Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

MrRun
elbilist

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

DanneLKPG skrev:
Skabb1 skrev:
Det verkar som att EV6 har serviceintervall 24 mån / 3000 mil.
Vet vi om samma gäller för Ioniq 6?
För IONIQ 5 så ändrades intervallen i Norge och Sverige från 12 mån/1500 mil till 12 mån/3000 mil medans resten verkar ha fått 24 mån/3000 mil...
Danmark har också samma som oss. Tyskland däremot 24mån. Känns väldigt knepigt att EV6 har 24mån överallt men I5 12mån hos oss. Samma plattform ju!
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MrRun skrev:
DanneLKPG skrev:
Skabb1 skrev:
För IONIQ 5 så ändrades intervallen i Norge och Sverige från 12 mån/1500 mil till 12 mån/3000 mil medans resten verkar ha fått 24 mån/3000 mil...
Danmark har också samma som oss. Tyskland däremot 24mån. Känns väldigt knepigt att EV6 har 24mån överallt men I5 12mån hos oss. Samma plattform ju!
Olika affärsmodeller. Tycker det ändå är rätt OK med tanke på det låga priset på Iq5 i Sverige. De har säkert räknat på hela paketen när de satt både sina priser och olika serviceintervall.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
MrRun skrev:
DanneLKPG skrev:
Skabb1 skrev:
Olika affärsmodeller. Tycker det ändå är rätt OK med tanke på det låga priset på Iq5 i Sverige. De har säkert räknat på hela paketen när de satt både sina priser och olika serviceintervall.
Kan mycket väl vara så, men efter diverse protester så kanske dom ändrar sig ändå… men antagligen inte med den
starka efterfrågan som är nu tyvärr.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
DanneLKPG skrev:
Skabb1 skrev:
Danmark har samma generalagent. De får samma bilar, samma utrustningsnivåer, samma villkor som Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Är det någon med en I5 som har förstått hur man lägger in två ägare/användare i Bluelink?
Ska man logga in på samma kontot eller har var sin användare egen inloggning i appen men hur lägger man till bilen till dem andra användaren och synka det med andra användare i bilen?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Tessi19 skrev:
Är det någon med en I5 som har förstått hur man lägger in två ägare/användare i Bluelink?
Ska man logga in på samma kontot eller har var sin användare egen inloggning i appen men hur lägger man till bilen till dem andra användaren och synka det med andra användare i bilen?
Det brukar vara att man kör samma konto till i princip alla märken. Gissar att det är så här också.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Tessi19 skrev:
Skapa två bluelinkkonton och bjud in förare två.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Intressant att man officiellt lovar att I5 kommer med V2G.

I Sydkorea ska man under nästa år kunna ladda upp ström till nätet (V2G), alltså sälja elektricitet, när den behövs som bäst och kostar som mest.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -mjukvara/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:

I Sydkorea ska man under nästa år kunna ladda upp ström till nätet (V2G), alltså sälja elektricitet, när den behövs som bäst och kostar som mest.
Detta tycker jag är en jättespännande lösning, och ett område som Hyundai är klart före Tesla och alla andra!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Mickep

Inlägg av Mickep »

V2G är intressant, men för mig verkar det som ett stationärt batteri är bättre lämpat för sådant.
Får jag spekulera så är behovet för nätet på natten väldigt lågt utan det bör vara på morgonen/dagen när industrin drar igång. (och det är då bilarna är ute på vägarna.
V2L där man tar ström från bilen för att driva olika enheter ser jag som en helt genial funktion. (fast då ser jag från konsumentens synvinkel). För att nätägaren skall betala någon bör denna ställa krav att bilarna är tillgängliga att avlasta nätet (dvs inkopplade). Så den enda effekten är att man hjälper nätägaren gratis, mot att det blir mindre strömavbrott.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:

Detta tycker jag är en jättespännande lösning, och ett område som Hyundai är klart före Tesla och alla andra!
VAG säger att de får V2G snart.
Volkswagen board member Thomas Ulbricht says his company will offer V2G technology on every MEB-based car starting in January, 2022.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

MrRun skrev:
Stämmer mina iakttagelser/killgissningar så kommer det nu visa sig ju kallare det blir att E-GMP klarar kyla bättre/snålare än MEB. Tror MEB kör på lite för hårt med batterivärmningen t.ex. Har redan börjat se en del höga förbrukningar för Enyaqs.
Citerar mig själv...
Dock så verkar Ioniqen lida av rätt så långsam laddning nu vid lägre temperaturer. Skulle behöva lite av MEBs batterivärmning tror jag.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
MrRun skrev:
Stämmer mina iakttagelser/killgissningar så kommer det nu visa sig ju kallare det blir att E-GMP klarar kyla bättre/snålare än MEB. Tror MEB kör på lite för hårt med batterivärmningen t.ex. Har redan börjat se en del höga förbrukningar för Enyaqs.
Citerar mig själv...
Dock så verkar Ioniqen lida av rätt så långsam laddning nu vid lägre temperaturer. Skulle behöva lite av MEBs batterivärmning tror jag.
Detta gör mig lite misstänksam angående Björn Nylands erfarenheter med rapidgate. Då överhettades ju batteriet väldigt lätt. Om det nu visar sig att batteriet också är känsligt för kyla så undrar jag om det verkligen var fel på hans bil, så som en del påstår, eller om det inte snarare är så att batteriets kyl-/värmesystem är lite underdimensionerat. Det vore ju inte så bra.
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Jag kan nog inte dela med mig erfarenheter efter 4 körda mil och bilen levererat med 95% laddning. Blir några längre turer kommande månad men inte många tyvärr, så mest hemmaladdning.
Dragkroken är monterat hur fint som helst!
Bilder kommer …
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

