Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Walker skrev:
Mig veterligen tillhör SuC Tesla och därför bör väl de ha rätten att bestämma hur och vem som får nyttja utrustningen. Sitt ner i båten och se vad som händer. Blir det bra - fine. Blir det inte bra - så står det var och en fritt att ändra på sin vagnpark/körförhållanden.
Det var SuC som fick mig att köpa elbil. Ingen SuC ingen elbil.

Hade det varit en annan biltillverkare som haft SuC så hade jag köpt en bil från den tillverkaren. Att det blev en Tesla beror till 100% på deras laddnätverk.

Jag hoppas det blir bra för alla med öppen SuC men ser en fara med att det blir trängsel och väntetider. Om det inte längre fungerar så smidigt och enkelt som det gör nu så kommer jag byta tillbaka till fossilbil. Bilkörning är ingen hobby eller tidsfördriv för mig. Det ska funka så smidigt som möjligt att ta sig från A till B.

Det vore ju trist om det är samma företag som först fått mig att köpa elbil sedan blir anledningen till att jag går tillbaka till fossilbil.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

dd88 skrev:
Ja jag tycker med det verkar vettigt.

Även detta är tydligt:
Det har alltid varit vår ambition att öppna Supercharger-nätverket för elbilar som inte kommer från Tesla och därigenom uppmuntra fler förare att gå över till eldrift. Denna åtgärd är i linje med vår mission att påskynda världens övergång till hållbar energi.
Enligt prästerna här måste detta anses som en ren lögn.
Synd bara att det tog sådan tid.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Robertrimmevik skrev:
dd88 skrev:
Ja jag tycker med det verkar vettigt.

Även detta är tydligt:
Det har alltid varit vår ambition att öppna Supercharger-nätverket för elbilar som inte kommer från Tesla och därigenom uppmuntra fler förare att gå över till eldrift. Denna åtgärd är i linje med vår mission att påskynda världens övergång till hållbar energi.
Enligt prästerna här måste detta anses som en ren lögn.
Synd bara att det tog sådan tid.

Fast om de förstör det enda fungerande laddnätverket så påskyndar de inte någon övergång.

Nu tror jag att de kommer hålla icke-Teslor i strama tyglar så det kommer nog inte bli några problem.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev:
Fast det är så det ser ut vid Ionityladdarna. I och med att bilarna har laddporten placerad vid olika ställen på bilen så blir det så. En Model 3 riskerar ställa sig på ett sätt som gör att åtkomsten för t.ex en ID4 blir problematisk om den ska stå innanför rutan, och vice versa. Till viss del har de löst det med längre kablar men det kan ändå bli problem beroende på layout på stationen.

Se till exempel bilden nedan. Om bara de två närmsta laddarna är lediga och en Model 3 antingen backar in i den närmsta rutan eller kör rätt in i den näst närmsta rutan, då blir det problematiskt om det sen kommer en bil med laddporten placerad höger bak eller vänster fram. Ingen skulle komma på tanken att anklaga Teslaägaren för felparkering, trots att de tillverkare som finansierat nätverket har bilar med laddporten höger bak eller vänster fram.

Om man utnyttjar öppna laddnätverk frekvent är man van vid att det är så det är och inte blir det bråk eller tjafs för det. De flesta kommer nog utgå från att det kommer funka likadant när Tesla öppnar upp SuC. Inte för att de är elaka eller själviska, utan för att det är så de är vana att det funkar vid öppna nätverk. Det är konsekvensen av att det inte finns någon standard för laddportens placering.

Så antingen får andra elbilister lära om eller också får ni som är vana vid SuC lära om, nu när SuC öppnar för alla. Därför tycker jag att det är extremt viktigt att Tesla är tydliga med vad som gäller och att folk respekterar detta, vilka reglerna än blir. Men jag har svårt att tänka mig att Tesla planerar utestänga alla Europeiska och Koreanska bilar med laddporten höger bak eller vänster fram. Vad tror du?
1563615457_ios.jpeg
Så om jag ställer mig på platsen andra från vänster där och tar en av de 2 laddarna till höger på bilden är du fine med det? För det är ju vad du föreslår skulle gälla på SuC.

