Var har en 12 meters 22kw i stugan för laddboxen sitter en bit från parkeringen. Den är sjukt otymplig. Hade jag gjort om de så skulle jag satt en stolpe närmare parkeringen.martinot skrev:Ok, bra att veta. Då klarar jag laddning med befintlig kabel i nödfall.fth skrev:Om du är ok med att dra kabeln under bilen så räcker 7.5m oavsett var stolpen står.martinot skrev:Har en 7,5 meters blå Mennekes i frunken, men man kanske skall specialbeställa en på 10 meter och med Teslaknapp om detta blir vanligare längs våra gator.
/fth
Det sagt så undviker jag gärna att smutsa ner kabeln genom att dra den över marken, och låter även lätt att smutsa ner kavaj eller jacka när man böjer sig ner under bilen och skall fippla med sådant. Så kommer nog ändå passa på att beställa en 10-12-meters laddkabel från Metron, och då får jag dessutom en med Teslaknapp på köpet (precis som den som sitter hemma i min Easee väggbox).
Tesla låter andra ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ganska mäktigt alltsåchaffis75 skrev:Stulen bild från fb, men ja hur går de när denna vill ladda på suc![]()

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Gissar att det kommer ta lång tid att ladda den på sug eftersom det är 800volt på den lastbilen.chaffis75 skrev:Stulen bild från fb, men ja hur går de när denna vill ladda på suc![]()
Typ 400kwh batteri om jag minns rätt.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Steven Mark Ryan har en bra beskrivning av pro och contra vad gäller öppnandet av laddare för andra. Trigger warning...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det är precis därför jag länkade till Metronkabeln på 20A. Den är sjukt tunn, lätt och smidig jämfört med Teslas och Mennekes tunga åbäken (jo, jag har det också). En 12m Metron är lättare, smidigare och tar mindre plats än 7,5m Tesla eller Mennekes.chaffis75 skrev:Var har en 12 meters 22kw i stugan för laddboxen sitter en bit från parkeringen. Den är sjukt otymplig. Hade jag gjort om de så skulle jag satt en stolpe närmare parkeringen.martinot skrev:Ok, bra att veta. Då klarar jag laddning med befintlig kabel i nödfall.fth skrev:Om du är ok med att dra kabeln under bilen så räcker 7.5m oavsett var stolpen står.martinot skrev:Har en 7,5 meters blå Mennekes i frunken, men man kanske skall specialbeställa en på 10 meter och med Teslaknapp om detta blir vanligare längs våra gator.
/fth
Det sagt så undviker jag gärna att smutsa ner kabeln genom att dra den över marken, och låter även lätt att smutsa ner kavaj eller jacka när man böjer sig ner under bilen och skall fippla med sådant. Så kommer nog ändå passa på att beställa en 10-12-meters laddkabel från Metron, och då får jag dessutom en med Teslaknapp på köpet (precis som den som sitter hemma i min Easee väggbox).
Kör på Metron är mitt heta tips. Överlägset smidigast av alla jag provat.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Hade det inte kunnat underlätta om Tesla hade gjort en p-ruta längst till höger i bilden nedan och sedan uppmanat bilar med laddporten på höger sida att alltid ta det lediga stall som finns längst till höger och de bilar med laddporten på vänster sida att alltid ta det lediga stall som är längst rill vänster? Då borde väl bilarna sällan blockera varandra? Kompliceras förstås lite på V2 där man helst bara vill använda vartannat stall.. men på V3? 

