Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Hellre 4 st som delar på 300kW än två st. Är en ur funktion så har man minst 100kW. Och det är ju inte fy skam.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
"minst en" står det visst..................................mikebike skrev:Hur många bensinmackar har bara en pump?Gargamel skrev:På ett sätt kan jag tycka detta är bättre, minst en laddare på alla CK-stationer, som för övrigt finns "överallt", då blir det nog lite som att stanna och tanka lite varstans, istället för att ha femtioelva på få ställen med 20 mil mellan eller nåt sådant.Vasp skrev:Även fast Circle K inte verkar bygga så många snabbladdare på varje station så kan yttäckningen bli väldigt bra de det finns så många stationer i hela landet.
Och då går det mycket fortare att tanka en avgasbil än att ladda en elbil.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Någon som vet om dom lagat den trasiga CCS i Linköping än?
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Var förbi Circle K Skogås/Länna idag för att lufta däcken (kall morgon, fick varning på alla 4 hjul).
Där stod det en 300kw laddare som var delvis inplastad så det borde inte vara långt kvar till driftsättning. Södra sidan av Stockholm saknar verkligen laddare av högre effekt. Tyresö och Nynäshamn har haft 50kw ett tag och såg nu att Lidl har fått upp 2 st 50kw. Välkommet med 300kw hos Circle K även om jag personligen inte har behovet.
Där stod det en 300kw laddare som var delvis inplastad så det borde inte vara långt kvar till driftsättning. Södra sidan av Stockholm saknar verkligen laddare av högre effekt. Tyresö och Nynäshamn har haft 50kw ett tag och såg nu att Lidl har fått upp 2 st 50kw. Välkommet med 300kw hos Circle K även om jag personligen inte har behovet.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Såg att Upplands Väsby nu har 4 st 300kw. Har de utökat kanske? Har för mig att de inte hade 4 st förut.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ja, det är två med enbart 300ccs och två som är antingen 300ccs eller 60? Chademo.lloydfabege skrev:Såg att Upplands Väsby nu har 4 st 300kw. Har de utökat kanske? Har för mig att de inte hade 4 st förut.
Så 4 bilar kan tanka CCS nu samtidigt.
Tesla M3 LR..
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
På vägen hem från en kund idag, så tänkte jag stanna till vid circle k i skärholmen, självklart stod det en jävla massa taxin och tog upp både CK's laddare OCH bee-laddaren.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Svängde förbi Circle K i Upplands Väsby i dag. Sex laddare skulle det finnas enligt appen. Väl på plats visar det sig att det bara finns fyra laddplatser, inte sex. Alla var upptagna varav hälften av taxibilar så klart. Dåligt att det i appen framstår som sex platser när det bara är fyra.
En annan dålig grej är att det inte verkade gå att se på displayerna på laddstolparna hur många procent laddning bilarna låg på. Displayen visade bara ett plastkort märkt RFID, ingen övrig information. Dessutom var displayen vriden mot en av bilarna istället för att vara riktad längst med bilarna, rätt besvärlig placering.
Lidls gratisladdare är mycket bättre på så vis. Displayen är riktad längst med bilarna och på den visas laddningen i procent på de laddande fordonen. På så vis kan man bara gå fram och klicka igenom laddarna för att se om nån börjar få fullt (om det är lönt att vänta på en laddplats eller ej). På Circle K får man istället gå och fråga förarna en och en hur mycket procent de har för att bedöma om det är värt att vänta eller inte.
Snällt av Circle K att erbjuda gratis laddning, men de borde vara tydligare i appen med det bara finns fyra laddplatser. Och väl på plats borde laddprocenten stå på displayerna som det gör hos Lidl.
Jag åkte till Supercharger istället.
En annan dålig grej är att det inte verkade gå att se på displayerna på laddstolparna hur många procent laddning bilarna låg på. Displayen visade bara ett plastkort märkt RFID, ingen övrig information. Dessutom var displayen vriden mot en av bilarna istället för att vara riktad längst med bilarna, rätt besvärlig placering.
Lidls gratisladdare är mycket bättre på så vis. Displayen är riktad längst med bilarna och på den visas laddningen i procent på de laddande fordonen. På så vis kan man bara gå fram och klicka igenom laddarna för att se om nån börjar få fullt (om det är lönt att vänta på en laddplats eller ej). På Circle K får man istället gå och fråga förarna en och en hur mycket procent de har för att bedöma om det är värt att vänta eller inte.
