VW facket vill sparka Diess
Moderator: Redaktion
Re: VW facket vill sparka Diess
Det är inte bara VW VD Diess som hotar med om man inte skärper sig så tar Tesla över.
Fords VD hotar också med att Tesla krossar Ford om man inte skärper sig.
Fords VD hotar också med att Tesla krossar Ford om man inte skärper sig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW facket vill sparka Diess
De börjar inse allvaret nu.
Skall bli extremt spännande att följa!
Tycker vi har en otrolig tur och lycka som får vara med att följa en sådan har stor omstöpning av hela bilbranschen.
Skall bli extremt spännande att följa!
Tycker vi har en otrolig tur och lycka som får vara med att följa en sådan har stor omstöpning av hela bilbranschen.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW facket vill sparka Diess
Tyvärr kan det också innebära en kollaps av Europas största industrier. Risken är ganska stor att det är andra som tar över stafettpinnen. Till exempel Kina. Och då drabbas vi alla på ett eller annat sätt. Jag vet inte om det är sån tur då. Jag hade hellre sett att VW och de andra europeiska bilindustrierna hade insett allvaret mycket tidigare. Man ser ju vad som händer nu. Även om några chefer som Diess förstår vad som står på spelet så har de inte det nödvändiga stödet. Det tar tid att förändra gamla strukturer.martinot skrev:De börjar inse allvaret nu.
Skall bli extremt spännande att följa!
Tycker vi har en otrolig tur och lycka som får vara med att följa en sådan har stor omstöpning av hela bilbranschen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW facket vill sparka Diess
Håller med helt. Jag hoppas verkligen på att Europa kan vara med och slåss mot Tesla, men även mot Korea och Kina. Kina har för mycket makt redan för sitt eget bästa, och Tesla behöver bra konkurrens.mati skrev:Tyvärr kan det också innebära en kollaps av Europas största industrier. Risken är ganska stor att det är andra som tar över stafettpinnen. Till exempel Kina. Och då drabbas vi alla på ett eller annat sätt. Jag vet inte om det är sån tur då. Jag hade hellre sett att VW och de andra europeiska bilindustrierna hade insett allvaret mycket tidigare. Man ser ju vad som händer nu. Även om några chefer som Diess förstår vad som står på spelet så har de inte det nödvändiga stödet. Det tar tid att förändra gamla strukturer.martinot skrev:De börjar inse allvaret nu.
Skall bli extremt spännande att följa!
Tycker vi har en otrolig tur och lycka som får vara med att följa en sådan har stor omstöpning av hela bilbranschen.
Mitt hjärta är ändå störst för den Europeiska bilindustrin (har själv jobbat mot/för den). Men hopp och verklighet kan ibland vara två olika saker (tyvärr). Vi får se.
Största hoppet står ändå till VAG som har största chansen att överleva bland alla Europeiska tillverkare. Men då måste de ha kvar Diess vid rodret i ett par avgörande år till.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW facket vill sparka Diess
Ja, VAG har störst potential. Även om MEB bilarna har en del brister så tror jag ändå att de kan bli konkurrenskraftiga. Framförallt så tror jag att de måste bli antingen billigare eller bättre för att stå sig i konkurrensen mot Korea och Tesla. Det blir helt klart svettigt för dem. Och Diess vet det. Och han säger det hela tiden. Och det gör honom inte till den mest populära killen i stan. Jag menar, vem vill gärna höra att produkterna man bygger är för dåliga och att kostnaderna (dvs lönerna) är för höga? Logiskt att det blir ramaskri.martinot skrev:Största hoppet står ändå till VAG som har största chansen att överleva. Men då måste de ha kvar Diess vid rodret i ett par avgörande år till. Men det kommer inte bli lätt för de.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW facket vill sparka Diess
Diess verkar helt klart vara på rätt spår.
Största hoppet står ändå till VAG som har största chansen att överleva bland alla Europeiska tillverkare. Men då måste de ha kvar Diess vid rodret i ett par avgörande år till.
Men förstår inte hur facket tänker.