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Alternativt att de byggt dubbla parkeringsrutor, dvs en på varje sida om varje enskild laddpunkt. Då behöver man inget komplicerat synk eller anvisningar enligt ovan (som jag tror blir för komplicerat i praktiken för folk att följa och förstå).Maw skrev:Hade det inte kunnat underlätta om Tesla hade gjort en p-ruta längst till höger i bilden nedan och sedan uppmanat bilar med laddporten på höger sida att alltid ta det lediga stall som finns längst till höger och de bilar med laddporten på vänster sida att alltid ta det lediga stall som är längst rill vänster? Då borde väl bilarna sällan blockera varandra? Kompliceras förstås lite på V2 där man helst bara vill använda vartannat stall.. men på V3?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1221
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Dock inte yteffektivt. Det är nog en rätt viktig parameter i både kostnad och kapactet vid val av plats.martinot skrev:Alternativt att de byggt dubbla parkeringsrutor, dvs en på varje sida om varje enskild laddpunkt. Då behöver man inget komplicerat synk eller anvisningar enligt ovan (som jag tror blir för komplicerat i praktiken för folk att följa och förstå).Maw skrev:Hade det inte kunnat underlätta om Tesla hade gjort en p-ruta längst till höger i bilden nedan och sedan uppmanat bilar med laddporten på höger sida att alltid ta det lediga stall som finns längst till höger och de bilar med laddporten på vänster sida att alltid ta det lediga stall som är längst rill vänster? Då borde väl bilarna sällan blockera varandra? Kompliceras förstås lite på V2 där man helst bara vill använda vartannat stall.. men på V3?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ja, bara flytta ut varannan stolpe, B-stolparna, till annan plats. Mer yta behövs, men alla laddplatser kan utnyttjas.martinot skrev:Alternativt att de byggt dubbla parkeringsrutor, dvs en på varje sida om varje enskild laddpunkt. Då behöver man inget komplicerat synk eller anvisningar enligt ovan (som jag tror blir för komplicerat i praktiken för folk att följa och förstå).Maw skrev:Hade det inte kunnat underlätta om Tesla hade gjort en p-ruta längst till höger i bilden nedan och sedan uppmanat bilar med laddporten på höger sida att alltid ta det lediga stall som finns längst till höger och de bilar med laddporten på vänster sida att alltid ta det lediga stall som är längst rill vänster? Då borde väl bilarna sällan blockera varandra? Kompliceras förstås lite på V2 där man helst bara vill använda vartannat stall.. men på V3?
Elbilist sedan 2014
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 508
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag som tillhör dom som gillar gamla Teslatiden när det bara fanns S och X, skulle vilja ha kvar några V2 anläggningar som enbart för S/X.
Var så jäkla god stämning då, SC var serviceminded och det var alltid trevliga samtal vid SuCen.
Men jag vill ju även ta bort Smartphones och enbart ha 2 kanaler på TVn också.
Var så jäkla god stämning då, SC var serviceminded och det var alltid trevliga samtal vid SuCen.
Men jag vill ju även ta bort Smartphones och enbart ha 2 kanaler på TVn också.
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Måste dock inflika att jag alltid fått väldigt bra bemötande vid service av Teslapersonal, och att jag enbart haft trevliga samtal och bemötanden vid SuC.Frippanecci skrev:Jag som tillhör dom som gillar gamla Teslatiden när det bara fanns S och X, skulle vilja ha kvar några V2 anläggningar som enbart för S/X.
Var så jäkla god stämning då, SC var serviceminded och det var alltid trevliga samtal vid SuCen.
Men jag vill ju även ta bort Smartphones och enbart ha 2 kanaler på TVn också.
Har inte alltid behov för att gå ut och prata med andra (kanske jobbar vid datorn, tar ett möte/samtal, tittar på YouTube eller äter), men de gånger jag pratat med andra så har det varit extremt god stämning och bemötande. Även om jag ibland påpekat att de inte bör ställa sig i par vid V2 om det finns andra lediga platser, så har ingen tagit illa upp. De har istället flyttat på sig och tackat för tipset och information.
Alltid bra humör och trevliga människor!


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Såg att det att köra förbi eller ställa sig bakom laddaren. Kanske inte den mest yteffektiva lösningen.
Parkeringsrutor på andra laddare är ofta helt åt fanders. Teslabjörn ställer sig mer än ofta utanför.
Parkeringsrutor på andra laddare är ofta helt åt fanders. Teslabjörn ställer sig mer än ofta utanför.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1221
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Är det intw så att Tesla kommer installera Megapacks vid sina SuC. Bra för peak-shaving vid laddarna och även för att sälja balanstjänster till elnätet
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Undrar hur detta öppnande av SuC påverkar tex ionity och alla andra laddoperatörer? Drar de ner på investeringarna nu eller ser de fortfarande en marknad? Kommer ionity föröka konkurrera på något sätt? Ja för Porsche är ju ionity bra fortfarande men för alla 400 volt bilar så skulle ju SuC helt kunna ersätta andra operatörer.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ionity har väl precis fått 7 500 000 000 kr att bygga ut för och det borde innebära en hel del nya stationer och stallchaffis75 skrev:Undrar hur detta öppnande av SuC påverkar tex ionity och alla andra laddoperatörer? Drar de ner på investeringarna nu eller ser de fortfarande en marknad? Kommer ionity föröka konkurrera på något sätt? Ja för Porsche är ju ionity bra fortfarande men för alla 400 volt bilar så skulle ju SuC helt kunna ersätta andra operatörer.
