Tesla P85D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla P85D

Inlägg av LarsL »

Dan Persson skrev:
Tänk om fick drömma lite, att det fanns ett sådan där laddningsminne som man har med sej på resan för att ladda telefonen utan uttag, det är förstås en dröm, men den där Elon kan nog komma på vad som helst.
Det finns något ännu bättre faktiskt ett väl utbyggt nätverka av supersnabba laddare som gör attbilen inte måste släpa med dig något extra paket med batterier. https://www.teslamotors.com/sv_SE/supercharger
Det här fantastiska systemet av laddare är fritt tillgängligt för Tesla ägare och ingick i bilens inköpspris.

I Carlifonien har försök med batteribytesstationer gjorts, där byte till fulladdade batterier kunde ske på någon minut. Det skulle kosta ungefär som att en tank bensin att få det ny batteriet men bara ta halva tiden. Vet du hur många somtestade detta under försöks tiden? Ingen, noll, nada. Det var alltså ingen som var intresserad av att betala de 600kr det kostar extra för att spara in 15-20 minuter vid SC så projektet fick läggas ner. Det är förresten också anledningen till att bränslecells bilar aldrig kommer bli något, vem vill köpa en bil som kostar 10-30kr/mil att tanka när det finns en där det är gratis /ingår i köpet.
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

Okey alla entusiaster - jag jobbar bl.a. i Polen och Baltikum, där finns inga laddningsstationer överhuvudtaget.
Så det spelar ingen roll om den går 20 eller 60 mil.
Så är det, tyvärr.
Användarvisningsbild
FruDrakbana
Teslaägare

Tesla P85D

Inlägg av FruDrakbana »

Kommer att komma SuC i Polen under året. Väntar själv på att dessa ska byggas så man kan ta sig fram lättare där. Sen beror det så klart på var i Polen man ska.
Men det finns andra ställen att ladda på i Polen redan nu.

Googla efter PlugShare (app) så kan du hitta andra ställen att ladda på.

Allt är möjligt!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fri SuC = http://---

Kör arvegods; Multivit ute o nattsvart inne, rejält plåttak, stålgung, gen2 säte, oblanka träimitationer, köra fort, själv o längre samt kalltsomfankit, extralampor inne o ute o en död ko som armstöd.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Chademo är ganska väl utbyggt, kräver en adapter. Finns en trådar här på forumet om resor i dessa delar av Europa som jan vara intressanta att läsa kanske.
Utbyggnaden av Superchargers i de här delarna av världen är planerade till 2016 så någon gång 2017 borde de vara uppe.
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

LarsL skrev:
Chademo är ganska väl utbyggt, kräver en adapter. Finns en trådar här på forumet om resor i dessa delar av Europa som jan vara intressanta att läsa kanske.
Utbyggnaden av Superchargers i de här delarna av världen är planerade till 2016 så någon gång 2017 borde de vara uppe.

Kanon och tack , ett konstruktivt svar.
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

Alla pratar om att batterierna är så dyra till Tesla, vet någon vad ett batteribyte skulle kosta på en P85?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Har läst här att uppgraderingen från 85kWh till 90kWh skulle kosta mellan 250-300 kkr så idag är det nog ungefär det du får räkna med för ett nytt batteri. Nu är det ju 8-års garanti på batteriet så det är ju några år kvar tills det ska köpas batteri till någon bil och batterierna lär vara betydligt billigare då. Tesla håller ju på att bygga en jättestor batterifabrik som ska effektivisera tillverkninge, idag körs batterierna 2-3 gånger runt jorden innan de sätts i bilen. Med fabriken kan vi säkert se priser på 1000-1500kr/kWh, alltså 85-127500kr i kostnad för batteriet. Konsument priset för ett löst batteri hamnar då kanske på 200kkr?
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

Tack för ditt svar!
Användarvisningsbild
DperssonBIlrekond
Kontakt:

Inlägg av DperssonBIlrekond »

HelectriC skrev:
@Dan, är du samma Dan som har dperssonbilrekond? Äntligen slått till på en Tesla :D
Nej.. Tydligen e vi 2 Dan Persson här.. väntar på min miljonvinst först bara

