Den dagen det börjar bli en massa andra bilar på SuC-arna så lär min Teslan åka ur garaget. SuC är en av de i särklass viktigaste anledningarna till att jag köpte bilen. Har en i-pace också som aktivt undviker att köra några längre resor för att just slippa ladd-helvtet utanför Teslas skyddade verkstad. Som även framgår av tråden här och bevisligen av alla besök på olika publika laddplatser så har jag svårt att tro att det inte kommer att bli för stökigt med alla elbilsägare som kommer att resonera som vissa redan gör i tråden.
Det är ju knappt så att det funkar ens idag när det kommer någon klant och ställer sig på platsen bredvid så att hastigheten dyker i botten, trotts att det finns fler lediga odelade platser.
Ja de "oskrivna Tesla laddreglerna" att man inte helst tar laddplatsen bredvid någon annan som redan laddar kommer inte att existera längre.
Tror dessvärre att man tyvärr kan säga "good bye" till alla former av regler och hyfs (bara att läsa attityderna från icke-Tesla-användare och deras krav här på forumet).
Hitintills har det ju endast varit 100% trevliga människor jag mött på SuC, men anar att det kommer snabbt gå utför nu.
Tyvärr har det INNAN öppnandet funnits märkliga personer på SuC. Antalet av dessa märkliga personer lär öka.
Jag fick prata förstånd med en Passat GTE ägare som var sur över att han inte fick igång laddningen på SuC.
Kan tänka mig att SuC som är bäst i branschen nu kommer på en massa kritik över korta laddsladdar, strulande appar mm. Fel som mest beror på RTFM!
Märkligt. Vad sa Passat-ägaren till dig?
Jo, kombinationen av en större spridning på olika förare och bilar med olika ställen för laddporten, riskerar ju att öka denna typen av incidenter. Kommer nog tyvärr att vara oundvikligt.
De kommer bli "problem" att stå vid "rätt" stolpe. Det blir som på bion teater när folk satt sig på annan plats när stolsnumren finns på ena handtaget. och det är ju laddaren som avgör inte parkeringsplatsen. En del bilar är tvingade att stå snett osv oavsett laddplats, och där har det löst sig, inget handgemäng. så kan tesla ägare stå ut med sånt? eller kommer de tjura och säga de skall köpa dielsen (vilket bara är att säga lycka till då sådana kommer bli svårt att hitta i framtiden) för att en id3 står och laddar på ens favoritplats. Vi får se hur det blir, tycker folk oroar sig och målar fan på väggen alldeles för tidigt.
Jag ser det som en sak som går att lösa. Skall bli intressant att se hur det blir i norge där antalet bilar är mycket större.
Angående att icke Teslor inte får ladda vid SuC då det är hög beläggning så tar det bort en stor del av anledningarna till att man skulle vilja utnyttja tjänsten överhuvudtaget, än mindre teckna ett abonnemang. Vid tider med låg beläggning är beläggningen sannolikt låg även vid andra stationer och då kan man lika gärna använda dem. I synnerhet om man riskerar att stöta på människor som resonerar och beter sig så otrevligt som en del gjort i den här tråden, om man ändå skulle våga sig till en SuC.
Jag undrar om du tycker det är lika okej om jag skulle åka till säg Ionity och välja en laddare tänkt för en annan plats så någon blir utan stolpe? För vad jag vet har Ionity inte satt upp regler som tydligt säger med platsnummer exakt vilken laddare som hör till vilken plats och att det är förbjudet att parkera annorlunda, eller har jag fel? Du verkar ju tycka att så länge det inte explicit bryter mot en skriftlig regel är det okej att bryta mot det system som är uppbyggt och vara ivägen för andra.
Nu är det visserligen så det ser ut i 50% av fallen när jag besöker en allmän station så det kanske är det som är standard hos människor, vad vet jag? Själv har jag istället skitit i att ladda vid flertalet tillfällen då andras blockering gjort att jag hade behövt blockera någon annan för att få plats, det tänker jag inte göra.
