Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Jodå, jag har med fått det i appen. Ska in i december och får en låne e-tron under tiden.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Jaha, jo det stämmer faktiskt. Det stod i appen när jag öppnade den nu. Men det blev ingen push-notis eller så. Och eftersom jag aldrig använder appen - den funkar ändå så gott som aldrig - hade jag ingen aning om detta.
Okej, då har de gått ut med ett meddelande ändå. Då gissade jag fel. Såvida de inte hoppas att det är fler som aldrig öppnar appen.
Okej, då har de gått ut med ett meddelande ändå. Då gissade jag fel. Såvida de inte hoppas att det är fler som aldrig öppnar appen.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bara lite bittermati skrev:Jaha, jo det stämmer faktiskt. Det stod i appen när jag öppnade den nu. Men det blev ingen push-notis eller så. Och eftersom jag aldrig använder appen - den funkar ändå så gott som aldrig - hade jag ingen aning om detta.

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Ja, jag tycker det. Eller så är jag bara för otålig. Oftast står den bara och snurrar i evigheter och får ingen kontakt med bilen. Och då ger jag upp. Ibland funkar det, men oftast inte.Dafro skrev:Bara lite bittermati skrev:Jaha, jo det stämmer faktiskt. Det stod i appen när jag öppnade den nu. Men det blev ingen push-notis eller så. Och eftersom jag aldrig använder appen - den funkar ändå så gott som aldrig - hade jag ingen aning om detta.
Okej, då har de gått ut med ett meddelande ändå. Då gissade jag fel. Såvida de inte hoppas att det är fler som aldrig öppnar appen.är appen så värdelös? Nu blir jag lite orolig…
Det kan delvis bero på att jag använder bilen för sällan. Jag gissar att den efter några dagar går i någon form av djupsömn, och då slutar appen att fungera. Möjligen kan det också bero på dålig mobiltäckning, men det är mindre sannolikt. Jag har stoppat i ett eget SIM-kort som har täckning här hemma. Och e-Golfen, som kör med sitt inbyggda SIM-kort och som parkerar i samma garage, funkar klockrent. Såvida den inte går via Wi-Fi, vilket e-tron ju inte kan.
Tredje alternativet är att appen helt enkelt är kass. Men jag bryr mig ärligt talat inte. Appen är ingenting jag behöver eller saknar.
Den var värdelös fram till i vintras med perioder av ingen kontakt. Efter uppdateringarna som kom då har den funkat felfritt för mig och jag använder den dagligen. Snabbare respons numera också.Dafro skrev:Bara lite bittermati skrev:Jaha, jo det stämmer faktiskt. Det stod i appen när jag öppnade den nu. Men det blev ingen push-notis eller så. Och eftersom jag aldrig använder appen - den funkar ändå så gott som aldrig - hade jag ingen aning om detta.
Okej, då har de gått ut med ett meddelande ändå. Då gissade jag fel. Såvida de inte hoppas att det är fler som aldrig öppnar appen.är appen så värdelös? Nu blir jag lite orolig…
Det var intressant. Det har det inte gjort för mig. Vilka uppdateringar menar du? Appen eller bilen?macky skrev:Den var värdelös fram till i vintras med perioder av ingen kontakt. Efter uppdateringarna som kom då har den funkat felfritt för mig och jag använder den dagligen. Snabbare respons numera också.Dafro skrev:Bara lite bittermati skrev:Jaha, jo det stämmer faktiskt. Det stod i appen när jag öppnade den nu. Men det blev ingen push-notis eller så. Och eftersom jag aldrig använder appen - den funkar ändå så gott som aldrig - hade jag ingen aning om detta.
Appen tänker jag på. Kom ju ett nytt GUI osv som jag iofs inte vet om det hänger ihop med ngt nytt back-end men den funkar ju oerhört mycket bättre sedan ngn gång i vårvintras. Bortsett då från när allt dog i somras för mig, men det var ju bilens fel den gångenmati skrev:Det var intressant. Det har det inte gjort för mig. Vilka uppdateringar menar du? Appen eller bilen?macky skrev:Den var värdelös fram till i vintras med perioder av ingen kontakt. Efter uppdateringarna som kom då har den funkat felfritt för mig och jag använder den dagligen. Snabbare respons numera också.Dafro skrev:Bara lite bittermati skrev:Jaha, jo det stämmer faktiskt. Det stod i appen när jag öppnade den nu. Men det blev ingen push-notis eller så. Och eftersom jag aldrig använder appen - den funkar ändå så gott som aldrig - hade jag ingen aning om detta.

