Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Walker »

Märkligt. Jag har precis (för 2 timmar sedan) kritat på för en Advanced RWD som är på båt nu och ska levereras början av december.
Mati - du har mail.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare

Inlägg av MEF »

Hur ser serviceplan och kostnad ut för Ioniq 5?
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Walker skrev:
Märkligt. Jag har precis (för 2 timmar sedan) kritat på för en Advanced RWD som är på båt nu och ska levereras början av december.
Mati - du har mail.
Men det är väl en av de bilarna som nämndes tidigare i tråden!? Alla med 20" fälgar och många med tex komfortpaket.

Eller var detta något du lockade ihop helt enligt tycke och smak?
Dodde

Inlägg av Dodde »

DanneLKPG skrev:
Det kommer att släppas flera nya videos med IONIQ 5 från Björn Nyland inom kort.
Arctic Circle-testet är klart och nu håller han på med 1000km Challenge genom Sverige.

AWD med 20"

Livestreamas här just nu:
Del 2:

Inte så jätteintressant, men brukar ha igång hans stream i bakgrunden när jag jobbar.
Han verkar ha problem med bilen. Den blir överhettad och får power limit efter laddning om jag hörde rätt.
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Dodde skrev:
DanneLKPG skrev:
Det kommer att släppas flera nya videos med IONIQ 5 från Björn Nyland inom kort.
Arctic Circle-testet är klart och nu håller han på med 1000km Challenge genom Sverige.

AWD med 20"

Del 2:

Inte så jätteintressant, men brukar ha igång hans stream i bakgrunden när jag jobbar.
Han verkar ha problem med bilen. Den blir överhettad och får power limit efter laddning om jag hörde rätt.
Kris Rifa rapporterade samma sak.
Dodde

Inlägg av Dodde »

Skabb1 skrev:
Dodde skrev:
DanneLKPG skrev:

AWD med 20"

Del 2:

Ok, tog han även upp att laddningen blir lidande av detta?
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Dodde skrev:
Skabb1 skrev:
Dodde skrev:
DanneLKPG skrev:

AWD med 20"

Del 2:

Uppfattade att det främst var begränsad motoreffekt i upp till 30 min efter snabbladdning.
Dodde

Inlägg av Dodde »

Skabb1 skrev:
Dodde skrev:
Skabb1 skrev:
Dodde skrev:
DanneLKPG skrev:

AWD med 20"

Del 2:

Uppfattade att det främst var begränsad motoreffekt i upp till 30 min efter snabbladdning.
Detta har med laddningen att göra och motoreffekten. Kommer säkert en video om det om några dagar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Skabb1 skrev:
Walker skrev:
Mati - du har mail.
Men det är väl en av de bilarna som nämndes tidigare i tråden!? Alla med 20" fälgar och många med tex komfortpaket.

Spelar väl egentligen ingen roll. Jag beställde min FE samma dag som de blev möjligt. Jag måste varit en av de allra första i Sverige som beställde en Ioniq 5. Jag tog det som fanns eftersom jag skulle få förtur med denna bilen. Det var lite det som var grejen. Men förtur är i min värld nånting annat.
Det känns nästan som att den dagen min bil kommer så finns det redan begagnade Ioniq 5 på marknaden. Jag är alltmer övertygad om att de aldrig har lagt en beställning på den FE jag egentligen skulle ha. Den bil som jag enligt säljaren ska få nu, så småningom, tror jag är bara en vanlig Advanced, ingen FE (samma sak jag vet). Men den varken tillverkas eller levereras med samma batch som alla andra FE som redan är på gång. Deras demobil är enligt egen utsago nämligen ingen FE. När jag beställde min bil sa säljaren att jag kommer få min FE långt före demobilen eftersom min bil skulle ingå i de första 280 som levererades till Sverige, medan demobilen "bara" skulle vara en vanlig Advanced som får leverans senare.
Och nu ska de plötsligt byggas och levereras samtidigt. Konstigt eller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Jag förstår det. Och jag håller med helt och fullt att det är riktigt dåligt hanterat i många fall.

