Våra behov för en andrabil är som följer:
- Vore bra om fem personer kan åka vid undantagsfall. Räknar med en del besök som ev kommer med tåg eller flyg. Oftast kommer den dock användas för kortare sträckor (<10 mil) eller av två-tre personer
- Takräcke. Vi planerar åka mycket skidor, såväl alpint som längd.
- Klara runt 15 mil i rejäl norrlandstemperatur, -20 grader
- Helst trefasladdning
- Autobroms krav, helst även andra förarstödssystem
- Bra lysen
- Leverans senast juni
Funderade först över något begagnat men kom inte fram till något vettigt som funkar för oss. Har kört LEAF 2018 men den är alldeles för dyr i förhållande till vad man får tycker jag: föråldrad och bristfällig konstruktion (chademo, ingen tempreglering av batteri osv). tror det kan slå på andrahandsvärdet.
Var och körde Hyundai Kona idag och den överraskade positivt. Lilla motorn räckte till och bilen kändes större än vad den ser ut på bild. Priset känns ok (390') givet att klimatbonusen kommer att betalas ut. Vilket inte är säkert och då blir kalkylen inte lika attraktiv.
Även funderat på e-Niro som våra vänner är mycket nöjda med.
Min tveksamhet är att e-Niro egentligen känns som lite överkurs för våra behov. Långfärdsegenskaperna och extra utrymmet är något som vi till vardags inte egentligen behöver. Dessutom kostar den nästan som Teslan vilket känns magstarkt. (520')
Alternativet till att köpa är att privatleasa en bil istället. Då blir e-Niro plötsligt mer attraktiv än Kona, 3750kr/mån resp 2990kr/mån. Lätt att motivera mtp högre utrustningsnivå, större batteri och motor osv. Dock var vi inte nöjda vid tidigare privatleasing, gillade inte känslan av att inte veta vad det faktiskt skulle kosta när vi väl lämnade in bilen (repor osv). Kändes som att vi hamnade i ett dåligt förhandlingsläge vid ev tvist. Vad det verkar så tar inte de leasingvillkor jag läst höjd för att höja avgiften om klimatbonusen uteblir, gör ni andra samma tolkning?
För mig känns det plötsligt som ett beslut som handlar inte så mycket om olika bilar utan om huruvida jag litar på att riksdagen står fast vid löftet om klimatbonus vs. obehaget att välja privatleasing och osäkerheten kring hur skicket vid återlämnande ska hanteras...
Behöver uppenbarligen lite inspel, tips eller idéer.