden så fungerar ej Pilot Assist.
Ratten i panelen blir grå och går ej aktivera.
Det blir till att köra manuellt där.
Tror det är samma med P2 men på Volvo är det så.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

swegarm skrev:

(Varekilsvägen , Orust )
Och hur funkar AP här?
a56fa30b-0464-4540-9401-513ce7efb08b.jpg
Och detta är varför jag inte tror på autopilot och liknande system.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Gargamel skrev:
swegarm skrev:

(Varekilsvägen , Orust )
Och hur funkar AP här?
Funkar oftast bra även då. Ibland kan man dock tvingas aktivera AP på "ren" asfalt, men sen fortsätter den köra fint även när underlaget ändras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare

Inlägg av swegarm »

Ja min erfarenhet är också att AP funkar väldigt bra även på vintervägar. Enda problemet är blötsnö som sätter igen kamerorna …
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Jag har inte kunnat testa vår Polestar 2 på snö ännu. Vår Skoda Kodiaq från 2018 brukar inte ha några problem med snö på vägen så länge det inte är för mycket.

Provade precis PS2:an på väg utan mittlinje och det var inga större problem, förutom att den lägger sig mitt i vägen :)
20211106_122044.jpg
Edit: Ibland verkar PS2 dock ha lite problem att låsa på den här ganska breda vägen utan mittlinje, för ett antal år sedan var det mittlinje på den vägen. Vägen svänger ganska kraftigt och vissa tvära kurvor klara den inte heller riktigt att styra tillbaka snabbt nog efter kurvan.
VW ID.7 GTX Tourer -25
lawe

Inlägg av lawe »

Själv fattar jag inte vad man ska ha AP/PA till eftersom man aldrig kan lita på systemen. Jag har LKA aktiverat och kanske det kan rädda mig om jag skulle råka somna någon gång, men det kan jag ju inte heller ta för givet.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

taliz skrev:
Gargamel skrev:
swegarm skrev:

(Varekilsvägen , Orust )
Och hur funkar AP här?
Funkar oftast bra även då. Ibland kan man dock tvingas aktivera AP på "ren" asfalt, men sen fortsätter den köra fint även när underlaget ändras.
Jag har för mig att jag har kört med AP på ren asfalt utan linjer och då har den hållit sig på sin körbana.
Det räcker att det är en nyans skillnad i asfalten i mitten.(asfaltssöm om det nu heter så)
En riktig snöväg borde den kanske inte klara, någon som vet?
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

lawe skrev:
Själv fattar jag inte vad man ska ha AP/PA till eftersom man aldrig kan lita på systemen. Jag har LKA aktiverat och kanske det kan rädda mig om jag skulle råka somna någon gång, men det kan jag ju inte heller ta för givet.
Det är ju en förarhjälp ingenting annat det sa jag tidigare.
Även FSD är en förarhjälp. ;)
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

Pilot assist i Volvo är jäkligt avslappnande när man kör E4 fram och tillbaka dagligen. Dock så innebär det ju på inga sätt att man kan sitta och göra annat/dagdrömma när man kör. Säkert samma med autopilot (kört för lite för att uttala mig). Skitbra hjälpmedel men fortfarande hjälpmedel och inget annat :)

//benke
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

benke_berguv skrev:
Pilot assist i Volvo är jäkligt avslappnande när man kör E4 fram och tillbaka dagligen. Dock så innebär det ju på inga sätt att man kan sitta och göra annat/dagdrömma när man kör. Säkert samma med autopilot (kört för lite för att uttala mig). Skitbra hjälpmedel men fortfarande hjälpmedel och inget annat :)

//benke
Instämmer helt.
En del tror de kan sätta sig i baksätet och syssla med annat under tiden. :shock:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

lawe skrev:
Har du något sådant system idag som fungerar hyfsat väl i bilen?

Har du inte det, så kan jag absolut förstå att det kan vara svårt att förstå nyttan av det.

Trodde själv när jag beställt min första Tesla att jag inte skulle uppskatta denna enkla funktion (AP) så mycket som jag gör idag. Det är vid huvudsakligen två scenarier jag uppskattar den extra mycket;

1. När jag som just nu (har precis tagit en lunchpaus) kör långa sträckor privat eller i jobbet. Är det inte mycket trafik som kräver väldigt aktiv körning, så är det väldigt avkopplande att ratta in en hastighet och sedan slå på AP. Har idag kört ett par timmar så på motorväg, och nu kommer jag fram mycket mer utvilad och avkopplad till lunchpausen.

2. När man sitter fast i bilköer när man pendlar till/från stan, eller vid andra tillfällen. Skönt att slippa gasa/bromsa hela tiden när kön kryper, eller rycker fram. Även det mycket mer avkopplande. Jag ogillar fortfarande verkligen köer, och gör allt för att undvika tider/sträckor som finns risk för det. Men när jag väl hamnar i en kö och har Teslan så märker jag att jag blir mindre stressad och frustrerad att sitta i kö. Kan slå på AP och sedan leta efter någon intressant podd att lyssna på. Allt medans bilen gör merparten av jobbet. Även om jag inte släpper blicken från trafiken så blir jag mer lugn och utvilad.

Sedan använder jag AP även i en hel del andra vardagliga lägen, men det beror mer på från fall till fall. Ibland gillar jag att "race:a" och köra helt själv när det finns möjlighet, medans andra gånger använda AP och låta den göra en del av jobbet.