Jo, de flesta människor har ju vett och etikett (även om man kan undra ibland när man ser alla personagrepp i denna tråden), men med stressen att ladda, och kombinerat att många som betalar ibland får en hävd hur de skall tolka regler till sin fördel och behov (dvs. skita i andras), så ser jag klara problem med liknande attityder när man kommer ladda på SuC i framtiden. Tyvärr.
Jo, kombinationen av en större spridning på olika förare och bilar med olika ställen för laddporten, riskerar ju att öka denna typen av incidenter. Kommer nog tyvärr att vara oundvikligt.
Lite som när det kommer folk från Stockholm och andra storstäder till Småland och tar plats. Tänk vad skönt om det bara var smålänningar och pratades småländska i Småland... eller inte....
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Som jag tolkar det öppnar de i försöket på stationer som alltid har låg beläggning och kommer göra så framöver också. Se Jung, Kristinehamn, Mariestad om jag skulle tippa på några i Sverige. Inga problem med trängsel. Tesla brukar ju vara snabba med anpassningar och kommer säkert både ändra kablar och layout på stationerna för att det ska bli optimalt.
Detta kommer innebära att Tesla får mer resurser för att bygga ut nätverket, kan vi få stationer i norsk nivå där det idag är trångt?
+1
Det här med att ekipaget inte står i parkeringsrutan och blockerar två stolpar är ju också redan ett "problem" idag. Jag tror nog att de flesta Teslaförare som kommer till SuC med släpvagn tycker det är helt ok att ta upp två platser, och ingen bråkar väl över det?
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri Avgasfri sedan 2015.04.28
Jag tror att det här med risken för blockering etc är rejält överdrivet, det skulle faktiskt kunna innebär en förbättring i förlängningen.
Tesla skriver ju i pressmeddelandet att det kan komma krävas justeringar, jag tror t.ex längre kablar är självskrivet.
Med hjälp av lite smart programmering så kan ju Tesla också dirigera bilarna till ”rätt” ruta, optimerat både efter bilmodell (som man då får ange knappen), och aktuell belastning på stationen. Det skulle förstås gälla både Tesla och andra märken, vilket skulle göra det möjligt för Tesla att hjälpa föraren undvika delade stolpar etc.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
När jag läser om det här ämnet (både här och på andra ställen) slår det mig att många har inställningen att det är en rättighet man har att utnyttja andras egendom. Märklig inställning.
När sedan någon inbjuder till att använda hens utrustning/egendom, då vill man vara med och bestämma villkoren. Ännu märkligare.
Mig veterligen tillhör SuC Tesla och därför bör väl de ha rätten att bestämma hur och vem som får nyttja utrustningen. Sitt ner i båten och se vad som händer. Blir det bra - fine. Blir det inte bra - så står det var och en fritt att ändra på sin vagnpark/körförhållanden.
Exakt.
Är rädd för att det kommer finnas vissa, men långt ifrån alla, som kommer sabotera med samma tänk i verkligheten. Förutom att det blir fler laddare som blir upptagna av fler som potentiellt laddar på SuC, så riskerar ju detta att i onödan dessutom ta upp ytterligare kombinationer av laddplatser/laddpunkter som inte kan användas när det börjar bli fullt.
När jag läser om det här ämnet (både här och på andra ställen) slår det mig att många har inställningen att det är en rättighet man har att utnyttja andras egendom. Märklig inställning.
När sedan någon inbjuder till att använda hens utrustning/egendom, då vill man vara med och bestämma villkoren. Ännu märkligare.
Mig veterligen tillhör SuC Tesla och därför bör väl de ha rätten att bestämma hur och vem som får nyttja utrustningen. Sitt ner i båten och se vad som händer. Blir det bra - fine. Blir det inte bra - så står det var och en fritt att ändra på sin vagnpark/körförhållanden.
Exakt.
