Körde ca 300km idag från havsnivån upp till ca 1100 m.ö.h. Regnigt och tråkigt väder med ca 13 grader. Under liknande förhållanden fick jag runt 25kWh/10mil med Polestar. Teslorna jag har haft var också dom relativt törstiga under liknande förhållanden och kom sällan under 22.
Men med ioniq5 så verkar det fasen inte gå att få hög förbrukning Hade ca 17kWh/10mil och det är helt fenomenalt på denna sträcka. Hade vinterdäck på, som är aningen smalare än sommar, 255-20" vs 235-19".
Imorgon blir det delvis motorväg, så får vi se vad som händer då.
Däremot är jag lite besviken på laddhastigheten. Kopplade in mig på ionity med 57% och fick direkt 100kW, men efter 8min låg hastigheten fortfarande på 100kW. Behövde egentligen inte ladda, ville bara kolla hastigheten. Får se hur det går imorgon med lite högre motorvägshastighet om det gör någon skillnad på laddhastigheten,
Imponerade! Rekommenderar autobahn i regn, motvind och kallt batteri om du vill se högre förbrukningssiffror.
Jag tycker dessvärre inte att laddhastigheten påverkas i tillräcklig grad av körstil/hastighet. Har laddat ett tiotal gånger på Ionity nu. I Sverige har jag inte fått högre än 145 kW trots föregående motorvägskörning i ett par timmar vid 10-15 graders yttertemp. På autobahn där farthållaren stod på 140 kom jag upp i 185 kW vid ca 15 graders yttertemp, vinterläge påslaget. Vid ett tillfälle har jag fått 220 kW. Också efter autobahnskörning och termometern på 25 grader. Så min anekdotiska uppfattning är att yttertemp är den enskilt viktigaste faktorn. Hoppas på mjukvaruuppdatering med bättre stöd för förvärmning av batteri.
Efter förvisso bara hundra mil I5 RWD Advance med 19” kan jag med övertygelse säga att den som endast kör landsväg kommer att uppleva I5 som påtagligt snål och den som kör mest motorväg som påtagligt törstig. Det är fascinerande att se hur en förhållandevis låg hastighetsökning fullkomligt kastar upp förbrukningen.
Jag kör varje dag motorväg till jobbet, 3,5 mil enkel, dvs startar med kallt batteri och laddar i princip ögonblickligen på med motorväg i 120+. Här är skillnaden mellan min MY och I5 ca 30% till I5:s nackdel, den ligger faktiskt ganska nära min tidigare etron 50 i förbrukning under dessa omständigheter.
Däremot är den ytterst sparsam med elektronerna försiktigt körd och jag vill påstå att den hamnar i princip lika med MY där.
Det ska ju också sägas att I5 är bilen för den som gillar att åka bil, inte köra bil, och att gå från gjutjärnsbygget etron till origamipappret I5 var en större kulturchock än jag föreställt mig.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Körde ca 300km idag från havsnivån upp till ca 1100 m.ö.h. Regnigt och tråkigt väder med ca 13 grader. Under liknande förhållanden fick jag runt 25kWh/10mil med Polestar. Teslorna jag har haft var också dom relativt törstiga under liknande förhållanden och kom sällan under 22.
Men med ioniq5 så verkar det fasen inte gå att få hög förbrukning Hade ca 17kWh/10mil och det är helt fenomenalt på denna sträcka. Hade vinterdäck på, som är aningen smalare än sommar, 255-20" vs 235-19".
Imorgon blir det delvis motorväg, så får vi se vad som händer då.
Däremot är jag lite besviken på laddhastigheten. Kopplade in mig på ionity med 57% och fick direkt 100kW, men efter 8min låg hastigheten fortfarande på 100kW. Behövde egentligen inte ladda, ville bara kolla hastigheten. Får se hur det går imorgon med lite högre motorvägshastighet om det gör någon skillnad på laddhastigheten,
Imponerade! Rekommenderar autobahn i regn, motvind och kallt batteri om du vill se högre förbrukningssiffror.
