När Tesla ringde mig, i tisdags, efter min beställning, LR, som lades i lördags (16 oktober) så fick jag veta att dom endast levererar bilar med 614km räckvidd i dag. Jag frågade om det stämde att dom erbjöd 20kkr i kompensation om man fick en MiC och fick då till svar att det ska nu vara åtgärdat.
Sen huruvida det stämmer på dom bilarna som levereras sent Q4 vet vi ju inte. Jag har preliminär leverans i december som personen på Tesla sa att det högst sannolikt blir leverans då. Hon kunde inte svara på om det är en Kina- eller USA-tillverkad bil.
Va? 20kkr i rabatt för att det är en MIC. Jag har förstått att MIC är bättre på alla punkter; lack i klass med BMW/Audi, inga glipor d.v.s. bättre passform mm. Batteriet skulle iofs vara av en sort som håller bättre och man kan ladda fullt hela tiden men som laddar något långsammare. 20 kkr i rabatt för allt det?
-20 000 är väl för att det är det gamla LG batteriet med kortare räckvidd.
LR har inte LFP batterier som kan laddas fullt..
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Har beställt en LR AWD, Midnight Silver Metallic, 19tums-hjul, svart interiör, standard autopilot.
Beställd 6 september.
Uppskattat leverans i December.
Inget VIN tillgängligt ännu.
Detta blir min absolut första bil och elbil. Har pinsamt nog inte ens körkort men jobbar förfullt i förhoppningen att lyckas ta det innan bilen levereras.
Update: Har nu även beställt till dragkrok på bilen och idag tog jag även körkortet!
Har beställt en LR AWD, Midnight Silver Metallic, 19tums-hjul, svart interiör, standard autopilot.
Beställd 6 september.
Uppskattat leverans i December.
Inget VIN tillgängligt ännu.
Detta blir min absolut första bil och elbil. Har pinsamt nog inte ens körkort men jobbar förfullt i förhoppningen att lyckas ta det innan bilen levereras.
Update: Har nu även beställt till dragkrok på bilen och idag tog jag även körkortet!
Ja, jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var en smula nervös inför första turen hem från Norrköping.. Vinterväglag, mörkerkörning och 11 mil hem med en bil jag aldrig kört innan.
Ja, jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var en smula nervös inför första turen hem från Norrköping.. Vinterväglag, mörkerkörning och 11 mil hem med en bil jag aldrig kört innan.
Du kan välja "chill" i bilen, så blir den lugnare (har jag hört).
Ja, jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var en smula nervös inför första turen hem från Norrköping.. Vinterväglag, mörkerkörning och 11 mil hem med en bil jag aldrig kört innan.
Se till så du har koll på helljus, defrost och vindrutetorkarfunktionen så ska det nog gå bra.
Har beställt en LR AWD, Midnight Silver Metallic, 19tums-hjul, svart interiör, standard autopilot.
Beställd 6 september.
Uppskattat leverans i December.
Inget VIN tillgängligt ännu.
Detta blir min absolut första bil och elbil. Har pinsamt nog inte ens körkort men jobbar förfullt i förhoppningen att lyckas ta det innan bilen levereras.
Update: Har nu även beställt till dragkrok på bilen och idag tog jag även körkortet!
Är det någon som fått någon info om LR med 614 km räckvidd i Q4?
Rätt många båtar verkar var på ingång mot Europa.
Har du någon länk till info om dessa båtar? Sitter också ”tålmodigt” och väntar på min beställda bil och greppar all sån här lös info med båda händerna. Känns som att väntan blir kortare om man ser en båt med teslor på
EU Q4 Model 3 confirmations:
SR gets the new CATL 60kWh as E6LR with 491km WLTP range.
LR gets the new LG 82kWh as E5LD with 614km WLTP range.
P gets the known 82kWh as E3LD with 567km WLTP range.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
EU Q4 Model 3 confirmations:
SR gets the new CATL 60kWh as E6LR with 491km WLTP range.
LR gets the new LG 82kWh as E5LD with 614km WLTP range.
P gets the known 82kWh as E3LD with 567km WLTP range.
Var eller vem bekräftar detta?
Den räckvidden på SR+ står inte på hemsidan…
Yes, exactly that. There are some reports of LR E5CD 580km still in the mix, which is not acceptable, since customers now all paid the full price (no 2000€ discount) and they've ordered the 614km version. Be it with the Panasonic 3L or LG 5L pack.
With the SR it is a different story. The SR is still to date advertised as 448km / 55kWh (CATL 6C LFP) and that is what people ordered. Getting the 60kWh (CATL 6L LFP) then this is a nice bonus, but nothing to count on. Users are looking for a system and there seems to be a VIN range in which they switched to the larger packs.