Om samma “jag är viktigast så jag parkerar hur jag vill” mentalitet som råder på de allmäna platserna jag besöker kommer till SuC så kan jag lika gärna köpa fossilt på direkten. För det är inget jag skulle vilja brottas med varje gång jag ska ladda. Man skall ha tur om 6 av 8 AC stolpar går att använda pga hur folk ställer sig. Sen om de gör det av illvilja eller inte spelar ingen roll, resultat är det som räknas.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Niklas Z skrev:
Ett klassiskt gammalt talesätt är "tag inte ut segern i förskott". En del inlägg i den här tråden får mig att tänka att en lämplig variant av det talesätt vore "tag inte ut katastrofen i förskott".

Nu vet vi att Tesla inleder med ett pilotförsök i liten skala. Är det inte bäst att ta det lite lugnt och se hur det faller ut?
Jag håller helt med, först kraxades det om att allt skulle släppas vind för våg och att det skulle bli total kaos över en natt, lika bra att sälja elbilen och skaffa diesel.

Nu när Tesla berättat om det långsamma och genomtänkta införandet mha pilotprojekt, uppföljning, åtgärda, repetera, så kraxas det ändå om att det kommer bli kaos, och att det är lika bra att sälja elbilen och skaffa diesel. :D :D

Jag är tvärtom helt övertygad om att detta kommer genomföras på ett bra sätt med minimala eller obefintliga negativa effekter för befintliga Tesla-ägare, om något så kommer nätverket komma att byggas ut ännu snabbare än vad det hade gjort om det fortsatt vara endast för Tesla.

Effekten på elbilsmarknaden i stort ska inte heller underskattas, under förutsättning att åtminstone några stolpar på varje SuC-station öppnas för andra märken så kommer ju förutsättningarna för smärtfria långresor i ett slag förbättras enormt, ett av dom sista argumenten mot elbilar försvinner alltså nästan över en natt.

Ännu en gång så ritar alltså Tesla om kartan, dom andra operatörernas satsningar kommer ju i jämförelsen se hyfsat amatörmässiga och halvhjärtade ut, det borde ge en spark i baken även för dom.

Så sitt lugnt i båten, och vänta med att skaffa diesel-lok är min rekommendation ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

OfarligTesla skrev:
iAkita skrev:
Fast det är så det ser ut vid Ionityladdarna. I och med att bilarna har laddporten placerad vid olika ställen på bilen så blir det så. En Model 3 riskerar ställa sig på ett sätt som gör att åtkomsten för t.ex en ID4 blir problematisk om den ska stå innanför rutan, och vice versa. Till viss del har de löst det med längre kablar men det kan ändå bli problem beroende på layout på stationen.

Se till exempel bilden nedan. Om bara de två närmsta laddarna är lediga och en Model 3 antingen backar in i den närmsta rutan eller kör rätt in i den näst närmsta rutan, då blir det problematiskt om det sen kommer en bil med laddporten placerad höger bak eller vänster fram. Ingen skulle komma på tanken att anklaga Teslaägaren för felparkering, trots att de tillverkare som finansierat nätverket har bilar med laddporten höger bak eller vänster fram.

Om man utnyttjar öppna laddnätverk frekvent är man van vid att det är så det är och inte blir det bråk eller tjafs för det. De flesta kommer nog utgå från att det kommer funka likadant när Tesla öppnar upp SuC. Inte för att de är elaka eller själviska, utan för att det är så de är vana att det funkar vid öppna nätverk. Det är konsekvensen av att det inte finns någon standard för laddportens placering.

Så antingen får andra elbilister lära om eller också får ni som är vana vid SuC lära om, nu när SuC öppnar för alla. Därför tycker jag att det är extremt viktigt att Tesla är tydliga med vad som gäller och att folk respekterar detta, vilka reglerna än blir. Men jag har svårt att tänka mig att Tesla planerar utestänga alla Europeiska och Koreanska bilar med laddporten höger bak eller vänster fram. Vad tror du?
1563615457_ios.jpeg
Så om jag ställer mig på platsen andra från vänster där och tar en av de 2 laddarna till höger på bilden är du fine med det? För det är ju vad du föreslår skulle gälla på SuC.