Jag tycker dessvärre inte att laddhastigheten påverkas i tillräcklig grad av körstil/hastighet. Har laddat ett tiotal gånger på Ionity nu. I Sverige har jag inte fått högre än 145 kW trots föregående motorvägskörning i ett par timmar vid 10-15 graders yttertemp. På autobahn där farthållaren stod på 140 kom jag upp i 185 kW vid ca 15 graders yttertemp, vinterläge påslaget. Vid ett tillfälle har jag fått 220 kW. Också efter autobahnskörning och termometern på 25 grader. Så min anekdotiska uppfattning är att yttertemp är den enskilt viktigaste faktorn. Hoppas på mjukvaruuppdatering med bättre stöd för förvärmning av batteri.
Det ska ju också sägas att I5 är bilen för den som gillar att åka bil, inte köra bil, och att gå från gjutjärnsbygget etron till origamipappret I5 var en större kulturchock än jag föreställt mig.
Cred för liknelsen gjutjärn och origami, mycket roligt!
Vad är det som förklarar den låga förbrukningen jämfört med teslorna och de andra. Vikten,motorerna (arbetar bäst i olika hastigheter)? Vinden kan ställa till det i högre hastigheter, motvind vet alla som cyklar betydligt värre och medvind hjälper inte alls lika mycket.
Vad är det som förklarar den låga förbrukningen jämfört med teslorna och de andra. Vikten,motorerna (arbetar bäst i olika hastigheter)? Vinden kan ställa till det i högre hastigheter, motvind vet alla som cyklar betydligt värre och medvind hjälper inte alls lika mycket.
Uppfattar inte I5 som snålare än MY t ex i praktiken, jag kör helt lika med dem i lägre hastigheter.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Jo då, funkar även vid lägre temp.
Men sjukt störigt när en egolf och MG laddar på ionity och skapar kö.
Intressant! Vad hade du för yttertemp? Vinterläge på? Antingen har jag haft otur med de Ionity-stationer jag prövat eller så är det något fel på min bil då jag bara en gång på ca 10 laddningar lyckats få så hög effekt.
Ca 13 grader ute. Startade på 0% med ca 108kW, så rampade den upp och var på 184 efter 5min och över 200 efter 7min. Vinterläge på ja.
Nylands test visade precis det du beskriver - började på runt 100kW och när batteriet kommit upp i 25 grader gasar den på. Trist att det inte går att förvärma, men det borde ju komma. Laddhastigheten är ju dock generellt helt sjuk i jämförelse med min gamla Model S..
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Är det någon som sett I5 Advanced med interiörfärgerna grått/grönt och ljusa stolar i verkligheten?. Stolarna har en röd smal linje på sidan. På papperet låter det som en galen kombination. Däremot så såg jag ett youtubeklipp med kombinationen, där man kunde se inredningen. Det såg riktigt snyggt ut. Det är dock inte så lätt att se nyanser på film och jag undrar därför om någon kan komma med synpunkter.
Är det någon som sett I5 Advanced med interiörfärgerna grått/grönt och ljusa stolar i verkligheten?. Stolarna har en röd smal linje på sidan. På papperet låter det som en galen kombination. Däremot så såg jag ett youtubeklipp med kombinationen, där man kunde se inredningen. Det såg riktigt snyggt ut. Det är dock inte så lätt att se nyanser på film och jag undrar därför om någon kan komma med synpunkter.
Har beställt den till vår Digital Teal-Green AWD. Snyggaste valet tycker jag! Framförallt gillar jag att det är mörkt upptill och ljust nedtill. Har inte sett den i verkligheten, men har sett tillräckligt många filmer och bilder från ägare för att få en bra uppfattning tycker jag. Svart och Mörkgrå har jag sett på demoex.
