Det är väl så man ska stå om man har porten på höger sida? Eller menar Tesla att det är fel?
Har bilen laddporten på fel sida får man lov att ställa den uppochned i rätt ruta. Har den laddporten fram till vänster får man såklart ställa den bak- och fram + uppochned, fortfarande såklart i rätt ruta
Eller hur?!
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Finns det regler sedan tidigarw eller tänker du på pressmeddelandet från idag? För i det som kom idag står väl bara att man inte får parkera över linjerna?
Rent teoretiskt är du väldigt mycket utanför linjerna om du ställer dig på platsen bredvid den som är avsedd för den laddaren. Däremot är det ju inte alls tydligt utmärkt så det är det ingen som kommer veta om när de väl kommer dit.
Finns det regler sedan tidigarw eller tänker du på pressmeddelandet från idag? För i det som kom idag står väl bara att man inte får parkera över linjerna?
Rent teoretiskt är du väldigt mycket utanför linjerna om du ställer dig på platsen bredvid den som är avsedd för den laddaren. Däremot är det ju inte alls tydligt utmärkt så det är det ingen som kommer veta om när de väl kommer dit.
Tesla får väl helt enkelt bygga väggar mellan varje stolpe så det blir omöjligt att använda fel ruta
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag tänker att om man betalar pengar för ett abonnemang så har man lika stor rätt som teslaägare att ladda. Då finns det ingen "fel" ruta att ställa sig i. Med den logiken kan man lika gärna hända att det är Teslorna som står fel och att det räcker med 10 laddande teslor vid en station för att ingen ID4/Ionic 5/EV6 ska kunna ladda. Som upplagt för bråk tyvärr, om Teslaägare anser sig ha företräde trots att en icke Teslaförare har betalt för SuC abonnemang. Hoppas de löser det på ett tydligt sätt.
Jag förutsätter iaf att det inte kommer vara upp till den enskilde SuC-användaren att tolka och genomdriva vad som är rätt och fel, det måste ju precis som du säger på något sätt framgå tydligt.
/fth
Ja du ser, kommer man samtidigt som en som resonerar som iAkita så blir det bråk. Det är ju självklart att man ska stå i rätt ruta. Det står uttryckligen i reglerna att man inte får blockera för någon annan.
Jag resonerar inte överhuvud taget, utan önskar bara att Tesla förtydligar om man står felparkerad om man parkerar så som BMW:n i bilden. I så fall diskvalificeras alla MEB-bilar, Ionic 5, EV6, och en massa andra bilar från att utnyttja de flesta SuC överhuvudtaget. Det skulle vara lite surt att betala för ett abonnemang som man sen inte får utnyttja. Sen kan jag i och för sig tycka resonemanget är lite märkligt. Ska jag bli arb på alla Model 3 ägare som laddar på Ionity och andra öppna nätverk för att de står i "fel" ruta och blockerar laddaren? Antingen är väl nätverket öppet och alla har lika stor rätt att ladda, eller också är det inte öppet?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jag tänker att om man betalar pengar för ett abonnemang så har man lika stor rätt som teslaägare att ladda. Då finns det ingen "fel" ruta att ställa sig i. Med den logiken kan man lika gärna hända att det är Teslorna som står fel och att det räcker med 10 laddande teslor vid en station för att ingen ID4/Ionic 5/EV6 ska kunna ladda. Som upplagt för bråk tyvärr, om Teslaägare anser sig ha företräde trots att en icke Teslaförare har betalt för SuC abonnemang. Hoppas de löser det på ett tydligt sätt.
Jag förutsätter iaf att det inte kommer vara upp till den enskilde SuC-användaren att tolka och genomdriva vad som är rätt och fel, det måste ju precis som du säger på något sätt framgå tydligt.
/fth
Ja du ser, kommer man samtidigt som en som resonerar som iAkita så blir det bråk. Det är ju självklart att man ska stå i rätt ruta. Det står uttryckligen i reglerna att man inte får blockera för någon annan.
Det här blir ju värre och värre. Självklart måste man kunna stå i rätt ruta. Annars blir det kaos.
Sen kan jag i och för sig tycka resonemanget är lite märkligt. Ska jag bli arb på alla Model 3 ägare som laddar på Ionity och andra öppna nätverk för att de står i "fel" ruta och blockerar laddaren? Antingen är väl nätverket öppet och alla har lika stor rätt att ladda, eller också är det inte öppet?
...fast det har ju IOnity löst med att ha längre kabel med upphängning.
SuC kommer behöva designas om en del för att fungera för alla.
...kanske räcker med att förlänga kabeln och rita om rutorna så kabelinfästningen ligger mitt i rutan?
