Första Model S, tips och råd för en budget på 450K

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elvis21
Teslaägare

Första Model S, tips och råd för en budget på 450K

Inlägg av Elvis21 »

Long time reader, first time writer!

Har nu börjat snegla mot en Tesla Model S då ekonomin börjat tillåta det samt att det känns överlag rätt att inte spy ut massa skit.

Lite om oss är att vi är snart en två-barnsfamilj som inte använder bilen i vardagen jättemycket, någon gång då och då, men framförallt på resor till föräldrar och fjällen. Brukar bli kring 1500 mil om året. Behöver ha med mycket prylar, skidor, resesängar etc därav funderingen på en Model S och inte en trea.

Utan särskilt mycket erfarenhet så har jag samlat på mig lite frågor som jag inte hittat alla svar till och hoppas på hjälp. Vissa frågor kommer jag nog hitta själv strax så känn inte att du måste svara alla, utan hade mest varit skönt att höra tankar från vettigt folk här inne.

* Om man tänker en budget kring 450K, vad bör man prioritera? s75d 2017ish, eller s90d som kanske gått några fler mil? Vad hade du valt givet den budgeten?

* Hur är det att starta och köra i kallt väder, -30 ungefär? Inte för att bensinbilar är så jäkla bra, men hade varit skönt att höra att Teslan inte är sämre

* Hur kollar man upp den verkliga statusen på batteriet, dvs hur många procent/mil finns det kvar?

* Hur mycket påverkar takbox och generell kyla egentligen?

* Hur mycket kan man ladda generellt på ett vanligt uttag ifall man är på besök hos vänner och släktingar, kwh per timme?

* Jag tänker att Fri SuC är värt mycket då vi som sagt åker långt, men det kanske är överdrivet? Å andra sidan känns det som en bra värdebehållare för
framtiden

* Servicekostnader per år? Lite som att fråga hur långt ett snöre är, men jag har hört mardrömshistorier med flertal fel, men hittar man rätt så verkar det som en evighetsmaskin?

* Hur orolig bör man vara för att köpa en långmilare, dvs kring 20K mil?

* Verkar ju som att drivetrain-garanti är bra varför man borde köpa en nyare bil, men hur bra är den garantin om man jämför med 12 000 mil/maskinskadegarantin? Å andra sidan får man ju lite från försäkringen generellt men ofta upp till 12/15 000 mil

* Vi har även tankar på att flytta till Gotland, hur orolig bör man vara för att få en strandad bil som behöver bärgas för att tas till reparation?

Tips på bra försäkring? Fått in 1800/mån från LF nyss vilket känns mycket, men precis börjat kika runt.

Tack på förhand!
//Oscar
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare

Re: Första Model S, tips och råd för en budget på 450K

Inlägg av Homer »

Jag svarar på några punkter lite snabbt:

Försäkring: Kolla runt för det kan skilja mycket, Trygg-Hansa och Watercircles verkar ofta ligga bäst till men flera faktorer påverkar så omöjligt att dra för generella slutsatser.

Laddning: Åker du mycket långresor kan Fri SuC absolut vara värt att beakta, särskilt som priserna på snabbladdning ökat en hel del senaste åren.
För långsamladdning hos släkt/vänner etc räkna med ca 1 mil/h vid enfas 10A (ett normalt uttag). Antagligen får du också en 3-fas reseladdare med din bil och finns möjlighet att ladda med den kan du komma upp i betydligt högre effekt (t.ex 3x16A ökar din hastighet med ca det femdubbla mot 1x10A).
Användarvisningsbild
CarlJ
Teslaägare

Inlägg av CarlJ »

Gotland har ett bra nätverk speciellt kring visby
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Svarar om kyla.
Om du kan förvärma bilen tycker inte jag kylan påverkar speciellt mycket. Däremot är ofta väglaget sämre på vintern och det påverkar. Dock ändå runt 10 % högre kanske.

Kan du inte förvärma, då drar den betydligt mer.

Takbox beror på hastigheten, högre mer påverkan än vid lägre.

Kylan gör dock att batteriet inte laddar lika snabbt vid snabbladdning, i jämförelse med en sommardag.