Älskar hans clickbait i thumbnail. Han kör hårt på att alla IONIQ 5 överhettar, när det istället verkar vara ett undantag med den bilen (Kris testade samma bil). Den verkar inte kyla batteriet som den ska. Han tittade på hur mycket som bilen använde till battery management och det var i princip ingenting. Andra norska ägare har istället rapporterat att i deras bilar så ser man direkt att den använder energi till kylningen. Istället för att vara öppen med att det kan vara fel på den bilen så pratar han om det som att alla bilar kommer att vara som den. Självklart ska den där bilen undersökas hos en verkstad.
Han sa i livestream att han inte märkte av det på första 1000km challenge med en annan IONIQ 5, men sen senare så sa han istället ”den hade det säkert bara att jag inte tänkte på det”. ???
Edit: Missade tydligen sista minuten. I den här videon säger han att det kanske bara är den här bilen. Tack. Då känns det mer fair gentemot tidigare videos.
Senast redigerad av DanneLKPG, redigerad totalt 1 gånger.
Älskar hans clickbait i thumbnail. Han kör hårt på att alla IONIQ 5 överhettar, när det istället verkar vara ett undantag med den bilen (Kris testade samma bil). Den verkar inte kyla batteriet som den ska. Han tittade på hur mycket som bilen använde till battery management och det var i princip ingenting. Andra norska ägare har istället rapporterat att i deras bilar så ser man direkt att den använder energi till kylningen. Istället för att vara öppen med att det kan vara fel på den bilen så pratar han om det som att alla bilar kommer att vara som den. Självklart ska den där bilen undersökas hos en verkstad.
Han sa i livestream att han inte märkte av det på första 1000km challenge med en annan IONIQ 5, men sen senare så sa han istället ”den hade det säkert bara att jag inte tänkte på det”. ???
Om man tittar på laddkurvan som publicerats från andra bilar så är det ju tydligt att dom behöver jobba på att optimera kylningen. Den är långt ifrån jämn och fin som tex hos VW och Tesla.
Den är snarare rejält hackig, värre än Polestar. Det är ett tydligt tecken på att de inte hann riktigt klart med optimeringen innan leverans startade.
Är det någon som sett I5 Advanced med interiörfärgerna grått/grönt och ljusa stolar i verkligheten?. Stolarna har en röd smal linje på sidan. På papperet låter det som en galen kombination. Däremot så såg jag ett youtubeklipp med kombinationen, där man kunde se inredningen. Det såg riktigt snyggt ut. Det är dock inte så lätt att se nyanser på film och jag undrar därför om någon kan komma med synpunkter.
Har beställt den till vår Digital Teal-Green AWD. Snyggaste valet tycker jag! Framförallt gillar jag att det är mörkt upptill och ljust nedtill. Har inte sett den i verkligheten, men har sett tillräckligt många filmer och bilder från ägare för att få en bra uppfattning tycker jag. Svart och Mörkgrå har jag sett på demoex.
Tack! Jag har inte sett dessa klipp tidigare. Det beror nog på att jag bara sett 499 youtubeklipp på I5 ännu På den andra ser man tydligt nyanserna. Jag tycker att färgerna förhöjer den futuristiska känslan av bilen. Riktigt snygg exteriörfärg du valt (eller fått). Lite undran om den ljusa färgen blir svår att rengöra. Perforeringen i skinnet gör dessutom kanske att man får hålla igen med skinnrengöringsmedel.
Det ska ju också sägas att I5 är bilen för den som gillar att åka bil, inte köra bil, och att gå från gjutjärnsbygget etron till origamipappret I5 var en större kulturchock än jag föreställt mig.
Det låter intressant med tanke på att jag tänker göra samma sak. Kan du förtydliga vad du menar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tror att de få hacken gör att de kan ladda så mycket snabbare då de kyler ned genom att bitvis sänka laddhastigheten under korta stunder. det är kanske möjligt att de kan förbättra det så det går ännu snabbare att ladda (men det är bara spekulationer). Det finns utvecklingspotential så att säga.