Men fall 1. och 2. ovan gör att jag saknar AP när jag ibland tar vår andra bil som inte har det (ej Tesla och ej PS2).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
lawe

Inlägg av lawe »

Jag har 3000 mil avverkade i min PS2. Sitter man mycket i köer köper jag nyttan med Pilot Assist, men i övrigt kör jag hellre själv och har LKA som en säkerhetsgrej ifall jag skulle bara ouppmärksm. Jag vet inte när jag skulle lita på Pilot Assist i hastigheter över krypfart
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

lawe skrev:
Jag har 3000 mil avverkade i min PS2. Sitter man mycket i köer köper jag nyttan med Pilot Assist, men i övrigt kör jag hellre själv och har LKA som en säkerhetsgrej ifall jag skulle bara ouppmärksm. Jag vet inte när jag skulle lita på Pilot Assist i hastigheter över krypfart
Tycker jag kan lita på Teslas AP i upp till höga farter. Max är tyvärr 150 km/h, men hade helst sätt att den gått att sätta lite högre.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
lawe skrev:
Tycker jag kan lita på Teslas AP i upp till höga farter. Max är tyvärr 150 km/h, men hade helst sätt att den gått att sätta lite högre.
Jag använder nog Pilot Assist på Polestar och motsvarande på Kodiaqen under 80-90% av min körning. Den fungerar bra på båda för att hålla mig mer centrerad i min fil och jag upplever att säkerheten ökar. På Kodiaqen är den alltid på per automatik när man startar bilen om man inte aktivt slagit av den. På PS2:an slår jag på den så fort jag kommer ut på en lite större landsväg.

I Polestar måste man tyvärr ha farthållaren igång för att Pilot Assist ska bli aktivt men man behöver inte aktivera PA mer än en gång per körning.

I Kodiaqen fungerar Traffic Assist (tror jag det heter) även utan farthållare i farter över 60 km/h. Under 60 km/h måste man ha farthållaren aktiv och då kallas det Traffic Jam Assist som faktiskt fungerar riktigt bra i kökörning, då behöver man inte heller hålla på och dra i ratten alls.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

martinot skrev:
lawe skrev:
Stämmer bra.
AP fungerar bara till 150km/h sen över går den från.
När man kommer ner till 150km/h går den till igen.
Motsvarande på Pilot Assist är 130km/h som också går in igen när man kommer ner i den hastigheten igen.

Jag kör pilot assist också inne i städerna där den går aktivera fungerar bra vid köer och trafiklysen.
Men AP är faktiskt lite bättre enligt mitt tycke eftersom den är stabilare och går aktivera utan linjer.
Skulle inte vilja utan dessa funktioner.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Dexter skrev:
martinot skrev:
lawe skrev:
Stämmer bra.
Motsvarande på Pilot Assist är 130km/h som också går in igen när man kommer ner i den hastigheten igen.

Jag kör pilot assist också inne i städerna där den går aktivera fungerar bra vid köer och trafiklysen.
Men AP är faktiskt lite bättre enligt mitt tycke eftersom den är stabilare och går aktivera utan linjer.
I en Volvo fungerar adaptiva farthållaren i pilot assist upp till 200km/h och styrassistansen upp till 140km/h.
Det kan ju naturligtvis vara annorlunda på en Polestar men det låter ju märkligt. Tänker att det är samma system.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
martinot skrev:
lawe skrev:
Stämmer bra.

I en Volvo fungerar adaptiva farthållaren i pilot assist upp till 200km/h och styrassistansen upp till 140km/h.
Det kan ju naturligtvis vara annorlunda på en Polestar men det låter ju märkligt. Tänker att det är samma system.
Fick för mig att dagens Volvo var fartbegränsade till 160 km/h, eller om det var 180 km/h (minns inte vilket) även utan förarhjälpmedel?
Bild
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
martinot skrev:
lawe skrev:
Stämmer bra.

Fick för mig att dagens Volvo var fartbegränsade till 160 km/h, eller om det var 180 km/h (minns inte vilket) även utan förarhjälpmedel?
Så kan det vara. Jag refererar bara till min S90 -18.
Men det är ju i så fall inga teknisk begränsningar.
Farthållaren skulle i så fall fungera ända upp till toppfart.
Det kan ju också vara ett syfte med toppfartsbegränsningen. Att göra förarstödsystemen tillgängliga hela tiden.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Adaptiva farthållaren funkade utmärkt i 200km/h på min Polestar. Däremot var pilot assist av i högre hastigheter. Tänkte inte på exakt när den slog av.. 130-150km/h gissar jag.

Fy satan så kul det var att köra genom Tyskland och ge några Porsche, BMW och Audi-förare en liten knäpp på näsan.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Jag är 90% säker på att Pilot Assist fungerar åtminstone upp till 140 km/h på min Polestar 2 :)
Får prova vid tillfälle.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Fredrik j skrev:
Dexter skrev:
martinot skrev:
lawe skrev:
Stämmer bra.

Skiljer det mellan Polestar och Volvo?
Pilotassist blir vit/grå ratt vid exakt 132km/h om vi ska vara exakt.(gäller Volvo 2018 model som inte är strypt).
Adaptiv farthållare går i alla fall till 180km/h(testat) vet ej om den slutar vid 200km/h.
Jag tycker inte det är lämpligt att köra med farthållare över de hastigheterna.
Där behöver man nog ha full kontroll själv.
Skriv svar