Konstruktion med karmlösa dörrar gör bilen lite knepig på vintern, men med förvärmning inget problem.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare

Inlägg av Flajjan »

Elvis21 skrev:
Long time reader, first time writer!

Har nu börjat snegla mot en Tesla Model S då ekonomin börjat tillåta det samt att det känns överlag rätt att inte spy ut massa skit.

Lite om oss är att vi är snart en två-barnsfamilj som inte använder bilen i vardagen jättemycket, någon gång då och då, men framförallt på resor till föräldrar och fjällen. Brukar bli kring 1500 mil om året. Behöver ha med mycket prylar, skidor, resesängar etc därav funderingen på en Model S och inte en trea.
- Jag hade samma funderingar, gick på en S, är nöjd! Det är dessutom totalekonomiskt billigare än en dieseldroska

Utan särskilt mycket erfarenhet så har jag samlat på mig lite frågor som jag inte hittat alla svar till och hoppas på hjälp. Vissa frågor kommer jag nog hitta själv strax så känn inte att du måste svara alla, utan hade mest varit skönt att höra tankar från vettigt folk här inne.

* Om man tänker en budget kring 450K, vad bör man prioritera? s75d 2017ish, eller s90d som kanske gått några fler mil? Vad hade du valt givet den budgeten?
- Jag hade valt mellan S70D/75D eller en S100D, 90D skiljer inte speciellt mycket mot en 70/75, har själv haft funderingar på att uppgradera till en 90 - knappt lönt.

* Hur är det att starta och köra i kallt väder, -30 ungefär? Inte för att bensinbilar är så jäkla bra, men hade varit skönt att höra att Teslan inte är sämre
- Går hur fint som helst! Vi har kört i -17 utan problem. Var noga med att förvärma innan så kupe och batteri fått lite värme.

* Hur kollar man upp den verkliga statusen på batteriet, dvs hur många procent/mil finns det kvar?
- Pass.

* Hur mycket påverkar takbox och generell kyla egentligen?
- båda påverkar, även fart påverkar mycket!

* Hur mycket kan man ladda generellt på ett vanligt uttag ifall man är på besök hos vänner och släktingar, kwh per timme?
- Åker du ofta till kompisar som bor så långt bort att du måste ladda utan att det finns en SuC? Man skapar sig ganska mycket hinder innan man levt med en elbil.

* Jag tänker att Fri SuC är värt mycket då vi som sagt åker långt, men det kanske är överdrivet? Å andra sidan känns det som en bra värdebehållare för
framtiden
- Svårvärderat, däremot är det en skön känsla! Åker man mycket så kan det vara värt endel, men inga 100 000 kr...

* Servicekostnader per år? Lite som att fråga hur långt ett snöre är, men jag har hört mardrömshistorier med flertal fel, men hittar man rätt så verkar det som en evighetsmaskin?
- 4000 varannat år för en tesla service, smörjning av ok osv sen kanske ett handtag går sänder 3000 kr tror jag. Generellt billigare än en fossilbil.

* Hur orolig bör man vara för att köpa en långmilare, dvs kring 20K mil?
- Skick spelar större roll, med dina 1500 mil kan du gott köpa en med många mil om bilen är välskött.

* Verkar ju som att drivetrain-garanti är bra varför man borde köpa en nyare bil, men hur bra är den garantin om man jämför med 12 000 mil/maskinskadegarantin? Å andra sidan får man ju lite från försäkringen generellt men ofta upp till 12/15 000 mil
- 8 år på drivlina & batterier, betydligt generösare än gemene biltillverkare.

* Vi har även tankar på att flytta till Gotland, hur orolig bör man vara för att få en strandad bil som behöver bärgas för att tas till reparation?
- Nej

Tips på bra försäkring? Fått in 1800/mån från LF nyss vilket känns mycket, men precis börjat kika runt.
- Ring runt, titta på flera bilar och kolla alla mot flera bolag, försäkringen är ganska dyr om man vill ha helförsäkring.

Tack på förhand!
//Oscar
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Köp min tidigare model S, hittade den på blocket: https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... d/97485095

Denna körde jag själv över 3000 relativt problemfria mil med. Skottsäker, dvs tar sig alltid fram oavsett omständigheter.