Är det någon som sett I5 Advanced med interiörfärgerna grått/grönt och ljusa stolar i verkligheten?. Stolarna har en röd smal linje på sidan. På papperet låter det som en galen kombination. Däremot så såg jag ett youtubeklipp med kombinationen, där man kunde se inredningen. Det såg riktigt snyggt ut. Det är dock inte så lätt att se nyanser på film och jag undrar därför om någon kan komma med synpunkter.
Har beställt den till vår Digital Teal-Green AWD. Snyggaste valet tycker jag! Framförallt gillar jag att det är mörkt upptill och ljust nedtill. Har inte sett den i verkligheten, men har sett tillräckligt många filmer och bilder från ägare för att få en bra uppfattning tycker jag. Svart och Mörkgrå har jag sett på demoex.
Tack! Jag har inte sett dessa klipp tidigare. Det beror nog på att jag bara sett 499 youtubeklipp på I5 ännu På den andra ser man tydligt nyanserna. Jag tycker att färgerna förhöjer den futuristiska känslan av bilen. Riktigt snygg exteriörfärg du valt (eller fått). Lite undran om den ljusa färgen blir svår att rengöra. Perforeringen i skinnet gör dessutom kanske att man får hålla igen med skinnrengöringsmedel.
Håller med! Varken den svarta eller gråa interiören ger mig samma känsla (en smaksak såklart!). Sen så gör den tvådelade interiörfärgen att vita kanterna runt skärmarna inte sticker ut lika mycket…
Kommer definitivt läsa på hur man bäst rengör och underhåller perforerade skinnsäten. Vill även göra en keramisk behandling av sätena vid leverans om det går.
Efter förvisso bara hundra mil I5 RWD Advance med 19” kan jag med övertygelse säga att den som endast kör landsväg kommer att uppleva I5 som påtagligt snål och den som kör mest motorväg som påtagligt törstig. Det är fascinerande att se hur en förhållandevis låg hastighetsökning fullkomligt kastar upp förbrukningen.
Jag kör varje dag motorväg till jobbet, 3,5 mil enkel, dvs startar med kallt batteri och laddar i princip ögonblickligen på med motorväg i 120+. Här är skillnaden mellan min MY och I5 ca 30% till I5:s nackdel, den ligger faktiskt ganska nära min tidigare etron 50 i förbrukning under dessa omständigheter.
Däremot är den ytterst sparsam med elektronerna försiktigt körd och jag vill påstå att den hamnar i princip lika med MY där.
Det ska ju också sägas att I5 är bilen för den som gillar att åka bil, inte köra bil, och att gå från gjutjärnsbygget etron till origamipappret I5 var en större kulturchock än jag föreställt mig.
Kul att du både har och kör både Model Y och Ioniq 5. Mycket intressant med en som kan jämföra bägge bilar direkt mot varandra!
Skulle bara önska att du kunde köpa en Enyaq ockå.
Gällande att Iq5 och Model Y är snålare än ID4/Enyaq i lägre hastigheter så misstänker jag att det beror på att MEB-bilarna är ett par hundra kilo tyngre.
Gällande fetstil ovan ifrån dig att Model Y (och troligen även Enyaq) är snålare än iQ5/EV6 i högre hastigheter så misstänker jag att det har att göra med olika lågt/högt luftmotstånd.
Efter förvisso bara hundra mil I5 RWD Advance med 19” kan jag med övertygelse säga att den som endast kör landsväg kommer att uppleva I5 som påtagligt snål och den som kör mest motorväg som påtagligt törstig. Det är fascinerande att se hur en förhållandevis låg hastighetsökning fullkomligt kastar upp förbrukningen.
Jag kör varje dag motorväg till jobbet, 3,5 mil enkel, dvs startar med kallt batteri och laddar i princip ögonblickligen på med motorväg i 120+. Här är skillnaden mellan min MY och I5 ca 30% till I5:s nackdel, den ligger faktiskt ganska nära min tidigare etron 50 i förbrukning under dessa omständigheter.