Senast redigerad av lawgiver, redigerad totalt 1 gånger.
/fth
Jag resonerar inte överhuvud taget, utan önskar bara att Tesla förtydligar om man står felparkerad om man parkerar så som BMW:n i bilden. I så fall diskvalificeras alla MEB-bilar, Ionic 5, EV6, och en massa andra bilar från att utnyttja de flesta SuC överhuvudtaget. Det skulle vara lite surt att betala för ett abonnemang som man sen inte får utnyttja. Sen kan jag i och för sig tycka resonemanget är lite märkligt. Ska jag bli arb på alla Model 3 ägare som laddar på Ionity och andra öppna nätverk för att de står i "fel" ruta och blockerar laddaren? Antingen är väl nätverket öppet och alla har lika stor rätt att ladda, eller också är det inte öppet?
Står någon fel på Ionity är det ännu värre då det är så få fungerande laddare.
Man har rätt att ladda om man kan stå i rätt ruta. Annars blir det ju helknasigt. Att jag ens ska behöva förklara det...
Sen kan jag i och för sig tycka resonemanget är lite märkligt. Ska jag bli arb på alla Model 3 ägare som laddar på Ionity och andra öppna nätverk för att de står i "fel" ruta och blockerar laddaren? Antingen är väl nätverket öppet och alla har lika stor rätt att ladda, eller också är det inte öppet?
...fast det har ju IOnity löst med att ha längre kabel med upphängning.
SuC kommer behöva designas om en del för att fungera för alla.
Nja, det kan bli klurigt vid Ionity också om det bara finns en plats ledig. Till exempel om den lediga laddaren står långt ut på vänster sida och man har laddporten på höger bak. Vissa gånger får man då ställa sig halvvägs utanför rutan, vilket inte alltid känns bra. Ionity Enköping är ett typexempel där det inte funkar bra.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
/fth
Står någon fel på Ionity är det ännu värre då det är så få fungerande laddare.
Man har rätt att ladda om man kan stå i rätt ruta. Annars blir det ju helknasigt. Att jag ens ska behöva förklara det...
Fast vilken ruta är rätt ruta? Är det du som bestämmer det eller är rutorna märkta på något sätt? För mig är rätt ruta den som bmw:n står i. Stämmer inte det så kan ju Tesla märka upp vilken ruta som tillhör vilken laddare, så blir det inget tjafs. Hoppas iallafall de är övertydliga med vad som gäller.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
/fth
Det här blir ju värre och värre. Självklart måste man kunna stå i rätt ruta. Annars blir det kaos.
Om jag har rätt förstått hur en SuC ser ut på de flesta ställen (har aldrig varit på någon) så är det väl enda sättet att ladda med porten på höger sida? Då förutsätter jag att det är så Tesla tänkt sig att man ska ladda?
Eller menar du på allvar att Tesla skulle ha för avsikt att utesluta alla bilar som inte har porten på höger bak när de öppnar sitt nätverk?
Det är ju ifs möjligt att de bara öppnar SuC där laddarna står exempelvis vid långsidan av rutan.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Fast vilken ruta är rätt ruta? Är det du som bestämmer det eller är rutorna märkta på något sätt? För mig är rätt ruta den som bmw:n står i. Stämmer inte det så kan ju Tesla märka upp vilken ruta som tillhör vilken laddare, så blir det inget tjafs. Hoppas iallafall de är övertydliga med vad som gäller.
Den ruta som är rätt för en Tesla såklart. Det är trots allt en Tesla-station. Du måste ju rimligen förstå det.
Vilken ruta som är rätt ruta är ju inget att diskutera, det ges ju av hur de byggdes från början och var Tesla har laddporten. Sen kan man ju inte direkt klandra en icke-Tesla ägare för att inte veta det eftersom det inte framgår med skyltar eller annat men det är ju att blockera oavsett och något som Tesla antingen får informera om eller lösa. Även om det enkelt går att räkna ut hur det är tänkt genom att kolla på ändpunkterna.
Nu har jag aldrig laddat på Ionity men där går det väl också att ta fel laddare och blockera utan att det är numrerat på platserna? Tycker du det är okej att göra med flit också?
Om jag har rätt förstått hur en SuC ser ut på de flesta ställen (har aldrig varit på någon) så är det väl enda sättet att ladda med porten på höger sida? Då förutsätter jag att det är så Tesla tänkt sig att man ska ladda?
Eller menar du på allvar att Tesla skulle ha för avsikt att utesluta alla bilar som inte har porten på höger bak när de öppnar sitt nätverk?
Det är ju ifs möjligt att de bara öppnar SuC där laddarna står exempelvis vid långsidan av rutan.
