Batteridagsbilden får mig att tänka på apple när det kommer ny [insert valfri i-enhet] som alltid är 1.7x snabbare än förra och 2.9x snabbare än konkurrenten. Rätt intetsägande i applefallet, bara lite svårt att fatta i batterifallet. Det folk vill veta är ju hur det påverkar en själv, dvs får jag billigare, snabbare, snyggare eller lättare bil tex.
Tycker ni missar en viktig del eftersom batteriet har 5x kortare sträcka för strömmen att ta sig i batteriet kommer värmeutvecklingen vara lägre. Alltså lättare att kyla batteriet.
Improved Thermal Characteristics
The improvement that does a lot of the heavy lifting to enable using a larger form factor is the tabless design. Eliminating the tabs reduces the internal resistance within the cell caused by the extra component. Internal resistance translates to more heat generation, a more complex manufacturing process, and higher cost.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Batteridagsbilden får mig att tänka på apple när det kommer ny [insert valfri i-enhet] som alltid är 1.7x snabbare än förra och 2.9x snabbare än konkurrenten. Rätt intetsägande i applefallet, bara lite svårt att fatta i batterifallet. Det folk vill veta är ju hur det påverkar en själv, dvs får jag billigare, snabbare, snyggare eller lättare bil tex.
Batteridagsbilden får mig att tänka på apple när det kommer ny [insert valfri i-enhet] som alltid är 1.7x snabbare än förra och 2.9x snabbare än konkurrenten. Rätt intetsägande i applefallet, bara lite svårt att fatta i batterifallet. Det folk vill veta är ju hur det påverkar en själv, dvs får jag billigare, snabbare, snyggare eller lättare bil tex.
Ja.
Tummen upp-knappen duger inte?
Han har väl lärt sig av dig hur man skaffar sig många inlägg?
Batteridagsbilden får mig att tänka på apple när det kommer ny [insert valfri i-enhet] som alltid är 1.7x snabbare än förra och 2.9x snabbare än konkurrenten. Rätt intetsägande i applefallet, bara lite svårt att fatta i batterifallet.
Oftast har Apple dock förankring i verkligheten och skeppar sina produkter. Exempelvis senaste teknologiska tour-de-force:
Batteridagsbilden får mig att tänka på apple när det kommer ny [insert valfri i-enhet] som alltid är 1.7x snabbare än förra och 2.9x snabbare än konkurrenten. Rätt intetsägande i applefallet, bara lite svårt att fatta i batterifallet.
Oftast har Apple dock förankring i verkligheten och skeppar sina produkter. Exempelvis senaste teknologiska tour-de-force:
Batteridagsbilden får mig att tänka på apple när det kommer ny [insert valfri i-enhet] som alltid är 1.7x snabbare än förra och 2.9x snabbare än konkurrenten. Rätt intetsägande i applefallet, bara lite svårt att fatta i batterifallet. Det folk vill veta är ju hur det påverkar en själv, dvs får jag billigare, snabbare, snyggare eller lättare bil tex.
Ja.
Tummen upp-knappen duger inte?
Han har väl lärt sig av dig hur man skaffar sig många inlägg?
Ja verkligen, jag känner igen mig själv för några år sedan
Då önskade man grattis till nästan varenda inlägg om beställd eller uthämtad bil osv osv
Helt meningslöst egentligen…Edit: men då fanns det ju ingen gilla-knapp heller…
Panasonics batterichef Kazuo Tadanobu har nu presenterat prototypen av cellen för mediarepresentanter.
4680-cellen är fem gånger så stor som den NCA-battericell som för närvarande används av Tesla.
Enligt parterna ska det i första hand leda till en kostnadsminskning.
Tadanobu sa också att Panasonic kommer att hålla sig utanför LFP-batteriverksamheten för Tesla.
Den kaliforniska elbilstillverkaren meddelade i sin senaste årsrapport att de skulle konvertera sina standardmodeller över hela världen till LFP-batterier.
Batteridagsbilden får mig att tänka på apple när det kommer ny [insert valfri i-enhet] som alltid är 1.7x snabbare än förra och 2.9x snabbare än konkurrenten. Rätt intetsägande i applefallet, bara lite svårt att fatta i batterifallet. Det folk vill veta är ju hur det påverkar en själv, dvs får jag billigare, snabbare, snyggare eller lättare bil tex.
Ja.
Tummen upp-knappen duger inte?
Han har väl lärt sig av dig hur man skaffar sig många inlägg?
Ja verkligen, jag känner igen mig själv för några år sedan
Då önskade man grattis till nästan varenda inlägg om beställd eller uthämtad bil osv osv
Helt meningslöst egentligen…Edit: men då fanns det ju ingen gilla-knapp heller…
Önskar iofs. grattis till de som beställt elbilar, men mer av trivsel.