Däremot är den ytterst sparsam med elektronerna försiktigt körd och jag vill påstå att den hamnar i princip lika med MY där.
Det ska ju också sägas att I5 är bilen för den som gillar att åka bil, inte köra bil, och att gå från gjutjärnsbygget etron till origamipappret I5 var en större kulturchock än jag föreställt mig.
Kul att du både har och kör både Model Y och Ioniq 5. Mycket intressant med en som kan jämföra bägge bilar direkt mot varandra!
Skulle bara önska att du kunde köpa en Enyaq ockå.
Gällande att Iq5 och Model Y är snålare än ID4/Enyaq i lägre hastigheter så misstänker jag att det beror på att MEB-bilarna är ett par hundra kilo tyngre.
Gällande fetstil ovan ifrån dig att Model Y (och troligen även Enyaq) är snålare än iQ5/EV6 i högre hastigheter så misstänker jag att det har att göra med olika lågt/högt luftmotstånd.
Helt enig - kan inte se någon annan rimlig förklaring.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Det ska ju också sägas att I5 är bilen för den som gillar att åka bil, inte köra bil, och att gå från gjutjärnsbygget etron till origamipappret I5 var en större kulturchock än jag föreställt mig.
Det låter intressant med tanke på att jag tänker göra samma sak. Kan du förtydliga vad du menar?
Den är klart mjukt avstämd i fjädringen och har en ganska gungig gång, dock klarar den inte akuta, korta, lite snärtiga gupp, typ väg-/broskarvar o dylikt, då går det väldigt stumt och hårt. Körställningen är för mig 187 cm litet bussaktig och styrningen är helt fjärmad från underlaget. Den inspirerar således inte alls till ”körning” men att åka med med havsbrus i högtalarna och låta sig gungas fram är klart mysigt. Påtagligt fri från vindbrus och jag uppfattar inget från motorerna, däremot gör sig vägljudet rätt tidigt klart påmint även på 19”.
Motsvarigheten till autopiloten har hittills varit totalt värdelös, oklar på om den behöver synka på något sätt, men den beter sig som om den är gravt rattfull och svänger med korta styrutslag fram och tillbaka över vägbanan.
Det går inte att jämföra den med Etrons helgjutna upplevelse, som ju tungt och mjukt rullar över allt i tystnad och stillhet.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Det ska ju också sägas att I5 är bilen för den som gillar att åka bil, inte köra bil, och att gå från gjutjärnsbygget etron till origamipappret I5 var en större kulturchock än jag föreställt mig.
Det låter intressant med tanke på att jag tänker göra samma sak. Kan du förtydliga vad du menar?
Den är klart mjukt avstämd i fjädringen och har en ganska gungig gång, dock klarar den inte akuta, korta, lite snärtiga gupp, typ väg-/broskarvar o dylikt, då går det väldigt stumt och hårt. Körställningen är för mig 187 cm litet bussaktig och styrningen är helt fjärmad från underlaget. Den inspirerar således inte alls till ”körning” men att åka med med havsbrus i högtalarna och låta sig gungas fram är klart mysigt. Påtagligt fri från vindbrus och jag uppfattar inget från motorerna, däremot gör sig vägljudet rätt tidigt klart påmint även på 19”.
Motsvarigheten till autopiloten har hittills varit totalt värdelös, oklar på om den behöver synka på något sätt, men den beter sig som om den är gravt rattfull och svänger med korta styrutslag fram och tillbaka över vägbanan.
Det går inte att jämföra den med Etrons helgjutna upplevelse, som ju tungt och mjukt rullar över allt i tystnad och stillhet.
Känslan i material, tyngden i allt som etron utstrålar, saknas helt i I5. Bilarna är, bredvid varandra, i princip identiska, men etronen känns mycket mer bil och uppfattas större i känslan om det är en begriplig förklaring.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Det ska ju också sägas att I5 är bilen för den som gillar att åka bil, inte köra bil, och att gå från gjutjärnsbygget etron till origamipappret I5 var en större kulturchock än jag föreställt mig.