De riskerar ju hela företaget om de inte är med på tåget nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW facket vill sparka Diess
Om uppgifterna stämmer att Tesla kan bygga sina bilar på 1/3 av tiden det tar för VW att bygga en bil så är inte lönerna (per mantimme) det stora problemet. Tesla är då beviset på varför marknadsekonomi är bra för samhället (färre resurser för fler möjligheter).mati skrev:Jag menar, vem vill gärna höra att produkterna man bygger är för dåliga och att kostnaderna (dvs lönerna) är för höga?
(Pratar nu givetvis om tyskbyggda Teslor vs tysbyggda VW och inte om Kinesiska Teslor…)
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Re: VW facket vill sparka Diess
Diess retar folk genom att hela tiden prata om Tesla.
https://teslamag.de/news/verbleib-vw-ch ... rven-42654
VW-chefen är fortfarande osäker: "Jag vet att mina Tesla-jämförelser är irriterande för vissa"
Volkswagens vd Herbert Diess vill att företaget ska vara som Tesla på i stort sett alla sätt – med eldrift, elegant mjukvara, marknadsföring och produktion, som han upprepade gånger visat eller förklarat vid olika tillfällen. Å andra sidan har Diess ännu inte sagt att han ville kunna byta och kontrollera företaget lika fritt som Elon Musk gjorde på Tesla, men det skulle nog bli för mycket begärt i slutändan. För internt är vd:n ifrågasatt på grund av sin strikta Tesla-kurs – som han nu reagerat på med en Twitteroffensiv och andra Tesla-jämförelser.
"Pågående Tesla-jämförelser"
Enligt rapporter stod Diess inför ett arbetsmöte på VW i Wolfsburg på torsdagen - för huvudfabriken ska han nyligen ha talat om förlusten av upp till 30 000 jobb och mycket lägre produktivitet än hos Tesla. Som rapporterats av Manager Magazin uttryckte de anställdas sida i Volkswagen Supervisory Board Diess sin misstro. En intern medlingskommitté bör besluta hur det ska hanteras.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW facket vill sparka Diess
Är inte alltid lätt att vara en ledare som säger sanningen som den är. Kan ofta betraktas vara obekväma ledare. Ibland vill man ha ledare som delar ut rosa glasögon och bomull till alla. Kortsiktigt belönas ibland ledare som stoppar huvudet i sanden, men som på sikt är skadliga då de kör skeppet i botten.
Diess verkar ha bestämt sig för att vilja rädda VAG, och få de att benchmarka sig mot de tuffaste konkurrenterna och slåss med de.
Diess verkar ha bestämt sig för att vilja rädda VAG, och få de att benchmarka sig mot de tuffaste konkurrenterna och slåss med de.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW facket vill sparka Diess
VW försöker hinna ikapp Tesla.
Men är det redan för sent för Ford, GM och Toyota?
Men är det redan för sent för Ford, GM och Toyota?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW facket vill sparka Diess
Jag tänkte mer på lönekostnaderna totalt sett, inte så mycket de individuella lönerna. Tydligen går det ju åt fler VW-anställda för att byga en bil än vad Tesla behöver för att bygga en MY.ONSatan skrev:Om uppgifterna stämmer att Tesla kan bygga sina bilar på 1/3 av tiden det tar för VW att bygga en bil så är inte lönerna (per mantimme) det stora problemet. Tesla är då beviset på varför marknadsekonomi är bra för samhället (färre resurser för fler möjligheter).mati skrev:Jag menar, vem vill gärna höra att produkterna man bygger är för dåliga och att kostnaderna (dvs lönerna) är för höga?
(Pratar nu givetvis om tyskbyggda Teslor vs tysbyggda VW och inte om Kinesiska Teslor…)
Jag tror inte att Tesla kommer betala så mycket lägre löner än VW. Då hittar de ju ingen som vill jobba hos dem. Bilarbetarlönerna är skyhöga i Tyskland, med väldigt bra villkor. Det måste Tesla matcha, om de vill eller ej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW facket vill sparka Diess
Jo, att Tesla måste erbjuda bra löner och villkor för att kunna locka över skickliga bilarbetare är det ingen tvekan om. Att se till de på bästa sätt kommer marknaden att ta hand om.mati skrev:Jag tänkte mer på lönekostnaderna totalt sett, inte så mycket de individuella lönerna. Tydligen går det ju åt fler VW-anställda för att byga en bil än vad Tesla behöver för att bygga en MY.ONSatan skrev:Om uppgifterna stämmer att Tesla kan bygga sina bilar på 1/3 av tiden det tar för VW att bygga en bil så är inte lönerna (per mantimme) det stora problemet. Tesla är då beviset på varför marknadsekonomi är bra för samhället (färre resurser för fler möjligheter).mati skrev:Jag menar, vem vill gärna höra att produkterna man bygger är för dåliga och att kostnaderna (dvs lönerna) är för höga?
