Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

iAkita skrev:
martinot skrev:
Detta test av luftmotstånd postade Zalman i en annan tråd (dock osäker på källan, då den inte angavs).
Cw MEB MY Iq5.jpg
Kan säkert förklara att förbrukningen hos Iq5 går upp kraftigt vid högre hastigheter (luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten). Men man kan ju inte låta bli att imponeras att Tesla alltid lyckas bättre med att få till lågt luftmotstånd vs konkurrenterna. Tom. när det gäller en rymlig CUV/SUV som MY.
Jag tror inte konkurrenterna skulle ha problem att designa en bil med lika lågt luftmotstånd. Däremot blir de svårt med bilbehållet formspråk/identitet. Jag tror helt enkelt att de medvetet kompromissar med luftmotståndet för att kunna bygga estetiskt tilltalande bilar (eller bilar i linje med märkesidentiteten, som i fallet med Enyaq).
Dessutom har ID.4 och IONIQ 5 nästan samma värde. Bilden avrundar i5 uppåt. Enyaq slår alltså sitt syskon.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
martinot skrev:
Detta test av luftmotstånd postade Zalman i en annan tråd (dock osäker på källan, då den inte angavs).
Cw MEB MY Iq5.jpg
Kan säkert förklara att förbrukningen hos Iq5 går upp kraftigt vid högre hastigheter (luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten). Men man kan ju inte låta bli att imponeras att Tesla alltid lyckas bättre med att få till lågt luftmotstånd vs konkurrenterna. Tom. när det gäller en rymlig CUV/SUV som MY.
Jag tror inte konkurrenterna skulle ha problem att designa en bil med lika lågt luftmotstånd. Däremot blir de svårt med bilbehållen formspråk/identitet. Jag tror helt enkelt att de medvetet kompromissar med luftmotståndet för att kunna bygga estetiskt tilltalande bilar (eller bilar i linje med märkesidentiteten, som i fallet med Enyaq).
Helt klart så har design gått före funktion. Både lastutrymme och energieffektivitet har fått bli lidande med Iq5.

Tesla har helt klart, på gott och ont, valt funktion och effektivitet före design.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
iAkita skrev:
martinot skrev:
Cw MEB MY Iq5.jpg
Jag tror inte konkurrenterna skulle ha problem att designa en bil med lika lågt luftmotstånd. Däremot blir de svårt med bilbehållet formspråk/identitet. Jag tror helt enkelt att de medvetet kompromissar med luftmotståndet för att kunna bygga estetiskt tilltalande bilar (eller bilar i linje med märkesidentiteten, som i fallet med Enyaq).
Dessutom har ID.4 och IONIQ 5 nästan samma värde. Bilden avrundar i5 uppåt. Enyaq slår alltså sitt syskon.
Japp. Enyaq har en effektivare form och lägre luftmotstånd än ID4. Verkar även allmänt som en lite bättre kvalitet på inredningen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Björns 1000km challenge. I5 gör en rejäl rapidgate med såväl minskad laddhastighet som kraftigt strypt effektuttag. Jag blir extremt orolig när jag ser detta med tanke på att jag vill dra husvagn med denna bilen. 67kW motoreffekt är ett skämt. Det funkar ju inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Björns 1000km challenge. I5 gör en rejäl rapidgate med såväl minskad laddhastighet som kraftigt strypt effektuttag. Jag blir extremt orolig när jag ser detta med tanke på att jag vill dra husvagn med denna bilen. 67kW motoreffekt är ett skämt. Det funkar ju inte.
Enligt tråden här så är det något fel med just den bilen. Inlägg #3484 av DanneLKPG
Senast redigerad av Klintan, redigerad totalt 1 gånger.
Elbilist sedan 2014
Dodde

