Flandern förbjuder fossilbilsförsäljning 2027?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Flandern förbjuder fossilbilsförsäljning 2027?

Inlägg av Zalman3 »


Flanders may ban sales of non-EV new cars by 2027, 2030 for used.

The government of Belgium’s Flemish region is reportedly preparing to introduce legislation to ban the sale of new, non-EV vehicles by 2027, nearly a decade before the European Union’s ICE phase-out date.


https://electrek.co/2021/11/03/flanders ... -for-used/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Flandern förbjuder fossilbilsförsäljning 2027?

Inlägg av LarsL »

Förbud att sälja begagnade ICE bilar 2030 gör ju att förbudet i praktiken infaller redan när beslutet tas. Inte många som köper en ny bil om den inte kommer gå att sälja.
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Flandern förbjuder fossilbilsförsäljning 2027?

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Förbud att sälja begagnade ICE bilar 2030 gör ju att förbudet i praktiken infaller redan när beslutet tas. Inte många som köper en ny bil om den inte kommer gå att sälja.
Iallafall inte i Flandern.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Flandern förbjuder fossilbilsförsäljning 2027?

Inlägg av Beigler »

LarsL skrev:
Förbud att sälja begagnade ICE bilar 2030 gör ju att förbudet i praktiken infaller redan när beslutet tas. Inte många som köper en ny bil om den inte kommer gå att sälja.
Det kan ju vara begränsat till bilhandlare. Men hur som helst ett smart knep för att inte få folk emot sig om att man går fram för snabbt men ändå uppnår det man vill.

Jag tror nämligen att vi borde förbjuda nybilsförsäljningen av ICE direkt. Finns inget att vänta på.
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Flandern förbjuder fossilbilsförsäljning 2027?

Inlägg av Fredrik j »

Beigler skrev:
Jag tror nämligen att vi borde förbjuda nybilsförsäljningen av ICE direkt. Finns inget att vänta på.
Skulle ju vara elbilar då kanske? Det finns ju inte ens kapacitet att tillverka dagens elbilar i den volymen som skulle behövas om bara den svenska marknaden skulle 100% el imorgon.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Flandern förbjuder fossilbilsförsäljning 2027?

Inlägg av Beigler »

Fredrik j skrev:
Beigler skrev:
Jag tror nämligen att vi borde förbjuda nybilsförsäljningen av ICE direkt. Finns inget att vänta på.
Skulle ju vara elbilar då kanske? Det finns ju inte ens kapacitet att tillverka dagens elbilar i den volymen som skulle behövas om bara den svenska marknaden skulle 100% el imorgon.
Självklart inte. Men under en övergångsperiod på ett par år (tror inte det tar mer tid att skala upp om drakarna måste) så klarar folk sig nog på den bil de har idag. Alternativt så får de köpa en begagnad i väntan på elbil.
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Flandern förbjuder fossilbilsförsäljning 2027?

Inlägg av Fredrik j »

Beigler skrev:
Självklart inte. Men under en övergångsperiod på ett par år (tror inte det tar mer tid att skala upp om drakarna måste)
Pratar du om den svenska marknaden nu?
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Flandern förbjuder fossilbilsförsäljning 2027?

Inlägg av Beigler »

Fredrik j skrev:
Beigler skrev:
Självklart inte. Men under en övergångsperiod på ett par år (tror inte det tar mer tid att skala upp om drakarna måste)
Pratar du om den svenska marknaden nu?
Lite orealistiskt att prata om mer än vår marknad. Men fick jag använda trollspöt fritt skulle jag givetvis se ett globalt förbjud.
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Flandern förbjuder fossilbilsförsäljning 2027?

Inlägg av Fredrik j »

Beigler skrev:
Fredrik j skrev:
Beigler skrev:
Självklart inte. Men under en övergångsperiod på ett par år (tror inte det tar mer tid att skala upp om drakarna måste)
Pratar du om den svenska marknaden nu?
Lite orealistiskt att prata om mer än vår marknad. Men fick jag använda trollspöt fritt skulle jag givetvis se ett globalt förbjud.
Jag tror ”drakarna” struntar i om vi vänder vår bilmarknad upp och ner.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Flandern förbjuder fossilbilsförsäljning 2027?

Inlägg av Beigler »

Det håller jag med dig om. Men jag tror inte man skall underskatta dominoeffekten om någon börjar.
Skriv svar