Snällt av Circle K att erbjuda gratis laddning, men de borde vara tydligare i appen med det bara finns fyra laddplatser. Och väl på plats borde laddprocenten stå på displayerna som det gör hos Lidl.
Jag åkte till Supercharger istället.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
CK uppdaterade och "förbättade" appen nyligen:
Tog bort dessa 3 notiser som jag fick direkt vid start av laddningen.
Sedan under laddningen av de 32kWh så hann jag få 27 notiser till
Tog bort dessa 3 notiser som jag fick direkt vid start av laddningen.
Sedan under laddningen av de 32kWh så hann jag få 27 notiser till
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Det är 4st ccs och 2st chademo, laddstatusen går att få upp med lite klick på knapparna under skärmen.Dinsdale skrev:Svängde förbi Circle K i Upplands Väsby i dag. Sex laddare skulle det finnas enligt appen. Väl på plats visar det sig att det bara finns fyra laddplatser, inte sex. Alla var upptagna varav hälften av taxibilar så klart. Dåligt att det i appen framstår som sex platser när det bara är fyra.
En annan dålig grej är att det inte verkade gå att se på displayerna på laddstolparna hur många procent laddning bilarna låg på. Displayen visade bara ett plastkort märkt RFID, ingen övrig information. Dessutom var displayen vriden mot en av bilarna istället för att vara riktad längst med bilarna, rätt besvärlig placering.
Lidls gratisladdare är mycket bättre på så vis. Displayen är riktad längst med bilarna och på den visas laddningen i procent på de laddande fordonen. På så vis kan man bara gå fram och klicka igenom laddarna för att se om nån börjar få fullt (om det är lönt att vänta på en laddplats eller ej). På Circle K får man istället gå och fråga förarna en och en hur mycket procent de har för att bedöma om det är värt att vänta eller inte.
Snällt av Circle K att erbjuda gratis laddning, men de borde vara tydligare i appen med det bara finns fyra laddplatser. Och väl på plats borde laddprocenten stå på displayerna som det gör hos Lidl.
Jag åkte till Supercharger istället.
Men håller med om att displayen borde sitta på framsidan.
2020 M3 Sr+ Vit Vit Drag
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2302
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ja, om man trycker på mittenknappen så kommer info upp.
Frågan är vad andra elbislförare tycker om att någon kommer och börja trycka på laddarens knappar?
Det framgår inte direkt att denna knapp ska användas heller, finns ju stoppknappar också. Många tittar lite konstig på mig, när jag springer runt och knappar samt tar bilder.
Frågan är vad andra elbislförare tycker om att någon kommer och börja trycka på laddarens knappar?
Det framgår inte direkt att denna knapp ska användas heller, finns ju stoppknappar också. Många tittar lite konstig på mig, när jag springer runt och knappar samt tar bilder.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Tack för tipset med mittenknappen, får testa om jag åker förbi nån circle k igen när det fortfarande är gratis.Off Grid Byggaren skrev:Ja, om man trycker på mittenknappen så kommer info upp.
Frågan är vad andra elbislförare tycker om att någon kommer och börja trycka på laddarens knappar?
Det framgår inte direkt att denna knapp ska användas heller, finns ju stoppknappar också. Många tittar lite konstig på mig, när jag springer runt och knappar samt tar bilder.
Känslan jag fick, förutom då samma som du att han i bilen tittade konstigt på mig när jag ställde mig 20 cm från hans bil och började kolla på displayen, var att apparaten såg ut som tvättstugebokningen i miljonprogrammet jag bodde i som student. Med den skillnaden att det stod text vid knapparna på tvättstugebokningen så man förstod direkt vid första besöket vad man skulle trycka på. Se bifogad bild nedan, som intill förväxling är lik circle k-laddarna.
Model 3 SR+ 18" 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jo man ser ju det om man gräver sig ner i appen, men tittar man bara snabbt på kartan så står där en stor sexa vid Upplands Väsbys Circle K. Siffran på översikten borde indikera antalet laddplatser, inte antalet sladdar på laddstolparna. Det hjälper ju inte mig att det finns en ledig ccs-kabel om platsen med den kabeln är upptagen av en som laddar med chademo.Sciccy skrev:Det är 4st ccs och 2st chademo
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Bara att man stavat fel respektive särskrivit 3 av 4 texter.... vad är det för kvalitet?Off Grid Byggaren skrev:Ja, om man trycker på mittenknappen så kommer info upp.