MrRun skrev:
MrRun skrev:
Citerar mig själv...
ID3 och ID4 är också känsliga för lägre temperaturer. Batteriet värms inte upp i närheten av vad som krävs för att få full effekt på laddningen. Det sämsta av två världar med andra ord - både hög förbrukning vid korta sträckor och låg laddeffekt. Men nu går det enkelt att undvika genom att köra långt och anlända till laddaren med låg SoC. Problemet är att folk kör i 1-2 timmar och pluggar in med 20-40%, och tror att det ska vara tillräckligt för att få full effekt. Som tur väl är är inte värmeförlusterna i batteriet stora nog för att värma upp det från 5-10 grader till över 30 grader på den tiden. Det enda vettiga är väl att göra som Tesla och börja värma batteriet när man lägger in ett laddstopp i navigatorn, alternativt låta användarna aktivera batterivärmningen manuellt. Av någon anledning verkar det finnas ett motstånd mot att lägga till endera av dessa funktioner.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Bra resultat med montering av dragkroken men lite tightare och arbete med en fil hade varit bra.
Nöjd i alla fall.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Tessi19 skrev:
Bild
Ser ju klart ut som amatörernas julafton varit i farten, men å andra sidan så kommer ju ingen i praktiken böja sig ner och se det (om man inte specifikt skall jobba med kroken).
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nej, det där är inte jättesnyggt gjort, så som det ser ut på bilden. Men som du säger, man kryper ju inte omkring där nere med förstoringsglas. Men visst hade man önskat att ett sådan arbete utförs lite mer hantverksmässigt. Inte med en vinkelslip liksom. :?
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Bild
Jag var rädd för skräck exemplet, min blev mitt emellan. Syns inget om man inte böjer sig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Bild
Jag var rädd för skräck exemplet, min blev mitt emellan. Syns inget om man inte böjer sig.
Hade jag fått en dragkrok monterad som på den övre bilden hade jag faktiskt vägrat ta emot bilen. Helt oacceptabelt.
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Får mycket körglädje av bilen. Den ger ett lugn som jag tycker om. Den kan ta i men den utmanar inte till det, Eco känsla all over. Och tyst!!
Det som jag tycker är ett miss i design är avsaknaden av bakre vindrutetorkare samt att det inte finns något ljus på utsidan som gör tydlig var handtaget finns. Nu blir det ett fumlande över lacken som jag inte tycker om. Hade varit lätt löst med en lampa i speglarna.
Ljusbilden räcker väl för mig, har dock inte kört kurviga vägar med massor träd bredvid.
Fuji
elbilist

Inlägg av Fuji »

Hej,

planerar att byta till vinterdäck (kontinentalfriktionsdäck). Min I5 är utrustad med 19" sommardäck. Jag har köpt följande 19" friktionsdäck:
https://hyundaizubehoer.de/de/ioniq-5-n ... color.html

Funderar över följande:

a) Jag antar att I5 har TPMS sensorer i hjulen och uppenbarligen har mina friktionsdäck levererats med TPMS, men krävs det speciell utrustning föt att aktivera TPMS sensorerna, dvs måste jag besöka Hyundai verkstaden?

b) Kan man använda sommarfälgens hjulbultar till att skruva fast vinterdäcken?
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Tessi19 skrev:
Bra resultat med montering av dragkroken men lite tightare och arbete med en fil hade varit bra.
Nöjd i alla fall.
Bild
Bild
Bild
2:a bilden där, visst kan du fälla upp kontakten? Har sett det på andras I5. Jag skulle vilja fixa ett lock som täcker hela det uppsågade hålet för att undvika att smuts letar sig in.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Fuji skrev:
Hej,

planerar att byta till vinterdäck (kontinentalfriktionsdäck). Min I5 är utrustad med 19" sommardäck. Jag har köpt följande 19" friktionsdäck:
https://hyundaizubehoer.de/de/ioniq-5-n ... color.html

Funderar över följande:

a) Jag antar att I5 har TPMS sensorer i hjulen och uppenbarligen har mina friktionsdäck levererats med TPMS, men krävs det speciell utrustning föt att aktivera TPMS sensorerna, dvs måste jag besöka Hyundai verkstaden?

b) Kan man använda sommarfälgens hjulbultar till att skruva fast vinterdäcken?
1. TPMS fungerar direkt utan besök på verkstad. Kommer igång efter några kilometer.
2. Ja
Elbilist sedan 2014
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

MrRun skrev:
Tessi19 skrev:
Nöjd i alla fall.
Bild
Bild
Bild
2:a bilden där, visst kan du fälla upp kontakten? Har sett det på andras I5. Jag skulle vilja fixa ett lock som täcker hela det uppsågade hålet för att undvika att smuts letar sig in.
All hjälp emottages :)
Skriv svar