Jag tror generellt sett att Teslas öppnande kommer skynda på utbyggnaden hos bensinbolag och elbolag för att de inte ska förlora marknadsandelar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag kan bara hålla med.martinot skrev:Måste dock inflika att jag alltid fått väldigt bra bemötande vid service av Teslapersonal, och att jag enbart haft trevliga samtal och bemötanden vid SuC.Frippanecci skrev:Jag som tillhör dom som gillar gamla Teslatiden när det bara fanns S och X, skulle vilja ha kvar några V2 anläggningar som enbart för S/X.
Var så jäkla god stämning då, SC var serviceminded och det var alltid trevliga samtal vid SuCen.
Men jag vill ju även ta bort Smartphones och enbart ha 2 kanaler på TVn också.
Har inte alltid behov för att gå ut och prata med andra (kanske jobbar vid datorn, tar ett möte/samtal, tittar på YouTube eller äter), men de gånger jag pratat med andra så har det varit extremt god stämning och bemötande. Även om jag ibland påpekat att de inte bör ställa sig i par vid V2 om det finns andra lediga platser, så har ingen tagit illa upp. De har istället flyttat på sig och tackat för tipset och information.
Alltid bra humör och trevliga människor!
Alltid trevliga och hjälpsamma människor här hemma och även utomlands på SuC.
Hoppas det fortsätter och bli samma stämmning på SuC efter öppnandet.
På SC har jag också alltid fått mycket bra bemötande.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8131
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ja, kanske, men vissa operatörer kanske inte ens tycker det är lönt och lägger ned? Skulle Tesla öppna åtminstone några stolpar på varje station så förstår jag inte riktigt varför man ens skulle överväga att ladda någon annanstans, konkurrenterna skulle ju både behöva bygga ut till mångdubbla kapaciteten och öka tillförlitligheten drastiskt för att komma i närheten av SuC, känns nästan som en hopplös ekvation.Maw skrev:Jag tror generellt sett att Teslas öppnande kommer skynda på utbyggnaden hos bensinbolag och elbolag för att de inte ska förlora marknadsandelar.
En (oönskad ?) konsekvens av öppnandet skulle ju faktiskt kunna bli att Tesla får i stort sett en monopolställning för snabbladdning.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jo helt klart risk för monopol beroende på hur öppet suc kommer bli och de är inte heller bra.fth skrev:Ja, kanske, men vissa operatörer kanske inte ens tycker det är lönt och lägger ned? Skulle Tesla öppna åtminstone några stolpar på varje station så förstår jag inte riktigt varför man ens skulle överväga att ladda någon annanstans, konkurrenterna skulle ju både behöva bygga ut till mångdubbla kapaciteten och öka tillförlitligheten drastiskt för att komma i närheten av SuC, känns nästan som en hopplös ekvation.Maw skrev:Jag tror generellt sett att Teslas öppnande kommer skynda på utbyggnaden hos bensinbolag och elbolag för att de inte ska förlora marknadsandelar.
En (oönskad ?) konsekvens av öppnandet skulle ju faktiskt kunna bli att Tesla får i stort sett en monopolställning för snabbladdning.
/fth
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Förhoppningsvis och troligtvis gör konkurrensen att pris, prestanda och omgivande service blir bättre hos alla. SuC är nog bäst just nu även om t ex Ionity också fungerar bra och förhoppningsvis snart byggs ut rejält. Om några år så är det kanske ett nätverk vi aldrig hört talas om sim är bäst.fth skrev:Ja, kanske, men vissa operatörer kanske inte ens tycker det är lönt och lägger ned? Skulle Tesla öppna åtminstone några stolpar på varje station så förstår jag inte riktigt varför man ens skulle överväga att ladda någon annanstans, konkurrenterna skulle ju både behöva bygga ut till mångdubbla kapaciteten och öka tillförlitligheten drastiskt för att komma i närheten av SuC, känns nästan som en hopplös ekvation.Maw skrev:Jag tror generellt sett att Teslas öppnande kommer skynda på utbyggnaden hos bensinbolag och elbolag för att de inte ska förlora marknadsandelar.
En (oönskad ?) konsekvens av öppnandet skulle ju faktiskt kunna bli att Tesla får i stort sett en monopolställning för snabbladdning.
/fth

Skulle Tesla bli totalt dominerande på laddmarknaden kommer säkert konkurrensmyndigheterna agera.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Har aldrig laddat på Ionity (även om jag har appen och varit påväg att testa några gånger). Så just där vet jag inte hur dåligt eller väl det fungerar från egen erfarenhet. Har dock egen erfarenhet att det oftast är ganska fullt på Ionity när jag är ute och reser.Maw skrev:Förhoppningsvis och troligtvis gör konkurrensen att pris, prestanda och omgivande service blir bättre hos alla. SuC är nog bäst just nu även om t ex Ionity också fungerar bra och förhoppningsvis snart byggs ut rejält.