Är rädd för att det kommer finnas vissa, men långt ifrån alla, som kommer sabotera med samma tänk i verkligheten. Förutom att det blir fler laddare som blir upptagna av fler som potentiellt laddar på SuC, så riskerar ju detta att i onödan dessutom ta upp ytterligare kombinationer av laddplatser/laddpunkter som inte kan användas när det börjar bli fullt.
Håller också med Walker, vissa Teslaägare verkar tro att Superchargerstationerna är deras egendom dnarare än Teslas. Tesla gör naturligtvis som de vill med Superchargernätverket, om de ser att de kan utöka sina inlomster genom att låta alla ladda är det bara att acceptera, precis som att man får acceptera ifall de inte vill öppna.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Med tanke på att merparten av elbilarna verkar ha luckan höger bak eller vänster fram så är ju inte frågan om det är Tesla som valt fel och måste felparkera.
Det är en miljard spekulationer och folk gråter floder över att vi vanliga dödliga skall få ladda hemma hos dem, på deras nätverk, likt ni äger skiten.
Tror alla kan sitta ner i båten och avvakta det som blir resultatet när det väl öppnas.
Och blir det ett vettigt alternativ kommer nog merparten av oss som laddar Ionity idag på resor välja ett abonnemang hos Tesla.
Förbehållet att vi får backa in, ladda och åka när vi är klara.
Utan att behöva stå i en egen kö med mössan i hand och erbjuda Teslaägare på prostatamassage varje gång vi vill ha tillgång till en stolpe.
Antingen öppnar man nätverkat på alla, eller kan Elon lika gärna hålla skiten stängd för inbördes beundran.
När man läser det här så förstår jag att en del Teslaägare är oroliga att det ska komma idioter till SuC om det öppnas upp för alla.
Jag tror att det flesta är vanliga hyggliga människor som följer regler, och parkerar/laddar med hänsyn till andra. Problemet är alltid de typ 10%, eller vad det kan vara, i samhället som struntar i det, och som riskerar att ställa till bekymmer för andra.
Ionitys laddplatser är konstruerade för bilar med laddporten höger bak eller vänster fram. Skärmen är placerad mot den andra rutan för att laddkabeln inte ska vara ivägen när man behöver komma åt skärmen. Men där ser man, så lätt var det tydligen inte för en Teslaägare att förstå att man parkerar fel och blockerar laddare för andra när man utnyttjar någon annans nätverk. Det ska tydligen vara andra regler som gäller vid Ionity än vid SuC. Känns inte det lite som dubbelmoral?
Anledningen att jag skrev att jag kan "hävda" är att det är ett öppet nätverk som är till för alla. Då måste man kunna ladda, även om en del hävdar att man ställer sig i fel ruta pga laddportens placering. Du hävdar att alla med laddporten höger bak måste ställer sig i "fel" ruta vid SuC. Är det du eller Tesla som bestämmer det? Så länge Tesla inte kommunicerar detta så är det bara din åsikt, precis som du menar att det bara är min åsikt hur man ska parkera vid Ionity.
Så du menar att man måste inkräkta på den andra bilens parkering när man tar laddhandsken och använder skärmen? Det tror jag inte en sekund på är tanken med designen, laddhandsken du förväntas ta bör rimligen vara den som är vänd mot den platsen du står på och det är därför man valt längre kablar som når både fronten och baken. Men visst, det hade inte varit första gången man designat något konstigt.
Om Tesla säger att man får ta vilken laddare som helst så kommer jag inte klaga på de som gör så eftersom de följer systemet, däremot kommer jag klaga på Tesla som skapar kaos. Om däremot Tesla inte uttryckligen säger att man skall göras det så är det en helt annan sak, då bryter man mot designen och blockerar för andra.
Nej det är inte I närheten av vad jag föreslår. Men om du ställer dig med nosen inåt med din Tesla i rutan näst längst till vänster och kopplar in på den yttersta laddaren så blockerar du även den andra laddaren till vänster för bilar med laddporten höger bak (eller vänster fram), och eventuellt även den tredje från vänster i bilden om någon pluggat in längst bort. Exakt likadant som det skulle bli vid SuC alltså. Skulle du tycka det var rimligt att få en utskällning för den "felparkeringen" och bli blockerad från att använda Ionityladdare pga det? Jag har då inte kommit på tanken att skälla ut Model 3 ägare för att de parkerar fel när de laddar vid Ionity (varför de nu gör det till att börja med).
