
Dag två insåg jag att helljusautomatiken och automatiska vindrutetorkare fungerar bättre med ”rätt” sensorer än den kamerastyrning som används, enligt vad jag läst mig till på detta eminenta forum.
En av anledningarna till min obeslutsamhet var den delvis automatiserade körningen där man som förare inte själv får eller kan bestämma allt, som jag försökt läsa mig till och testat under en kortare provkörning utan att egentligen förstå allt.
Så detta är kanske inte bara en Tesla-fråga, och mina erfarenheter så här långt handlar om bilar av 2014 års modell eller tidigare utan den här typen av hjälpmedel.
Första upplevelsen av Teslans hjälpsystem skedde när en polisbil med sirener och blåljus kom bakifrån i hög fart och jag styrde ut i vägkanten för att underlätta omkörningen eftersom det även var mötande trafik på landsvägen. Precis när polisbilen ska passera skriker Teslan högt, rycker i ratten och varnar för att vi är för nära vägkanten att jag skräms att styra tillbaka mot vägens mitt igen medan frun håller för öronen och blundar. Polisen hann dock förbi.
Efter några mindre spökinbromsningar när man kör med farthållare undrar jag lite vad som orsakar dessa, men antar att det oftast är saker som kanske kan upplevas som hinder i vägen, men som jag som förare tolkar annorlunda då jag vet av erfarenhet att de knappast utgör något hot eller att de kommer att flytta på sig i god tid. Som till exempel en bil framför som blinkar och bromsar in för att svänga, eller en cyklist som cyklar på vägrenen.
Den adaptiva farthållaren är helt ny för mig och jag håller fortfarande på att lära mig använda den rätt. Jag antar att man får ett lite annorlunda beteende när man använder den, ett beteende som kan te sig ganska ologiskt för andra förare som inte har egna erfarenheter av dessa och förstår eller kan förutse beteendet.
Med farthållaren på och när jag kommer ikapp en bil framför, sänks hastigheten till samma som den framför. Avståndet, som väl i alla fall delvis kan justeras med höger rullhjul i sidled, bibehålls på ett bra sätt. Men när bilen framför börjar blinka och bromsa för att svänga höger till en annan väg, följer farthållaren slaviskt den framförvarande bilens hastighet ända ner till nära nog stillastående, tills vägen är fri igen.
Om jag fick bestämma körningen skulle jag bedömt ett lagom avstånd och tagit med i beräkningen att bilen framför svänger av och inte utgör något hinder och på så sätt hade jag inte behövt sänka farten lika mycket.
Detta är väl en logisk följd av att en mer eller mindre självkörande bil ännu inte kan/får/vågar göra sådana erfarenhetsbaserade bedömningar av trafiken? Men också något som jag själv och troligen många andra utan erfarenhet av adaptiva farthållare, skulle ha missbedömt och uppfattat som ologiska manövrar om någon framför saktade ner så mycket.
Det verkar dock som att jag manuellt kan gasa på när jag tycker att det är dags igen, och på så sätt kringgå farthållarens lite väl försiktiga inställning.
Vid ett annat tillfälle med farthållaren ställd på Max 100 km/h tog jag mig lugnt, tryggt och säkert från en motortrafikled via 70- och 50-begränsade vägar och igenom en hårt trafikerat rondell med stopp och vidare ut på en ny mötesseparerad trafikled utan att vare sig behöva röra gas, broms eller ändra på farthållaren, bara styra med och låta bilarna framför sköta hastighetshållningen. Fantastiskt! Men vad hade hänt om bilen framför svängt av tidigare i rondellen och lämnat körfältet fritt?
Några dagar senare ska jag passera en lastbil med släp på motorväg. Går ut i vänster körfält och farthållaren ökar automatiskt farten till den inställda då körfältet blir fritt, men så vinglar lastbilen lite och släpet närmar sig mitt körfält, inte så mycket att jag själv reagerar mer än att jag styr lite mer inåt mitten för att ha marginal, men då larmar och tvärbromsar bilen mitt på motorvägen. Jag hann aldrig uppfatta om det var någon bakom som var i farozonen, kanske hade Tesla redan koll på detta, jag vet inte, men otäckt var det.
Första bästa stopp därefter letade jag efter möjligheter att stänga av eller mildra systemen, men förstår inte riktigt vad som gör vad. Hittade en Joe-funktion som ska minska volymen på larmen för att inte störa andra sovande i bilen, som aktiverades.
Tyckte även att det var lite svalt i bilen trots inställda 21 grader, så jag får väl ta och testa den där Synk-funktionen som väl känner av och justerar börvärde med ärvärde, trodde jag i min enfald, och fick fram dubbla tempinställningar – en per sida istället.

Så med dessa ringa erfarenheter i frunken undrar jag över om dessa säkerhetsfunktioner enbart kopplade till autopilot och körning med farthållare, eller kan de träda in även när man kör utan dessa hjälpmedel? Och förstås om man kan minimera bilens interventioner och i så fall hur? Men också hur ni andra ser på dessa beteenden och de förändrade körmönster de kan leda till?
Är det en ickefråga när man lärt sig leva med dem, eller kan dessa trygghetssystem även innebära nya säkerhetsproblem?