Antar att det är för att reda ut sånt här som man bara öppnar 10 stationer. Kanske behöver man märka upp rutorna bättre? kanske behöver man längre kablar? Osv. Finns många frågor som besvaras innan de kan öppna hela Europa. Det är ju du och iAkita bevis för om inte annat.
Jag menar, på fullt allvar, att icke-Teslor får ladda i mån av plats och möjlighet att stå rätt. Se det som en förmån och inte som en rättighet är mitt tips.
Antar att det är för att reda ut sånt här som man bara öppnar 10 stationer. Kanske behöver man märka upp rutorna bättre? kanske behöver man längre kablar? Osv. Finns många frågor som besvaras innan de kan öppna hela Europa. Det är ju du och iAkita bevis för om inte annat.
Jag menar, på fullt allvar, att icke-Teslor får ladda i mån av plats och möjlighet att stå rätt. Se det som en förmån och inte som en rättighet är mitt tips.
Jag har som tur är laddporten på rätt sida så jag tror och hoppas att jag slipper få ovett av överkänsliga Teslaägare om jag hamnar på en SuC
Skämt åsido så är det uppenbarligen viktigt att Tesla gör tydligt vad och hur de har tänkt sig parkeringsarrangemanget. Därefter får vi väl hoppas att alla respekterar vad Tesla har bestämt och inte försöker hitta på hemmasnickrade regler oavsett om de lutar åt höger eller vänster.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Läste precis på ett Polestarforum att abbonemanget kommer kosta 13€ i månaden.
Ja, och ingen bindningstid. Suveränt. Gissar att Ionity kommer tappa lite pga detta.
Om man är lite cynisk kan man ju nästan misstänka att det var precis just pga detta som Ionity "öppnade upp" 12 månaders abonnemang för ett par veckor sedan, för att få folk att teckna innan det var för sent. Men jag är inte bitter alls
Ja, och ingen bindningstid. Suveränt. Gissar att Ionity kommer tappa lite pga detta.
Ja, om det blir heltäckande öppning som faktiskt fungerar så gör det att jag kan köra annat än Tesla. Måste bara komma en annat bil som jag vill ha först, typ en Polestar 2 men som faktiskt laddar snabbt och förbrukar lite.
Att ha samma laddupplevelse som Tesla (men betala mindre än en vettig pizza mer i månaden) gör ju att det är en sak mindre som gör att jag kommer fortsätta köpa en ny Tesla var 12e-18e månad iaf…
Jag får leverans av min P2a om några veckor. Kommer att förlita mig på Ionity vid längre resor. Men kommer självklart att använda Tesla SUC där det i nuläget saknas alternativ (Ionity). Känns bra att ha varit med och bidragit till utbyggnaden i o m att jag hade en Model S i 3 år
Ja, om det blir heltäckande öppning som faktiskt fungerar så gör det att jag kan köra annat än Tesla. Måste bara komma en annat bil som jag vill ha först, typ en Polestar 2 men som faktiskt laddar snabbt och förbrukar lite.
Att ha samma laddupplevelse som Tesla (men betala mindre än en vettig pizza mer i månaden) gör ju att det är en sak mindre som gör att jag kommer fortsätta köpa en ny Tesla var 12e-18e månad iaf…
Precis, viljan att byta bort vår model s med fri SuC till en model y minskade rejält nu. Blir nog troligen en polestar istället. Bara navigationen till stationerna funkar smidigt.
Mercedes och BMW:s bilar går bort dock då de har laddluckan på fel sida. Samma sak med MEB-bilarna väl? Polestar 2, E-Tron, Taycan mfl kan dock ladda utan att felparkera. Ska bli intressant att se hur de löser det här. Längre kablar?
Någon som orkar kolla hur de 10 öppnade stationerna har sina laddare positionerade? Om det finns någon gemensam nämnare.
Så... de dominerar även snabbladdningsmarknaden i ett penseldrag.
Nu är det bara att hoppas att de bygger så det knakar!
Frågan är hur dominanta de blir då nästan ingen annan elbil än Tesla kommer kunna ladda på dem, om parkeringsreglerna som framförs här på forumet ska gälla. Jag hoppas även att det kommer framgå tydligt att t.ex.MEB-bilarna och Koreaner inte är välkomna att ladda, då de har laddporten på "fel" sida. Så de inte säljer en produkt som det sen visar sig inte går att använda till oss.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Precis, viljan att byta bort vår model s med fri SuC till en model y minskade rejält nu. Blir nog troligen en polestar istället. Bara navigationen till stationerna funkar smidigt.
Navigera till stationerna fungerar bra och numera förvärms även batteriet inför ankomst till laddaren.