Jag vill bara ha ett klargörande om vilka fordon det gäller. För hade det varit ett fordon med helt individuella val som beställs nu och kommer i december så har det betydelse för mig.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Skabb1 skrev:
Dodde skrev:
DanneLKPG skrev:

AWD med 20"

Del 2:

Det är exakt samma bil som Kris testade också så det kan mycket väl vara just det här exemplaret som är känsligt. Han märkte det aldrig på den första bilen han testade. Ska bli intressant att se om det är fler som kan återskapa det.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Eldsig

Inlägg av Eldsig »

mati skrev:
Skabb1 skrev:
Walker skrev:
Mati - du har mail.

Spelar väl egentligen ingen roll. Jag beställde min FE samma dag som de blev möjligt. Jag måste varit en av de allra första i Sverige som beställde en Ioniq 5. Jag tog det som fanns eftersom jag skulle få förtur med denna bilen. Det var lite det som var grejen. Men förtur är i min värld nånting annat.
Det känns nästan som att den dagen min bil kommer så finns det redan begagnade Ioniq 5 på marknaden. Jag är alltmer övertygad om att de aldrig har lagt en beställning på den FE jag egentligen skulle ha. Den bil som jag enligt säljaren ska få nu, så småningom, tror jag är bara en vanlig Advanced, ingen FE (samma sak jag vet). Men den varken tillverkas eller levereras med samma batch som alla andra FE som redan är på gång. Deras demobil är enligt egen utsago nämligen ingen FE. När jag beställde min bil sa säljaren att jag kommer få min FE långt före demobilen eftersom min bil skulle ingå i de första 280 som levererades till Sverige, medan demobilen "bara" skulle vara en vanlig Advanced som får leverans senare.
Och nu ska de plötsligt byggas och levereras samtidigt. Konstigt eller?
Det verkar ju i princip vara lika för alla med FE, då du är inte ensam.

Du hade ju även kunnat ställa om flera gånger, som många andra gjort, och ta en av alla bilar som är på väg? Essential AWD och Advance RWD har det ju tydligen varit hyfsat lätt att skaka fram. Men det handlar ju uppenbarligen om din säljare också, om du nu frågar men får svävande svar. Ställ lite krav så får du säkert bättre svar. Du kanske tom kan få en skärmdump på en sån där fin leveransprocessöverblick...
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

HelectriC skrev:
Kan bekräfta att i5 tar mer än 50kW på en 400V stolpe. Detta lilla test var när jag inte hade kört särskilt långt innan, så batteriet var relativt kallt och hög SoC, ändå helt ok fart efter ca 10min. Jag antar att hastigheten hade ökat om jag stått längre. Stolpen är på 200kW/400V
Tydligen så skrev Auto Motor & Sport att IONIQ 5 bara klarar 50kW på 400V för att Hyundai själva påstått det. :lol:

Edit: Jag har länkat tråden till redaktionen så det kanske kommer lite frågor.
Untitled.png
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

DanneLKPG skrev:
HelectriC skrev:
Kan bekräfta att i5 tar mer än 50kW på en 400V stolpe. Detta lilla test var när jag inte hade kört särskilt långt innan, så batteriet var relativt kallt och hög SoC, ändå helt ok fart efter ca 10min. Jag antar att hastigheten hade ökat om jag stått längre. Stolpen är på 200kW/400V
Tydligen så skrev Auto Motor & Sport att IONIQ 5 bara klarar 50kW på 400V för att Hyundai själva påstått det. :lol:

400 eller 800 Bolt :D
dfa

Inlägg av dfa »

Skabb1 skrev:
DanneLKPG skrev:
HelectriC skrev:

400 eller 800 Bolt :D
Lyn/Blixt/Bolt luktar Ionity lång väg :lol:
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Inlägg av alvenzo »

Det finns bilar kvar hos fordonsmäklarna för leverans innan årsskiftet läste jag nyss.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

alvenzo skrev:
Det finns bilar kvar hos fordonsmäklarna för leverans innan årsskiftet läste jag nyss.
Ringer man runt lite är det ganska lätt att hitta än så länge.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Var och testkörde en RWD idag.

