800V laddning räcker inte

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

800V laddning räcker inte

Inlägg av Zalman3 »

Både Krister Kilbrandt på Rise och Chalmersprofessorn Anders Grauers tror att majoriteten av elbilarna kan gå mot högre spänning på sikt.

– Jag skulle säga att den ökade möjligheten till snabb energiöverföring och effektivitet i drivlinorna talar för det, och utvecklingen kommer inte att stanna vid 800 V, säger Krister Kilbrandt.

Ny 800-voltsteknik som ger ultrasnabb elbilsladdning hajpas stort av bilindustrin. Men frågan är – överväger verkligen fördelarna? ”Vem vill inte kunna göra en 'splash and dash'-laddning med sin elbil”, säger Krister Kilbrandt på forskningsinstitutet Rise.
https://www.nyteknik.se/elbilar/vagen-t ... lt-7023007
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1221
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: 800V laddning räcker inte

Inlägg av RagWal »

Zalman3 skrev:
Både Krister Kilbrandt på Rise och Chalmersprofessorn Anders Grauers tror att majoriteten av elbilarna kan gå mot högre spänning på sikt.

– Jag skulle säga att den ökade möjligheten till snabb energiöverföring och effektivitet i drivlinorna talar för det, och utvecklingen kommer inte att stanna vid 800 V, säger Krister Kilbrandt.

Ny 800-voltsteknik som ger ultrasnabb elbilsladdning hajpas stort av bilindustrin. Men frågan är – överväger verkligen fördelarna? ”Vem vill inte kunna göra en 'splash and dash'-laddning med sin elbil”, säger Krister Kilbrandt på forskningsinstitutet Rise.
https://www.nyteknik.se/elbilar/vagen-t ... lt-7023007
Hela debatten om 800V är rejält vriden. Batterispänningen är ovidkommande för laddtiden så det är cellernas kylning och kemi som begränsar till nästintill 100%. Att man vill spara på något kilo (?) koppar i bilen må vara hänt, men ingen som pratar om verkningsgraden i tex motorinvertern vid 400V resp 800V.
Jag skulle vilja påstå att det är marknadsföringsinfo. 800V låter dubbelt så ballt.

Edit: Givetvis ändras förutsättningarna vid avsevärt större effekter, men för en personbil. not so much. Mängden koppar är iaf inte orsaken i teknisk bemärkelse.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4210
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: 800V laddning räcker inte

Inlägg av Maw »

RagWal skrev:
Zalman3 skrev:
Både Krister Kilbrandt på Rise och Chalmersprofessorn Anders Grauers tror att majoriteten av elbilarna kan gå mot högre spänning på sikt.

– Jag skulle säga att den ökade möjligheten till snabb energiöverföring och effektivitet i drivlinorna talar för det, och utvecklingen kommer inte att stanna vid 800 V, säger Krister Kilbrandt.

Ny 800-voltsteknik som ger ultrasnabb elbilsladdning hajpas stort av bilindustrin. Men frågan är – överväger verkligen fördelarna? ”Vem vill inte kunna göra en 'splash and dash'-laddning med sin elbil”, säger Krister Kilbrandt på forskningsinstitutet Rise.
https://www.nyteknik.se/elbilar/vagen-t ... lt-7023007
Hela debatten om 800V är rejält vriden. Batterispänningen är ovidkommande för laddtiden så det är cellernas kylning och kemi som begränsar till nästintill 100%. Att man vill spara på något kilo (?) koppar i bilen må vara hänt, men ingen som pratar om verkningsgraden i tex motorinvertern vid 400V resp 800V.
Jag skulle vilja påstå att det är marknadsföringsinfo. 800V låter dubbelt så ballt.

Edit: Givetvis ändras förutsättningarna vid avsevärt större effekter, men för en personbil. not so much. Mängden koppar är iaf inte orsaken i teknisk bemärkelse.
Det får lite större betydelse med större batterier och/eller batterikemi som tillåter snabbare laddning.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skriv svar