Tesla P85D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Re: Tesla P85D

Inlägg av znak3 »

LarsL skrev:
Elbilen och Tesla är framför allt en landsbygdsbil, det gäller bara att programmera om hjärnan från fossiltänket till eltänk. Det låter som om du bor i en lägenhet i stan? Du kan alltså inte ladda så fort du kommer hem utan måste åka och tanka på fossilvis? Ja, då blir det ju jobbigt och störande, så klart. Dels märker du av den lilla "bränsletanken" eftersom du hela tiden måste veta när du ska åka iväg och tanka. Sen blir ju själva tankningen ett irritationsmoment eftersom den tar tid, även en SC tar ju tid om man bara ska stå och titta på bilen. För att uppskatta den tiden behöver man vara en snåljåp av rang ;) Det man ska göra som gör användandet bekymmerslöst att att ladda bilen varje gång den står still, då kommer man varje gång ut till en bil som är fulltankad och behöver aldrig slösa tid på att åka och tanka. Nu kan det bli lurigt om man parkerar bilen på gatan utanför lägenheten eller jobbet så klart, den enkla infrastrukturen finns inte... än. Därför är elbilen bättre för villa området eller landsbygden, där har alla ett uttag att plugga in bilen (om inte så fixas det för någon tusenlapp).
Jag bor också i lägenhet och kan inte heller ladda bilen hemma. Kommer ladda mest på SC en gång per vecka sen kan min fru ladda på jobbet några gånger per vecka. Det är tanken iaf...fick bilen i veckan så inte fått några rutiner ännu.

Hoppas det kommer fungera annars får min fru rätt i att vi inte skulle köpa elbil hehe.
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Om man bor i lägenhet är nog garage-eller parkeringsplats med laddmöjlighet en bra investering, alternativt att parkera och ladda i publika garage ibland.

I Stockholms innerstad börjar det komma alltmer publika laddplatser i garage:
http://www.stockholmparkering.se/SitePa ... bilar.aspx
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

znak3 skrev:

Jag bor också i lägenhet och kan inte heller ladda bilen hemma. Kommer ladda mest på SC en gång per vecka sen kan min fru ladda på jobbet några gånger per vecka. Det är tanken iaf...fick bilen i veckan så inte fått några rutiner ännu.

Hoppas det kommer fungera annars får min fru rätt i att vi inte skulle köpa elbil hehe.
Det funkar många kan intyga det. Men de blir inte smidigare än en fossilbil då så klart. Man kommer få tänka och planera sin tillvaro, kanske ta en och annan onödig tur till en laddare.

Det behövs däremot inte särskilt mycket om man ska lösa laddning. Om du laddar hela tiden behöver inte effekten vara stor för att det ska täcka förbrukningen. Därför kommer det också gå ganska enkelt när utbyggnaden sätter fart, skulle gissa att det nätverk som gatubelysningen förr (med kvicksilverlampor) räcker för att försörja laddare. Men allt det där är ju svårt att påverka som enskild.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

HelectriC skrev:
Martinen skrev:
HelectriC skrev:
@Dan, är du samma Dan som har dperssonbilrekond? Äntligen slått till på en Tesla :D
Här heter han ju DperssonBIlrekond, så det är nog inte samma Dan. ;)
Eller så är en profil för den verksamhet han driver och den andra som privatperson? Men, det är nog bara en eller två som vet hur det ligger till och det är inte du och jag ;)
Om denne Dan inte har villa och garage, så är det iaf inte samma Dan, mysterium löst :D sen är inte den andra bilen en GT-R hos den andre Dan, utan en R8 :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:

Om denne Dan inte har villa och garage, så är det iaf inte samma Dan, mysterium löst :D sen är inte den andra bilen en GT-R hos den andre Dan, utan en R8 :D
Du har alltså suttit och tänkt på detta hela dagen. Skrivit ut alla inläggen och jämfört dessa med varandra. Tapetserat hela väggen med inläggen och dragit streck emellan. Och till slut kommit fram till det som redan va ganska självklart. ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

ovelundkvist skrev:
Lika sant som när Mitsubishi påstår att Outlander PHEV har "Superlåg förbrukning" och "Den viktade bränsleförbrukningen vid blandad körning är fantastiska 0,18l/mil!", när den egentligen är 1l/mil så fort pygmébatteriet är tomt...
Jag hade en sån och körde den överlag på mindre än 0,18 l / mil. Med laddhybrider hänger det ju helt och hållet på hurdana körmönster man har. Med samma resonemang så drar ju teslan såklart 0,0 l / mil :)

Det är orealistiskt att förvänta sig att bara för att tillverkaren uppgivit en siffra för förbrukning så kommer den gälla under alla omständigheter. Den gäller tvärtom bara under en viss väldigt specifik omständighet. Sen får man anpassa det - korta turer i kyla med en elbil eller många långresor med en laddhybrid kommer självklart leda till stora avvikelser.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Självklart är det orealistiskt att förvänta sig samma låga förbrukning som tillverkaren uppger i alla tänkbara situationer.

Men att enbart uppge en väldigt låg förbrukning som är helt beroende av laddat batteri är ju snudd på bedrägeri. Det rimliga vore ett lagkrav som tvingade tillverkare av plugin-hybrider att även uppge den förbrukning som blir när det lilla batteriet inte är laddat.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

ovelundkvist skrev:
Självklart är det orealistiskt att förvänta sig samma låga förbrukning som tillverkaren uppger i alla tänkbara situationer.

Men att enbart uppge en väldigt låg förbrukning som är helt beroende av laddat batteri är ju snudd på bedrägeri. Det rimliga vore ett lagkrav som tvingade tillverkare av plugin-hybrider att även uppge den förbrukning som blir när det lilla batteriet inte är laddat.
Problemet idag är att tillverkarna måste uppge dessa fantasisiffror vid marknadsföring. De är baserade på den orimliga körcykeln NEDC. Enligt den kommer en P85D 491 km. Den körcykeln motsvarar inte alls normal körning. Den amerikanska EPA:s körcykel ligger närmre verkligheten, och då når en P85D 407 km.

Den europeiska körcykeln måste ändras. Då blir naturligtvis inte nya siffror jämförbara med gamla, men det får man väl leva med. Det den idag säger är att en bil som drar 0,3 l/mil antagligen drar mindre än en som drar 0,4 l/mil, och en elbil som når 30 mil antagligen kommer längre än en som när 20 mil i testet.

För laddhybrider är siffrorna mer svåra att jämföra, då både sträckan den tar sig på ren el spelar in och hur mycket den drar när batteriet är tomt gör det, så där är ens eget körmönster ännu mer avgörande för vad den faktiskt drar, så jag håller med. Räckvidd på el och förbrukning efter det vore mycket mer intressant än någon slags märklig medelförbrukning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Dan Persson skrev:
Gott Nytt År all tesla ägare.
Jag har under gårdagen fått ett flertal svar angående räckvidd och förbrukning för en Tesla P85.
Min bil står just nu utomhus, det är vinter, jag kör korta sträckor i stadstrafik med en hel del accelerationer osv.
Bilen är ur många aspekter förträfflig men denna enormt låga kapacitet så måste man nog se bilen som en ren stadsbil så fort som du är utanför stadsgränserna så blir man nojig . p.g.a. just denna låga kapacitet och brist på laddning.

Men tack och lov har jag en Nissan GTR som dricker som en alkoholist men den vågar jag trots allt köra utanförstadsgränsen.

Tack för klara och uttömmande svar och ha ett riktigt nytt gott 2016.
MVH
Dan Persson
Om du inte laddar varje natt så skulle jag se till att ha range mode och energy saving påslaget hela tiden, samt slå av smart preconditioning och always connected.