(Pratar nu givetvis om tyskbyggda Teslor vs tysbyggda VW och inte om Kinesiska Teslor…)
Jag tror inte att Tesla kommer betala så mycket lägre löner än VW. Då hittar de ju ingen som vill jobba hos dem. Bilarbetarlönerna är skyhöga i Tyskland, med väldigt bra villkor. Det måste Tesla matcha, om de vill eller ej.
Vad facket kan strida om är sin egna maktposition och styrka rent generellt, och även möjligen att gynna de egna tyska bolagen (där de har flest medlemmar idag).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: VW facket vill sparka Diess
Jag är lite skeptisk till uppgifterna om 1/3 tillverkningstid per bil för Tesla jmf med VW, men skulle det stämma så kan ju Tesla teoretiskt betala dubbla lönen och fortfarande ha 1/3 lägre personalkostnad per bil.
Jag är helt övertygad om att Tesla kommer betala mycket konkurrenskraftiga löner i Giga Berlin, engagerad och nöjd personal lönar sig alltid i längden, och en del i att uppnå detta är att betala bra.
Dom anställda jag träffade på Gigafest visade tydligt på det, alla var engagerade och kunniga, både inom sitt specialområde, men även om fabriken, Tesla, och branschen i stort.
Jag rekommenderar alla ungdomar i min närhet med lämpligt intresse och/eller utbildning att kolla Teslas platsannonser och överväga en flytt till Tyskland.
Även om det bara blir tillfälligt under något/några år så tror jag det kan bli en erfarenhet för livet.
/fth
Jag är helt övertygad om att Tesla kommer betala mycket konkurrenskraftiga löner i Giga Berlin, engagerad och nöjd personal lönar sig alltid i längden, och en del i att uppnå detta är att betala bra.
Dom anställda jag träffade på Gigafest visade tydligt på det, alla var engagerade och kunniga, både inom sitt specialområde, men även om fabriken, Tesla, och branschen i stort.
Jag rekommenderar alla ungdomar i min närhet med lämpligt intresse och/eller utbildning att kolla Teslas platsannonser och överväga en flytt till Tyskland.

Även om det bara blir tillfälligt under något/några år så tror jag det kan bli en erfarenhet för livet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: VW facket vill sparka Diess
Det här med hur många timmar en bil tar att bygga måste väl även bero på hur komplexa delar man får från underleverantörerna? Om många komplexa delar används av biltillverkaren så minskar arbetstiden där men ökar hos underleverantörerna. (Jag förutsätter att jämförelsetiden enbart handlar om arbete som görs hos VW resp Tesla?)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW facket vill sparka Diess
Då blir ju jämförelsen ännu värre.Maw skrev:Det här med hur många timmar en bil tar att bygga måste väl även bero på hur komplexa delar man får från underleverantörerna? Om många komplexa delar används av biltillverkaren så minskar arbetstiden där men ökar hos underleverantörerna. (Jag förutsätter att jämförelsetiden enbart handlar om arbete som görs hos VW resp Tesla?)
Tesla gör väldigt mycket själva.
Förstår ju att fossilbilsföretagen våndas.
För de har ju ansett att marknaden är mogen.
Och att man köper det mesta från underleverantörer.
Men har ofta ansett att fossilmotorn är kärnverksamhet och därför tillverkar man den själv.
Så om man bara tillverkat bensinmotorn själv och bockat lite plåt och i princip köpt in resten själv och sen monterar ihop.
Så tillför man inte så mycket själv i den kedjan.
