Problem med betalning Supercharger???

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jongut
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas29390

Problem med betalning Supercharger???

Inlägg av jongut »

Tjena allesammans!

Intressant problem idag, min betalning till Tesla gick inte igenom efter laddning vid supercharger.

Tesla skickade en faktura som jag betalade. När jag kollade mitt kort så var det inga fel, pengar fanns, det var rätt uppgifter osv…

Ringde till banken och fick då reda på att betalningen var över internet och krävde ytterligare autentisering enligt något eu-direktiv från februari.

När jag påtalade att tio tidigare laddningar gått igenom så hade personen på banken ingen vettig förklaring utan sa att Tesla inte uppdaterat sina betalfunktioner till någon eu-standard.

Jag var även i kontakt med Tesla, de kunde inte se något fel.

Någon som råkat ut för något liknande och i så fall finns de någon lösning? Jag kan inte låsa mitt konto varje gång jag laddar min Tesla.

Min bank är Nordea!

Mvh

Jonas
Teslawessla

Re: Problem med betalning Supercharger???

Inlägg av Teslawessla »

Har tyvärr ingen hjälp till dig. Men tackar för informationen om det skulle hända mig.
Användarvisningsbild
peter69
Teslaägare

Inlägg av peter69 »

Samma sak hände mig för tre veckor sedan. Längre resa med flera korta laddningar i Umeå på SuC (ingen laddare på hotellet). På hemresa gick alla laddningar smärtfritt men sen kom mail om att sista laddningen i Hudik inte var betald. Precis som du hade jag pengar på kortet som fungerat normalt även senare, men det gick inte att betala Tesla med det kortet utan där fick jag byta till handelsbankens kort. Kortet som felade var mitt Fordkort (resurs bank).
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Är ingen expert på detta. Men lägger man in ett betal/kreditkort för betalning i en tjänst (Streamingtjänster/abbonemang etc) så verifierar man kortet då därefeter behöver det inte göras med de dragningar som görs.

Kan även finnas en belopps gräns tar kravet att verifiera köpet träder in.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
jongut
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas29390

Inlägg av jongut »

Tackar för svaren!

Funderade själv om det varit någon algoritm som klagat då vi laddat väldigt mycket de tre sista veckorna!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

ChristerSjo skrev:
Är ingen expert på detta. Men lägger man in ett betal/kreditkort för betalning i en tjänst (Streamingtjänster/abbonemang etc) så verifierar man kortet då därefeter behöver det inte göras med de dragningar som görs.

Kan även finnas en belopps gräns tar kravet att verifiera köpet träder in.
Precis, de nya eu-reglerna gör att betalningsleverantörerna måste uppdatera sina system, och de som nyttjar dem(tex Tesla) måste också få sina system att matcha.
Annars kan det ju bli just så att X betalningar går igenom, men sedan tar det stopp då reglerna kräver en ny verifiering.
Betalningsleverantören som uppdaterat sina system kräver alltså en ny verifiering, men den som vill ha betalt(tex Tesla) har inte uppdaterat sitt system så de fångar inte det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar