Första inlägget, har sökt och hittat liknande men då allas förutsättningar är olika så tänker jag ändå att jag postar en ny tråd. Jag är orolig över 1-fasladdningen kommer räcka till.
Frun i huset ska börja pendla ca 12 mil ToR till jobbet och vi behöver en ny bil. Efter ha gjort lite totalkostnadskalkyler har jag kommit fram till att det blir relativt förmånligt att leasa elbil. Bilen ska så gott som enbart rulla denna sträcka till och från jobbet och hon kommer jobba ca 30% hemifrån, dvs 1,5 dagar på kontoret i veckan. Hon har ingen möjlighet att ladda vid jobbet utan all laddning kommer ske vid hemmet. Viss flexibilitet i vilka dagar hon är hemma kan finnas. Finns även en förstabil i hushållet som används på längre familjeresor samt kortare jobbpendling för mig.
Gjorde en koll på abetterrouteplanner.com och enligt den ska det vara ca 43% kvar av kapiceteten om hon startar ifrån fullt en typisk vinterdag. Dock är jag tveksam till att den har räknat med uppvärmning av bilen vid hemfärd.
Jag är orolig över laddningen..
Enligt Nissan så tar det ca 23h ifrån tomt till fullt med 16A 1-fasladdning. Det borde då innebär ca 12 timmar för 43% till fullt. Kommer jag kunna mata på 16A i 12 timmar i huset där vi har en huvudsäkring på 20A?
Vi har frånluftsvärmepump maxeffekt 7kw (denna matar på frekvent vintertid)
Luft/luft värmepump, osäker på vad den drar.
I övrigt normala villaförbrukare.
Övriga bilar som hon kan tänka sig (i fallande ordning efter gillande när utseende, totalkostnad och leveranstid vägs in)

Opel Mokka E
Kia E-Niro
ID.3
Borde vi tänka om?