Det låter intressant med tanke på att jag tänker göra samma sak. Kan du förtydliga vad du menar?
Den är klart mjukt avstämd i fjädringen och har en ganska gungig gång, dock klarar den inte akuta, korta, lite snärtiga gupp, typ väg-/broskarvar o dylikt, då går det väldigt stumt och hårt. Körställningen är för mig 187 cm litet bussaktig och styrningen är helt fjärmad från underlaget. Den inspirerar således inte alls till ”körning” men att åka med med havsbrus i högtalarna och låta sig gungas fram är klart mysigt. Påtagligt fri från vindbrus och jag uppfattar inget från motorerna, däremot gör sig vägljudet rätt tidigt klart påmint även på 19”.
Motsvarigheten till autopiloten har hittills varit totalt värdelös, oklar på om den behöver synka på något sätt, men den beter sig som om den är gravt rattfull och svänger med korta styrutslag fram och tillbaka över vägbanan.
Det går inte att jämföra den med Etrons helgjutna upplevelse, som ju tungt och mjukt rullar över allt i tystnad och stillhet.
Känslan i material, tyngden i allt som etron utstrålar, saknas helt i I5. Bilarna är, bredvid varandra, i princip identiska, men etronen känns mycket mer bil och uppfattas större i känslan om det är en begriplig förklaring.
Tycker faktiskt det är samma med I5 vs ID4. ID4 känns mer rejäl, som en SUV. I5 som en mindre hatchback.
Det ska ju också sägas att I5 är bilen för den som gillar att åka bil, inte köra bil, och att gå från gjutjärnsbygget etron till origamipappret I5 var en större kulturchock än jag föreställt mig.
Det låter intressant med tanke på att jag tänker göra samma sak. Kan du förtydliga vad du menar?
Den är klart mjukt avstämd i fjädringen och har en ganska gungig gång, dock klarar den inte akuta, korta, lite snärtiga gupp, typ väg-/broskarvar o dylikt, då går det väldigt stumt och hårt. Körställningen är för mig 187 cm litet bussaktig och styrningen är helt fjärmad från underlaget. Den inspirerar således inte alls till ”körning” men att åka med med havsbrus i högtalarna och låta sig gungas fram är klart mysigt. Påtagligt fri från vindbrus och jag uppfattar inget från motorerna, däremot gör sig vägljudet rätt tidigt klart påmint även på 19”.
Motsvarigheten till autopiloten har hittills varit totalt värdelös, oklar på om den behöver synka på något sätt, men den beter sig som om den är gravt rattfull och svänger med korta styrutslag fram och tillbaka över vägbanan.
Det går inte att jämföra den med Etrons helgjutna upplevelse, som ju tungt och mjukt rullar över allt i tystnad och stillhet.
Känslan i material, tyngden i allt som etron utstrålar, saknas helt i I5. Bilarna är, bredvid varandra, i princip identiska, men etronen känns mycket mer bil och uppfattas större i känslan om det är en begriplig förklaring.
Tycker faktiskt det är samma med I5 vs ID4. ID4 känns mer rejäl, som en SUV. I5 som en mindre hatchback.
Exakt. Skulle tro att trots luftig kupé etc etc känns I5 mer e-Golf än Etron i bilupplevelse.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Kört en del Golf (ICE) genom åren. Tycker den är en trevlig småbil när man inte behöver lasta så mycket (tex. hyra på plats på semester när man flugit ner).
Testkörde Ioniq5 i veckan, och upplevde den mycket mindre distinkt styrning (mer diffus) och mycket sämre vägengenskaper hos en vanlig Golf (som ligger rätt tight på vägen och ganska tryggt i kurvorna när man "racar" nere i Alperna i kurviga backar).
Däremot rent formmässigt så ser jag en koppling mellan en Golf och en Iq5.