Nackdelar: Inga egentligen. Nuvarande ägaren hörde av sig och meddelade att det var problem med värmen i bilen men så länge det är åtgärdat så tror jag denna rullar många mil till. I mitt tycke har en äldre Model S med ett mindre batteri för få mil i sig, speciellt när det börjar krypa runt 20-25 minusgrader. Jag håller inte med alla andra om att kylan inte är något problem, för den tar absolut ut sin rätt, likaså regnvåta vägbanor eller grusvägar där rullmotståndet suger energi ur batteriet. Men allt hänger på användandet/förväntningarna. Håller man sig hemma så rullar vilken tesla som helst enkelt på. Och håller man sig i supercharging-land, så fungerar indikationen på kartan oftast väldigt väl. Extremväder undantaget.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

CarlJ skrev:
Gotland har ett bra nätverk speciellt kring visby

Bor man på Gotland och kan ladda hemma behöver man aldrig snabbladda.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inlägg av abagewitz »

En sak att leta lite efter vid begköp är att det kan finnas äldre Model S som har nybilsgaranti kvar utöver de 8 åren på batteri- och drivenhet. Förr var det så att det ingick 4 års nybilsgaranti om man köpte begagnat av Tesla. (nu är det 1 år)

Jag köpte en Model S 85D 2019 av Telsa. Den har nybilsgaranti kvar till 2023-03. Det har varit värt en hel del hittills då det varit diverse strul med handtag, MCU och länkarmar.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Elvis21 skrev:
.../ Utan särskilt mycket erfarenhet så har jag samlat på mig lite frågor som jag inte hittat alla svar till och hoppas på hjälp. Vissa frågor kommer jag nog hitta själv strax så känn inte att du måste svara alla, utan hade mest varit skönt att höra tankar från vettigt folk här inne. /...
Om det är ngn fråga som du tycker att du skulle vilja veta mer kring så finns ju även det amerikanska forumet:

https://teslamotorsclub.com/tmc/forums/-/list

Följde det en del mellan ~2012 – september 2018. Då var det riktigt, riktigt bra. Och det är det säkert fortfarande...

Du kan ju alltid testa att skapa en tråd där med...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Elvis21
Teslaägare

Inlägg av Elvis21 »

Tack för svar alla! Gällande Gotland så var är jag nog inte orolig att bli strandad pga elbrist, utan att man läst att bil kan behöva bärgas till Tesla osv. Förhoppningsvis så ska det nog inte bli så ändå, verkar vara en kvalitativ bil såklart och man ska inte oroa sig i onödan.
bjornnilsson skrev:
Köp min tidigare model S, hittade den på blocket: https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... d/97485095

Denna körde jag själv över 3000 relativt problemfria mil med. Skottsäker, dvs tar sig alltid fram oavsett omständigheter.

Nackdelar: Inga egentligen. Nuvarande ägaren hörde av sig och meddelade att det var problem med värmen i bilen men så länge det är åtgärdat så tror jag denna rullar många mil till. I mitt tycke har en äldre Model S med ett mindre batteri för få mil i sig, speciellt när det börjar krypa runt 20-25 minusgrader. Jag håller inte med alla andra om att kylan inte är något problem, för den tar absolut ut sin rätt, likaså regnvåta vägbanor eller grusvägar där rullmotståndet suger energi ur batteriet. Men allt hänger på användandet/förväntningarna. Håller man sig hemma så rullar vilken tesla som helst enkelt på. Och håller man sig i supercharging-land, så fungerar indikationen på kartan oftast väldigt väl. Extremväder undantaget.
Spännande, talade faktiskt med säljaren igår. Fick förstått att den blivit såld genom Tesla, och då att "begränsad garanti" tillämpas? https://www.tesla.com/sv_SE/support/vehicle-warranty Funderar bara hur länge någon sådan gäller egentligen? Den vanliga drivetrain gäller ju åtta år eller 240 000KM, men gör den andra då att om bilen är köpt igen genom Tesla år 2019 har någon bättre garanti till 2023 samt den vanliga garantin till 2024?

Verkar ju onekligen som en trevlig bil och långmilare kan ju vara positivt och negativt.