Frågan är vad andra elbislförare tycker om att någon kommer och börja trycka på laddarens knappar?
Det framgår inte direkt att denna knapp ska användas heller, finns ju stoppknappar också. Många tittar lite konstig på mig, när jag springer runt och knappar samt tar bilder.
Ioniq 5 FE AWD
-
- elbilist
- Inlägg: 964
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Bara att välja i appen vilka kontakter du vill se på kartan.Dinsdale skrev:Jo man ser ju det om man gräver sig ner i appen, men tittar man bara snabbt på kartan så står där en stor sexa vid Upplands Väsbys Circle K. Siffran på översikten borde indikera antalet laddplatser, inte antalet sladdar på laddstolparna. Det hjälper ju inte mig att det finns en ledig ccs-kabel om platsen med den kabeln är upptagen av en som laddar med chademo.Sciccy skrev:Det är 4st ccs och 2st chademo
Dock har det strulat senare veckan.
Imorse gick laddningen inte att starta alls och ikväll när jag kom hem (med 2% kvar) var det tjockt av bilar.
Tog en sväng till Ica och när jag kom tillbaka var det 3st lediga precis som appen visade.
Prefekt att ha dessa på typ gångavstånd hemifrån när man kommer hem med tomt batteri.
Har bara 3.7kW i stolpen i garaget så kan man snabbtladda till 45-50% för att sen ladda resten hemma över natten.
Gillar deras satsning men de behöver ta i lite till för att det skall vara ett vettigt alternativ man kan luta sig emot.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Var jag du så skulle jag uppgradera till att kunna ladda med 11kW 3-fas hemma i garaget.R_Edvinsson skrev:Dock har det strulat senare veckan.
Imorse gick laddningen inte att starta alls och ikväll när jag kom hem (med 2% kvar) var det tjockt av bilar.
Har bara 3.7kW i stolpen i garaget så kan man snabbtladda till 45-50% för att sen ladda resten hemma över natten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jag hade ställt in filtret i appen till ccs, så på min står det 4st.Dinsdale skrev:Jo man ser ju det om man gräver sig ner i appen, men tittar man bara snabbt på kartan så står där en stor sexa vid Upplands Väsbys Circle K. Siffran på översikten borde indikera antalet laddplatser, inte antalet sladdar på laddstolparna. Det hjälper ju inte mig att det finns en ledig ccs-kabel om platsen med den kabeln är upptagen av en som laddar med chademo.Sciccy skrev:Det är 4st ccs och 2st chademo
Sen kan du ladda chademo och ccs samtidigt.
2020 M3 Sr+ Vit Vit Drag
-
- elbilist
- Inlägg: 964
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Inte helt enkelt när man står i ett gemensamt hyresgarage.martinot skrev:Var jag du så skulle jag uppgradera till att kunna ladda med 11kW 3-fas hemma i garaget.R_Edvinsson skrev:Dock har det strulat senare veckan.
Imorse gick laddningen inte att starta alls och ikväll när jag kom hem (med 2% kvar) var det tjockt av bilar.
Har bara 3.7kW i stolpen i garaget så kan man snabbtladda till 45-50% för att sen ladda resten hemma över natten.
Det är 3x10mm2 framdraget till stolpen men den är begränsad till 1x16A i sitt utfarande.
Och för 300:-/månad flatrate känner jag att just den biten med snabbare laddning är oviktigt i dagsläget.
Har laddat 1800kW/h sedan i juli…dvs 66öre kW/h
10-15min på CirkleK och jag är hemma i även i extremfallen.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2302
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Testade Cirkel-K i Upplands väsby idag vid 15-tiden, när jag var ute och jobbade strax intill.
Fanns en ledig plats när jag kom, laddaren höll dock på att startas om. En elbilsförare med Nissan NV 200 hade Chademoladdat och fick inte loss laddkontakten ur bilen.
Den släppte efter omstart från supporten, och efter ett par minuter var laddaren online igen.
Pratade lite med taxiföraren i MB EQV, han var väldigt nöjd och behövde oftast snabbladda tre gånger per dag. På tio år hade han inte haft någon längre taxiresa än 22 mil och det fixar ju EQV utan problem.
Lite lustig placering av laddporten, hur många platser finns det egentligen för laddportarna kan jag undra.
Fanns en ledig plats när jag kom, laddaren höll dock på att startas om. En elbilsförare med Nissan NV 200 hade Chademoladdat och fick inte loss laddkontakten ur bilen.
Den släppte efter omstart från supporten, och efter ett par minuter var laddaren online igen.
Pratade lite med taxiföraren i MB EQV, han var väldigt nöjd och behövde oftast snabbladda tre gånger per dag. På tio år hade han inte haft någon längre taxiresa än 22 mil och det fixar ju EQV utan problem.
Lite lustig placering av laddporten, hur många platser finns det egentligen för laddportarna kan jag undra.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Nu blir det dyrt på Circle K i Sverige.
Idag ändrades priset till 6,30kr/kWh
Idag ändrades priset till 6,30kr/kWh
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Vet ju inte om man ska gilla inlägget för att markera det utan att det betyder att jag tänker betala 6+ SEK per kWh. Grr.Gargamel skrev:Nu blir det dyrt på Circle K i Sverige.
Idag ändrades priset till 6,30kr/kWh
Tesla M3 LR..
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2302
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
I förhållande till Ionity och 8,30 per kWh (om du inte har något avtal) så känns det inte så extremt kostsamt.
E.on tar ju 5,25 just nu.
Är väl inte orimligt att 150 kW laddare kommer kosta mellan 6-8 kr år 2022.
Tesla är väl uppe och nosar på 4,65 just nu?
Undrar om det blir timpriser hos andra operatörer framöver?
Och olika rabatter lär väl dyka upp.
E.on tar ju 5,25 just nu.
Är väl inte orimligt att 150 kW laddare kommer kosta mellan 6-8 kr år 2022.
Tesla är väl uppe och nosar på 4,65 just nu?
Undrar om det blir timpriser hos andra operatörer framöver?
Och olika rabatter lär väl dyka upp.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Off Grid Byggaren skrev:I förhållande till Ionity och 8,30 per kWh (om du inte har något avtal) så känns det inte så extremt kostsamt.
E.on tar ju 5,25 just nu.
Är väl inte orimligt att 150 kW laddare kommer kosta mellan 6-8 kr år 2022.
Tesla är väl uppe och nosar på 4,65 just nu?
Undrar om det blir timpriser hos andra operatörer framöver?
Och olika rabatter lär väl dyka upp.
Ja, det är väl ett ganska väntat pris. Billigare än Ionity utan abonnemang åtminstone. Visst, aningen dyrare än Tesla men nog laddar jag hellre på en 150kW-stolpe för 6,25 än på en 50kW för 5,25. Tid är också pengar.
Dock laddar jag allra helst gratis... Inte för att det är så stora pengar jag tjänar men känslan är rätt skön.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Nu vet jag inte hur jag ska göra, behöver ladda ca 3 ggr per vecka och då blir det väl runt 32kWh per gång.
CK har jag på vägen hem, men kan få ionity för 3,10kr/kWh, men måste så åka ut till Södertälje som ger en omväg på 4-5 mil bara för ty ladda billigare än ck’s 6,30. Men ionity-avtalet kostar 1720kr/år utöver laddpriset
Det blir ju ca 30 minuter extra att köra och ladda ca 30-40 minuter mot ck.
CK har jag på vägen hem, men kan få ionity för 3,10kr/kWh, men måste så åka ut till Södertälje som ger en omväg på 4-5 mil bara för ty ladda billigare än ck’s 6,30. Men ionity-avtalet kostar 1720kr/år utöver laddpriset
Det blir ju ca 30 minuter extra att köra och ladda ca 30-40 minuter mot ck.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Finns det verkligen ingen annan laddning dit du kör? Luncha/träna/handla nånstans där det finns laddning?Gargamel skrev:Nu vet jag inte hur jag ska göra, behöver ladda ca 3 ggr per vecka och då blir det väl runt 32kWh per gång.
CK har jag på vägen hem, men kan få ionity för 3,10kr/kWh, men måste så åka ut till Södertälje som ger en omväg på 4-5 mil bara för ty ladda billigare än ck’s 6,30. Men ionity-avtalet kostar 1720kr/år utöver laddpriset
Det blir ju ca 30 minuter extra att köra och ladda ca 30-40 minuter mot ck.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.