Inlägg av Dodde »

mati skrev:
Måste vara fel på bilen eller är hans test extremt?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
Enligt tråden här så är det något fel med just den bilen.
Okej? Är det bara en teori i kombination med önsketänkande eller är det på något sätt bekräftat att det verkligen är så? Jag menar, det är ju ändå ganska bra att veta om bilen har en tendens att överhettas innan man bestämmer sig för att hämta ut den.
Det är ju inte ens särskilt varmt nu. Först laddar han med bara runt 120kW eftersom batteriet är för kallt (19 grader). Sen blir det plötsligt för varmt. Ett ganska smalt temperaturområde känns det som.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Klintan skrev:
Enligt tråden här så är det något fel med just den bilen.
Okej? Är det bara en teori i kombination med önsketänkande eller är det på något sätt bekräftat att det verkligen är så? Jag menar, det är ju ändå ganska bra att veta om bilen har en tendens att överhettas innan man bestämmer sig för att hämta ut den.
Det är ju inte ens särskilt varmt nu. Först laddar han med bara runt 120kW eftersom batteriet är för kallt (19 grader). Sen blir det plötsligt för varmt. Ett ganska smalt temperaturområde känns det som.
Inget är säkert, men just nu lutar det faktiskt mest åt det är fel på den bilen som Kris och Björn lånat.
Har sett folk göra längre resor med husvagn och hästtransport. Det skulle vara stora rubriker om det här var utbrett...
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
Har sett folk göra längre resor med husvagn och hästtransport. Det skulle vara stora rubriker om det här var utbrett...
Med en Ioniq 5? Var då nånstans?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
DanneLKPG skrev:
Ägare i sverige och norge-gruppen på fb. Hade det varit någon sjuk power limit så hade man väl sagt det kan jag tycka...
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Det finns en tysk Youtuber som kör 1000 km Autobahn nattkörningar med alla möjliga elbilar. Han hade ingen rapidgate med Ioniq5. Ska leta rätt på det och editera in länken.
Edit:

Fort går det, fort som bara den. Bra mycket värre test än TBs. Konstigt att Hyundai lånade ut bil till TB när Rifa redan sågat den. De borde ju förstå att något är fel och att det kan ge dåligt rykte. Ser de inte på YouTube?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
DanneLKPG skrev:
Ägare i sverige och norge-gruppen på fb. Hade det varit någon sjuk power limit så hade man väl sagt det kan jag tycka...
Jo, det kan man tycka, ja.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Klintan skrev:
mati skrev:

Enligt tråden här så är det något fel med just den bilen. Inlägg #3484 av DanneLKPG
Visst kan det bli fel på bilar (händer även Tesla), men känns ju kanske inte så troligt om det är en officiell demobil från Hyundai? De har troligen checkat att det inte är grundläggande fel på de testbilar de lånar ut till press och testare på sociala media.

Är det hårdvarufel på just denna enskilda bilen så kommer ju Hyundai troligen reagera på detta och återkoppla till press/testare om felet.

Är det inte hårdvarufel på enbart detta exemplaret av bilen, så är det säkert en sak som de kan fixa enkelt med en mjukvaruuppdatering så småningom.
Bild
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Martinot, det är ju samma bil som körs av Rifa och TB. Jag länkade två poster tidigare till ett test som visar motsatsen med ett annat exemplar.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Dodde

Inlägg av Dodde »

Man vill se nya tester av KR och TB med en annan bil för att avskriva det helt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Dodde skrev:
Man vill se nya tester av KR och TB med en annan bil för att avskriva det helt.
Håller med. Helst vill man ha ett officiellt uttalande från Hyundai att det var nåt fel på denna bil. Ungefär som Jaguar gjorde för några år sedan när deras prov-IPace laddade långsamt (eller vad det nu var).
Hur ska vi annars veta att detta inte ligger inom bilens specifikation? Ungefär som hos Tesla där marginalerna för vad som anses vara "normalt" kan uppfattas som jättestora ibland.
Om det nu verkligen är fel på bilen, är det inte lite konstigt att det bara accepteras utan vidare kommentar? Även hos Hyundai borde man ju vara medveten om att halva elbilsvärlden tittar på Björns tester och att det han kommer fram till har stor betydelse för bilens rykte och troligen också framtida försäljningssiffror?
Jag skulle vilja ha svar på ett antal frågor.
1. Varför förbrukar hans bil otroliga 30kWh/100km? Motvind och våta vägar är ingen tillräckligt bra förklaring. Det är orimligt hög förbrukning i mina ögon. Stämmer detta verkligen? I så fall tar jag tillbaka allting jag skrev ovan, för då är bilen törstigare än e-tron på motorvägen.
2. Vad händer på vintern med laddhastigheten om batteritemperaturen uppenbarligen måste vara minst 20 grader för att få en vettig laddhastighet?
3. Klarar bilen verkligen av att att dra tungt släp en längre tid på sommarn om det är sant att batteriet inte får bli varmare än 45 grader? Och vad händer med förbrukningen då? Kan man se tester hur bilen beter sig med släp?
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Vetifan om Björn har sån reach så att det kan bli ett reellt problem.