Jag tyckte att det fungerade bra i början när bilen var ny. Sen hände det nånting, och därefter har det aldrig blivit som förr. Min app kan läsa bilens status, fast jag vet inte om det verkligen stämmer, för den snurrar och snurrar. Det känns som att statusen som visas kan vara hur gammal som helst. Det går inte att lita på. Men jag kan absolut inte skicka kommandon till bilen, som att starta värmen eller så. Det funkar inte alls. I praktiken är appen ganska värdelös.
Jag hade liknande problem med min 2019. Skrev till digital support som gjorde något på sin sida. Sedan dess har allt fungerat klockrent.mati skrev:Jag tyckte att det fungerade bra i början när bilen var ny. Sen hände det nånting, och därefter har det aldrig blivit som förr. Min app kan läsa bilens status, fast jag vet inte om det verkligen stämmer, för den snurrar och snurrar. Det känns som att statusen som visas kan vara hur gammal som helst. Det går inte att lita på. Men jag kan absolut inte skicka kommandon till bilen, som att starta värmen eller så. Det funkar inte alls. I praktiken är appen ganska värdelös.
Tesla Model Y Long Range
Nu har jag kört ca en vecka med nya uppdateringen och här kommer några helt ovetenskapliga observationer. 
Vid den här tiden på året 2020 med ca 10 grader, blöt väg såg låg jag runt 280wh/km i förbrukning. Med 84kwh tillgänglig kapacitet skulle det ge räckvidd på 300km.
Nu efter uppdatering, ungefär samma väderlek tycker jag mig se lägre förbrukning med ca 255wh/km. Om vi antar att ytterligare kapacitet är tillgängligt med 86kwh så skulle räckvidden bli 337km.
Skulle det vara som ovan antaganden så känns det riktigt bra tycker jag.

Vid den här tiden på året 2020 med ca 10 grader, blöt väg såg låg jag runt 280wh/km i förbrukning. Med 84kwh tillgänglig kapacitet skulle det ge räckvidd på 300km.
Nu efter uppdatering, ungefär samma väderlek tycker jag mig se lägre förbrukning med ca 255wh/km. Om vi antar att ytterligare kapacitet är tillgängligt med 86kwh så skulle räckvidden bli 337km.

Låter bra. Jag har lite förhoppningar om att just avstängning av främre motorn kan ge en del på långresor. Upplevde stor skillnad på den GT jag körde i somras mellan efficiency och auto på framförallt motorväg.Nilp skrev:Nu har jag kört ca en vecka med nya uppdateringen och här kommer några helt ovetenskapliga observationer.
Låter ju rimligt om förbrukningen minskar med 10% ungefär. Men du hade väl inte 84kWh tillgänglig kapacitet innan uppdateringen? Det hade ju bilen inte ens när den var ny. Min ligger runt 78kWh nu, och det känns ganska rimligt för en tre år gammal bil som har gått 3000 mil. Jag utgår ifrån att uppdateringen ger mig ungefär den kapaciteten tillbaka som jag har tappat sedan bilen var ny, alltså 4kWh. Då är den tillbaka på 82kWh, dvs samma värde som när den lämnade fabriken.Nilp skrev:Nu har jag kört ca en vecka med nya uppdateringen och här kommer några helt ovetenskapliga observationer.
Har dålig koll på hur mycket den har tappat sen ny. Gjorde beräkningen utifrån vad jag kan läsa mig till om uppdateringen som kom på MY2020 från ca november. Och som jag förstått så har vi (min är MY 2020 och byggd september 2019) nu också fått denna uppdateringmati skrev:Låter ju rimligt om förbrukningen minskar med 10% ungefär. Men du hade väl inte 84kWh tillgänglig kapacitet innan uppdateringen? Det hade ju bilen inte ens när den var ny. Min ligger runt 78kWh nu, och det känns ganska rimligt för en tre år gammal bil som har gått 3000 mil. Jag utgår ifrån att uppdateringen ger mig ungefär den kapaciteten tillbaka som jag har tappat sedan bilen var ny, alltså 4kWh. Då är den tillbaka på 82kWh, dvs samma värde som när den lämnade fabriken.Nilp skrev:Nu har jag kört ca en vecka med nya uppdateringen och här kommer några helt ovetenskapliga observationer.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -rackvidd/
Här står det att den gick upp från 83,6 till 85,5, jag avrundade dock.