Kört en del Golf (ICE) genom åren. Tycker den är en trevlig småbil när man inte behöver lasta så mycket (tex. hyra på plats på semester när man flugit ner).
Testkörde Ioniq5 i veckan, och upplevde den mycket mindre distinkt styrning (mer diffus) och mycket sämre vägengenskaper hos en vanlig Golf (som ligger rätt tight på vägen och ganska tryggt i kurvorna när man "racar" nere i Alperna i kurviga backar).
Däremot rent formmässigt så ser jag en koppling mellan en Golf och en Iq5.
Ah, ledsen, menade här inte alls körkänslan, utan storleken. En Golf känns ju mer hanterlig och smidig än en Etron, men samtidigt som en mindre bil, samma med I5, den känns i storlek som en betydligt mindre bil än etron trots samma yttermått. Känns etron litet mäktig känns I5 väldigt vanlig.
Körmässigt finns ingen tysk bil som har en så slapp inställning till vägen som I5.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Jag föredrar ju som bekant vår e-Golf framför e-tron 7 dagar i veckan. Så sett tror jag att I5 passar mig ganska bra. Jag upplever e-tron som en blandning av finnlandsfärja och gjutjärnsstekpanna. Stor, klumpig, otroligt tung och ganska svårhanterad. Visst är den ändå pigg när man tvingar den, men man märker ju med varje rattrörelse att bilen väger 2,7 ton. Den går helst rakt fram liksom. Naturligtvis är den otroligt komfortabel, men det går inte att komma ifrån att den är främst gjord för raka motorvägar. Och det råkar vara den typen av väg som jag minst kör på. Jag gillar Golfens smidighet och manövrerbarhet.
Jag har inte haft tillfälle att köra I5 mer än en gång lite kort, men just körkänslan och köregenskaperna påminde mig varken om e-Golfen eller e-tron. Jag tyckte faktiskt den var sämre än båda. Med ID4 däremot kände jag tydligt att det finns ett nära släktskap med Golfen. Den kändes liksom bekant och trygg i sitt sätt.
I5 är annorlunda. Det är säkert nånting man vänjer sig vid, men i direkt jämförelse med ID4 kändes I5 mindre "vuxen".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Detta test av luftmotstånd postade Zalman i en annan tråd (dock osäker på källan, då den inte angavs).
Cw MEB MY Iq5.jpg
Kan säkert förklara att förbrukningen hos Iq5 går upp kraftigt vid högre hastigheter (luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten). Men man kan ju inte låta bli att imponeras att Tesla alltid lyckas bättre med att få till lågt luftmotstånd vs konkurrenterna. Tom. när det gäller en rymlig CUV/SUV som MY.
Jag tror inte konkurrenterna skulle ha problem att designa en bil med lika lågt luftmotstånd. Däremot blir de svårt med bilbehållet formspråk/identitet. Jag tror helt enkelt att de medvetet kompromissar med luftmotståndet för att kunna bygga estetiskt tilltalande bilar (eller bilar i linje med märkesidentiteten, som i fallet med Enyaq).
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Detta test av luftmotstånd postade Zalman i en annan tråd (dock osäker på källan, då den inte angavs).
Cw MEB MY Iq5.jpg
Kan säkert förklara att förbrukningen hos Iq5 går upp kraftigt vid högre hastigheter (luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten). Men man kan ju inte låta bli att imponeras att Tesla alltid lyckas bättre med att få till lågt luftmotstånd vs konkurrenterna. Tom. när det gäller en rymlig CUV/SUV som MY.
Jag tror inte konkurrenterna skulle ha problem att designa en bil med lika lågt luftmotstånd. Däremot blir de svårt med bilbehållen formspråk/identitet. Jag tror helt enkelt att de medvetet kompromissar med luftmotståndet för att kunna bygga estetiskt tilltalande bilar (eller bilar i linje med märkesidentiteten, som i fallet med Enyaq).
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)