Om samma “jag är viktigast så jag parkerar hur jag vill” mentalitet som råder på de allmäna platserna jag besöker kommer till SuC så kan jag lika gärna köpa fossilt på direkten. För det är inget jag skulle vilja brottas med varje gång jag ska ladda. Man skall ha tur om 6 av 8 AC stolpar går att använda pga hur folk ställer sig. Sen om de gör det av illvilja eller inte spelar ingen roll, resultat är det som räknas.
Nej det är inte I närheten av vad jag föreslår. Men om du ställer dig med nosen inåt med din Tesla i rutan näst längst till vänster och kopplar in på den yttersta laddaren så blockerar du även den andra laddaren till vänster för bilar med laddporten höger bak (eller vänster fram), och eventuellt även den tredje från vänster i bilden om någon pluggat in längst bort. Exakt likadant som det skulle bli vid SuC alltså. Skulle du tycka det var rimligt att få en utskällning för den "felparkeringen" och bli blockerad från att använda Ionityladdare pga det? Jag har då inte kommit på tanken att skälla ut Model 3 ägare för att de parkerar fel när de laddar vid Ionity (varför de nu gör det till att börja med).
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

R_Edvinsson skrev:
Med tanke på att merparten av elbilarna verkar ha luckan höger bak eller vänster fram så är ju inte frågan om det är Tesla som valt fel och måste felparkera. :lol:

Det är en miljard spekulationer och folk gråter floder över att vi vanliga dödliga skall få ladda hemma hos dem, på deras nätverk, likt ni äger skiten. :roll:

Tror alla kan sitta ner i båten och avvakta det som blir resultatet när det väl öppnas.

Och blir det ett vettigt alternativ kommer nog merparten av oss som laddar Ionity idag på resor välja ett abonnemang hos Tesla.
Förbehållet att vi får backa in, ladda och åka när vi är klara.

Utan att behöva stå i en egen kö med mössan i hand och erbjuda Teslaägare på prostatamassage varje gång vi vill ha tillgång till en stolpe.

Antingen öppnar man nätverkat på alla, eller kan Elon lika gärna hålla skiten stängd för inbördes beundran.
När man läser det här så förstår jag att en del Teslaägare är oroliga att det ska komma idioter till SuC om det öppnas upp för alla.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

Nicke Nyfiken skrev:
R_Edvinsson skrev:
Med tanke på att merparten av elbilarna verkar ha luckan höger bak eller vänster fram så är ju inte frågan om det är Tesla som valt fel och måste felparkera. :lol:

Det är en miljard spekulationer och folk gråter floder över att vi vanliga dödliga skall få ladda hemma hos dem, på deras nätverk, likt ni äger skiten. :roll:

Tror alla kan sitta ner i båten och avvakta det som blir resultatet när det väl öppnas.

Och blir det ett vettigt alternativ kommer nog merparten av oss som laddar Ionity idag på resor välja ett abonnemang hos Tesla.
Förbehållet att vi får backa in, ladda och åka när vi är klara.

Utan att behöva stå i en egen kö med mössan i hand och erbjuda Teslaägare på prostatamassage varje gång vi vill ha tillgång till en stolpe.

Antingen öppnar man nätverkat på alla, eller kan Elon lika gärna hålla skiten stängd för inbördes beundran.
När man läser det här så förstår jag att en del Teslaägare är oroliga att det ska komma idioter till SuC om det öppnas upp för alla.
Ja känslan är nog ömsesidig.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Tesla borde väl kunna räkna ut vilka stalls/laddare på varje station som lämpar sig bäst för övriga bilar att ladda på utan att blocka laddare för Tesla och därmed endast visa de som valbara i appen? Det kan göra det omöjligt för övriga att använda övriga stalls/laddare vid varje station. Får se. Hoppas de kommer fram till en bra lösning. Känns som att Tesla med hjälp av appen kan styra övriga bra till lämpliga stalls/laddare.
Senast redigerad av MangeT, redigerad totalt 2 gång.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev:

Nej det är inte I närheten av vad jag föreslår. Men om du ställer dig med nosen inåt med din Tesla i rutan näst längst till vänster och kopplar in på den yttersta laddaren så blockerar du även den andra laddaren till vänster för bilar med laddporten höger bak (eller vänster fram), och eventuellt även den tredje från vänster i bilden om någon pluggat in längst bort. Exakt likadant som det skulle bli vid SuC alltså. Skulle du tycka det var rimligt att få en utskällning för den "felparkeringen" och bli blockerad från att använda Ionityladdare pga det? Jag har då inte kommit på tanken att skälla ut Model 3 ägare för att de parkerar fel när de laddar vid Ionity (varför de nu gör det till att börja med).
Fast du jämför ju olika saker nu, på SuC säger du att det skall vara okej att stå i en ruta som tillhör en annan stolpe. Det är jämförtbart med det scenariot jag skriver, att ställa sig i andra rutan från vänster och ta en av de 2 laddarna till höger (i Teslas fall backa in i rutan). Så länge folk parkerar innanför linjerna för den laddaren som är designad att höra till den platsen är det ju fine.