- Väghållningen. Var visserligen lite lätt fuktigt (men inte mycket) på vägarna, men fick extremt lätt sladd när jag drog på i svängarna. Håll på att ett par gånger köra av vägbanan och sladda in i gatstenskanterna! Lyckades undvika med en hårsmån som tur var för demobilens fälgar/hjul.
- Körkänslan. Långt ifrån körkänslan som en hos en Model 3, Polestar 2 eller Taycan (som är mina andra elbilsreferenser). Bekväm, men mycket gungig och extremt svampig körkänsla. Här handlar det mer om att passivt gunga fram som i en gammal amerikanare, och inte någon aktiv tight körning.
- Startknapp nödvändig. Håll på bli tokig när jag lämnade tillbaka demobil, och bilen pep och hade sig när jag försökte låsa den. Checkade att jag lagt i handbroms, men problemet visade sig vara att jag inte stängt av "tändningen". En funktion som "tändning" hör hemma på glödmotorer och bensinare. Inte en elbil från 2020.
- Designen. Men inser att det är en smaksak. Mig tilltalar den inte alls exteriört. Lite väl barnslig design för min smak (ser ut som lite av en leksaksbil).
- AWD ca 10-12 månaders leveranstid just nu tack vare komponentbrister hos Hyundais fabriker.

+ Interiördesignen. Gillade att det var en ljus och luftig inredning. Kändes inte exklusiv eller premium (lite för mycket plast och budgetkänsla), men ändå grymt fräsch och modern! Ett klart steg bättre än alla andra äldre/tidigare Hyundai/KIA som jag suttit i. Gillar ändå interiören för sin prisklass/budget. Mycket bra!
+ Satt ganska bekvämt i stolarna som var rätt sköna.
+ Kändes rymlig.
+ Trevliga säljare inne hos Hyundai. Lätt att låna och provköra. Kunniga om både bil, leveranstider och kommande modeller.
+ RWD kommer in som lagerbilar under höst/vinter i Sverige, som man kan få tag på om man är på hugget, och skiter i färg och övrig spec.

+/- (neutral): Infotainment/kartor. Enklare än vår Mercedes och rappare/snabbare än hos VW ID och Skoda, men både krångligare och slöare/laggigare UI än hos Tesla och Polestar/Volvo. Varken bra eller dåligt. Får bli ett neutralt betyg här.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

martinot skrev:
Var och testkörde en RWD idag.

- Väghållningen. Var visserligen lite lätt fuktigt (men inte mycket) på vägarna, men fick extremt lätt sladd när jag drog på i svängarna. Håll på att ett par gånger köra av vägbanan och sladda in i gatstenskanterna! Lyckades undvika med en hårsmån som tur var för demobilens fälgar/hjul.
- Körkänslan. Långt ifrån körkänslan som en hos en Model 3, Polestar 2 eller Taycan (som är mina andra elbilsreferenser). Bekväm, men mycket gungig och extremt svampig körkänsla. Här handlar det mer om att passivt gunga fram som i en gammal amerikanare, och inte någon aktiv tight körning.
- Startknapp nödvändig. Håll på bli tokig när jag lämnade tillbaka demobil, och bilen pep och hade sig när jag försökte låsa den. Checkade att jag lagt i handbroms, men problemet visade sig vara att jag inte stängt av "tändningen". En funktion som "tändning" hör hemma på glödmotorer och bensinare. Inte en elbil från 2020.
- Designen. Men inser att det är en smaksak. Mig tilltalar den inte alls exteriört. Lite väl barnslig design för min smak (ser ut som lite av en leksaksbil).
- AWD ca 10-12 månaders leveranstid just nu tack vare komponentbrister hos Hyundais fabriker.

+ Gillade att det var en ljus och luftig inredning. Kändes inte exklusiv eller premium (lite för mycket plast), men ändå grymt fräsch och modern. Gillar!
+ Satt ganska bekvämt i stolarna som var rätt sköna.
+ Kändes rymlig.
+ Trevliga säljare inne hos Hyundai. Lätt att låna och provköra. Kunniga om både bil, leveranstider och kommande modeller.
+ RWD kommer in som lagerbilar under höst/vinter i Sverige, som man kan få tag på om man är på hugget, och skiter i färg och övrig spec.

