För att göra en kort historia lång... (no pun intendend)
Lämnade min Model S på SC i morse och skulle sedan med fruns ful-dieselbil (VuskWagen) hämta ett av våra barn som sovit över hos en kompis. 7+7 mil skulle jag köra och givetvis var nålen redan ner på rött när jag fick bilen av frugan.

Får tanka på vägen tänkte jag och började köra. Efter ca 4 mil och nålen nere i slutet på det röda fältet svängde jag in på en obemannad Preem mack. Satte i kortet och slog koden: Köp nekas... Satte i ett annat kort och slog koden: Köp nekas... Satte i ett tredje kort och slog koden: Köp nekas... men va f-n nu då? Eftersom jag visste att korten ”fungerade” blev jag kokt och tänkte att om inte Preem vill ha mina pengar så vill säkert Ingo, som ligger en bit bort, säkert ha pengarna. Soppan borde räcka dit...
Jo då soppan räckte men det kändes inte som det fanns några större marginaler. Men som min gamla chef ofta sa: Marginaler är till för amatörer!
Satte in kortet och slog koden: Köp nekas... okej, nu började svetten komma i pannan. Bara för att försäkra mig om att alla alternativ var uttömda provade jag de andra korten också för att få bekräftat det jag befarade. Jodå, Köp nekas...
Medan jag stod där och funderade över livet i stort så kom det en annan stakars fossilbilsförare som också behövde tanka. Om jag swishar honom kan han betala med sitt kort.
Bra då löser det sig.
Problemet var bara att hans kort inte heller funkade... Köp nekas. Då insåg jag att det var en lite större fnurra på tråden och inte bara ett problem för mig.
Sista chansen som jag såg var att försöka ta mig till den bemannade Circle K macken 5-6 km längre bort. Kanske kan de hjälpa mig... men räcker soppan? Chefens ord ekade i skallen...
Efter några svettiga minuter och med kraftig räckviddsångest så rullade jag in på Circle K och de kunde faktiskt hjälpa mig, trotts att alla kortbetalningar tydligen låg nere överallt. Bankproblem enligt tjejen i kassan. Hyfsat försenad och några år äldre kunde jag sedan fortsätta resan för att hämta ungen. Förlåt, jag menar vårt kära barn...
Kan såhär i efterhand konstatera att hade jag kört med min Tesla hade även denna dag passerat som ytterligare en dag utan räckviddsångest.