Sen trodde jag faktiskt Ionity hade kablar som räckte från fronten till baken på bilarna så länge stolpen var på rätt sida om porten, något annat vore ju rätt dumt designat iom att de byggdes för att ta alla typer av lösningar. Det du säger nu är att de har längre kablar men samma funktionalitet som SuC.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

MangeT skrev:
Tesla borde väl kunna räkna ut vilka stalls/laddare på varje station som lämpar sig bäst för övriga bilar att ladda på utan att blocka laddare för Tesla och därmed endast visa de som valbara i appen? Det kan göra det omöjligt för övriga att använda övriga stalls/laddare vid varje station. Får se. Hoppas de kommer fram till en bra lösning. Känns som att se med appen kan styra övriga bra till lämpliga stalls/laddare.
Borde vara en ganska bra och smidig lösning
Dom ser vilka som e upptagna, sen får man välja någon av dom andra i appen
Sen om det kan baseras på vilken bil man har vore väl ännu bättre
Men lär ju få dela hastighet med många, det e ju en sak som e säker :)
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

OfarligTesla skrev:
iAkita skrev:

Fast du jämför ju olika saker nu, på SuC säger du att det skall vara okej att stå i en ruta som tillhör en annan stolpe.
Nej det är precis samma sak. Jag kan hävda att laddaren längst till vänster i bild tillhör rutan näst längst till höger i bild, då nätverket är finansierat av tillverkare av bilar med laddporten placerad höger bak, som då kan backa in i rutan, eller vänster fram, som då kör rakt in i rutan. I rutan längst till vänster i bild ska man köra rakt in och använda sig av laddaren näst längst till vänster i bild om man har laddaren höger bak. En Tesla skulle alltså vara tvungen att ställa sig i en ruta som tillhör en annan stolpe för att kunna ladda. Exakt samma problem som vid SuC alltså. Och de gör de, utan att någon klagar på det. Teslaägare är uppenbarligen mindre flexibla och sugna på att dela med sig, till och med när Tesla officiellt öppnar nätverket för alla.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev:
Nej det är precis samma sak. Jag kan hävda att laddaren längst till vänster i bild tillhör rutan näst längst till höger i bild, då nätverket är finansierat av tillverkare av bilar med laddporten placerad höger bak, som då kan backa in i rutan, eller vänster fram, som då kör rakt in i rutan. I rutan längst till vänster i bild ska man köra rakt in och använda sig av laddaren näst längst till vänster i bild om man har laddaren höger bak. En Tesla skulle alltså vara tvungen att ställa sig i en ruta som tillhör en annan stolpe för att kunna ladda. Exakt samma problem som vid SuC alltså. Och de gör de, utan att någon klagar på det. Teslaägare är uppenbarligen mindre flexibla och sugna på att dela med sig, till och med när Tesla officiellt öppnar nätverket för alla.
Ja jag tolkar det som att man skall ladda på den stolpen där skärmen pekar mot laddaren på Ionity, det är ju det enda som är logiskt. Sen kan man hävda vad som helst men det har ju liten bäring, du kan ju hävda att man skall parkera på bredden över båda platserna också. Så om någon skulle ta en annan laddare är det lika fel som att ta fel stolpe på SuC tycker jag. Det bör ju inte vara några problem att använda rätt stolpe på en Tesla heller om man ser till kabellängden, den bör räcka från fronten till baken enligt hur jag sett folk ladda på Ionity.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag vill påminna alla om vår policy kring personangrepp.

Många upprörda känslor i denna tråd. (Oftast i onödan dessutom, det märks en tydlig trend med övertolkningar av varandras inlägg.)

Innan du skriver någons användarnamn i ditt inlägg tänk igenom en extra gång om det du skriver kan upplevas som personangrepp.