Jaha, oj. Det var inte mer än 1,9kWh? Jag trodde att det skulle vara dubbelt så mycket, typ. Det där är ju bara 8 km mer i räckvidd eller nåt sånt. Det kvittar ju fullständigt.Nilp skrev:Här står det att den gick upp från 83,6 till 85,5, jag avrundade dock.
Fast om man samtidigt får ner förbrukningen genom att stänga av den främre motorn så kanske det kan bli uppåt 2 mil på en långresa. Har du bokat tid än?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Nej, jag har svårt att hitta en ledig tid. Det är ju inte bråttom. Jag kör så pass sällan med bilen att det inte spelar någon roll när denna uppdatering sker.Dafro skrev:Fast om man samtidigt får ner förbrukningen genom att stänga av den främre motorn så kanske det kan bli uppåt 2 mil på en långresa. Har du bokat tid än?
När uppdateringen kom vill jag minnas att man fick nettokapacitet från 83.6 till 86.5 kWh och att total räckviddsökning var ca 5% eller roughly 2 mil. Utifrån en wltp räckvidd på 40 mil så ger 2.9 kWh ungefär 1.4 mil och då kommer resten från effektivisering i drivlina och kylsystem. Sen borde det ju spela ut lite bättre i ett scenario med landsväg eller motorväg då ena motorn kopplas bort än tex stadskörning då det nästsn bara är batteriökningen som kommer i spel.
Största effektivitetsökningen såhär års hade varit om bilen inte hade kört igång batterivärmaren för varje meter man kör. Jag som oftast bara kör några få mil skulle tjäna massor på detta. Skillnaden mellan sommar- och vinterförbrukning är enorm för mig. Det blir bättre på längre sträckor.
Har idag kört ca 30 mil på E4:an första längre sträcka efter uppdateringen, vind sida mot med ca 6 m/s, torr väg och 9 grader.
115 km/h på 110 sträckorna och 120 km/h på 120 sträckorna. Snittförbrukning på 253wh/km.
Började med 100% och laddade lite längs vägen när vi åt lunch även om jag inte behövde egentligen. Enligt GOM när vi var framme så skulle totala räckvidden vara 335km. Det stämmer väldigt bra med 86kwh tillgängligt. Lägre förbrukning än vad jag förväntade mig. Hade inte så låg förbrukning ens i somras när det var 20 grader plus och ingen motvind och klarade inte samma sträcka utan var tvungen att ladda. Idag hade jag inte behövt det även om jag ändå passade på när vi åt.
115 km/h på 110 sträckorna och 120 km/h på 120 sträckorna. Snittförbrukning på 253wh/km.
Började med 100% och laddade lite längs vägen när vi åt lunch även om jag inte behövde egentligen. Enligt GOM när vi var framme så skulle totala räckvidden vara 335km. Det stämmer väldigt bra med 86kwh tillgängligt. Lägre förbrukning än vad jag förväntade mig. Hade inte så låg förbrukning ens i somras när det var 20 grader plus och ingen motvind och klarade inte samma sträcka utan var tvungen att ladda. Idag hade jag inte behövt det även om jag ändå passade på när vi åt.
Låter bra, men går det att lita på din GOM?
Min bil visar just nu 274km vid 70%. Det skulle innebära fantastiska 391km vid 100%. Jag körde 9 mil igår och snittförbrukningen var 25kWh/100km. Det skulle betyda en tillgänglig kapacitet på 98kWh. Ähm, skulle inte tro det.
Gomen är ju helt uppfuckad såklart. Jag vet att maximla räckvidden är ungefär 30 mil. Det är bara att den ljuger nåt frenetiskt så länge SoC är över 20%.
Förhoppningsvis så rättar det till sig efter uppdateringen.
Min bil visar just nu 274km vid 70%. Det skulle innebära fantastiska 391km vid 100%. Jag körde 9 mil igår och snittförbrukningen var 25kWh/100km. Det skulle betyda en tillgänglig kapacitet på 98kWh. Ähm, skulle inte tro det.