Använd stol och rattvärme och ha mindre värme på i övrigt.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Att Teslan drar mer el de första kilometrarna när den ska värma upp batteri och kupé är lika självklart som att en bensinbil drar mer soppa vid kallstart på vintern.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Dan Persson skrev:
Gott Nytt År all tesla ägare.
Jag har under gårdagen fått ett flertal svar angående räckvidd och förbrukning för en Tesla P85.
Min bil står just nu utomhus, det är vinter, jag kör korta sträckor i stadstrafik med en hel del accelerationer osv.
Bilen är ur många aspekter förträfflig men denna enormt låga kapacitet så måste man nog se bilen som en ren stadsbil så fort som du är utanför stadsgränserna så blir man nojig . p.g.a. just denna låga kapacitet och brist på laddning.

Men tack och lov har jag en Nissan GTR som dricker som en alkoholist men den vågar jag trots allt köra utanförstadsgränsen.

Tack för klara och uttömmande svar och ha ett riktigt nytt gott 2016.
MVH
Dan Persson
Haha, du försöker bara få igång oss och göra på upprörda. Tveksam om du ens äger någon tesla. Du har troligen inte ens läst eller förstått det vi skrivit. Jag har kört 15mil i en nissan leaf på en laddning, en bil med mindre än en tredjedel av räckvidden hos en tesla.

Men för all del, om du nu har en tesla och dina långresors körmönster ser ut som formel 1 bilarnas tävlingskörningar och du stannar och kyler ner bilden var och varannan mil, då är det nog bättre om du håller dig till din dinosaurie-Nissan istället. Varför inte sälja bilen till nån som faktiskt kan få nytta för den?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
HelectriC skrev:

Du har alltså suttit och tänkt på detta hela dagen. Skrivit ut alla inläggen och jämfört dessa med varandra. Tapetserat hela väggen med inläggen och dragit streck emellan. Och till slut kommit fram till det som redan va ganska självklart. ;)
Jag trodde vi var överens sen länge om att man per default printat ut alla inlägg, läser noga, klistrar in i vald ordning för att sedan svara.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:
Martinen skrev:
HelectriC skrev:

Jag trodde vi var överens sen länge om att man per default printat ut alla inlägg, läser noga, klistrar in i vald ordning för att sedan svara.
Japp men förmodar att du förstorade allt denna gången och satte upp allt och drog snöre mellan olika ledtrådar som man ser i dåliga filmer när dom gör utredningar.
Eller kanske som i A beautiful mind om du sett den.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
HelectriC skrev:
Martinen skrev:
HelectriC skrev:

Japp men förmodar att du förstorade allt denna gången och satte upp allt och drog snöre mellan olika ledtrådar som man ser i dåliga filmer när dom gör utredningar.
Eller kanske som i A beautiful mind om du sett den.
Hade gjort det om jag hade haft ett garage, men blir så stökigt i car porten.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Dan Persson skrev:
Jag laddar bilen till 85 % , då anger den ca 400 km på vägmätaren, men jag kommer bara 150 km stadstrafik.
Bilen drar motsvarande 2,2 mil/mätare för 1 mils stadskörning.
Jag måste spara åtminstone 10,0 mil/mätare 5o km körning för att kunna hitta en laddningsstation .
Detta betyder att jag kan köra så att säga 150 km på en så att säga fulltank?
Stämmer verkligen detta eller är det något fel batteri, laddning etc.
Kan någon hjälpa mej med ett svar ?
'MVH & Gott Slut & Gott Nytt!
Låter precis som att du tänker att din elbil ska "tankas" på samma sätt som en fossilbil och att detta ska göras endast när du kommer till "reserven" på 50 km, varken förr eller senare.

Dels kopplar du helst in elbilen hemma varje dag och har därmed en laddad bil varje morgon och slipper tänka på om du kommer dit du vill utan att behöva köra förbi en bensinmack likt fossilbilar. Skulle du inte ha laddning hemma så krävs det lite mer klurande från din sida så att du passar på att ladda på platser du besöker. Det finns flera olika trådar här där du kan få tips på hur du utan att ha egen laddplats och utan att behöva lägga någon egentlig väntetid på laddning kan se till att bilen håller sig laddad.

Någon reserv på 50 km likt fossilbilar behöver du inte tänka på, du kan lämna ansvaret på detta till bilen. Det är skillnad på fossilbilar där det kan vara svårt att veta hur många liter soppa som fortfarande skvalpar kvar i tanken.

80-90 procent laddning är ju det du laddar dagligen men ska du på en längre tur så kan du naturligtvis sätta laddningen till 100% för att kunna köra ca 40 mil.

Elbilar drar dessutom oftast mindre per mil i stadstrafik än tex motorväg så att du skulle få sämre räckvidd i stadskörning är konstigt.

Utifrån det du beskriver är det som att du fortfarande kör eller i alla fall tänker som att du kör en fossilbil.

Har du registrerat dig som en Tesla ägare till Tibor?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Dan Persson verkar att inte varken äga en Tesla eller ha insikt om elbil.
Han ser jag som ett internettroll som vill ha igång en diskussion och som jag har sett på en del andra forum som jag är medlem i.
Allstå som man inte ska ta så allvarligt och som man helst ska förbise, och inte svara på.
Jag är lite överaskad att så många tar ett sådant "troll" på allvar.
Att han är ett "troll" kan man ju se redan i dom första inläggen med.

Ett gott råd: lägg ned den här tråden och lägg av med att försöka diskutera något med ett troll, det ger inget positivt :evil:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Om man köper elbil utan möjlighet att ladda hemma så ska man ha bra koll på vad man ger sig in på. Teslas personal skulle vara mycket tydlig kring detta om någon kom in i ett showroom med så lite förståelse som trådskaparen tycks ha kring elbilsladdning och saknar möjlighet att ladda hemma.
Det är visserligen tekniskt möjligt att beställa en Tesla via internet utan att varken ha läst på webbplatsen om att äga elbil eller besöka ett showroom, men man måste ju ändå besöka ett showroom för att hämta ut den och då borde det vara ofrånkomligt att diskussionen om laddning kommer upp.

Det är mycket möjligt att trådskaparen är ett internettroll - han påstår sig dessutom ha en Tesla men är inte registrerad som Teslaägare.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

ovelundkvist skrev:
Jag förstår hur du tänker, men tror att även du med tiden kommer att använda Teslan för allt längre resor.

Räckviddsångesten släpper med tiden, kombinerat med att nyhetens behag med accelerationen går över så att batteriet räcker längre.

Om du sedan vänjer vid att plugga in laddning så fort du kommer hem så kommer det räcka ännu längre.
Jag börjar förstå, men det var en liten överraskning. Innan körde jag jaguar, på 320 HK, full tank 70 liter . fram och tillbaka STHLM på en tank.
Men jag förstår, det är en helt nytt tänk, men det är alltid trevligt och veta sanningen och inte lura sej själv, 50 mils räckvidd, löjligt, den har kanske 25 mils räckvidd, that´s it!
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

point1 skrev:
Problemet här ju rätt uppenbart, du använder all energi till uppvärmning av en bil som du bara kör en kort sträcka med. Jag kan köra Stockholm -Skåne och bara ladda en gång om jag kör den i ett streck på vintern, men inte om jag delar upp sträckan i 1 mils etapper där kupén blir nedkyld. Du har helt enkelt ett körmönster som inte är gynnsamt för att få optimal räckvidd.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jo, jag förstår .men jämför den inte med vanlig bil, det är en elbil, jag förstår det nu. Men allt skrävel osv. gör mej och kanske andra vilseledda-
Den rullar kanske 50 mil om du kör i 70 km, du kan inte ladda var som helst, det är okey, men det är bra att veta om detta innan du byter till el.
För övrigt älskar jag bilen.
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

Jorma skrev:
Dan Persson verkar att inte varken äga en Tesla eller ha insikt om elbil.
Han ser jag som ett internettroll som vill ha igång en diskussion och som jag har sett på en del andra forum som jag är medlem i.
Allstå som man inte ska ta så allvarligt och som man helst ska förbise, och inte svara på.
Jag är lite överaskad att så många tar ett sådant "troll" på allvar.
Att han är ett "troll" kan man ju se redan i dom första inläggen med.