Det skulle vara väldigt olyckligt om jag skulle behöva stänga denna tråd för uppstädning just idag.

/Moderatorn
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

OfarligTesla skrev:
iAkita skrev:
Ja jag tolkar det som att man skall ladda på den stolpen där skärmen pekar mot laddaren på Ionity, det är ju det enda som är logiskt. Sen kan man hävda vad som helst men det har ju liten bäring, du kan ju hävda att man skall parkera på bredden över båda platserna också. Så om någon skulle ta en annan laddare är det lika fel som att ta fel stolpe på SuC tycker jag. Det bör ju inte vara några problem att använda rätt stolpe på en Tesla heller om man ser till kabellängden, den bör räcka från fronten till baken enligt hur jag sett folk ladda på Ionity.
Ionitys laddplatser är konstruerade för bilar med laddporten höger bak eller vänster fram. Skärmen är placerad mot den andra rutan för att laddkabeln inte ska vara ivägen när man behöver komma åt skärmen. Men där ser man, så lätt var det tydligen inte för en Teslaägare att förstå att man parkerar fel och blockerar laddare för andra när man utnyttjar någon annans nätverk. Det ska tydligen vara andra regler som gäller vid Ionity än vid SuC. Känns inte det lite som dubbelmoral?

Anledningen att jag skrev att jag kan "hävda" är att det är ett öppet nätverk som är till för alla. Då måste man kunna ladda, även om en del hävdar att man ställer sig i fel ruta pga laddportens placering. Du hävdar att alla med laddporten höger bak måste ställer sig i "fel" ruta vid SuC. Är det du eller Tesla som bestämmer det? Så länge Tesla inte kommunicerar detta så är det bara din åsikt, precis som du menar att det bara är min åsikt hur man ska parkera vid Ionity.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det man lätt glömmer bort är ju att Tesla är en stor tillverkare av just laddstationer. Tror de vill vara med på den marknaden och där är de ju redan marknadsledande. Då gäller det att bygga laddare som är bättre och tillgängligare än andra. Jag kan inte heller se att det är någon nackdel att jag nästa gång jag ska byta bil kan välja någon annan elbil. Jag vill gärna ha matrisljus, nattkamera,dragkrok mm. Diesel eller bensin finns inte på min karta öht.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

Inlägg av Johlei »

Tesla kan sätta upp kameraövervakning och med AI se om man parkerat fel under laddning. Då får man betala för varje laddplats man blockerar.

Så när jag glider in och ställer mig snett och blockerar tre platser kan appen säga ”du blockerar tre platser. Om du startar laddning kommer vi ta ut 3xkWh-priset = 14.10 kr/kWh plus 2x trängselavgift a 10kr/min. = 20kr/min. Vill du starta laddningen nu?”

Eller så kan appen helt sonika förklara att laddningen inte kan påbörjas eftersom det inte går att bekräfta att bilen står rätt parkerad.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Rob Mauer med Tesla Daily hade en sektion i nattens avsnitt där han på ett bra sätt beskriver det potentiella värdet av ett öppnande för Teslas del.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Som jag tolkar det öppnar de i försöket på stationer som alltid har låg beläggning och kommer göra så framöver också. Se Jung, Kristinehamn, Mariestad om jag skulle tippa på några i Sverige. Inga problem med trängsel. Tesla brukar ju vara snabba med anpassningar och kommer säkert både ändra kablar och layout på stationerna för att det ska bli optimalt.
Detta kommer innebära att Tesla får mer resurser för att bygga ut nätverket, kan vi få stationer i norsk nivå där det idag är trångt?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Varför inte bara märka upp vilken ruta som hör till vilken stolpe
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Front242 skrev:
Det borde ju inte vara så svårt att måla en pil i rutan. Möjligen får man hitta en annan lösning i områden där risken för snö på marken är stor.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Om man navigerar till/via en SuC så kan ju datorn räkna ut hur många laddare som behövs, när och hur länge. Styr om till närliggande SuC om det är hårt tryck på den primära.

Lösningar finns, felparkeringarna blir svårare men kanske kan lösas med att Tesla säljer en CCS-adapter med någon meters kabel.
Fast här har du nackdelen när Tesla tappar kontrollen och helheten; då kan de bara få denna navigationsinformation så läge det är Tesla-bilar som laddar på SuC. De kommer ju troligen inte kunna få tillgång till andra biltillverkares navigationsdata.