I praktiken så även om det kan förekomma trasiga laddpunkter hos Tesla, så är det extremt sällan. De har även en annan arkitektur på sitt laddsystem så att enskilda laddare som går sönder inte skall påverka att några laddpunkter går ner (hela anläggningen kanske dock får några % lägre maxeffekt). Ofta repareras de dessutom ganska snabbt jämfört med Ionity, Circle K och andra som jag passerat med ofta någon trasig laddare.
Sedan verkar Tesla SuC ha bättre fjärrövervakning (även om jag inte har insikt i hur det fungerar på Ionity, så verkar det inte fungera i praktiken) så att Tesla själva vet när något är trasigt, istället på att förlita sig att folk ringer in och rapporterar felen. Dels så har Tesla flera team med egna direktanställda elektriker och specialister som konstant åker runt och reparerar och underhåller systemen.
Så tekniskt och organisatoriskt så hjälper det mycket med att Tesla har bättre upptid på sina laddpunkter än de flesta andra laddnät.
Sedan hjälper det ju även en del att de oftast har fler laddpunkter, och mer marginal i kapacitet, än Ionity och andra konkurrenter.
Postade detta när jag laddade i Norge vid Rygge på vägen hem från Oslo. 6 laddpunkter hos Ionity, som alla var upptagna och 3-4 bilar på kö som väntade på sin tur att få en laddplats. Som jämförelse så var det 42 laddpunkter hos Tesla SuC, och varav ca. 27-29 upptagna.




Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Skulle gissa att det kommer krävas mer skattemedel för att få andra billtilverkare att bygga, varför skulle tyskarna ösa in pengar i Ionity för att bygga mer när Tesla tar investeringskostnaden? Om skattemedel bekostar utbyggnationen lär det däremot byggas vidare, men om SuC inte öppnar för alla så hade biltilvlerkarna till sist tvingats betala själva för att sälja bilar.chaffis75 skrev:Undrar hur detta öppnande av SuC påverkar tex ionity och alla andra laddoperatörer? Drar de ner på investeringarna nu eller ser de fortfarande en marknad? Kommer ionity föröka konkurrera på något sätt? Ja för Porsche är ju ionity bra fortfarande men för alla 400 volt bilar så skulle ju SuC helt kunna ersätta andra operatörer.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ja, som jag skrev så är säkert Tesla SuC det som fungerar bäst just nu även bortsett från att det är överlägset största enskilda nätverket.. Men det kan se helt annorlunda ut om fem år.martinot skrev:Har aldrig laddat på Ionity (även om jag har appen och varit påväg att testa några gånger). Så just där vet jag inte hur dåligt eller väl det fungerar från egen erfarenhet. Har dock egen erfarenhet att det oftast är ganska fullt på Ionity när jag är ute och reser.Maw skrev:Förhoppningsvis och troligtvis gör konkurrensen att pris, prestanda och omgivande service blir bättre hos alla. SuC är nog bäst just nu även om t ex Ionity också fungerar bra och förhoppningsvis snart byggs ut rejält.
I praktiken så även om det kan förekomma trasiga laddpunkter hos Tesla, så är det extremt sällan. De har även en annan arkitektur på sitt laddsystem så att enskilda laddare som går sönder inte skall påverka att några laddpunkter går ner (hela anläggningen kanske dock får några % lägre maxeffekt). Ofta repareras de dessutom ganska snabbt jämfört med Ionity, Circle K och andra som jag passerat med ofta någon trasig laddare.
Sedan verkar Tesla SuC ha bättre fjärrövervakning (även om jag inte har insikt i hur det fungerar på Ionity, så verkar det inte fungera i praktiken) så att Tesla själva vet när något är trasigt, istället på att förlita sig att folk ringer in och rapporterar felen. Dels så har Tesla flera team med egna direktanställda elektriker och specialister som konstant åker runt och reparerar och underhåller systemen.
Så tekniskt och organisatoriskt så hjälper det mycket med att Tesla har bättre upptid på sina laddpunkter än de flesta andra laddnät.
Sedan hjälper det ju även en del att de oftast har fler laddpunkter, och mer marginal i kapacitet, än Ionity och andra konkurrenter.
Postade detta när jag laddade i Norge vid Rygge på vägen hem från Oslo. 6 laddpunkter hos Ionity, som alla var upptagna och 3-4 bilar på kö som väntade på sin tur att få en laddplats. Som jämförelse så var det 42 laddpunkter hos Tesla SuC, och varav ca. 27-29 upptagna.