//Oscar
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inlägg av abagewitz »

Elvis21 skrev:
Tack för svar alla! Gällande Gotland så var är jag nog inte orolig att bli strandad pga elbrist, utan att man läst att bil kan behöva bärgas till Tesla osv. Förhoppningsvis så ska det nog inte bli så ändå, verkar vara en kvalitativ bil såklart och man ska inte oroa sig i onödan.
bjornnilsson skrev:

Spännande, talade faktiskt med säljaren igår. Fick förstått att den blivit såld genom Tesla, och då att "begränsad garanti" tillämpas? https://www.tesla.com/sv_SE/support/vehicle-warranty Funderar bara hur länge någon sådan gäller egentligen? Den vanliga drivetrain gäller ju åtta år eller 240 000KM, men gör den andra då att om bilen är köpt igen genom Tesla år 2019 har någon bättre garanti till 2023 samt den vanliga garantin till 2024?

Verkar ju onekligen som en trevlig bil och långmilare kan ju vara positivt och negativt.

//Oscar
Det var den garantin jag skrev om ovan. Jag fick 4 års garanti när jag köpte en begagnad Model S 2015 från Tesla i mars 2019. Garantin gäller då till mars 2023. Garantin är samma som om bilen är ny som jag förstår det. Den täcker tex dörrhandtag, MCU, länkarmar etc och annat kul som kan gå sönder. Den 8-åriga garantin är väl "bara" drivliina och batteri.
Användarvisningsbild
Elvis21
Teslaägare

Inlägg av Elvis21 »

Tack, tror det det krävdes lite forskning av mig för att förstå exakt vad du menade. My bad.

Får hoppas Björn kan svara där hur det blev när han köpte den.

Vad säger andra gällande "långmilare" i form av över 20 000 mil, är det något som gör att just du ryggar tillbaka eller hur ser ni på den frågan?
//Oscar
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Elvis21 skrev:
Tack, tror det det krävdes lite forskning av mig för att förstå exakt vad du menade. My bad.

Vad säger andra gällande "långmilare" i form av över 20 000 mil, är det något som gör att just du ryggar tillbaka eller hur ser ni på den frågan?
//Oscar
Vad gäller den förlängda garantin vid köp av Tesla så gäller den bara den första ägaren tydligen och dessutom hade de hunnit sänkt den till ett år när Björn köpte den. Vad gäller drivlinegarantin så är det ingen begränsning på körsträcka utan bara åtta år. (det är alltså jag som säljer Björns gamla bil).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inlägg av abagewitz »

lator skrev:
Elvis21 skrev:

//Oscar
Vad gäller den förlängda garantin vid köp av Tesla så gäller den bara den första ägaren tydligen och dessutom hade de hunnit sänkt den till ett år när Björn köpte den. Vad gäller drivlinegarantin så är det ingen begränsning på körsträcka utan bara åtta år. (det är alltså jag som säljer Björns gamla bil).
Jag tror inte alls den gäller första ägaren, den följer med bilen om man säljer den. Om man däremot säljer tillbaka bilen till Tesla blir det nåt annat.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

abagewitz skrev:
lator skrev:
Jag tror inte alls den gäller första ägaren, den följer med bilen om man säljer den. Om man därDu emot säljer tillbaka bilen till Tesla blir det nåt annat.
Du har rätt... men samtidigt fel. Om bilen övergår direkt till en ny privat ägare så gäller garantin men om en kommersiell part blandas in så försvinner garantin.
Denna bil såldes av Björn till Fordonsbolaget och därmed försvann möjligheten att åberopa den utökade garantin för CPO-bilar.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inlägg av abagewitz »

lator skrev:
abagewitz skrev:
lator skrev:
Jag tror inte alls den gäller första ägaren, den följer med bilen om man säljer den. Om man därDu emot säljer tillbaka bilen till Tesla blir det nåt annat.
Du har rätt... men samtidigt fel. Om bilen övergår direkt till en ny privat ägare så gäller garantin men om en kommersiell part blandas in så försvinner garantin.
Denna bil såldes av Björn till Fordonsbolaget och därmed försvann möjligheten att åberopa den utökade garantin för CPO-bilar.
Ok. Så kan det ju vara. Jag tänkte på privatpersoner
Skriv svar