Skickat från min superbraiga LG G4
www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

bylund skrev:
@Dan Persson: Två enkla frågor:
1. Hur laddar du hemma? Det har inte framgått i denna diskussion vad jag har sett.
2. Vad ligger din snittförbrukning på i Wh/km? Gå in i Controls och kolla under Trips
@DanPersson. Jag väntar med spänning fortfarande på svaret ovan! Mycket kan utredas om du bara berättar vad din snittförbrukning i Wh/km ligger på. Har man en Tesla är det THE NUMBER som man är intresserad av och precis som Herr Bylund säger. ...Se så, kan du inte ge oss siffran nu, ger dig betyligt bättre trovärdighet om du ger oss siffran.... ;-)
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Dan Persson skrev:
Okey alla entusiaster - jag jobbar bl.a. i Polen och Baltikum, där finns inga laddningsstationer överhuvudtaget.
Så är det, tyvärr.
Skaffa Chademo-adapter så är Baltikum (särskilt Estland) säkrat vad gäller snabbladdare men under året kommer Supercharger täcka större delen av både Polen och Baltikum.
Dan Persson skrev:
Alla pratar om att batterierna är så dyra till Tesla, vet någon vad ett batteribyte skulle kosta på en P85?
Inte aktuellt än på många år då det går på garantin för alla i flera år till. Priserna går också ned så dumt att komma med ett pris nu för något som kanske är aktuellt först om 6-7 år.

Hur brukar du ladda bilen? Har du bara tillgång till enfasuttag (dvs vanligt vägguttag) hemma? Hur lyckades du göra så att hela sommarstugan blev utan ström?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

DperssonBIlrekond skrev:
HelectriC skrev:
@Dan, är du samma Dan som har dperssonbilrekond? Äntligen slått till på en Tesla :D
Nej.. Tydligen e vi 2 Dan Persson här.. väntar på min miljonvinst först bara

Skickat från min superbraiga LG G4
Nej jag jobbar inte på bil-rekond ännu, men jag kanske sätter upp någon laddningsstation med playstation och alkoholfri öl för nervösa tesla ägare under tiden dom laddar sina bilar, nej skämt åsido jag är inte den Dan Persson.
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

Svenssons skrev:
Dan Persson skrev:
Så är det, tyvärr.
Skaffa Chademo-adapter så är Baltikum (särskilt Estland) säkrat vad gäller snabbladdare men under året kommer Supercharger täcka större delen av både Polen och Baltikum.
Dan Persson skrev:
Inte aktuellt än på många år då det går på garantin för alla i flera år till. Priserna går också ned så dumt att komma med ett pris nu för något som kanske är aktuellt först om 6-7 år.

Hur brukar du ladda bilen? Har du bara tillgång till enfasuttag (dvs vanligt vägguttag) hemma? Hur lyckades du göra så att hela sommarstugan blev utan ström?
Jodå jag har ett enfas uttag både i stugan och hemma just nu, stugan slocknade total en 20 amp. säkring är bytt ett antal gånger nu, skall bara basta klart sedan laddar vi rullatorn.
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

Oppfinnarn skrev:
bylund skrev:
@Dan Persson: Två enkla frågor:
1. Hur laddar du hemma? Det har inte framgått i denna diskussion vad jag har sett.
2. Vad ligger din snittförbrukning på i Wh/km? Gå in i Controls och kolla under Trips
@DanPersson. Jag väntar med spänning fortfarande på svaret ovan! Mycket kan utredas om du bara berättar vad din snittförbrukning i Wh/km ligger på. Har man en Tesla är det THE NUMBER som man är intresserad av och precis som Herr Bylund säger. ...Se så, kan du inte ge oss siffran nu, ger dig betyligt bättre trovärdighet om du ger oss siffran.... ;-)
jag har gjort det, mätare står 244 Wh/km resp 245 Wh/km.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

3-fas är betydligt effektivare, mer effekt mindre ström, mindre säkringar. Försök att få ett rött 3-fas uttag installerat i garaget såhar du en enkel och billig laddlösning på hemmafronten.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Dan Persson skrev:
Nej jag jobbar inte på bil-rekond ännu, men jag kanske sätter upp någon laddningsstation med playstation och alkoholfri öl för nervösa tesla ägare under tiden dom laddar sina bilar, nej skämt åsido jag är inte den Dan Persson.
Ja, skämta du men en kedja med laddare och "lekland" utmed huvudvägarna tror jag kommer vara ganska populärt inom de närmaste 5-10 åren. Alla kommer inte ha råd med. 30-40mils Teslor utan kommer få hanka sig fram med 15-20 mils Nissan Leaf eller liknade. Då behövs trevliga laddstationer med underhållning för barnen.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Dan Persson skrev:
Jodå jag har ett enfas uttag både i stugan och hemma just nu, stugan slocknade total en 20 amp. säkring är bytt ett antal gånger nu, skall bara basta klart sedan laddar vi rullatorn.
I sommarstugan lär du då ha något som drar rätt mycket ström förutom laddningen till bilen. Misstänker att du har direktverkande el som uppvärmning där. I Teslan kan du begränsa max ström som ska dras och är det bara enfasuttag som du har kan du antagligen bara ta ut 10A under längre tid från den vilket du bör sätta Teslan på. Du bör också fixa ett trefasuttag både i sommarstugan samt i andra huset. Kostar troligen i princip bara en timmes besök av en elektriker och kommer lösa alla dina problem med laddningen som du har beskrivit här. Med tanke på vad bilen kostar så är det bara idiotiskt att inte fixa laddningen om man har möjlighet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Ställ ner laddningen till 10A!
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Som sagt, basta o ladda Tesla, ska man kanske inte göra samtidigt ;-)

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Dan, i en 85kwh tesla är ungefär 74kwh tillgängligt. Om du har en snittförbrukning på 245wh/km, hur många mil kommer du då om du fortsätter med din snittförbrukning? Prova att göra utträkningen.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

15 mil, om man INTE VILL köra elbil. Annars ca 30.
Sen varför Tesla lagt bricking m. m. på annonserade kWh, istället för utanför e ju bara störtdumt!

/Sony Z3 Dual
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Kan du inte se att flera ifrågasätter dig när de vet att de kör 35 mil eller mer utan problem och du säger att de ska tala sanning och säga att den bara går max 20 mil eller 20-30 mil?
Så här års kommer man inga 35 mil på motorväg om man inte gubbkör. Mellan 25 och 30 mil skulle jag säga är realistiskt, och om man åker Rv40 från Göteborg mot Stockholm med full laddning så kommer man komma fram till Ödeshög med 10-15% laddning kvar. Då måste man ladda där i en dryg halvtimma för att ta sig vidare till Sillekrog och därefter ytterligare 15 minuter laddning för att komma till Stockholm.

Kombinationen kyla och för få laddare på sträckan Göteborg-Stockholm gör att det kan bli lite fler/längre stopp än man haft lust med, och det kan såklart vara irriterande. Åker man andra sträckor, exempelvis genom Småland eller på södra östkusten kan det också vara pyssligt. Att frångå den inbyggda navigatorns rekommenderade laddstopp och hålla på och mecka med ChaDeMo-laddare som man får leta upp i en separat app är något som vi early adoptors kan syssla med, men när Teslas bilar ska nå ut till en bredare publik måste superladdarnätverket vara ordentligt utbyggt - det kommer bli många Dan Persson om det inte funkar smärtfritt med laddandet.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Kloka ord!
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Eller några ChaDeMo / Typ2 på alla bensinstationer..
Hämtade bilen i onsdags, körde då 11 + 17 mil med ett snabb stopp på en SuC, toa o kaffe. Inga konstigheter alls.

/Sony Z3 Dual
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Med den inställningen är det inga problem alls! Men jag håller med Herr X om att det behövs bättre laddinfrastruktur när andra än vi early adopters ska köpa en Tesla som primär bil.
Skriv svar