Tesla model S 75D frågor

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Robbie
Teslaägare

Tesla model S 75D frågor

Inlägg av Robbie »

Hej!

Då var man här igen…
Behöver få lite klarhet och respons.

Ny, kommande Tesla ägare.
Bor i en mindre ort. Kör ca 1.500mil per år. Kortare sträckor på vardagar till jobb, affär etc. På helgerna blir det längre 10-20 mil. Någon längre sommar resa på semestern.
Hur bör man tänka? ”Räcker” det med en 75D? Kommer jag få räckvidsstress/vilja byta upp till 100D/LR?

Sen tycker jag det är svårt att se vad varje bil har för tillval/inte har.

Kollar på 2018/2019 modeller och har ju nu koll på denna.
Fattas den något?

https://www.blocket.se/vi/98614726.htm

Kom gärna med tankar…

Tack :)
Tesla Model S 75D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Tesla model S 75D frågor

Inlägg av Zalman3 »

Robbie skrev:
Hej!

Då var man här igen…
Behöver få lite klarhet och respons.

Ny, kommande Tesla ägare.
Bor i en mindre ort. Kör ca 1.500mil per år. Kortare sträckor på vardagar till jobb, affär etc. På helgerna blir det längre 10-20 mil. Någon längre sommar resa på semestern.
Hur bör man tänka? ”Räcker” det med en 75D? Kommer jag få räckvidsstress/vilja byta upp till 100D/LR?

Sen tycker jag det är svårt att se vad varje bil har för tillval/inte har.

Kollar på 2018/2019 modeller och har ju nu koll på denna.
Fattas den något?

https://www.blocket.se/vi/98614726.htm

Kom gärna med tankar…

Tack :)
Jag har en S75D 2017.
Mycket nöjd. Som längst har jag kört 46 mil.
Kortast i -24 grader, 31 mil.

Dock påverkar hastigheten mycket.
Har kört Umeå-Bryssel 520 mil utan problem.
Är resande I Norrland.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Robbie
Teslaägare

Inlägg av Robbie »

Tack för svar! Vilka paket kunde man välja mellan 2018-2019?
Uppgraderad autopilot
Premium paket
Teknik paket
?
Tesla Model S 75D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Vår ena är en S75D och sambon pendlar till Sundsvall från Bollnäs varje vecka utan problem (typ 17 mil),
laddar aldrig ens fullt och har oftast typ 10 mils räckvidd kvar när hon kommer fram (lika när hon
kommer hem såklart eftersom hon laddar där också under veckan).
Från juli 2018 blev väl allt standard på dom så inte mycket man kunde välja till och före det
fanns iaf premium-paket att välja (stora stereon och stora luftfiltret plus nån grej till)… premium
connectivity infördes då också (en hundring per månad om man vill ha det).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare

Inlägg av Frisk »

Det tillval som finns är väl premium-inredning, lite finare material i paneler, trä eller kolfiber och "helskinn"

Även tak finns ju några varianter på. Öppningsbara taket eller helt glastak. 19 finns nog inte med öppningsbart, öppningsbart 18 är inte garanterat kompatibelt med takräcke. Glastak 19 har fästen för takräcke som standard, 18 går uppgradera för hyfsat rimliga pengar. (Runt 8k) även CCS-stöd i laddaren är ju en variabel men ganska billigt att göra efteråt.

Köpte själv precis en mycket sen 18. Tyvärr utan fäste för takräcke och CCS, men kommer hem i veckan och installerar CCS-stöd för ett par tusenlappar.

Jag gick på en 75D men inte haft den länge nog att ha några åsikter än. Vill gärna tro för mig själv att det inte räcker och att jag maler timme efter timme på resa, men när jag funderar över körmönster, än mer nu med barn, insåg jag att det är ytterst sällan man kan köra mer än en timme eller max två i streck, gäller bara att kunna kombinera stopp med laddning. Tror det ska fungera för min del men köpte en bil för att kunna utvärdera i praktiken. Ganska snart blir första "lägre"(40 mil enkel väg) familjeturen, blir spännande att se hur det går.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Min första Tesla var en S75D, nu har jag en Model 3 LR AWD, för jag tycker S:en var för stor. Men jag gillade verkligen min 75D. Nu med tätare laddstationer tror jag inte att man behöver fundera mycket på räckvidden. Bra bil!
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare

Inlägg av Frisk »

Kollade annonsen, tycker den bilen ser ut att ha det mesta. Aningen dyr kan jag tycka.