Och faller då bensinmotorn bort, då degaraderas man till ett plåtbockningsföretag.
Har ju surrats om att Chevrolet Bolts BOM(bill of material)
har till 60% bestått av LG Chems drivlina och batteri.
Om plåtkarossen kostar under 20.000kr att tillverka.
Hur lätt blir det att tjäna pengar?
Hur många jobb skapas?
Och blir bilbranschen som datorbranschen, man bryr sig inte så mycket om Varumärket.
Intel Inside är viktigast.
Ta Opel Corsa-e och Peugeot e-208.
Har samma batteri och drivlina. Och ungefär samma storlek.
Många tittar bara på vilken av dom som är billigast.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW facket vill sparka Diess
Zalman3 skrev:Då blir ju jämförelsen ännu värre.Maw skrev:Det här med hur många timmar en bil tar att bygga måste väl även bero på hur komplexa delar man får från underleverantörerna? Om många komplexa delar används av biltillverkaren så minskar arbetstiden där men ökar hos underleverantörerna. (Jag förutsätter att jämförelsetiden enbart handlar om arbete som görs hos VW resp Tesla?)
Tesla gör väldigt mycket själva.
Förstår ju att fossilbilsföretagen våndas.
För de har ju ansett att marknaden är mogen.
Och att man köper det mesta från underleverantörer.
Men har ofta ansett att fossilmotorn är kärnverksamhet och därför tillverkar man den själv.
Så om man bara tillverkat bensinmotorn själv och bockat lite plåt och i princip köpt in resten själv och sen monterar ihop.
Så tillför man inte så mycket själv i den kedjan.
Och faller då bensinmotorn bort, då degaraderas man till ett plåtbockningsföretag.
Har ju surrats om att Chevrolet Bolts BOM(bill of material)
har till 60% bestått av LG Chems drivlina och batteri.
Om plåtkarossen kostar under 20.000kr att tillverka.
Hur lätt blir det att tjäna pengar?
Hur många jobb skapas?
Och blir bilbranschen som datorbranschen, man bryr sig inte så mycket om Varumärket.
Intel Inside är viktigast.
Ta Opel Corsa-e och Peugeot e-208.
Har samma batteri och drivlina. Och ungefär samma storlek.
Många tittar bara på vilken av dom som är billigast.
Jag tror inte det. Hur många väljer bil utifrån motor egentligen? Alla volymmodeller har i princip identiska motorer. Finns inte mycket som skiljer Mercedes 2-liters maskiner mot Volvos eller Opels...
Varför skulle bilar bli som datorbranschen just? Varumärken är fortfarande starka. Kolla på kläder, armbandsur, telefoner... Allt som visas utåt och bär med sig status. Där ingår i högsta grad bilar. Att nån enstaka gamer skiter i märket på sin dator är inte samma sak. Finns minst lika många som köper en svindyr laptop från Apple istället för en "no name" trots att den inte ger nåt mervärde att tala om egentligen.
Jag skulle säga att det som verkligen skiljer bilmärken från varandra sitter mer i chassit, styrningen och körkänslan än i motorn. Jag antar att de skillnaderna kommer bestå.
Re: VW facket vill sparka Diess
Finns olika kunder.
MG ZS EV var Sveriges näst mest sålda bil I juni.
Det var inte chassit, styrningen och körkänslan som dessa kunder brydde sig om.
Har kört både Opel Corsa-e och Peugeot 208-e.
Tyckte det inte var nån skillnad på
chassit, styrningen och körkänslan.
Skulle bara gå på priset i valet mellan dessa 2 bilar.
Är priset rätt, då passar skon.
MG ZS EV var Sveriges näst mest sålda bil I juni.
Det var inte chassit, styrningen och körkänslan som dessa kunder brydde sig om.
Har kört både Opel Corsa-e och Peugeot 208-e.
Tyckte det inte var nån skillnad på
chassit, styrningen och körkänslan.
Skulle bara gå på priset i valet mellan dessa 2 bilar.
Är priset rätt, då passar skon.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW facket vill sparka Diess
Hur många bilar säljer Dacia? De är snorbilliga. Vore det allt folk brydde sig om så skulle de sälja som smör. Eller hur?Zalman3 skrev:Finns olika kunder.
MG ZS EV var Sveriges näst mest sålda bil I juni.
Det var inte chassit, styrningen och körkänslan som dessa kunder brydde sig om.
Har kört både Opel Corsa-e och Peugeot 208-e.
Tyckte det inte var nån skillnad på
chassit, styrningen och körkänslan.
Skulle bara gå på priset i valet mellan dessa 2 bilar.
Är priset rätt, då passar skon.
MG sålde nästan inga bilar alls. De körde en aggressiv privatleasingkampanj för att försöka sno åt sig en plats på marknaden och göra sig ett namn. Jag tror de tar förlusterna från marknadsföringskontot.
Re: VW facket vill sparka Diess
Detta är ju en siffra som kommer från Diess själv. Jag har svårt att se varför han skulle hitta på detta. I så fall är det kanske inte sant att Tesla kan bygga en MY på 10 timmar, och jag antar att den siffran kommer från Elon. Kan ju vara lite önsketänkande från hans sida.fth skrev:Jag är lite skeptisk till uppgifterna om 1/3 tillverkningstid per bil för Tesla jmf med VW
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW facket vill sparka Diess
Det är mycket möjligt men vet vi om Tesla gör mer eller mindre av sina komponenter än VW? Och vet vi om det som görs på andra ställen än i den fabrik där slutmonteringen görs räknas in i tiden eller inte?Zalman3 skrev:Då blir ju jämförelsen ännu värre.Maw skrev:Det här med hur många timmar en bil tar att bygga måste väl även bero på hur komplexa delar man får från underleverantörerna? Om många komplexa delar används av biltillverkaren så minskar arbetstiden där men ökar hos underleverantörerna. (Jag förutsätter att jämförelsetiden enbart handlar om arbete som görs hos VW resp Tesla?)
Tesla gör väldigt mycket själva.
Det vore intressant att se lite mer detaljer och även förstås att se vad den verkliga produktionstiden per bil blir i Berlin när de börjar producera bilar. Ibland verkar det som att man bara jämför antalet anställda på två siter med en teoretisk produktionskapacitet utan att ha koll på om det de anställda gör på de två jämförelseobjekten alls är likvärdigt. På den ena kanske det finns HR och ekonomi utöver produktion, på den andra bara montörer.
För att inte några Tesla-boys ska bli upprörda så vill jag understryka att det här inte är någon kritik eller förminskning av Tesla utan av hur rapporteringen sker i (sociala) medier.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW facket vill sparka Diess
Diess håller väl på att förbereda för omstrukturering och uppsägningar? Då finns det väl alla skäl att förstärka intrycket av att Tesla ligger före i prodtktionseffektivitetmati skrev:Detta är ju en siffra som kommer från Diess själv. Jag har svårt att se varför han skulle hitta på detta. I så fall är det kanske inte sant att Tesla kan bygga en MY på 10 timmar, och jag antar att den siffran kommer från Elon. Kan ju vara lite önsketänkande från hans sida.fth skrev:Jag är lite skeptisk till uppgifterna om 1/3 tillverkningstid per bil för Tesla jmf med VW

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW facket vill sparka Diess
Att det tar tre gånger så lång tid att bygga en VW än en Tesla är inte nödvändigtvis samma sak som att det tar tre gånger så många mantimmar. Så vet vid det?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3676
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: VW facket vill sparka Diess
Exakt. Den där siffran över hur lång tid det tar att bygga en bil är mycket svårtolkad.iAkita skrev:Att det tar tre gånger så lång tid att bygga en VW än en Tesla är inte nödvändigtvis samma sak som att det tar tre gånger så många mantimmar. Så vet vid det?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: VW facket vill sparka Diess
Ja, vad menade Diess egentligen med ”tid att tillverka”? Är det någon som vet det?
Re: VW facket vill sparka Diess
Man kan vända statistiken över byggtid lite som man vill lite beroende på hur långt ner i kedjan man räknar. Använder tesla verkligen färre underleverantörer till berlinfabriken? Att man var tvungen till det i början berodde ju sannolikt på att underleverantörer inte vågade investera. Det är ju annorlunda nu.