Ett gott råd: lägg ned den här tråden och lägg av med att försöka diskutera något med ett troll, det ger inget positivt :evil:
Jodå jag har en Tesla, en Nissan GTR och en Jaguar, jag var bara lite förvånad att räckvidden var så kort... i jämförelse, annars är jag nöjd.
Jag ställde frågan på detta forum för att jag visste att många körde Tesla och jag har fått riktigt bra svar.. och känner mej nöjd.
Att du svamlar om "troll" etc.beror kanske på att du ser hela den här tillvaron som en konspirationsteori, det var inte meningen utan bara en fråga om Teslas räckvidd- så du kan gå och lägga dej igen och somna om.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Dan Persson skrev:
...och inte lura sej själv, 50 mils räckvidd, löjligt, den har kanske 25 mils räckvidd, that´s it!
Bränsleförbrukning/räckvidd per laddning mäts enligt en standardiserad körcykel, NEDC. Det är denna körcykel som alla biltillverkare använder när de uppger räckvidd/förbrukning. Du får exakt samma fel hos bensinbilar där räckvidden inte alls är som uppgivet - läs exemplevis den andra tråden här där Volvo XC90 får 4 av 5 i betyg för att de "bara" drar 43% mer än uppgivet:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=3202

Den standardiserade körcykeln är avsedd för att man ska kunna jämföra förbrukning hos olika bilar genom att alla testas under samma förhållanden.
Jag kör Oslo-Göteborg i 130km/h på en laddning. Det är 30 mil, och jag skulle klara ännu längre. Är det fel på min bil då eftersom den går för långt?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Dan Persson skrev:
Att du svamlar om "troll" etc.beror kanske på att du ser hela den här tillvaron som en konspirationsteori, det var inte meningen utan bara en fråga om Teslas räckvidd- så du kan gå och lägga dej igen och somna om.
När du registrerar dig på ett forum för teslaägare och börjar med att provocera folk som sitter och kör runt hela Europa med sina teslor genom att säga att det är en ren stadsbil som inte kan användas till långkörning, så måste du räkna med mothugg.
Dan Persson skrev:

Dan Persson skrev:
Härligt att du är positiv, jag har också haft bilen en kortare tid och jag tror också att gör sej bäst hemma för åka ut och köra med den gör en bara nervös, delvis p.g.a. du kommer kanske max 20 mil och laddningsstationer är ju inte lika vanliga som hamburgerbarer.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Dan, om du är seriös kör du din Tesla i några veckor och återkommer med dina intryck. Har inte hört/läst/pratat med någon som kommit så lite som 15 mil.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Bara för att någon har annorlunda åsikt behöver man inte börja med personpåhopp.
Skärpning i tråden önskas.
/Moderatorn
Användarvisningsbild
Dan Persson
Teslaägare

Inlägg av Dan Persson »

SR-71-BlackBird skrev:
Dan, om du är seriös kör du din Tesla i några veckor och återkommer med dina intryck. Har inte hört/läst/pratat med någon som kommit så lite som 15 mil.
Självklart skall jag göra detta, som jag sa är bilen helt fantastisk i alla avseende, körsträcka i stan på 20 mil är helt okey, om man vet om det.
Varför jag skrev 15 mil är ungefär där gränsen går innan jag måste planera den nya laddningen.
detta problemet bör vara löst så fort man får några fler laddnings stationer och att man måste tänka annorlunda i jämfört med den traditionella tänkandet.
Men, jag är på god väg- nu laddar jag dagligen i garaget, smidigt billigt osv.
Tack för din kommentar.
Skriv svar