Många som nu överväger elbil pga olika anledningar är egentligen inte intresserade utav bilar utan åker troligtvis sin standardrunda bland handlarna och tar det som känns bäst (eller snarare minst sämst som det ser ut nu).
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

dd88 skrev:
Nja, vet inte. Jag tror att Björn betraktas nog som en ganska så tung spelare bland biltestarna. Han får ju alltid långtidstesta nya elbilar och han får dem väldigt tidigt, ibland före alla andra. Det hade han inte fått göra om inte biltillverkarna eller generalagenterna hade ansett att han har nånting att tillföra.
Och även om jag anser att Björn ibland är lite tung på gasen så litar jag i princip ändå på hans expertis. Kommer han fram till att en bil har svagheter på en punkt som är viktig för mig så blir jag försiktig. Eller säg såhär, jag litar betydligt mer på Björn än på någon annan "gammal" biljournalist som ju oftast inte har koll alls.

I fallet med Ioniq 5 är det lite ambivalent. Bilen hyllas förvisso från alla hörn och kanter. Men när folk med mycket elbilserfarenhet, som t.ex. Björn, kommer fram till sådana här saker, som att den kan överhettas, så blir jag lite misstänksam. Hur många testare och nyblivna ägare har egentligen testat bilen på det här viset, dvs snabbladdat i tät följd och många gånger i rad? De flesta snabbladdar en eller två gånger och så är de framme. Men det här är ju ett stresstest kan man säga. Det kan ju vara så att det är fel på just den bilen. Men som sagt, hur vet jag det? Ta en annan bil och gör samma tur. Blir det samma resultat så vet vi.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Håller med. Helst vill man ha ett officiellt uttalande från Hyundai att det var nåt fel på denna bil. Ungefär som Jaguar gjorde för några år sedan när deras prov-IPace laddade långsamt (eller vad det nu var).
Hur ska vi annars veta att detta inte ligger inom bilens specifikation? Ungefär som hos Tesla där marginalerna för vad som anses vara "normalt" kan uppfattas som jättestora ibland.
Om det nu verkligen är fel på bilen, är det inte lite konstigt att det bara accepteras utan vidare kommentar? Även hos Hyundai borde man ju vara medveten om att halva elbilsvärlden tittar på Björns tester och att det han kommer fram till har stor betydelse för bilens rykte och troligen också framtida försäljningssiffror?
Jag skulle vilja ha svar på ett antal frågor.
1. Varför förbrukar hans bil otroliga 30kWh/100km? Motvind och våta vägar är ingen tillräckligt bra förklaring. Det är orimligt hög förbrukning i mina ögon. Stämmer detta verkligen? I så fall tar jag tillbaka allting jag skrev ovan, för då är bilen törstigare än e-tron på motorvägen.
2. Vad händer på vintern med laddhastigheten om batteritemperaturen uppenbarligen måste vara minst 20 grader för att få en vettig laddhastighet?
3. Klarar bilen verkligen av att att dra tungt släp en längre tid på sommarn om det är sant att batteriet inte får bli varmare än 45 grader? Och vad händer med förbrukningen då? Kan man se tester hur bilen beter sig med släp?
Om man ser båda bilarnas profil från fronten som boxar så har de mer eller mindre samma CdA. Nu är ju ingen en ren box men frågan är om någon avviker mer än den andra. Om de är lika där så kan Ioniqen utan problem dra mer än E-tron på motorväg om drivlinan är mindre effektiv eller det är skillnad i andra förluster.
Dodde

Inlägg av Dodde »

mati skrev:
dd88 skrev:
Nja, vet inte. Jag tror att Björn betraktas nog som en ganska så tung spelare bland biltestarna. Han får ju alltid långtidstesta nya elbilar och han får dem väldigt tidigt, ibland före alla andra. Det hade han inte fått göra om inte biltillverkarna eller generalagenterna hade ansett att han har nånting att tillföra.
Och även om jag anser att Björn ibland är lite tung på gasen så litar jag i princip ändå på hans expertis. Kommer han fram till att en bil har svagheter på en punkt som är viktig för mig så blir jag försiktig. Eller säg såhär, jag litar betydligt mer på Björn än på någon annan "gammal" biljournalist som ju oftast inte har koll alls.

I fallet med Ioniq 5 är det lite ambivalent. Bilen hyllas förvisso från alla hörn och kanter. Men när folk med mycket elbilserfarenhet, som t.ex. Björn, kommer fram till sådana här saker, som att den kan överhettas, så blir jag lite misstänksam. Hur många testare och nyblivna ägare har egentligen testat bilen på det här viset, dvs snabbladdat i tät följd och många gånger i rad? De flesta snabbladdar en eller två gånger och så är de framme. Men det här är ju ett stresstest kan man säga. Det kan ju vara så att det är fel på just den bilen. Men som sagt, hur vet jag det? Ta en annan bil och gör samma tur. Blir det samma resultat så vet vi.
Nästan 100 på att han kommer testa en annan bil. Hoppas han följer upp med en ny video med kommentar från Hyundais service center där de förklarar vad som är fel på just denna bil och att han sen få en ny bil eller samma men lagad och kör nytt test. OM det nu är fel på denna bil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Detta var ju andra gången han körde 1000km med i5.
Körde han inte en annan bil förra gången? Det gick ju lite snabbare då, 10 timmar jämnt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

mati skrev:
dd88 skrev:

Nu vet vi inte hur hans demografi ser ut, men 50-100k visningar fördelat över västvärlden är försvinnande litet. Det jag menar är att det knappast når ut till de som faktiskt köper bilarna i slutändan, så jag har svårt att tro att det skulle vara förödande. Hade varit en annan sak om det hade varit stora svarta rubriker på löpsedlarna.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
mati skrev:
dd88 skrev:

Nu vet vi inte hur hans demografi ser ut, men 50-100k visningar fördelat över västvärlden är försvinnande litet. Det jag menar är att det knappast når ut till de som faktiskt köper bilarna i slutändan, så jag har svårt att tro att det skulle vara förödande. Hade varit en annan sak om det hade varit stora svarta rubriker på löpsedlarna.
Försvinnande litet? Det är nog fler än som tittar på motorprogram på gammel-TV.
Dessutom är det många media som skriver artiklar om hans tester, och förstås så gott som samtliga elbilsforum.

Är man intresserad av att köpa elbil så gör man nog åtminstone någon efterforskning på nätet, och då är det mycket stor chans att man stöter på resultaten av björns tester i en eller annan form.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Bara för att man själv följer nyheter och läser forum så betyder det inte att den stora majoriteten gör det. Har man inte intresset utan bara behöver en bil så väger garanterat säljarnas ord tyngre.

Jag kan uppskatta mycket av det Björn gör, men han är knappast kommersiell. 10+ klipp om bilen är på tok förmycket för att gemene man ska orka kolla igenom allt, speciellt då det ständigt förekommer grova sexreferenser, tung teknisk info och intern nördhumor.

Då ligger Aftonbladet, Teknikens Värld och annan smörja närmare till hands.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

Den ”stora majoriteten” som ”bara behöver en bil” köper fortfarande inte någon elbil.
De köper en begagnad avgasbil.
De som köper elbil idag är främst de som har ett intresse av det, och de gör normalt efterforskningar.

Skriv svar