Fast du jämför ju olika saker nu, på SuC säger du att det skall vara okej att stå i en ruta som tillhör en annan stolpe. Det är jämförtbart med det scenariot jag skriver, att ställa sig i andra rutan från vänster och ta en av de 2 laddarna till höger (i Teslas fall backa in i rutan). Så länge folk parkerar innanför linjerna för den laddaren som är designad att höra till den platsen är det ju fine.
Sen trodde jag faktiskt Ionity hade kablar som räckte från fronten till baken på bilarna så länge stolpen var på rätt sida om porten, något annat vore ju rätt dumt designat iom att de byggdes för att ta alla typer av lösningar. Det du säger nu är att de har längre kablar men samma funktionalitet som SuC.
Har aldrig laddat på Ionity (även om jag varit på väg någon gång), men på Circle K så har de iaf. löst det vettigt så att kablarna räcker till alla typer av bilar, oavsett var laddporten sitter (problemet de har haft är mer för få laddare, och många trasiga).
Intressant att se vad detta kommer få för effekt på övrigas priser.
Det verkar inte vara någon bindningstid på abbet så användare skulle kunna ta det när det skall ut och resa. (nackdelen då är att då binder man folk att utnyttja nätverket ännu mer när de har betalat, till vissas fasa)
Varför ett abonnemang als. Bara jag som tycker det är korkat med alla dessa olika abonnemang/appar/tags som behövs? Varför inte göra så att man kan betala med sitt kort direkt och sen ladda till ett pris. Verkar inte direkt sätet att göra hela omställningen mot elbilar (och det är inte direkt mot Tesla).
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Det man lätt glömmer bort är ju att Tesla är en stor tillverkare av just laddstationer. Tror de vill vara med på den marknaden och där är de ju redan marknadsledande. Då gäller det att bygga laddare som är bättre och tillgängligare än andra. Jag kan inte heller se att det är någon nackdel att jag nästa gång jag ska byta bil kan välja någon annan elbil. Jag vill gärna ha matrisljus, nattkamera,dragkrok mm. Diesel eller bensin finns inte på min karta öht.
Jo, det finns helt klart både möjligheter med både + och - här.
Blir det mest - så får man överväga att tillfälligt skippa Tesla och kika på andra alternativ drivmedel (iaf. vid långresor och högtrafik), och blir det mest + så innebär det positivt att man nästa gång kan byta Teslan till en elbil från annan tillverkare (bra med flexibilitet och större utbud att välja på).
Men kommer som sagt inte förändra något av fordonsparken idag i förskott. Finns gott om tid att se hur det hela utspelar sig för oss innan vi ändrar planer åt något håll gällande familjens bilar.
Varför inte bara märka upp vilken ruta som hör till vilken stolpe
Vore nog en bra start. Förhoppningsvis så får Tesla detta som en återkoppling ifrån försöken, och gör något liknande innan de utökar till att inkludera fler stationer och länder.
Lite som när det kommer folk från Stockholm och andra storstäder till Småland och tar plats. Tänk vad skönt om det bara var smålänningar och pratades småländska i Småland... eller inte....
Språket tror jag är det minsta problemet.
Parkerar Stockholmarna generellt fel hos er i Småland?
Exakt.
Håller också med Walker, vissa Teslaägare verkar tro att Superchargerstationerna är deras egendom dnarare än Teslas. Tesla gör naturligtvis som de vill med Superchargernätverket, om de ser att de kan utöka sina inlomster genom att låta alla ladda är det bara att acceptera, precis som att man får acceptera ifall de inte vill öppna.
Det håller jag helt med om. Det är 100% upp till Elon och Tesla att göra precis vad de vill med SuC, sina bilmodeller, etc. Det tror jag inte att någon ifrågasätter den äganderätten.