https://www.elektroauto-news.net/2021/n ... n-batterie
NIO lanserar ett nytt hybridbatteri på 75 kWh.
I slutet av september presenterade den kinesiska bilstart NIO officiellt sitt standard hybridcellbatteri med en kapacitet på 75 kWh.
Ett nytt programvara och hårdvaruhanteringssystem ökar effektiviteten och minskar förlusten av räckvidd vid låga temperaturer med upp till 25 procent.
Fordonsmodeller med det nya batteriet kan redan beställas och ska levereras till kunderna från november.
Standardintervall batteri(75 kWh) är en hybrid av ternära litium- och litiumjärnfosfatceller (LFP), där den nya generationen cell-to-pack (CTP) -teknologi ska användas. Ternära litiumbatterier är laddningsbara batterier som använder litium-nickel-kobolt-manganat som det positiva elektrodmaterialet och grafit som det negativa elektrodmaterialet. LFP -cellen, å andra sidan, som namnet antyder, använder litiumjärnfosfat som ett positivt elektrodmaterial. Tack vare NIO: s patenterade teknik har det nya hybridbatteriet en större räckvidd i kallt väder. För detta ändamål har det Shanghai-baserade företaget utvecklat ett helt nytt programvara och hårdvarusystem för batteriet (75 kWh) för termisk hantering, som är tänkt att minska förlusten av räckvidd vid låga temperaturer med 25 procent jämfört med dess LFP-motsvarighet.
Effektiv miljöskydd är främst ansvarig för detta. Används enligt företagets material med låg värmeledningsförmåga och strukturell design för att minimera värmeförlust i extremt kalla miljöer och för att förbättra den passiva värmeisoleringsprestandan. Det intelligenta värmesystemet, som styr batteriets värmegenerering, justerar dynamiskt de termiska styrmålen till batteriets värme för att balansera körbeteendet och energiförbrukningen.
Värmestrålningskompensationsvärmaren värmer battericellerna jämnt för att bibehålla driftstemperaturen samtidigt som energiförbrukningen beaktas . Dessutom ger hybridarrangemanget av ternära litiumceller och LFP -celler fördelar för att förbättra den totala prestandan. Att inte glömma är en speciell algoritm för att styra det dubbla systemet. Dessutom är 75 kWh standardbatteri utrustat med den nya generationen CTP -teknik, vilket gör produktion och montering tio procent snabbare, ökar volymutnyttjandet med 5 procent och ökar energitätheten med 14 procent till 142 Wh / kg.
Standardhybridcellsbatteriet (75 kWh) och det ternära litiumlångtidsbatteriet (100 kWh) är redan tillgängliga för nya beställningar av NOK-fordon , enligt företaget . Företaget fortsätter att lova att priserna på modellerna med det nya 75 kWh-batteriet och deras "Battery-as-a-Service (BaaS)" -abonnemang kommer att förbli desamma som för det tidigare 70 kWh-batteriet.
Nu lanseras hybrid batterier
Moderator: Redaktion
Nu lanseras hybrid batterier
Hybridbatterier där man tar tillvara de bästa egenskaperna från 2 batterityper kommer nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nu lanseras hybrid batterier
jatslaqqq skrev:Google translate inblandat?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension