Desto mer jag funderar på desto bättre tror jag det är, det är alltid lätt att lura sig när man har fått en låsning

Så här ligger det till. Jag kör privatbil i min tjänst, för det så får jag en fast peng på 7000 kr brutto, jag skattar 50% på det så det blir då 3500 netto.
Sen får jag 18,50 milen jag kör i tjänsten.
Just nu åker jag en dieselbil som drar runt 0,67 så med dagens dieselpris så ligger jag ungefär på en milkostnad runt 12,8 ish. Sen tillkommer skatt 2500 året, försäkring ca 6-7000 samt service runt 6000. Bilen köpte jag för 200 000 har en avbetalning som ligger på 3500:-. Som det är nu så går jag absolut runt på detta om inget större händer med min bil.
Åker cirka 500-700 mil privat så den faktorn är inte så stor.
Men nu har jag totalt snöat in på El och just då en Tesla Model 3 Long range. Har gjort kalkyler på teslakalkylen och hur jag än vrider och vänder på det så ser ju den kalkylen mer fördelaktig ut än mitt nuvarande upplägg. Visst jag måste in med ca 120 000 i kontantinsats. Då tittar jag på teslas finansiering med 45-50% restvärde beroende på antal mil.
Har vi några som har gjort samma resa? Vad säger ni är... Tänker jag rätt eller fel.
Tack på förhand.