Gällande förlängning så kommer det nog inte bli aktuellt då det inte är tillåtet enligt standards, och dessutom extremt komplext med V3 där de innehåller vätskekylning i kablarna.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Dinsdale skrev:
Det jag får för mig man kan konstatera av detta är att det finns två problem som behöver lösas:
  • Genom att över en natt kraftigt öka antalet möjliga kunder finns befogad oro för laddköer
  • Det faktum att alla bilar har laddporten på olika ställen samtidigt som längden på Teslas sladdar är väldigt kort ger befogad oro för att en bil av annat märke riskerar ta upp mer än en laddplats. Även detta bottnar väl i oro för kö.
Det förefaller som att sladdlösningen enbart går att lösa på så sätt att man sätter dit längre sladdar. Samtidigt tror jag många underskattar hur mycket det underlättar vid superchargerstationerna att alla teslor har laddporten på samma ställe. Det gör det omöjligt (så länge man inte drar släp) att blockera mer än en laddplats. Korta sladdar bidrar också till detta, det går inte parkera snett. Det som däremot fortfarande är möjligt är att halvera effekten för någon annan på v2-laddare. Personligen tycker jag inte man kan begära att kunderna ska förstå att man ska ta varannan laddare. Det ska vara lätt att göra rätt, svårt att göra fel.

Om jag kört icke-tesla hade jag för övrigt inte vågat förlita mig på supercharger om jag riskerar bli utestängd vid vissa tider. Om jag köar på ionity så kommer jag ju förr eller senare fram, men på supercharger kan jag få stå och köa hur länge som helst eftersom det bara matar på med teslor som håller beläggningen uppe. De icke-teslor som står och väntar kommer dessutom blockera infarten för teslorna, och är det riktigt illa kan de ju parkera på en laddplats i väntan på att kunna ladda. Det kan säkert också uppstå konflikter om teslorna uppfattas tränga sig i kön (hade de börjat köa trots att det finns lediga laddplatser hade beläggningen gått ner och därmed icke-teslorna kunnat börja ladda). Det måste kommuniceras extremt tydligt när man kan och inte kan ladda (helst bör man spärra hela resdagar).
Jo, vad många missar är just helhetstänket och den vertikala integrationen mellan bilar, laddpunkter och mjukvara som Tesla helt optimerat för.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Niklas Z skrev:
Front242 skrev:
Det borde ju inte vara så svårt att måla en pil i rutan. Möjligen får man hitta en annan lösning i områden där risken för snö på marken är stor.
Ska hälften markeras åt ena hållet och de andra åt andra hållet då? Kan ju bli att det blir kö trots att hälften av platserna är lediga...

Tror det är bättre att ha flexibilitet och lita på att folk hjälps åt för att få laddningen att fungera.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
iAkita skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
Jag blir lite skärrad när jag läser uttalanden som att hittills har det bara varit trevliga teslaägare som laddat på SUC men nu kommer det bli annorlunda osv. Innebär detta att alla vi andra är otrevlig pöbel som trevliga teslaägare inte vill ha att göra med?
Jag gillar inte alls det jag läser i den här tråden. Ionity går inte att använda eftersom man blir ruinerad, SUC går inte att använda eftersom man inte är välkommen. Oj så jobbigt det plötsligt har blivit att ha elbil. Med den attityden som lyser igenom här skulle det aldrig falla mig in att ladda på SUC, även om det hade varit gratis.
Bäst att stanna hemma och ladda hemma.

Är bara en person som verkar ha den attityden. Det jag tror skiljer en Tesla-ägare mot en E-Tron-ägare är att Tesla-ägaren kommer parkera rätt och E-Tron-ägaren kommer parkera fel. Vad tror du ger mest upphov till konflikter?
Tror du alltså det är mig och min attityd Mati syftar på (jag utgår från att det är mig du syftar på iallafall)? Det var då inte så jag läste Matis inlägg, men jag kanske brister i självinsikt.

Nej det tror jag verkligen inte. Jag menade martinot.
Säger en del om folk som inte kan ta skämt om "basbollträn i frunken", oavsett om vilka som är totalt humorbefriade. :D
Bild
Skriv svar