+/- (neutral): Infotainment/kartor. Enklare än vår Mercedes och rappare/snabbare än hos VW och Skoda, men både krångligare och slöare/laggigare UI än hos Tesla och Polestar/Volvo. Varken bra eller dåligt.
Tack!
Tycker alltid det är lärorikt att läsa andras upplevelser och jämföra med mina egna.

Alltså startknappen (är van med Leafen som också har det) och allt plingande är störande och borde inte finnas som du säger 2021.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Det var hårt att jämföra IONIQ 5 mot Model 3, Polestar 2 och Taycan. Känns inte så relevant. Man jämför väl med bilar i samma storlek?
Det är knappt någon plast i Advanced så det lät snarare som att du provkörde den plastiga Essential.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
Det var hårt att jämföra IONIQ 5 mot Model 3, Polestar 2 och Taycan. Känns inte så relevant. Man jämför väl med bilar i samma storlek?
Det är knappt någon plast i Advanced så det lät snarare som att du provkörde den plastiga Essential.
Självklart är det en annan känsla i en SUV/CUV (som jag normalt inte gillar), men tycker PS2 (som i princip är en CUV i botten) lyckats få till en extremt mycket bättre både väghållning och körkänsla.

Skulle misstänka att en hårdare/bättre fjädring, lite lägre chassi och tightare styrning skulle göra mycket för körkänslan, och att AWD skulle göra mycket för väghållningen när man accelererar. Här kommer nog N-versionen göra sitt (säljaren trodde dock inte på leverans av den förens 2023), precis som EV6 GT kan bli positivt för KIA.

Frågade efter att få provköra både AWD och Advanced-paketet, men de hade tyvärr endast RWD Essential som demobilar.

Glömde redovisa ett stort plus för:

+ Växel/riktningsväljare lättåtkomligt vid ratten. Mycket smidigt att växla mellan fram/back när man skall finjustera parkering backande (demobil stod uppställd så).

Sedan mycket + för sådant som jag känner till, men inte fick testat denna kortare turen (ca 20-30 min. under lunchen):

+ Eluttag
+ Lastutrymme
+ Frunk (inte alla elbilar som har det, och perfekt för laddkablar)

Så även om bilen inte passar min körstil, så tycker jag att det ändå fanns mer + än - totalt sätt. Förstår att den kan bli en enorm "hit" och väldigt uppskattad hos rätt köpare (de som vill mer transportera saker A-B, och inte köra så mycket aktivt). Imponerad ändå så mycket som Hyundai lyft sig i både interiör och tekniknivå.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Nu har Morning Lily lastat ur sig i Wallhamn, fartyg som tydligen brukar användas av Hyundai. Förmodligen inte min tyvärr ännu. Morning Lady är nu i Portugal och på väg till Sverige så småningom (mitten okt).
Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare

Inlägg av Ocean »

Då var det dags igen, efter intensivt testande och utvärderande blir det en Ioniq 5 som ny tjänstebil. Ska ersätta Etronen som såldes i våras. Ioniq 5 Advanced RWD med solceller på taket! Tittade på TMY, men Ekonomi fick gå före körglädje.. Däremot lite orolig för diverse rapporter från internet om att den är törstig på elen. Vi får se.
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Ocean skrev:
Då var det dags igen, efter intensivt testande och utvärderande blir det en Ioniq 5 som ny tjänstebil. Ska ersätta Etronen som såldes i våras. Ioniq 5 Advanced RWD med solceller på taket! Tittade på TMY, men Ekonomi fick gå före körglädje.. Däremot lite orolig för diverse rapporter från internet om att den är törstig på elen. Vi får se.
Spännande!

Hur mycket skiljde det i kalkylen per månad ungefär?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Ocean skrev:
Är du van vid e-tron så tror jag inte att det kommer bli sämre med Iq5 (även om den är lite "törstig", och långt ifrån lika snål som Tesla och ID-bilarna).

Tror det snarare blir något lägre förbrukning för iq5 än den du hade med din e-tron.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Skriv svar