Tidigare så har inte de andra nätverken haft direkt konkurrens från Tesla SuC men när Tesla nu öppnar ändras det och jag tror konkurrensen kommer göre de andra bättre.
Det stora kapitaltillskottet som Ionity precis har fått gör att jag tror att de kommer bli betydligt större och bättre än vad de är nu. Återstår att se hur stora och bra de blir.
Totalt sett tycker jag att det ser ljust ut på laddningsfronten.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det har jag också funderat på men vad ska myndigheterna göra så länge inte Tesla köper upp andra (eller slår ihopMaw skrev:Förhoppningsvis och troligtvis gör konkurrensen att pris, prestanda och omgivande service blir bättre hos alla. SuC är nog bäst just nu även om t ex Ionity också fungerar bra och förhoppningsvis snart byggs ut rejält. Om några år så är det kanske ett nätverk vi aldrig hört talas om sim är bäst.fth skrev:Ja, kanske, men vissa operatörer kanske inte ens tycker det är lönt och lägger ned? Skulle Tesla öppna åtminstone några stolpar på varje station så förstår jag inte riktigt varför man ens skulle överväga att ladda någon annanstans, konkurrenterna skulle ju både behöva bygga ut till mångdubbla kapaciteten och öka tillförlitligheten drastiskt för att komma i närheten av SuC, känns nästan som en hopplös ekvation.Maw skrev:Jag tror generellt sett att Teslas öppnande kommer skynda på utbyggnaden hos bensinbolag och elbolag för att de inte ska förlora marknadsandelar.
En (oönskad ?) konsekvens av öppnandet skulle ju faktiskt kunna bli att Tesla får i stort sett en monopolställning för snabbladdning.
/fth
Skulle Tesla bli totalt dominerande på laddmarknaden kommer säkert konkurrensmyndigheterna agera.
sig men det lär inte hända om inte Tesla knoppar av nätverket helt vilket iofs kan ske)?
Nu hoppas och tror jag att det inte blir så med tanke på antalet aktörer och laddpunkter på marknaden men men…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det konkurrensmyndigheterna kan göra och har gjort med andra företag som vuxit organiskt till monopolställning är att tvinga fram en delning, t ex att Tesla tvingas separera SuC till ett eget fristående bolag som delas ut till aktieägarna och även att splittra en dominerande verksamhet i flera bolag. Det är väl främst Amerikanska myndigheter som gjort sånt men jag tror även att EU gjort det. Det finns säkert någon här som har bättre historisk koll på dettaBjelke skrev:Det har jag också funderat på men vad ska myndigheterna göra så länge inte Tesla köper upp andra (eller slår ihopMaw skrev:Förhoppningsvis och troligtvis gör konkurrensen att pris, prestanda och omgivande service blir bättre hos alla. SuC är nog bäst just nu även om t ex Ionity också fungerar bra och förhoppningsvis snart byggs ut rejält. Om några år så är det kanske ett nätverk vi aldrig hört talas om sim är bäst.fth skrev:Ja, kanske, men vissa operatörer kanske inte ens tycker det är lönt och lägger ned? Skulle Tesla öppna åtminstone några stolpar på varje station så förstår jag inte riktigt varför man ens skulle överväga att ladda någon annanstans, konkurrenterna skulle ju både behöva bygga ut till mångdubbla kapaciteten och öka tillförlitligheten drastiskt för att komma i närheten av SuC, känns nästan som en hopplös ekvation.Maw skrev:Jag tror generellt sett att Teslas öppnande kommer skynda på utbyggnaden hos bensinbolag och elbolag för att de inte ska förlora marknadsandelar.
En (oönskad ?) konsekvens av öppnandet skulle ju faktiskt kunna bli att Tesla får i stort sett en monopolställning för snabbladdning.
/fth
Skulle Tesla bli totalt dominerande på laddmarknaden kommer säkert konkurrensmyndigheterna agera.
sig men det lär inte hända om inte Tesla knoppar av nätverket helt vilket iofs kan ske)?
Nu hoppas och tror jag att det inte blir så med tanke på antalet aktörer och laddpunkter på marknaden men men…

Tesla är dock långt ifrån en monopolsituation på laddning eller bilar så det är ett rent hypotetiskt resonemang.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Kanske något som talar för att Tesla inte borde öppna upp SuC, så att de inte riskerar framtida åtal, böter eller forcerad uppsplittring av bolaget om det blir för framgångsrikt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/