Skiter faktiskt helt i post-count. Helt dj-vla ointressant. För mig iaf.
Fö var "Ja" svar på en fråga (inte gilla av inlägget).
På en mediekonferens i måndags presenterade Panasonic prototypen av ett laddningsbart batteri som sägs ha fem gånger så stor lagringskapacitet som nuvarande batterier. Enligt en rapport från Automotive News ska batteriet inte bara leverera mer energi, utan också kosta 50 procent mindre att tillverka och öka batteriproduktionen hos Panasonic med en faktor 100 till 2030.
På en mediekonferens i måndags presenterade Panasonic prototypen av ett laddningsbart batteri som sägs ha fem gånger så stor lagringskapacitet som nuvarande batterier. Enligt en rapport från Automotive News ska batteriet inte bara leverera mer energi, utan också kosta 50 procent mindre att tillverka och öka batteriproduktionen hos Panasonic med en faktor 100 till 2030.
Är det här en ny 4680-cell som Panasonic håller på att ta fram? För det finns väl redan 4680-celler som inte bara är prototyper utan även har börjat tillverkas?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
På en mediekonferens i måndags presenterade Panasonic prototypen av ett laddningsbart batteri som sägs ha fem gånger så stor lagringskapacitet som nuvarande batterier. Enligt en rapport från Automotive News ska batteriet inte bara leverera mer energi, utan också kosta 50 procent mindre att tillverka och öka batteriproduktionen hos Panasonic med en faktor 100 till 2030.
Är det här en ny 4680-cell som Panasonic håller på att ta fram? För det finns väl redan 4680-celler som inte bara är prototyper utan även har börjat tillverkas?
Tesla var den som tog fram 4680-standarden. Sen har de bett underleverantörer, såsom Panasonic, att också tillverka 4680 åt dem. Dvs underleverantörerna är själva ansvariga för att ta fram en tillverkningsprocess.
Undrar om NORTVOLT har något i kikarn.
50% billigare kommer definitivt att skapa intresse i branschen. (och då har man inte tagit upp de andra fördelarna)
Undrar om NORTVOLT har något i kikarn.
50% billigare kommer definitivt att skapa intresse i branschen. (och då har man inte tagit upp de andra fördelarna)
Som tur är har ju Northvolt redan sålt större delen av sin tillverkningskapacitet för många år framåt.
Men utvecklingen går så snabbt att det riskerar vara utdaterat redan innan första fabriken kommit igång.
Nu pratas det ju tex mycket om LFP. Vad jag vet har Northvolt inte planerat för det.
Det kan inte vara lätt att hänga med och konkurrera med kineserna, men förhoppningsvis lyckas dom.
På en mediekonferens i måndags presenterade Panasonic prototypen av ett laddningsbart batteri som sägs ha fem gånger så stor lagringskapacitet som nuvarande batterier. Enligt en rapport från Automotive News ska batteriet inte bara leverera mer energi, utan också kosta 50 procent mindre att tillverka och öka batteriproduktionen hos Panasonic med en faktor 100 till 2030.
Det är det här som är riktigt intressant; vad det kostar att producera i relation till prestandan.
Nyckeln är ju inte att ta fram det ultimata batteriet tekniskt sett, utan det ultimata batteriet sett till kostnaden.
Jag tror man ofta lätt glömmer detta i allmänhet, och inte minst när man pratar elbilar i synnerhet. Hur många av biltillverkarna, traditonella eller nya, har egentligen egen spetskompetens inom batteriteknik, eller förlitar sig istället på att köpa färdig teknik från underleverantörer? Hur mycket innovation är det t.ex förknippat med Volvo Cars omtalade investering i en ”egen” batterifabrik?
Tydligen är Panasonic 4680 batterier i princip klara.
Få se när de får igång volymproduktion.
Panasonic is close to completing the product development of the new 4680-type cylindrical battery cells that will be used by Tesla.
Battery division CEO Kazuo Tadanobu told Nikkei that "In terms of product development, the technological goals have largely been achieved."
Panasonic officially admits that it is developing the 4680-type cylindrical cells at "Tesla's request" and that it was in discussions on the project with Tesla since before the event in September 2020. That alone should give the company quite an edge over other potential battery suppliers.
"The 4680 was decided to be the optimal size of battery after looking at costs, the balance of the vehicles themselves, and other possibilities posed by cylindrical batteries."
The company assumes that once the production is ready, Tesla will place an order:
Ska batteriet ha högre effektivitet i kilometer per kilowattimme???
Det är som om jag skaffar en bättre bensintank så kommer min bil dra mindre bensin per kilometer.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Ska batteriet ha högre effektivitet i kilometer per kilowattimme???
Det är som om jag skaffar en bättre bensintank så kommer min bil dra mindre bensin per kilometer.
Det är många fel i den texten. Referenserna för "förbättringarna"/jämförelserna är olika osv.