Dock är jag mycket skeptisk mot Hedin bil efter att varit väldig nära att köpa en krockad bil av dem. (Finns beskrivet i två tidigare trådar av mig) också en Model S, var en bil som stått ganska länge i hallen och hade rätt bra pris frågade om det fanns någon orsak till det eller någon tänkbar anledning men fick bara till svar att det var mindre populär färg på lack och inredning innan jag luskade fram mer historik och fick reda på att den var krockad tre gånger och krockkuddarna löst ut en. Avbröt köpet och fick tillbaka pengarna för bilen. Var Hedin Tagene, så en annan, men efter det litar jag inte på dem.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Frisk skrev:
.../ Dock är jag mycket skeptisk mot Hedin bil efter att varit väldig nära att köpa en krockad bil av dem. (Finns beskrivet i två tidigare trådar av mig) också en Model S, var en bil som stått ganska länge i hallen och hade rätt bra pris frågade om det fanns någon orsak till det eller någon tänkbar anledning men fick bara till svar att det var mindre populär färg på lack och inredning innan jag luskade fram mer historik och fick reda på att den var krockad tre gånger och krockkuddarna löst ut en. /.../ Var Hedin Tagene, så en annan, men efter det litar jag inte på dem.
Finns det någon bilförsäljare som man kan lita på?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare

Inlägg av Frisk »

SwedishAdvocate skrev:
Frisk skrev:
.../ Dock är jag mycket skeptisk mot Hedin bil efter att varit väldig nära att köpa en krockad bil av dem. (Finns beskrivet i två tidigare trådar av mig) också en Model S, var en bil som stått ganska länge i hallen och hade rätt bra pris frågade om det fanns någon orsak till det eller någon tänkbar anledning men fick bara till svar att det var mindre populär färg på lack och inredning innan jag luskade fram mer historik och fick reda på att den var krockad tre gånger och krockkuddarna löst ut en. /.../ Var Hedin Tagene, så en annan, men efter det litar jag inte på dem.
Det är förstås en bra fråga... men förväntar mig i alla fall inte att de ljuger som svar på konkreta frågor? Sen säger de väl inte mer än nödvändigt.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Frisk skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Det är förstås en bra fråga... men förväntar mig i alla fall inte att de ljuger som svar på konkreta frågor? Sen säger de väl inte mer än nödvändigt.
Tänk på bilförsäljare som på politiker... De svarar aldrig på det som frågan gäller.
Angående bilen i fråga så antar jag att du gillar svart. Jag tycker att det blir väldigt mörkt när allt är svart eller nästan. Den har gått väldigt lite tycker jag och då blir jag alltid misstänksam men det kan vara helt ok också. Kolla med tidigare ägare om möjligt. https://biluppgifter.se/fordon/ZMA794#agare
Hedin i Kungsbacka ska väl vara den trevligaste av alla deras anläggningar vad jag har hört men generellt håller jag med tidigare uttalanden.
75:an räcker för de flesta. Lite långsammare laddning p.g.a lägre systemspänning men åker man inte Jorden runt hela tiden sä är det inga problem.
Lycka till! :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Frisk skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Tänk på bilförsäljare som på politiker... De svarar aldrig på det som frågan gäller.
Angående bilen i fråga så antar jag att du gillar svart. Jag tycker att det blir väldigt mörkt när allt är svart eller nästan. Den har gått väldigt lite tycker jag och då blir jag alltid misstänksam men det kan vara helt ok också. Kolla med tidigare ägare om möjligt. https://biluppgifter.se/fordon/ZMA794#agare
Hedin i Kungsbacka ska väl vara den trevligaste av alla deras anläggningar vad jag har hört men generellt håller jag med tidigare uttalanden.
75:an räcker för de flesta. Lite långsammare laddning p.g.a lägre systemspänning men åker man inte Jorden runt hela tiden sä är det inga problem.
Lycka till! :)
Misstänksam = det kan ha varit en problembil eller liknande? Det skulle man såklart ha velat kolla med förra ägaren…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Jag tyckte att min S75D med 19” fungerade bra, det var dock skönt räckviddsmässigt när jag gick över till Model 3 LR. Nu är ju laddnätverket större speciellt till de svenska fjällen som var där det kunde bli lite tradigt att tvingas ladda högt om det var mycket snö som föll.

Hade nog dock inte velat ha 21” med en 75D då det förbrukar en hel del extra.
Användarvisningsbild
Robbie
Teslaägare

Inlägg av Robbie »

Tack för alla svar och info! Uppskattas! Om en Tesla model S är tillverkad 2018-06 (juni). Finns det något den fattas då jämfört med senare tillverkningstider under 2018? Som jag förstått det så borde en juni tillverkad bil till 100% ha MCU2? Det fick väl alla i mars?
Tesla Model S 75D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Min levererades juni-18. Den har MCU2
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Den lär också ha AP 2.5 såvida den inte har fsd för då kan den ha fått AP 3.0 men det kanske
ni skrivit om tidigare i tråden :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar