Ja 20% behövs ju för ett billån, men om vi tar exemplet med en elbil för 500k så har man ju iaf under 2021 fått 70k tillbaka, så själva kontantinsatsen är ju egentligen 30k i det fallet. Räknar vi istället på att bilen kostar 700k är kontantinsatsen 70k.mati skrev:Fast det där kräver oftast att man lägger en rätt så saftig kontantinsats om man köper privat. De 10% ränta jag fick var så sent som 2016 när jag köpte min första Model S. I slutändan skrapade jag ihop pengar från alla möjliga håll och därmed kunde jag betala en större del som kontantinsats. Räntan hamnade till sist runt 6-7% om jag minns rätt. Billigt var det inte.
Men jag vet ju inte, jag kan bara relatera till mig själv. Andra kanske får bättre villkor än vad jag får.
Den räntan du beskriver låter snarare sagt som något blancolån och inget billån, skillnaden har ju att göra med vilken säkerhet långivaren har. Jag tog ett billån via Audi Finans 2016 och då var listräntan 3,95% om jag inte minns fel (kan ha varit 3,75% också men i spannet 3,5-3,99% iaf). Det var ingen superränta och ingen ockerränta för ett billån 2016 utan rätt normal även om det gick att hitta bättre räntor från andra tillverkare när jag kollade runt. Sen får man ju tillbaka 30% av staten i slutet på året också så i realiteten var räntan 2,8%.
Finns säker folk som inte kommer kunna låna pengarna och får tvingas betala 12k/mån på bensin istället men det finns garanterat många där det hade fungerat och det snarare handlar om att man måste ändra tankesätt på vad man betalar för, bilen eller bränslet.