Robertrimmevik skrev:Ja apartheid symboliserar ju mer rasism. Det är lite magstarkt här. Det som dock kan störa mig är när jag har varit med om Teslor som står och segladdar på andra nätverk när de inte har alltför långt till SuC.
Hela idén med eget laddnätverk tycker jag måste ha varit för att Tesla över huvud taget skulle ha en chans att lyckas. Nu har de gjort det, nu är det dags att gå vidare. Tycker det är helt befängt med ett laddnätverk för varje bilmärke. Inget bilmärke mig veterligen är så speciellt så de har egna exklusiva bensinstationer. Skulle Tesla på något vis vara mer märkvärdig än alla andra bilmärken.
Sen om sådär 20år så får man nog börja om på nytt igen med egna laddnätverk igen för att serva robotaxis.
Orsaken till att Tesla har ett eget nätverk är ju inte elitism, rasism, att Tesla ser sig som särskilt "speciella", eller något annat grumligt skäl.
Förklaringen är ju väldigt enkel, att det helt enkelt inte fanns någon annan som var beredd att investera i denna helt nödvändiga infrastruktur när Tesla började rulla ut sina bilar, inte heller någon som var det minsta intresserade av att ingå i ett samarbete runt detta.
Tvärtom går det ju att hävda att starka krafter arbetat
mot Tesla i den här frågan, standardarbetet runt CCS kan t.ex. ses som ett exempel på "vad som helst utom Teslas variant", ivrigt påhejat av dom traditionella europeiska biltillverkarna (det måste ha varit rätt snopet för vissa när Tesla i princip över en natt monterade dit en extra sladd och vips blev den överlägset största CCS-kedjan i Europa

).
Det finns inte heller något som helst rimligt skäl för Tesla att skänka bort denna tillgång utan någon form av ersättning, en "ersättning" som iofs kan ta sig olika former, t.ex. att omställningen till hållbara transporter gynnas, att tillståndsprocesser förenklas och snabbas upp, att Tesla får tillgång till statliga eller EU-bidrag för utbyggnaden etc.
Att något annat bilmärke skulle ha någon form av implicit
rättighet att ladda på SuC är dock helt befängt.
/fth