Gomen är ju helt uppfuckad såklart. Jag vet att maximla räckvidden är ungefär 30 mil. Det är bara att den ljuger nåt frenetiskt så länge SoC är över 20%.
Förhoppningsvis så rättar det till sig efter uppdateringen.
Jag skulle idag boka tid för uppdateringen av min e-tron. Men icke. Min bil omfattas inte av denna uppdatering. Men whaaat??? Jag har ju till och med fått en notis i appen att bilen ska uppdateras. Men den finns inte i systemet. Det var två stycken servicetekniker som oberoende av varandra letade precis överallt. De förstod inte heller riktigt hur detta ska tolkas. De var mycket medvetna om att ALLA 2019 modeller skulle få denna mjukvara. Men tydligen inte min. Nu har de skickat en förfrågan direkt till Audi varför min bil undantagits. Det kanske är samma snubbe som en gång i tiden hade bestämt sig för att jag inte skulle få någon dragkrok.
Det är ju inte klokt det här alltså. Kan iofs förklara varför jag inte fick någon uppdatering vid förra servicen heller, trots att det bevisligen finns nyare mjukvara. Min bil har på något sätt hamnat utanför systemet. Eller så har jag fått nån jävla förserie-prototyp som inte kan uppdateras. Men det här är ju alltså hur skumt som helst.
Det är ju inte klokt det här alltså. Kan iofs förklara varför jag inte fick någon uppdatering vid förra servicen heller, trots att det bevisligen finns nyare mjukvara. Min bil har på något sätt hamnat utanför systemet. Eller så har jag fått nån jävla förserie-prototyp som inte kan uppdateras. Men det här är ju alltså hur skumt som helst.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Man slutar aldrig att förvånas…mati skrev:Jag skulle idag boka tid för uppdateringen av min e-tron. Men icke. Min bil omfattas inte av denna uppdatering. Men whaaat??? Jag har ju till och med fått en notis i appen att bilen ska uppdateras. Men den finns inte i systemet. Det var två stycken servicetekniker som oberoende av varandra letade precis överallt. De förstod inte heller riktigt hur detta ska tolkas. De var mycket medvetna om att ALLA 2019 modeller skulle få denna mjukvara. Men tydligen inte min. Nu har de skickat en förfrågan direkt till Audi varför min bil undantagits. Det kanske är samma snubbe som en gång i tiden hade bestämt sig för att jag inte skulle få någon dragkrok.

Kan man få kompensation för psykologiskt lidande tro?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Nja, mitt lidande är tämligen begränsat.Bjelke skrev:Man slutar aldrig att förvånas…
Kan man få kompensation för psykologiskt lidande tro?

Men det roliga är att jag anade nästan detta. Det var därför jag var där personligen istället för att boka tid via appen. Min maggropskänsla var rätt.
Men nu vet jag i alla fall varför man aldrig ser nångra Q4 e-tron på vägarna. Enligt min säljare så går de som smör i solen. 8 av 10 bilar han säljer är en Q4. Men leveranstiden är minst ett år. Det byggs helt enkelt inga. Det är därför man inte ser dem.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Hehe dom säljer bra men det säljs inga… typmati skrev:Nja, mitt lidande är tämligen begränsat.Bjelke skrev:Man slutar aldrig att förvånas…
Kan man få kompensation för psykologiskt lidande tro?![]()
Men det roliga är att jag anade nästan detta. Det var därför jag var där personligen istället för att boka tid via appen. Min maggropskänsla var rätt.
Men nu vet jag i alla fall varför man aldrig ser nångra Q4 e-tron på vägarna. Enligt min säljare så går de som smör i solen. 8 av 10 bilar han säljer är en Q4. Men leveranstiden är minst ett år. Det byggs helt enkelt inga. Det är därför man inte ser dem.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ja. Helt sjukt. De har tydligen numera slutat med att uppskatta leveranstid. Minst ett år, sa han bara. Man ska typ beställa en ny bil nu om man vill ha den 2023.Bjelke skrev:Hehe dom säljer bra men det säljs inga… typ
Fördelen med detta är att jag tydligen inte behöver oroa mig längre att jag inte får såld min e-tron utan att jag tvingas lägga nåt emellan. Det är lugnt, sa han.
Problemet är nu att man inte får nån ny bil inom överskådlig tid. De hade pappmodeller i utställningen.